Onderwerp: DE PARADE, NIEUWS
31 05 06 - 14:11
OCOBAR & DANIEL BOISSEVAIN SPELEN NUVOLARI!
NUVOLARI! is een tragikomische muziektheatervoorstelling in een meeslepend tempo, met de geur van verbrand rubber en benzinedamp, over de snelste man die ooit geleefd heeft: de Italiaanse autocoureur Tazio Nuvolari.
Lees meer
Onderwerp: WERELDMUZIEK, MUZIEK
31 05 06 - 09:50
Charmante bandieten sluiten Gipsy Festival spetterend af
Door Mieke Kreunen
Omdat het dit keer de tiende aflevering was van het Gipsy Festival was er reden voor een feestje dat werd gevierd met een uitbundig optreden van een bijzonder gezelschap muzikanten uit het minuscule Roemeense dorpje Clejani: Taraf de Haïdouks oftewel de charmante bandieten. Deze band, die bestaat uit een groot aantal spelers en zangers, in leeftijd variërend tussen de 20 en de 80 jaar, wordt door sommigen wel de beste zigeunerband ter wereld genoemd. In 1990 werd de band ontdekt door een Belgisch duo - Stéphane Karo en Michel Winter - die Taraf meteen naar België haalden voor een aantal optredens. Sindsdien toeren de twaalf 'lautari' (traditionele muzikanten) door de hele wereld en overal waar ze komen is hun optreden een klaterend succes. Ze traden onder andere op met Yehudi Menuhin en op prominenten festivals zoals Roskile en WOMAD. De verwachtingen waren dus hoog gespannen.
Terwijl de band aan het opbouwen en het stemmen was op het hoofdpodium, konden we dit bijzondere gezelschap van dichtbij bekijken. We vallen meteen voor de stralende glimlach van de oudste violist die daarmee een rij schitterende gouden tanden laat zien en bewonderen de looks van de twee violisten wiens uiterlijk zo in een ouderwetse Hollywoodfilm zou passen. Dat sterallures deze groep vreemd zijn blijkt wel uit het feit dat niet veel geld is besteed aan glossy instrumenten. We zagen een accordeon die zeker de leeftijd moet hebben gehad van de muzikant die hem bespeelde (een ruime veertiger) en ook de cimbalon was bepaald geen luxe of nieuw exemplaar. Geen uiterlijke schijn bij deze twaalf bandieten maar wel veel charme.
Als de muzikanten eenmaal beginnen te spelen dan raken al dat soort waarneming al snel op de achtergrond en raak je onmiddellijk meegesleept. Met een opzwepende en virtuoze aftrap zit de stemming er meteen in en staat het hele publiek te swingen en te dansen. Als bij het volgende nummer van achter van het podium af de oudste bandiet naar voren loopt om zijn gepassioneerde lied te zingen, staat de Interpolistuin op zijn kop. Wat een fantastisch feest en wat een geweldig uitstraling hebben deze muzikanten. En niet alleen dat maar het zijn stuk voor stuk virtuozen op hun instrumenten. Hun muziek is traditionele Roemeense zigeunermuziek waarin de klanken Turkse dansmuziek te horen zijn maar ook de karakteristieke zang die terugvoeren naar de wortels van het zigeunervolk in India. Je krijgt het idee dat de muzikale explosie van de Tarafs zomaar ontstaat en misschien is dat ook wel zo en zit deze muziek de Tarafs gewoon in het bloed, samen met de vrolijkheid en de aanstekelijke sfeer. Muziek met hart en ziel zonder opsmuk maar die direct doorgaat naar de harten van de vele toeschouwers. Trouwens, niet alleen het hart wordt geraakt maar ook de rest van het lijf heeft er moeite mee om stil te blijven en binnen no time staat een dansende swingende menigte de muzikanten toe te juichen en aan te moedigen. Ik word regelmatig geraakt door muziek maar het gebeurt me niet zo vaak dat ik er zo blij van word als van de muziek van de Taraf de Haïdouks. Al browsend op het internet wordt me duidelijk dat ik de enige niet ben die meteen verkocht is bij het meemaken van een optreden van Taraf de Haïdouks en dat velen mij voorgingen. Ik heb ook meteen de speellijst opgezocht om te kijken wanneer ze weer in de buurt zijn. Ook ga ik meteen de DVD bestellen want ik wil hier met regelmaat van genieten. DVD bestellen?
Taraf De Haidouks" >
Taraf De Haidouks - Continuing Adventures +Cd
Taraf De Haidouks
Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK
30 05 06 - 21:21
10e International Gipsy Festival
Tekst en foto's Mieke Kreunen (klik voor groter)
vlnr Natasch Osterkorn, Stochelo & Mozes Rosenberg en Irene Horv ¡thov ¡
Lalla Weiss, die het 10e International Gipsy Festival presenteerde, beloofde het publiek bij de opening 's morgens dat het droog zou blijven de hele dag en ze maakte haar beloofte helemaal waar. Het was overigens niet alleen aan het zonnetje te danken dat het zo aangenaam toeven was in de Interpolistuin in Tilburg waar het festival gehouden werd. De organisatie had gezorgd voor een fantastisch programma waarin muziek de hoofdmoot vormde maar ook de dans niet vergeten werd.
Na de officële opening door burgemeester Ruud Vreeman was het de Russische
Natascha Osterkorn & Gipsy Cola die het spits mocht afbijten. Begeleid door Violist Oleksandr Klimas en gitarist Vadim Koulitskii wist ze de sfeer er meteen in te brengen met haar eigen composities. Er werd dan ook meteen druk gedanst in de ruimte voor het podium. Daarna was op het kleine podium de beurt aan het
Gulo Car uit Brno met hun geweldige zangeres Irene Horv ¡thov ¡. Gulo Car speelt een mix van zigeunermuziek met funky popinvloeden.
Ondertussen was op het hoofdpodium een enorm groot gezelschap bezig zich te prepareren. Op het programma werden ze aangekondigd als de Sinti Big Band, een gelegenheidsformatie samengesteld uit het Rosenberg Trio, de
Paulus Sch ¤fer Gipsy Band, Mozes Rosenberg en The Sinti Sisters. Het Rosenberg Trio is de in binnen- en buitenland bekende zigeunerband waarvan het geluid vooral bepaald wordt door sologitaris
Stochelo Rosenberg in de voetstappen van diens inspirator en grote voorbeeld Django Rheinhard. Stochelo was ook degene die zijn broertje Mozes al van jongs af aan gitaar leerde spelen. Dat Mozes Rosenberg een groot talent is moge wel blijken uit het feit dat hij op 13-jarige leeftijd al op North Sea Jazz stond te spelen met Joe Zawinul. Een uitgebreide set werd gespeeld door de Sinti Big Band waarbij zowel de hele big band als de verschillende bands apart te horen waren met Mozes Rosenberg als vliegende keep.
vlnr Jan LImberger, Tcha Limberger en Paulus Sch ¤fer
Amparo Cortès op het kleine podium hebben we op afstand gehoord en overduidelijk was wel dat het publiek er maar geen genoeg van kon krijgen. Het hoofdpodium was daarna voor de Piotto's, een Belgische zigeunerorkest waarin de familie Limberger de hoofdrol speelt. De vier gebroeders Limberger volgen in de voetsporen van hun vader Piotto die het orkest 60 jaar geleden oprichtte. De Piotto's hadden een aantal gasten uitgenodigd: Koen de Cauter, Fapi Lafertin en Tcha Limberger. Het verhaal gaat dat geen van de Piotto's noten kan lezen maar dat mocht niet verhinderen dat er een wervelende set neer werd gezet met traditionals uit de zigeunermuziek en ook wat meer jazzy nummers.
'Het Servische KAL is de hottest gipsyband uit de suburbs van het Belgrado van nu', zo vertelt het programmaboekje. De band speelt een urban-rock'n'roll benadering van de Balkan Blues. Het is duidelijk dat deze band een hedendaagse stijl van muziek maken neerzet. De etnische achtergrond mag dan eeuwenoud zijn, deze jonge musici laten horen dat zigeunermuziek ook van deze tijd is. KAL is het Roma-woord voor zwart en als ik het goed begrepen heb bedoeld als een soort geuzennaam. De broers Dushan en Dragan Ristic (oprichters van KAL) wilden met hun muziek confronteren maar ook verbinden en hun hedendaagse sound is daarbij een fantastisch middel. In ieder geval ging Tilburg helemaal plat voor deze moderne Serven.
De eer om het festival hierna muzikaal te mogen afsluiten was voor Taraf de Haïdouks maar daar besteden we in een apart artikel aandacht aan.
Hoewel de muziek de hoofdmoot vormde waren er ook twee dansdemonstraties te zien van Trakya Zigeunerdans en van Flamenco Contempora ±eo en in het allerverste hoekje van het festivalterrein vertelde
Gadjo Joe zigeunerverhalen vanaf het trapje van zijn woonwagentje. Hoewel het festival erg druk bezocht was bleef het erg gezellig en gemoedelijk en dat zonder noemenswaardige veiligheidsmaatregelen. Daar kan menig festival nog een voorbeeld aan nemen. Maar misschien is het ook wel de verdienste van het zigeunervolk met zijn rijke traditie dat het zo prettig en relaxt toeging op het festival en dat er letterlijk en figuurlijk ruimte was voor iedereen (ook om te dansen).
CD's kopen?
Onderwerp: NIEUWS
30 05 06 - 16:57
POLLY MAGGOO SPEELT JøSENFJORD/LAMPEDUSA
Jøsenfjord/Lampedusa is gebaseerd op de artikelen van onderzoeksjournalisten Fabrizio Gatti en Joseph Winter, en op het fotoboek Go-No-Go van Ad van Denderen.
Lees meer
Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK
30 05 06 - 09:44
Keane overtreft zichzelf in overvol Paradiso
Door Carol Greenshields met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)
Tegen 19:30 beklimmen we de trappen van Paradiso Amsterdam. Voordat we toegelaten worden moeten we eerst het gebruikelijke ledenkaartje kopen en eenmaal binnen ontdekken we dat het begin is uitgesteld tot 21:15 (later blijkt dit wegens een begrafenis waardoor een bandlid even op en neer naar de UK moest). Afijn even genieten van de sfeer van een vollopend Paradiso. Tegen 20:45 uur is het tijd om het route te nemen die we vanaf de tweede verdieping hebben uitgestippeld om enigszins dichtbij de podium te komen.
Met stroboscopische verlichting en een denderende grom van het iets te hard ingestelde volume van het keyboard bespeeld door Tim Rice-Oxley en met Richard Huges op de drums komt Tom Chaplin het podium op. Het publiek reageert meteen enthousiast. Onder stralen van rood en blauw licht begint de band met het nummer The Iron Sea. Dit is waar we voor kwamen; Keane op zijn best. Tom Chaplin schrijdt regelmatig over het podium naar het keyboard waar Tim Rice-Oxley geestdriftig met elke toets zijn hele lichaam inzet. Het resultaat: glinsterende zweetdruppels vliegen het podium over om te verdampen in de hitte van de felgekleurde lampen. Song nummer 4, het overbekende “Everybody’s changing”, en het publiek verlangt alleen maar naar meer. Duizend stemmen zingen met elk woord mee.
In de stiltes tussen de liedjes wordt nauwelijks wat gesproken, toch op een gegeven moment wordt er aan ons meegedeeld, dat ze houden van Amsterdam en zich als echte Engelse toeristen hebben gedragen en alle plekken hebben bezocht waar ze eigenlijk niet hadden mogen gaan. De stem van Tom Chaplin heeft niet geleden onder deze uitspattingen, hij is net zo zuiver als op de CD. Met alle bekende nummers van de vorige CD “Hopes and Fears” zingt iedereen uit volle borst mee. Dit zijn de songs als “Bend and Break”, “This is the last Time”, “Somewhere only We Know”. De nieuwe CD “Under the Iron Sea” is wat minder bekend, en de echte fan is te herkennen, die kan ook hiervan alle nummers woordelijk meezingen. Het publiek bestaat uit mensen van alle leeftijden, waaronder behoorlijk wat Engelsen; Keane spreekt duidelijk jong en oud aan.
Na het nieuwe nummer “Is it any Wonder” verlaten ze het podium, en wordt alles zwart en stil. Rozen worden het podium opgegooid en het publiek begint te schreeuwen, gillen en fluiten om meer, nadat alles drooggeveegd is komt de band terug, en krijgt het uitgelaten publiek nog een aantal nummers waaronder “Bedshaped” wat uiteraard weer door iedereen uit volle borst wordt meegebruld. Ze nemen met z’n drieen een “bow” en verlaten het podium. Het is over. Het was geweldig.
Onderwerp: LOCATIETHEATER, Festival aan de Werf, FESTIVAL
27 05 06 - 22:04
Broedplaats van Studio Orka
Tekst en foto's Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
Vorig jaar bouwde Het Pakt! een campingflat (met de titel Hopper) van maar liefst vier etages op de Neude en dit jaar was het het Belgische Kunstenaarscollectief Studio ORKA dat de 5600 m3 tot zijn beschikking kreeg om lekker groots uit te pakken. Ze maakten voor dit Festival aan de Werf een vogelkathedraal, een tijdelijke haven voor trekvogels en mensen op doortocht, een oase om even op adem te komen. De kathedraal is al meteen te zien zodra je in de buurt komt van de Neude dus opvallen doet het zeker.
We besluiten om ook de voorstelling te bezoeken. Het is een individuele ervaring in de broedplaats. In het centrale ondergedeelte bevinden zich allerlei objecten met ingebouwde iPod Shuffles waarop verhalen te horen zijn van mensen die ooit huis en haard verlieten. Soms gaan de verhalen vergezeld van muziek. Ze zijn ingebouwd in vogelkooien, een soort mutsen of gewone koptelefoons. Overal hangen vogels, kooitjes en koffertjes. Bij de koptelefoon die speciaal voor kinderen een verhaal bevat ligt ook een verrekijker omdat er in de verte een vogel te zien is. Erg leuk gedaan!
Het bovenste gedeelte van de kathedraal is gevuld met de meest wonderlijke vogels in prachtige kleuren en schitterende dessins. Allemaal zitten ze hoog op balken in de nok van de cathedraal en er hangen touwen naar beneden vanaf een heleboel van deze grote vogels. Als je aan zo'n touw trekt hoor je een geluid. Ieder vogel zingt zoals hij gebekt is en als er een groepje mensen boven aan de touwen staat te trekken dan hoor je goed wat daarmee bedoeld wordt.
We vonden het leuk gemaakt en een verrassende combinatie van beeld en verhaal. Ook voor kinderen is de Vogelkathedraal beslist een leuke attractie (vooral omdat je er ¡ ¡n mag zitten).
Onderwerp: LOCATIETHEATER, FESTIVAL, Festival aan de Werf
27 05 06 - 12:00
Tocht van Tuig
Door Mieke Kreunen
Ook Tuig ontbrakt niet op het Festival aan de Werf in Utrecht waar ze vorig jaar nog aanwezig waren met hun project Tegenwind. Net als bij Tegenwind is ook dit jaar het thema oorzaak en gevolg van het menselijk handelen. 'Tocht' is een avontuur (een theatrale installatie noemen ze het zelf) waarbij het publiek (soms letterlijk) de touwtjes in handen heeft. Vanaf de Mariaplaats in Utrecht slingerde een meer dan 100 meter lange constructie van palen, doek, objecten, staal en hout zich langs het Conservatorium richting Hoog Catharijne. Bij de ingang van de geheimzinnig tunnel is een kontrakt dat de bezoekers moeten tekenen bij wijze van 'informed consent'. Wij zijn de eersten dus na het zetten van mijn handtekening (en het lezen van de kleine lettertjes) wurm ik mij door de kussens die de ingang van de gang blokkeren op de voet gevolgd door de andere leden van mijn gezelschap. Een wonderbaarlijk avontuur volgt met allerlei mogelijkheden die je kunt benutten of aan je voorbij kunt laten gaan, waar je zintuigen op de proef worden gesteld, geprikkeld of waar je juist dingen zelf kunt activeren en in gang zetten. Af en toe kom je iemand tegen die probeert je keuzes te beïnvloeden: "Weet je wel zeker dat je die deur in wilt? Echt?" Ook komen er allerlei barrières op je pad, moet je je evenwicht goed bewaren en gevaren trotseren die op de loer liggen. Af en toe is het ook wel even handig om stil te staan om te kijken hoe je een bepaalde hindernis het beste kunt nemen zodat je geen nat pak oploopt.
Lees meer
Onderwerp: WERELDMUZIEK, JAZZ
26 05 06 - 20:10
Gipsy jazz in Bimhuis
Door Marina den Hartog
Het is op 24 mei niet de eerste keer dat K ¡lm ¡n Balogh & the Gipsy Cimbalom Band in het Bimhuis speelt; de programmakrant vermeldt dat deze groep onder leiding van cimbaalspeler K ¡lm ¡n Balogh in november 2004 tijdens de Budapest Nights de zaal in extase heeft weten te brengen. Vanavond gebeurt hetzelfde. Het publiek kent de groep en laat dat geregeld blijken. De musici spelen zowel een heel herkenbaar als ook verrassend repertoire met invloeden van ver over de landsgrenzen van Hongarije, uit genres als jazz, ragtime, klezmer, flamenco, funk en latin. De avond in het Bimhuis maakt deel uit van een reeks concerten van het 10e International Gipsy Festival dat van 20 tot 28 mei plaatsvindt in diverse steden, met als hoogtepunt de afsluiting op zondag 28 mei in de Interpolistuin in Tilburg. Voor K ¡lm ¡n Balogh en zijn groep vormt de instrumentale zigeunermuziek uit de Balkan het vertrekpunt op basis waarvan ze werkelijk alle kanten uit kunnen.
Lees meer
Onderwerp: Festival aan de Werf, FESTIVAL, TONEEL
26 05 06 - 13:07
The Vicky Vinex Roadshow
Door Mieke Kreunen
Gisteren bezochten we het Festival aan de Werf in Utrecht, het eerste theaterfestival van het seizoen dat zich concentreert rond de Neude en het Huis aan de Werf. Het weer zit ze niet erg mee dit jaar hoewel wij het erg troffen en alleen een paar spatjes water kregen maar dat lag nog vooral aan de voorstelling die we als laatste bezochten (zie een volgend artikel). Op ons programma stond de voorstelling van Growing up in Public in Kikker. Theater Kikker in Utrecht is helemaal in stijl aangekleed met roze pluche op de vloer en overal op de deuren, rond bordjes en andere in het oog vallende plekken. Er is een loper uitgelegd met een onderbroken streep in het midden bij wijze van snelweg en we zien zwarte autostoelen, band, velgen, uitlaten en nog meer chromen details all over the place. Ook de tafeltjes in het café zijn voorzien van zuurstokroze bekleding. Kikker ademt Vicky Vinex. Langs de steile diepte van de grote zaal kijken we neer op een strak modern ingericht toneel waar een man in een wit pak staat te wachten op de dingen die komen gaan. Als de lichten doven horen we onder uit de stellage op het toneel een vrouwenstem. Even later gaat een luikje open en duikt de blonde krullenkop op van - wat later blijkt - Vicky Vinex te zijn. Ze is dood maar heeft dat nog niet meteen in de gaten. Ze vertelt hoe het allemaal zo gekomen is.
Lees meer
Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK
25 05 06 - 10:31
Karnatic Lab Festival ‘Voices’
Tekst en foto's van Ton Maas, 20 mei, Bimhuis, Amsterdam
De tweede avond van het Karnatic Lab Festival 2006 begon zaterdag in het Amsterdamse Bimhuis met klanken die meer aan de Balkan en het Midden-Oosten refereerden dan aan de klassieke muziek van Zuid-India. Messing met PVC, het duo van trompettist Gijs Levelt en contrabasfluitist Ned McGowan, was voor de gelegenheid uitgebreid met de Italiaanse percussionist Pino Basile en de Griekse zangeres en luitiste Martha Mavroidi. Het kwartet ging van start met twee stukken van Levelt, die een sterk Arabische inslag vertoonden. Vooral de »d-achtige klank van Mavroidi’s lafta (Byzantijnse luit) en de zwierige tempi uit Basile’s raamtrommel waren daarvoor verantwoordelijk. McGowan wist met zijn imposante, uit pvc-pijp opgetrokken instrument diepten te bereiken waarin alleen kerkorgels hem ooit voorgingen. Een stuk van zijn hand mondde verrassend uit in een Bulgaars lied door Mavroidi, compleet met het tergend trage vibrato uit Rodope en de voor het Piringebergte typerende jodels. Basile zorgde voor visueel spektakel met zijn foekepot, een trommel waarbij de speler zijn hand op en neer beweegt langs een stok die door het vel is gestoken.
Lees meer
Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK
24 05 06 - 09:18
Dubbelconcert: Erzincan & Kalhor en “zdemir & Moradi
Tekst en foto's van Ton Maas (13 mei, Orpheus, Apeldoorn)
vlnr Kalhor, Kalhor & Erzincan en Moradi
Of de Turkse en de Iraanse muziek elkaar ontmoeten in Mesopotamië, zoals het programmablad belooft, is nog maar de vraag. De Iraans/Koerdische zanger Ali Akbar Moradi en zijn Turkse collega Ulas “zdemir deden voor de pauze niet veel meer dan elk een lied uit de eigen traditie vertolken, waarbij de ander op z ÂÂjn langhalsluit een deel van de begeleiding verzorgde. Toch viel er wel degelijk wat te genieten, want Moradi is behalve een begenadigd zanger ook een kei op de tanbur, de ‘moeder’ van alle langhalsluiten in de regio, waaronder ook de Turkse baglama. Vooral zijn opwaartse vingerrol “ tegengesteld dus aan die uit de flamenco “ is opmerkelijk, omdat met relatief trage handbewegingen razendsnelle passages kunnen worden gespeeld. De jonge Turkse zanger en baglamaspeler Ulas “zdemir bleek echter niet in staat dezelfde intensiteit te leveren en stak daardoor wat flets af tegen zijn Iraanse collega. Bovendien bewegen beiden zich in een volks idioom, veel minder spectaculair dan de hogeschool van de Turkse en de Iraanse soefimuziek met haar ragfijne melismen.
Lees meer
Onderwerp: FESTIVAL, DE PARADE, LOCATIETHEATER, OEROL
23 05 06 - 23:35
Visnijd - een muzikaal en maniakaal zomersprookje
Foto Ben van Duin
(klik voor vergroting)
VISNIJD is de eerste voorstelling die uitkomt onder de naam tg. BloodyMary, een nieuw (muziek-) theaterinitiatief van Marije Gubbels, Lies Visschedijk en Ilse Warringa. Marcel Osterop is hun eerste gastspeler. Het stuk gaat over twee bejaarde zussen, de blinde Mathilde en de lamme Elfride, die liever een ander leven hadden gehad. Nu zitten ze tegen wil en dank met elkaar opgescheept, in een afgelegen huis-je aan zee. Ze overleven dankzij hun vermogen tot ‘ver-bouquetreeks-ing’: een desperate manier om hun verleden “ en het grauwe heden “ te voorzien van romantisch-erotische franje. Op een dag spoelt er een aantrekkelijke jongeman aan. Dan slaan bij beide dames de stoppen door.
Lees meer
Onderwerp: NIEUWS
23 05 06 - 15:34
OF/NIET DOOR TG STAN IN FRASCATI
De vier spelers van STAN maken samen een voorstelling, zonder mensen van buitenaf, iets wat sinds Private Lives in 1997 niet meer gebeurd is... De voorstelilng is geselecteerd voor het theaterfestival 2006 (zie vorige bericht) en van 1 t/m 3 juni te zien in Frascati.
Lees meer
Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK
23 05 06 - 10:57
Stevige bluesrock met Julian Sas in Het Paard
Door Serge Julien met foto's van Maarten Grootendorst (klik voor groter)
Bluesrock liefhebbers als wel gitaarfreaks hebben zaterdag hun hart kunnen ophalen in het Haagse Paard van Troje waar Hollands gitaarbeest Julian Sas zijn instrument door de Marshall versterkers heeft laten gieren en brullen. Een paar honderd man (zowel ouderen als jongeren) hebben een muzikant aan het werk gezien die overduidelijk plezier heeft in het spelen met zijn band. Dat enthousiasme weet hij over te brengen op het publiek dat lekker staat mee te deinen op de bluesboogies en stevige rockers.
Aanvankelijk lijkt een toekomst als geschiedenisleraar voor de 36-jarige Geldernaar te zijn weggelegd maar het pakt (gelukkig) anders uit en hij wordt muzikant. Hij heeft tien CD’s op zijn naam staan. Rauwe bluesrock beheerst zijn passie en hij laat zich inspireren door Amerikaanse gitaristen als Johnny Winter, Jimi Hendrix en zijn grote held Rory Gallagher (waarmee hij ook regelmatig wordt vergeleken) en blueslegendes als John Lee Hooker en Freddie King. Zijn tweede album A Smile To My Soul (1997) wordt een van de beste bluesplaten van het jaar genoemd. Dedication, een dubbele live DVD en CD is zijn laatste wapenfeit. Een aantal nummers daarvan passeert ook zaterdag de revue waaronder High And Low, Blues For J, I Believe To My Soul en het prachtige Blues For The Lost And Found.
Lees meer
Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK
22 05 06 - 18:00
Emergenza Festival - Benelux finale
Door Floris de Moel met foto's van Ellen van Geel (klik voor vergroting)
The Choice, 013, vrijdag 19 mei 2006. Vlnr BombLB, Gravy en Ebola
Eindelijk, vijf maanden na aanvang van de eerste voorrondes, de Benelux finale van het
Emergenza festival in The Choice, de grote Zaal van het Tilburgse
013. Vanavond treden er veertien bands op die strijden om de eerste plaats en een plek op het
Taubertal Festival in Rothenburg, Duitsland op 11, 12 en 13 augustus 2006. Daar zullen zij strijden in de grote internationale Emergenza finale tegen één band uit Canada, één uit Denemarken, twee uit Frankrijk, vier uit Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland, één uit Ierland, twee uit Italië, één uit Scandinavië, twee uit Spanje, vier uit Amerika en twee uit Engeland.
Lees meer
Onderwerp: FESTIVAL, OEROL
22 05 06 - 09:53
Oerol deelt kadootjes uit bij jubileum
vlnr Professor Nomad (foto Mieke Kreunen), Roman Photo (foto Jordi Bover)
en SLEM testopstelling (foto Oerol)
Het programma voor de 25e versie van Oerol staat online. Er is weer verschrikkelijk veel moois te zien en te beleven maar Oerol viert haar verjaardag natuurlijk ook met een aantal jubileumvoorstellingen. Het festival trakteert alle bezoekers op de gratis voorstelling 'Roman Photo' van Compania Gran Reyneta die in het Geitenpark zal worden gehouden. Het is een voorstelling die oorspronkelijk werd gemaakt voor het fameuze gezelschap Royal de Luxe en d t staat garant voor ingenieus en fantastisch theater. Daarnaast is er natuurlijk nog Le Phun die speciaal voor Oerol een beeldende theatervoorstelling maakt over Les G »mes waar wezens leven die half plant en half mens zijn.
Lees meer
Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK
21 05 06 - 20:34
Jennifer ‘India’ Martinez in Tropentheater
Tekst en foto's Ton Maas (28 april, KIT Tropentheater, Amsterdam).
Ze wordt wel omschreven als ‘de toekomst van de cante flamenco’, maar zelf leek de eenentwintigjarige zangeres India Martinez nog zoekende naar de juiste vorm. Bij haar eerste optreden in Nederland, twee jaar geleden tijdens het Gipsy Festival in Tilburg, was ze getooid in een ietwat folkloristische outfit met hoofddoek. De hoesfoto’s van haar cd tonen haar als een zwoele, donker getinte verleidster, maar toen ze vrijdagavond het podium van de grote zaal van het KIT Tropentheater betrad, oogde ze eerder koeltjes dan broeierig.
Lees meer
Onderwerp: DE PARADE, FESTIVAL, STRAATTHEATER
20 05 06 - 11:23
'De Parade gaat vreemd' in het Theatermuseum
Tekst en foto's Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
Even na vijven draait er ineens een wonderlijke kleine maar zeer luidruchtige stoet de Herengracht in Amsterdam op. Voorop een rode tractor, daarachter een schamelwagen met de Silent Disco er op die op zijn beurt gevolgd wordt door een keukenwagen met een heuse rookoven en mobiele keuken waarvan het schoorsteentje heerlijke geuren over de gracht verspreidt. De trein wordt afgesloten door de pianist met zijn vleugelwagen waarvan de klanken al te horen zijn vanaf de overkant van het water.
'Het zijn vast en zeker nomaden die een plek zoeken om hun tenten op te slaan', is de inschatting van het publiek dat op trap en stoep van het Theatermuseum staat te wachten op de dingen die komen gaan. Op het moment dat de stoet stopt voor nummer 168 blijkt dat die inschatting klopt. Inderdaad... nomaden! Dat treft want de deuren van het Theater Instituut Nederland zwaaien royaal open om de groep een warm welkom te bereiden. De champagne staat al klaar voor Terts Brinkhoff -bedenker en artistiek leider van de Parade en tevens pianist - en zijn mensen.
Lees meer
Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK
19 05 06 - 13:32
Canciones Salvajes door Winanda del Sur
Tekst en foto's van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
Veel mensen zullen de Chileense dichter en Nobelprijswinnaar Pablo Neruda wel kennen. Muzikanten uit de hele wereld hebben werk van Neruda gebruikt als inspiratie voor hun muziek. Beroemde namen als Mikis Theodorakis, Mercedes Sosa of Violeta Parra gebruikten gedichten van Neruda in hun werk. Te weinig mensen weten dat onlangs de schitterende liederencyclus 'Canciones Salvajes' werd gecomponeerd door Patricio Wang geïnspireerd op Neruda's gedichten. Ik weet het sinds gisteren wèl omdat ik de voorstelling van Winanda del Sur bezocht in de Schiecentrale in Rotterdam. In de Schiecentrale is het World Music and Dance Centre (
WMDC) gevestigd waar het concert plaatsvond, een prachtige ruime zaal die tot mijn verwondering slechts voor driekwart gevuld was.
Lees meer
Onderwerp: NIEUWS
19 05 06 - 11:07
PROGRAMMA TF-1 FESTIVAL BEKEND
De vakjury, bestaande uit Eric Antonis, Ursul de Geer, Berthe Spoelstra, Monique van Ven en Eric de Vroedt, heeft het afgelopen seizoen tientallen theatervoorstellingen gezien in de kleine en grote zalen van Nederland en Vlaanderen. De jury heeft elf voorstellingen geselecteerd, waarvan zij vindt dat ze zich onderscheiden door bijvoorbeeld kwaliteit, schoonheid, vakmanschap of zeggingskracht.
Lees meer
Onderwerp: NIEUWS
19 05 06 - 09:30
AFRIQUE-CARIB FESTIVAL IN ALMERE
Op zondag 2 juli 2006 zal voor de tweede keer het Afrique-Carib Festival in Almere plaatsvinden. Van 12.00 tot 21.00 uur kunt u daar terecht voor muziek, dans, hapjes, drankjes en de lekkere sfeer. De entree is gratis. .
Lees meer
Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK
17 05 06 - 09:00
Nynke Laverman slaat nieuwe wegen in
Tekst Stéphanie de Wal en Mieke Kreunen.
De foto's in deze strip zijn van Bob Bronshoff (klik de foto’s voor vergroting)
Je kunt deze dagen bijna geen krant of tijdschrift openen, of je komt een artikel over de jonge Friese zangeres Nynke Laverman (26 jaar) tegen. Ook in (culturele) radio- en tv-programma’s is zij veel te beluisteren dan wel te zien (geweest). Vanwaar al deze belangstelling? Nynke’s laatste voorstelling ‘De Maisfrou’ is toch al vanaf november 2005 in de theaters te zien&hellip
De reden voor deze golf van publiciteit is het verschijnen van de 2e CD van Nynke Laverman, die dezelfde titel draagt als haar 2e voorstelling. Zondagavond 14 mei werd deze CD officieel gepresenteerd in de schitterende grote zaal van het Muziekgebouw Aan ’t IJ in Amsterdam, die in zijn korte bestaan al vermaard is om zijn fantastische akoestiek.
Ik dicht houvast
Ik geloof omdat ik zing
Ik dans mij moed
Ik droom tot het breekt.
Lees meer
Onderwerp: DE PARADE, NIEUWS
16 05 06 - 19:08
VAN BOERENKERMIS TOT DE PARADE
Vanaf 20 mei tot en met 27 augustus presenteert de Parade het gelijk van vijf eeuwen reizend theater in een serie ontmoetingen, voorstellingen en de tentoonstelling 'de Parade gaat vreemd' in het Theatermuseum.
Lees meer
Onderwerp: FESTIVAL, DE PARADE
16 05 06 - 18:54
Parade programma 2006 bekend
De Paradeposter van dit jaar. Klik op het middelste plaatje om de hele poster
te zien. Het programma voor De Parade 2006 is klaar. Tijdens de Parade 2006 zijn nieuwe voorstellingen te zien van Growing Up in Public, Ocobar met Daniël Boissevain, Suver Nuver’s Dette Glashouwer en Henk Zwart, Leon Giesen, Christine van Stralen en Niek Barendsen, de Lachende Eend (Bart Oomen), Eric Koller, de Dutch Don’t Dance Division, tg Casco (Dick van den Toorn e.a.), de Karate Baronnen (Michiel Varga en Jeroen van Koningsbrugge), Van Houts en de Ket met Kersting, IJswoestijn (o.a. Servaes Nelissen), Javier Mariscal en Piet van der Pas, Ellen ten Damme en Hendrick-Jan de Stuntman.
Lees meer
Onderwerp: NIEUWS
16 05 06 - 17:59
CANCIONES SALVAJES IN SCHIECENTRALE
De Chileens-Nederlandse componist Patricio Wang heeft een nieuwe liederencyclus gecomponeerd getiteld Canciones Salvajes, geïnspireerd op gedichten van de Chileense dichter en Nobelprijswinnaar Pablo Neruda.
Lees meer
Onderwerp: CABARET
16 05 06 - 09:00
Sara Kroos: grof, gevoelig, gul en geil
Door Mieke Kreunen
Ik had al een heleboel over haar gehoord en dan met name goede dingen maar was nog nooit zelf bij een voorstelling van haar geweest. Hoog tijd dus om voor Cultuurpodium.nl eens kennis te maken met de nieuwe kleinkunst-ster aan het firmament Sara Kroos. Op 10 mei gingen we dus naar de Junushof in Wageningen waar de kleine zaal helemaal uitverkocht was. Sara Kroos liet het eerst van zich horen op het Leids Cabaretfestival en won daar op 18-jarige leeftijd de publieksprijs. Inmiddels heeft ze vijf jaar op de planken gestaan met twee solovoorstellingen 'Honger' en 'Lam' waarin ze vooral indruk maakte met haar openhartigheid, pit, puurheid en poëzie. Inmiddels toert ze met haar derde voorstelling 'Zoetgevooisd' samen met toetsenist Martijn Breebaart en gitaris Bas Mulder.
Lees meer
Onderwerp: JAZZ, WERELDMUZIEK, MUZIEK
13 05 06 - 13:42
Caribisch feestje in Bimhuis met Izaline Calister
Door Mieke Kreunen (klik foto's voor vergroting)
We waren wat aan de late kant voor de cd-presentatie van de nieuwe cd Kanta Hélele van Izaline Calister en het concert was al een aantal nummers onderweg. De gordijnen in het Bimhuis waren dicht en op het podium was met licht en geluid een caribisch sfeertje gecreëerd. Toen ik binnen kwam begon de band net met het prachtige verstilde 'Lamento di Mosa Nena' dat ik eerst luisterde voordat ik op zoek ging naar een zitplek. De zaal was nagenoeg uitverkocht maar dat was niet helemaal goed te zien omdat overal mensen stonden die het op hun stoel niet uithielden bij de goeddeels aanstekelijke Cura §aose muziek van Izaline Calister en haar band.
Lees meer
Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK
09 05 06 - 15:06
Passievolle Waterboys excelleren in Vredenburg
Door Serge Julien met foto's van Maarten Grootendorst (klik voor vergroting)
Eens in de zoveel tijd moet je als muziekliefhebber weer voor straf in de hoek worden gezet. Straf omdat je nooit eens de tijd hebt genomen om een al langer opererende door critici en publiek bejubelde artiest of band goed te beluisteren. In mijn geval is dat met The Waterboys.
Bij de aankondiging begin van dit jaar voor een concert van The Waterboys in het Utrechtse Vredenburg ontstond er nieuwsgierigheid. Natuurlijk kende ik The Waterboys maar ik behoorde tot de categorie mensen die vooral bekend was met het prachtige The Whole Of The Moon waarmee midden jaren ’80 een internationale hit werd gescoord. Daarnaast wist ik dat de zanger en drijvende motor Mike Scott heette en dat de muziek folk invloeden bevatte.
Lees meer
Onderwerp: WERELDMUZIEK, POP-ROCK, MUZIEK, FESTIVAL
08 05 06 - 16:49
Bevrijdingsfestival park Transwijk Utrecht incl kinderverslag
Door Marieke van Soest met foto's van Hilde Grabijn (klik voor vergroting)
Park Transwijk is deze 5e mei omgebouwd tot een festivalterrein. Om 13.00 uur opent de burgemeester van Utrecht het bevrijdingsfestival door het aansteken van de fakkel: het symbool van 4 en 5 mei “ vier vrijheid. Het vuur is door leden van de atletiekvereniging Hellas overgebracht vanuit Wageningen, waar een van de andere festivals wordt gehouden.
De winnaar van de prijs voor het ‘lied van de vrijheid’ 2006 mag het spits afbijten. Het is de Amersfoortse band Nedertoon. De jury omschreef de interpretatie van Nedertoon als ‘erg spannend’ en met een ‘actuele sound’. De hip-hopband speelt inderdaad lekker in het gehoor liggende muziek, met goed klinkende raps. Het publiek is nog niet in grote getale aanwezig, maar de band krijgt de mensen voor het podium toch aardig mee. In het begin zijn de nummers wat moeilijk te verstaan, later wordt dit beter. Een nummer over een overleden vriend en het winnende lied van de vrijheid maken indruk. Dit nummer pakt je, de regel ‘kom feest met me “ leef’ blijft hangen, vraagt om meer. Dat kan: het nummer is te downloaden van
de site. Al met al en prettige kennismaking met Nedertoon en een goede start van het festival.
Lees meer
Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK
08 05 06 - 08:45
KABAAL AM GEMAAL IN WAGENINGEN
Door Karin Brouwer met foto’s van Karin & Cristel Brouwer (klik foto’s voor vergroting)
De omstandigheden waren al veelbelovend. Prachtig warm zomerweer, een uitstekende vriendelijke sfeer, een goede organisatie (door vrijwilligers) en naar festivalmaatstaven prima voorzieningen “ een veelvoud aan drank verkrijgbaar (en het bier was nu eens NIET aangelengd met water) en èchte toiletten. Zelfs de patat was op temperatuur. Ook het feit dat de organisatie niet moeilijk deed over eigenhandig meegebrachte alcoholica verdient mijns inziens een speciale vermelding.
Aan mij de eer om de verslaglegging te verzorgen ten aanzien van het gebeuren op het Kabaal Am Gemaal-podium. Zoals de organisatie het zelf uitdrukt: Hét thuishonk voor de betere gitaarherrie. Nou, dat lust ik doorgaans wel. Voor het eerst in de geschiedenis van Kabaal Am Gemaal beschikte men over twee podia, dus werd het programma non-stop over de hoofden van de talrijke aanwezigen uitgestort. Een blik op het programma leerde dat de organisatie nogal de nadruk had gelegd op heavy skatepunk, stonerrock en ska. Gelukkig zorgde de uitsmijter van de avond “ Anathema, dat een meer melodieuze aanpak nastreeft “ voor balans in het toch wel enigszins eenzijdige muzikale aanbod.
Lees meer
Onderwerp: WERELDMUZIEK, POP-ROCK, MUZIEK, FESTIVAL
07 05 06 - 18:35
Van 0 naar 100 decibel OP bevrijdingsfestival Wageningen
Door Mieke Kreunen
Genoeg reden om te zingen en te dansen op bevrijdingsdag en na de dodenherdenking van 1 decibel de knoppen open te draaien naar 100 decibel. Nederland viert de vrijheid en gelukkig beseffen de meeste mensen hoe breekbaar dat is en dat lang niet iedereen in de wereld onze vrijheid heeft. Wageningen vierde de vrijheid om maar liefst 15 podia door het hele centrum van de stad en wij waren er bij in dit stadje waar indertijd in Hotel De Wereld de capitulatie werd getekend. Ook Lange Frans & Baas B waren er en reisden per helicopter van bevrijdingsfestival naar bevrijdingsfestival even als rapper Brace die zich de 'ambassadeur van de vrijheid' noemt. Wij waren vooral bij het hoofdpodium op de Markt en het internationale podium op het Salverdaplein.
Lees meer
Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK
06 05 06 - 13:07
Zware metalen van Fear Factory, Misery Index & In-Quest
Door Floris de Moel met foto's van Ellen van Geel (klik voor groter)
Na de zomerse klanken van La Kinky Beat van
gisteren, vanavond in
013 iets heel anders. De zware metalen van Fear Factory en consorten. Wij arriveerden net na acht uur, de grote zaal was al aardig gevuld en de eerste band In-Quest was net begonnen.
In-Quest
De Belgische band
In-Quest had de eer om de avond te openen (zie eerste strip foto's). De zaal was al aardig vol aan het lopen en de vijf heren wisten met hun Death Metal het publiek al aardig warm te krijgen. De nummers zijn zwaar, strakke rifs, dubbele bas-drums met daar doorheen dromerige, psychedelische, melodieuze gitaarpartijen van de tweede gitarist. Hierdoor verveelde de muziek mij geen moment. Aangevuld met een aangename zware grunt stem was het plaatje compleet. Een aangename set van een half uur waarin de heren op mij een goede indruk hebben gemaakt. Vooral de afsluiter, een traag en zwaar nummer, wist mij en het aanwezige publiek te boeien.
Lees meer
Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK
05 05 06 - 01:00
Energieke 'rock mestizo' van La Kinky Beat
Door Floris de Moel met foto's van Ellen van Geel (klik voor vergroting)
Op woensdag avond drie mei, één van de eerste zonnige dagen van dit jaar, een lekkere 25 graden en een heerlijk avond zonnetje, fietste wij naar
013 voor een zomers en zonnig concert van La Kinky Beat. Misschien door het weer maar zo tegen 21:00 h, de tijd dat het concert gepland stond was er nog maar een handje vol mensen in de kleine zaal aanwezig. Maar ook de muzikanten maakte nog geen aanstalten om te beginnen, zij liepen in het café rond en kletsten hier en daar met de aanwezige gasten. Muzikaal werden de gasten door een DJ al in de sfeer gebracht met heerlijke zomerse muziek, van Ska en Reggae naar Mariacchi en Salsa
Lees meer
Onderwerp: FESTIVAL
04 05 06 - 15:35
10e Gipsyfestival
vlnr Culo Car (foto Gipsyfestival), Tarafs (foto Youri Lenquette) en Amparo Cortés
(foto Jan van Eerd). Klik de foto's voor vergroting.
Van 26 t/m 28 mei vindt in Tilburg het Internationaal
Gipsy Festival plaats dat dit jaar voor de 10e keer wordt gehouden. Op vrijdag en zaterdag is er een programma in Paradox en op zondag de 28e in de Interpolistuin. In Paradox spelen op
vrijdag het Feigeli Prisor Quartet en de K ¡lm ¡n Balogh Gipsy Cimbalom Band en op
zaterdag het Original Kadrievi Gipsy Ska Orchestar Antwerpen.
Lees meer
Onderwerp: NIEUWS
03 05 06 - 13:44
TWEE EXTRA VOORSTELLINGEN CHOPIN
Op dinsdag 30 en woensdag 31 mei aanstaande zijn er, wegens grote belangsstelling eerder in januari en april, twee extra voorstellingen van CHOPIN? van Yvonne van den Hurk en Alexander Drozdov in Theater Bellevue in Amsterdam.
Lees meer
Onderwerp: TONEEL, MUZIEK
03 05 06 - 13:20
Lucy in the sky: herkenbaar en aangrijpend
Door Mieke Kreunen
Als de lichten dimmen in de kleine zaal van het Theater aan het Spui nemen eerst musici Corrie van Binsbergen en Naomi Sato plaats op het podium even later gevolgd door actrice/theatermaker Yolande Bertsch die de ontmoeting van haar vader en haar moeder uitbeeldt met een wajangpop die haar vader voor moet stellen. Terwijl ze aan het vertellen is komt ook zangeres/componist/beeldend kunstenaar Frédérique Spigt het toneel op en pakt een verhaal van Yolande over een kip over, door in een geheel andere context 'Tante Pietje' te berde te brengen die altijd Zwarte Kip-advocaat nuttigde toen zij opgroeide in Rotterdam. Dat begin tekent de voorstelling: twee zussen die ieder van uit een eigen invalshoek en met een eigen beleving het verleden vorm geven. Hoewel beide zussen dezelfde moeder delen zijn er grote verschillen in achtergrond. Yolande's wortels liggen meer in Indonesië waar moeder Lucy haar eerste man leerde kennen. Frédérique komt uit een later huwelijk toen Lucy van haar eerste echtgenoot gescheiden was en in Nederland met een Nederlandse man trouwde.
Lees meer
Onderwerp: FESTIVAL
02 05 06 - 13:23
Bevrijdingsfestivals met veel activiteiten
Overal in Nederland zijn er Bevrijdingsfestivals op 5 mei met een keur aan artiesten. Waar wat te doen is kun je lezen op de landelijke website van de bevrijdingsfestivals . Verslaggevers en fotografen van cultuurpodium.nl zullen in ieder geval de festivals in Utrecht en Wageningen bezoeken. Met name Wageningen neemt een bijzondere plaats in bij de 5 mei viering. De stad heeft een belangrijke historische betekenis, want de capitulatie is hier in 1945 getekend. Ook bekend is het traditionele veteranendefilé dat dit jaar voor het eerst is vervangen door het Vrijheidsdefilé. Voorafgaand aan dit defilé worden ook nog allerlei activiteiten georganiseerd waaronder een spectaculaire openluchtshow uitgevoerd door 3 Army Lady’s onder het commando van Sgt. Wilson’s, met muziek van Glenn Miller, The Andrew Sisters, Frankie Lane, Doris Day, Cole Peter en Very Lynn.
De Markt, de vele pleinen en straten in het centrum van Wageningen zijn tot de kleine uurtjes feestelijk gevuld met diverse podia. Op deze dag is er van 12 uur tot middernacht voor ieder wat wils, in diverse sferen en stijlen. Van Cubaanse songs tot Duitse feestmuziek en alles wat daar tussen zit. Jong of oud, iedereen vindt er iets van zijn gading. Een paar grote namen: Lange Frans & Baas B, Extince, Postman, Wipneus & Pim, Anathema, New Cool Collective en Wieteke van Dort. Kijk hier voor het complete programma. En er is nog meer want Wageningen bruist op 5 mei. Zomaar een greep uit de vele acitiviteiten: dansworkshops, straattheater, cabaret, het wandelevenement Vrijheidswandeltocht, de interactieve tentoonstelling ‘De Vredesfabriek’ in de openbare bibliotheek en de Foto-expositie “Wageningen in oorlogstijd gezien door fotograaf Rein Heij” in Museum de Casteelse Poort. Maar ook de aftrap van het nieuwe seizoen van Coolpolitics. In debatvorm gaan politici, bekende Nederlanders en festivalgangers met elkaar in discussie over maatschappelijke en politieke onderwerpen die aansluiten bij het thema van 5 mei ‘Vrijheid maak je met elkaar’. In Utrecht zijn optredens te zien van Djamel Laroussi, Di-rect, Sharrie Williams & The Wiseguys, Lange Frans en Baas B en Nueva Manteca. Ook aan de kinderen is gedacht met een doorlopend kinderfestival. In 2005 schreef Thé Lau speciaal voor de Bevrijdingsfestivals het nummer In Vrijheid. Dit jaar zijn alle muzikanten van Nederland opgeroepen hun versie van het nummer in te zenden. De winnaar van de provincie Utrecht Nedertoon opent op 5 mei het Utrecht podium. Bevrijdingsfestival Wageningen - website Bevrijdingsfestival Utrecht - website
Onderwerp: NIEUWS
01 05 06 - 17:17
COMEDY EXPLOSION
De comedybus met o.a. Javier Guzman, Samba Schutte, Wilko Terwijn, Adam Fields reist het hele seizoen door het land. Van grote theaterzalen tot aan clubs en kroegen alwaar de Explosion diverse, vaste speelplekken heeft.
Lees meer
Onderwerp: CABARET
01 05 06 - 08:06
Het lachende Paard
Door Berbera van den Hoek met foto's van Maarten Grootendorst. Vlnr Jeroen Pater en twee maal Neville Raven (klik foto's voor vergroting)
Door heel Den Haag hangen regelmatig aanplakbiljetten waarop het programma van
Het Paard vermeld wordt. Dit keer stond daar o.a. 'Comedy Explosion' op aangekondigd. Dat was een erg goede reden om op donderdagavond naar 'Het Paard' te gaan.
In de kleine zaal van Het Paard in Den Haag zijn voor deze gelegenheid stoelen neergezet. De zaal zit vol en het publiek lijkt voor het grootste deel uit studenten te bestaan waardoor er al snel een uitbundige stemming ontstaat. De show bestaat deze keer uit 3 Nederlandse standup comedians en een Engelse MC (master of ceremony). De taak van de MC is het opwarmen van het publiek tijdens de acts. De MC van deze avond, Neville Raven, kreeg dit prima voor elkaar.
Hij is een rasechte standup comedian, oorspronkelijk afkomstig uit Londen, maar inmiddels woont hij al jaren in Amsterdam. Hij heeft een verbazingwekkend opmerkingsgave en legt op een grappige manier nadruk op dingen die voor Nederlanders heel gewoon zijn maar die hem blijven verbazen. Hij kan waarschijnlijk een avond vullen met verhalen over dingen die hem overkomen als hij zich op de fiets door Amsterdam verplaatst.
Jeroen Pater beet het spits af. Zijn stijl heeft veel raakvlakken met fysiek cabaret. Hij is briljant in de uitvoering van typetjes. Hier valt ook zijn goede stembeheersing op die hij regelmatig op scherpe wijze gebruikt. Dit wordt nog eens benadrukt als hij in een sketch uitlegt hoeveel manieren er zijn om van telefonische enqueteurs af te komen. (Wil je weten hoe dit moet dan kan Jeroen dit prima uitleggen als je zelf eens gaat kijken)
vlnr twee maal Leon van der Zanden en Jim Speelmans
Leon van der Zanden komt over als een knuffelbeer, dit wordt nog een versterkt door zijn Brabantse accent. Als hij eenmaal begonnen stapt hij snel uit deze rol. Hij is razensnel, kan heel goed improviseren en heeft een geweldige interactie met het publiek. Dit werd bewezen toen hij met een mobieltje van een dame uit het publiek een gesprek ging voeren met haar vriend. Tijdens zijn optreden laat hij zien waar het eigenlijk bij standup comedy omgaat, het publiek moet onderdeel worden van de show (of ze dit nu willen of niet).
Na de pauze was het de beurt aan Jim Speelmans. Hij verwondert zich constant over alledaagse dingen. Dingen die iedereen wel eens zijn opgevallen zijn maar waar niet over gesproken kan worden. De ideale voedingsbodem voor de ware standup comedy artiest. Hij kan er namelijk wel over spreken..
Een voorbeeld van het gebruiken van een taboe geeft Jim in een verhaal waarin hij probeert te achterhalen hoe herentoiletten smerig worden. Tijdens dit relaas blijkt zijn gevoel voor timing. Hij neemt de tijd om alles bij het publiek te laten landen. Dat moet je durven! Vooral tijdens een Comedy Explosion!
Het was een geslaagde avond. Het leuke was dat de comedians allemaal een totaal andere stijl hebben waardoor een afwisselende show onstond. Hierdoor is er voor elk wat wils en zal niemand zich vervelen. Op 23 mei is er weer een Comedy Explosion, met oa Javier Guzman. Ditmaal in
theater Diligentia.
Comedy Explosion -
website