CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer. In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.
In ons tag overzicht is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.
Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.
Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.
Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.
Wilt u een CD of DVD laten recenseren door één van de medewerkers van CultuurpodiumOnline, dan kunt u een exemplaar, liefst voorzien van achtergrondinformatie of persbericht opsturen naar ons postadres.
Uw productie op
CultuuurpodiumOnline
De redactie van Cultuurpodium Online ontvangt een grote hoeveelheid uitnodigingen voor voorstellingen, concerten en festivals. Jammer genoeg kunnen we niet van alles verslag doen in ons magazine. We proberen bovendien om een zo afwisselend mogelijk beeld te geven van wat er op de Nederlandse podia allemaal te beleven valt. We kunnen daarom niet garanderen dat we aandacht aan uw voorstelling zullen besteden. Wel kunnen we altijd een kort bericht over uw productie melden via onze twitterstream.
Onderwerp: TONEEL
30 04 09 - 21:25
Een cowboy in de supermarkt – Jetse Batelaan/Rotheater
Door Barbara Klomp met foto's van Leo van Velzen Gezien: Theater Kikker, 28 april 2008
In de zaal van Theater Kikker staat een grote houten kubus. En een rij winkelwagentjes. In de kubus opent het rolluik, langzaam. Zoals dat bij winkeletalages gaat. Achter het luik bevindt zich de supermarktgang in een bijna realistisch perspectief. Theun Mosk, ontwierp het decor van “Een cowboy met zijn handen hoog juicht waarschijnlijk niet”.
Jetse Batelaan maakte eerder prachtvoorstellingen als 'Broeders' (2006) , 'Toe vader, drink', waarvoor hij in 2005 de VSCD Mimeprijs ontving en (samen met Elien van der Hoek) het oergeestige 'Echte vrouwen joggen in regenpak'. De voorstellingen van Jetse Batelaan zijn vrijwel allemaal beeldend, geestig, ontroerend, absurd en verrassend.
De medewerkers van CultuurpodiumOnline zijn mensen die hetzij uit affiniteit hetzij professioneel al langere tijd in de Nederlandse theater- en muziekwereld vertoeven. Tussen onze artikelen door zullen we de komende periode een aantal van onze verslaggevers en fotografen aan u voorstellen.
Het woordenboek zegt: "po·di·um het; o -s, -dia; -pje verhoging waarop toneelspelers, sprekers enz. staan..." en waar veel mensen naar /tegen(op) kijken en waar we bij CultuurpodiumOnline verslag van doen in beeld en geluid. Daar draag ik, Sabine Sabelis, graag aan bij. Om precies te zijn vanaf 2006 (even nazoeken op de site). In eerste instantie op wat onregelmatigere basis, maar het laatste half jaar stijgt mijn bijdrage weer gestaag.
Door Marloes Bongers met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting) Gezien in het Stadstheater in Zoetermeer op zaterdag 25 april
Joseph and the amazing Technicolor dreamcoat is de hedendaagse en swingende vertolking van het oude bijbelverhaal over Joseph, die als zijn vaders oogappel door zijn jaloerse broers als slaaf wordt verkocht en naar Egypte werd meegenomen. Daar helpt hij de Farao, door zijn droom te verklaren en daardoor het volk te loodsen door voor- en tegenspoed. Wanneer hij zijn broers weer tegenkomt stelt hij niet alleen hen, maar ook zichzelf op de proef. Hij bewijst iedereen volwassen te zijn geworden, geen wrok te kosteren en vergevingsgezind te zijn.
In mei komt het Cubaanse dans- en muziekgezelschap Pasión de Buena Vista voor het eerst naar Nederland. Het bezoek aan ons land maakt deel uit van de Europese tournee. De hete ritmes, meeslepende dansen, exotische schoonheden en fantastische melodieën leiden je door het opwindende nachtleven van Cuba. Pasión De Buena Vista voert je over de wegen van het Caribische eiland en brengt de pure Cubaanse levensvreugde.
CultuurpodiumOnline geeft 2 x 2 kaarten weg voor de show van vrijdag 22 mei in de Theater Fabriek in Amsterdam.
Door Mieke Kreunen met foto's van X + L en Karoly Effenberger
Hoewel de drie acteurs in Sexappeal mij allemaal bekend zijn van eerder werk, stelt de speakerstem aan het begin van de voorstelling vast dat we vast allemaal gekomen zijn voor Hanneke Groenteman.
De eerste die het toneel betreedt is echter Marcel Musters (als Rens Mosterd) in een blauw linnen pak. Hij waant zich onbespied en krabt eens ongegeneerd in zijn kruis voordat hij plaatsneemt op een bankje. Hanneke Groenteman (als Audrey Kaasboer) is de tweede en zij loopt doortastend door naar de deur totdat de speakerstem haar beveelt te wachten. Beppe Costa (als Luigi Amaretto), de derde artiest, is een kwebbelkous die zichzelf graag hoort praten maar geen vriendin kan houden.
DVD uitreiking na Na de voorstelling (geen typfout)
Tekst en beeld van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
't Is een beetje raar om over een programma te schrijven naar aanleiding van de laatste voorstelling maar dit keer is daar een goede aanleiding voor. We zijn uitgenodigd voor de DVD-presentatie van Richard Groenendijks vorige programma De Adem van de Nachtchinees en vooraf mogen we de laatste keer van het huidige programma 'Na de voorstelling' bijwonen in het Oude Luxor in Rotterdam.
Als de voorstelling begint zit Richard Groenendijk met zijn rug naar het publiek toe. Bang om zich te snel te hechten als hij ons aankijkt legt hij het meteen aan met een dame van de eerste rij bij wie hij de rest van de voorstelling zal blijven terugkomen met persoonlijke vragen die soms best wel ver gaan.
Blik is één van de twee voorstellingen van Toneelgroep De Appel die op Oerol te zien zullen zijn en één van de voorstellingen die door CultuurpodiumOnline speciaal worden aanbevolen. Kijk op onze Oerolpagina voor meer van en over Oerol.
Onderwerp: Festival aan de Werf, HANNEKE EN JONAS
27 04 09 - 19:40
Leve het multidisciplinaire bestaan!
Hanneke: Vanochtend vroeg de trein genomen naar Aalsmeer waar constructie-man Bernard Versteeve een ingewikkelde constructie aan het bouwen is, namelijk: het décor! Décor blijft altijd een raar woord. Het lijkt van het woord ‘decoratief’ af te stammen, dus iets wat eigenlijk niet echt nodig is, maar bedoeld om de randjes een beetje op te fleuren. Dat doet dit décor dus niet. Het 300 kilo zware ‘ding’ is juist een behoorlijke sta-in-de-weg. En dat is ook precies wat ie moet doen, tot zo ver dus juist. Fijn dat ie uit ons hoofd kan, de vloer op.
Jonas en ik realiseerden ons deze week dat het décor in uitgangspunt steeds de basis vormt voor de voorstelling die we maken. Het bepaalt en regelt de scenes voor een groot deel. De video en ik staan daar dan eigenlijk een beetje decoratief naast. Nee, natuurlijk alles afgewogen in geintegreerd.
Ik geef het gelijk toe: ik ben een controlfreak. Ik kan volkomen geobsedeerd bezig zijn met mijn projecten. Ik analyseer elke mogelijke valkuil. Het liefst loop ik met microscopische precisie alle details tien keer na. Ik ben niet onzeker, maar wel continu gefocust op schoonheid, authenticiteit en verdieping. Mijn muziek moet de juiste energie hebben en bovendien verzorgd zijn.
Na maanden van voorbereidingen was er zaterdag dan de eerste opnamedag voor mijn nieuwe cd. Na de koffie, even wakker worden in de zon en het uitwisselen van de gebruikelijke zin en onzin gaan we van start. Als meesterdrummer Marcel Serierse aftelt, gaat het eindelijk beginnen. Voor iemand anders iets inspelen kan ik als de beste, maar voor mezelf? Geen idee hoe dat moet. Blijft wennen. De jongens zijn relaxed en gefocust. Het loopt als een trein. Het gaat allemaal vanzelf. Ik kan het loslaten. Ik hoef alleen maar mezelf te zijn.
Door Michaela Meijer met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)
Meer dan 8 miljoen albums verkocht, 18 studio albums uitgebracht, een hele rij best of en live albums, alsmede een aantal dvd’s, opgetreden voor meer dan 15 miljoen mensen in meer dan 20 landen, wereldwijd bewonderd door fans en professionele musici…..
Er zijn maar weinig bands die dit op hun naam hebben staan. Ik heb het over Saga!!
Saga is een progressieve rockband uit Toronto, Canada en bestaat uit 5 leden: Rob Moratti (zang), Jim Crichton (bas, keyboards), Ian Crichton (gitaar), Jim Gilmour (keyboards, zang) en Brian Doerner (drums). Al sinds 1978, het jaar dat het eerste album “Saga” uitkomt, is Saga een constante factor in de prog-rockscene.
Zaterdag 18 april is Den Haag gastheer voor de festiviteiten die georganiseerd worden rondom het feit dat Nederland voor de 50ste keer vertegenwoordigd is op het Eurovisie Songfestival. 'Eurovision in Concert' organiseert een kennismakingstour door Den Haag en 's avonds een concert in Amsterdam Marcanti. In eerste instantie wilde men 4 a 5 landen uitnodigen voor een concert maar in korte tijd hadden zich al veel delegaties aangemeld en uiteindelijk worden in Den Haag 24 delegaties ontvangen die gaan deelnemen aan het Eurovisie Songfestival. Van de favorieten zijn Engeland en Malta aanwezig en natuurlijk Nederland vertegenwoordigd door De Toppers. Iedereen wordt persoonlijk verwelkomd door wethouder Frits Huffnagel (Citymarketing en Internationale Zaken) voor de Nieuwe Kerk, waar voor de gelegenheid de rode loper was uitgerold.
Door Marit van Eisden met foto’s van Andy Doornhein
Gaan we in Nederland in het najaar op zoek naar Mary Poppins, op de Belgische zender VTM zijn ze momenteel op zoek naar Maria, de hoofdrol in ‘The sound of Music’. Er zijn inmiddels nog acht kandidaten over en zes daarvan kwamen afgelopen vrijdag naar het Efteling Theater in Kaatsheuvel. In dit theater speelt op dit moment de Nederlandse versie van ‘The sound of Music’ met in de hoofdrol Wieneke Remmers als Maria.
Het verhaal gaat over de levenslustige Maria Rainer van het Nonnberg klooster die door moeder-overste naar het huis van kapitein Von Trapp wordt gestuurd om gouvernante te zijn van zijn zeven kinderen.
Onderwerp: OEROL, Weblog David Geysen, LOCATIETHEATER
26 04 09 - 12:22
Welkom in de file, welkom in blik
De file kennen we allemaal. Voor velen een grote ergernis maar voor sommige ook een rustplek tussen de hectiek van het werk en de sleur van thuis. Eerst rij je nog, dan sta je stil en dan die vragen... Hoelang gaat dit duren? Hoeveel kilometer staat er? Na een tijd zet je de motor uit. Mensen stappen uit. Je staat op de snelweg. Een plek waar normaal auto's met 140 km per uur voorbij razen.
Mensen zoeken contact, gaan even pissen, zetten zich op de vangrail. Maar wat als de file nooit meer oplost? Het verwordt tot een kampement, een stad, een Kafkaiaanse wereld. Dit gegeven vormt het uitgangspunt voor Aus Greidanus' voorstelling 'Blik'.
Tekst en beeld van Daniël Kuyper (klik voor vergroting) Gezien in het Beauforthuis, 18 april 2009
De sfeervolle zaal van het Beauforthuis is bij uitstek geschikt om publiek en performers dicht bij elkaar te brengen, letterlijk en figuurlijk. De uitgelezen plek voor Iain Matthews om zijn muziek melange te delen met vanavond een iets ouder publiek waaronder twee bijzondere gasten. Zijn inleiding maakt de bedoeling van de avond duidelijk. Hij, Lenny Kuhr en Vence krijgen achtereenvolgens allen het podium voor zich alleen maar, en dat maakt het bijzonder, ze betreden ook gezamenlijk het podium voor muziek en meer!
Iain is al jaren een gearriveerd kunstenaar die niet zo nodig zelf solo hoeft te schitteren. Hij geeft graag ruimte aan andere artiesten naast hem. Door wederzijdse waardering en inspiratie ontstaat er een synergie die overstraalt naar het publiek. De taal der muziek overschrijdt de taal barrières. Dat blijkt vooral aan het slot van de optredens. Dan gaan ze met zijn vieren op het podium zitten om vragen te beantwoorden en te praten met hun publiek.
Zangeres Marit Larsen fladdert vrolijk rond ondanks geringe opkomst
Door Aukje met foto's van Jan Anno Boonstra Gezien in Paradiso, Amsterdam op 22 april 2009
Een kleine zeventig mensen zijn afgekomen op het concert van de Noorse zangeres Marit Larsen (1983) in de kleine zaal van Paradiso. Lang niet genoeg om de zaal te vullen, maar gelukkig is iedereen zo sportief om vooraan te gaan staan.
Het is de eerste keer dat Larsen in Amsterdam op het podium staat, maar niet de eerste keer dat ze Nederland aandoet. Het festival Eurosonic in Groningen mocht haar al eerder dit jaar al begroeten. Grote bekendheid geniet ze dus nog niet in Nederland, in tegenstelling tot Noorwegen waar ze een grote ster was en is. Met haar voormalige duo M2M, dat ze samen met haar beste vriendin Marion Raven vormde, bracht ze al op 15-jarige leeftijd een cd uit die hoge ogen gooide, vooral dankzij het nummer 'Don't say you love me' dat werd gebruikt als onderdeel van de soundtrack voor Pokémon. Ze gingen op wereldtournee en brachten in 2001 een tweede cd uit.
Rosas danst Rosas - na 25 jaar nog fris als de lente!
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Herman Sorgeloos
Een vol half uur kijk ik naar vier vrouwen die over de grond rollen. Liggen, langzaam omdraaien, steunen op de ellebogen, soms even op de knieën, maar dan weer liggen. En nog een keer. Het verveelt geen moment, want ik weet dat er nog van alles komt. Al die spots hangen er vast niet voor niets, want als voormalig belichter weet ik heel goed dat elke opgehangen spot die in de voorstelling niet brandt, een biertje kost. En die stapel stoelen, en die vier paar schoenen daar - maar vooral voel ik de spanning in de dans. Hoe ontspannen het er ook uitziet, er hangt veel in de lucht.
Het ABP wordt indirect eigenaar van de rechten van de liedjes van de musical 'The sound of Music'. Daartoe is een overeenkomst gesloten met de huidige eigenaar, het muzikale duo Rodgers & Hammerstein. Imagem Music Group, een fonds van ABP en CP Masters BV dat in muziek investeert, koopt onder andere de rechten van catalogi met ruim 12.000 liedjes, 900 concertregistraties en 100 musicals.
'Tocht' een tragikomedie over verlies en wat er overblijft
Door Mieke Kreunen met foto's van Leo van Velzen
In het RO Theater staan twee tribunes langs de kant maar in het midden staan in een café opstelling tafeltjes gedekt in de lentekleuren die bij de Paasdagen horen. De hond schuimt wat rond langs de toeschouwers en herkent deze en gene waar hij een knuffel en een aai gaat halen. Totdat hij door een meisje met een eenzijdig afgedekt brilletje op ferme toon naar zijn plaats wordt gewezen.
Het is er vol in het huisje van Margot (Arjan Ederveen). Stapels benches en draagmanden voor kleine huisdieren, foto's aan de wand en andere rommeltjes in de laatjes van de kast.
Door Mieke Kreunen met foto's van Peter Rillema en Oerol.
NS is de nieuwe sponsor van Oerol! Om meer mensen uit te nodigen om met de trein naar Harlingen te reizen geeft de NS Speciaal voor Oerol de 'NS Oerol Retour' uit. Hiermee reis je vanaf ieder station in Nederland naar Harlingen Haven. De NS Oerol Retour (1e of 2e klas, vol of gereduceerd tarief) is een meerdaags retour (heenreis vanaf donderdag 11 juni, terugreis uiterlijk maandag 22 juni) en is vanaf zaterdag 6 juni t/m zaterdag 20 juni te koop bij de NS Servicebalie op alle stations of bij de kaartautomaten met aanraakscherm.
Dit is alweer de laatste jubileumuitzending met publiek. Na de jubileumgasten op 12 april, het jubileumconcert op 19 april is het nu tijd voor bijzondere ontmoetingen. Komende zondag maken we kennis met de zonnige stem van Jesse Dee, Igor Roma en Harmen Fraanje praten over verschillen en overeenkomsten tussen jazz en klassiek en Kurt Rosenwinkel gunt ons een kijkje in zijn muzikale keuken...
Jesse Dee, een nieuw soultalent is opgestaan Zijn naam is Jesse Dee. In de verte doet hij denken aan o.a. James Hunter en Arnos Lee. Zijn debuut cd Bittersweet Batch is brandnieuw. Op de cd speelt hij met een 13 koppige band, bij Vrije Geluiden komt hij alleen met zijn gitaar, zijn liedjes en positieve levenshouding. Speciaal voor deze laatste Vrije Geluiden jubileumuitzending werd hij vanuit Boston overgevlogen naar Amsterdam.
Foto's van Sanne Schouwink (klik om de hele foto te zien)
David Geysen: vandaag staat in het teken van mijn held
Beste lezers, ik ben David Geysen, acteur/regisseur bij Toneelgroep De Appel. Ik ben net terug uit Zuid-Afrika waar ik de voorstelling Ararat geregisseerd heb samen met mijn componist Carl Beukman. Ararat is een leuke festivalvoorstelling die ook op Oerol 2009 te zien zal zijn. En daar gaat mijn blog over, over Oerol.
Aus Greidanus regisseert bovendien voor Oerol 'Blik', een grote spektakelproductie van Toneelgroep De Appel en tevens de openingsvoorstelling van het festival! Daarin ben ik acteur en Carl doet ook daar de muziek.
Tekst en beeld van Sabine Sabelis (klik voor vergroting)
Een garnaal of een mens, het maakt niet uit. Met een garnaal als uitvergrote metafoor kun je heel goed laten zien wat we als mens allemaal meemaken en de onverbiddelijke drang van de mensheid tot het weten van het onbekende in beeld brengen. Van dood tot geboorte en alles wat daar tussen in zit krijgen we in miniatuurvorm te zien. Door middel van (wat op het oog rommelig lijkt) camera’s wordt alles uitvergroot geprojecteerd.
Bij binnenkomst is het podium opgebouwd uit een wirwar van tafels gevuld met maquettes , lampjes, geknipte kartonnen dozen, zwakke verlichting en een groot projectiescherm. Het ziet er uit als een werkplaats maar het intrigeert wel. Als je nog nooit een voorstelling van Hotel Modern hebt gezien ga je je afvragen hoe ze je alles gaan laten zien. De angst bestaat dat je de hele avond naar een projectie zit te kijken. Dat is niet het geval.
Over enkele dagen beginnen de opnamen van mijn derde cd onder eigen naam. Vandaag repetitie gehad, dus dat was mijn deadline voor alle muzikale voorbereidingen. Eerder vertelde ik u al dat ik mij in mijn dagelijks leven vaak een multitasking-station voel. Ik kan eraan toevoegen: dat is nog niets vergeleken met het zelf maken van een cd. Een impressie.
De medewerkers van Financiën moeten rustig kunnen rekenen, Zij houden alle uitgaven (en straks inkomsten) goed in de gaten, als ze zich maar niet hoeven te ergeren aan de creatieven van Grafisch Ontwerp. Die zijn nu nog niet echt nodig, maar klikken wel soms al kostbare tijd weg, op zoek naar gelikte fonts, aansprekende foto’s en strakke websites. De PR-afdeling fabriceert pakkende teksten, onderhoudt contact met de pers en coördineert straks de festiviteiten rond de release.
Straattheaterseizoen start met Buitenkans op 2 en 3 mei
Tekst en beeld van Henry Krul
Het is volop lente en steeds meer zoekt iedereen z’n vertier buiten. Zeker geldt dit voor de straattheaterartiesten. In Spanje, Frankrijk maar ook in Belgie is het straattheaterseizoen al een paar weken oud. Op 2 en 3 mei is het in Nederland ook zover. Stichting KUNSTen op straat opent met Buitenkans. Evenals vorig jaar is Enschede ‘the place to be’ voor de start van een seizoen met heel veel straattheater.
Buitenkans is de plek voor jong, nieuw talent maar ook voor gevestigde namen die hun nieuwste voorstellingen willen try-outen voor een talrijk publiek. En niet te vergeten voor een kundige jury met o.a. Anjo de Bont (Deventer op Stelten), Frank Los (artiest), Ute Classen (D) theaterburo, Pilar Gutiérrez (Sp) theaterburo Free Art, Benoit Escarmelle (BE) artistiek directeur van de ESAC, Ecole Supérieure des Arts du Cirque van Brussel.
Dit is het eerste blog van Hanneke de Jong & Jonas de Witte. Samen maken we beeldconcerten. In het kort eerst even iets over onszelf.
Hanneke Laat ik beginnen om iets over Jonas te schrijven. Dat is altijd makkelijker dan iets over jezelf. De feiten: Jonas is zowel vormgever als filmmaker. Maar eigenlijk ook theatermaker; in dat vakgebied zijn we compagnons. Na zijn studie aan de Design Academie, heeft hij ook nog een filmopleiding gevolgd, en hij weet zo’n beetje alle disciplines te combineren. Dat doet hij voor zijn eigen bedrijf en, binnen onze samenwerking, voor de beeldconcerten die we maken. Eigenlijk weet hij met elke kunstvorm wel raad. Na een eerste inspirerende samenwerking voor het Oerol festival hebben we voor de daarop volgende projecten besloten als duo te werk te gaan. Nu maken we iets wat een mix is tussen muziektheater, videoinstallatie en beeldende kunst, en dat we samenvatten onder de noemer: ‘Beeldconcert’.
Door Ester Dijkema met foto's van Mischa van Muylaert (klik voor vergroting)
"Het door ons uitverkoren lied laat horen dat het goed gelukte cabaretlied nog steeds een functie heeft. Je wilt iemand de oren wassen, je wilt uiting geven aan je ergernis over een al dan niet vermeende hype waar alle media dociel achteraan hobbelen – en je wilt óók nog graag dat er wat te lachen valt, want humor is een dodelijk wapen. Het bekroonde liedje is volgens de jury in al die opzichten geslaagd. Het is tijdgebonden – sommige onderwerpen zijn maar één seizoen echt actueel. Dat mag geen bezwaar zijn. De tekst is scherp, grappig en exact, terwijl de melodie die tekst zeer adequaat ondersteunt.
Martin (50 geworden, succesvol internationaal architect) heeft een tv-interview dat afgenomen gaat worden door zijn oude vriend Ross. In de aanloop daar naar toe is hij vergeetachtig, in die mate dat hij zich zorgen maakt dat het iets ernstigs is. Onbekende visitekaartjes in zijn jaszak en een vreemde geur maken dat je voelt dat er iets speelt wat niet in de haak is.
In het interview met zijn vriend Ross heeft Martin de behoefte op te biechten wat er aan de hand is, niet wetende dat de vergeetachtigheid veroorzaakt wordt door zijn grote geheim. Het is niet zijn grote geheim wat hem dwars zit maar het feit dat hij ultiem van zijn vrouw Stevie (Ria Eijmers) houdt en dat hij haar nooit bedrogen heeft, laat staan de behoefte daartoe had, ook al was het letterlijk voor de hand liggend.
Door Michaela Meijer met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)
Dat een serieus onderwerp kan uitmonden in één groots feest bewees Het Goede Doel zaterdag 11 april 2009 in Ahoy Rotterdam.
Als afsluiting van de zeer succesvolle theatertournee organiseerde IT-staffing, één van Nederlands grootste IT-detacheerders, een benefietconcert voor het goede doel door Het Goede Doel. Al sinds 2005 werkt de IT-staffing groep samen met St. Viafrica. Een stichting die onderwijsorganisaties in Afrika ondersteunt bij het gebruik en beheer van ICT. In 2007 sloeg IT-staffing de handen ineen met Het Goede Doel. Zij brachten het album “Gekkenwerk” uit en IT-staffing financierde en plaatste het album gratis ter beschikking op internet.
Door Ester Dijkema met foto's van Boy Hazes (klik voor vergroting)
Theatergroep Toetssteen brengt dit seizoen een toneelstuk van Ger Beukenkamp over de vijf jaar geleden overleden actrice Mary Dresselhuys onder regie van Floor Maas.
Het stuk gaat over een beroemd acteur die door een ook al bekende theaterproducent naar Mary's huis in Zuid Frankrijk wordt gestuurd. Daar kunnen ze samen aan het toneelstuk werken dat ze het komend seizoen op de planken zullen brengen. Dat gaat helemaal mis. Mary wil het bewuste stuk niet spelen en ze heeft al een andere tekst gekozen. Als dan blijkt dat ze vol wrok zit tegen haar medespeler en tegen de 'ver-musical-isering' van het theater, is de ramp compleet.
Israel Galván en Bruno Beltrão - interessante stille combi
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Springdance
Zie twee voorstellingen op één avond en ze gaan in je hoofd met elkaar praten.
Israel Galván: solo, stilte, dicht op de huid, vertelt in alle abstractie een boeiend verhaal, heeft humor door subtiele verwijzingen naar bewegingen uit het dagelijks leven. Prachtige match tussen zaal en voorstelling! Alleen 45 minuten die zon in m'n gezicht was wel wat lang.
Bruno Beltrão: grote lege ruimte, veel afstand tussen dansers en publiek, verhaal dat maar niet door wil lopen, geen relativering, daardoor wordt het een zware zit. Ik ben bijna blij dat het 10 minuten korter duurt dan aangekondigd. Wat is het toch moeilijk hiphopdans uit te tillen boven het niveau van kunstjes-doen. Binnen de scènes lukt dat wel, maar het verhaal als geheel valt telkens stil.
“U speelt net zoals Michael Brecker!”, hoor ik wel eens na een concert. Was het maar waar meneer. Het is op zijn minst enthousiast bedoeld natuurlijk. Een geanimeerd gesprek over onze gemeenschappelijke liefhebberij is meestal het gevolg, wat ik veel belangrijker vind dan koppig stelling te nemen. Muziek is een uitlaatklep, ook het praten erover. Keihard stelling nemen hoort in die sfeer niet thuis. En het mag ook gezellig blijven.
Nog even voor de duidelijkheid: met de vergelijking doen wij de heer Brecker pijnlijk tekort. Het goede nieuws is dat ik mezelf ook tekort doe, door mijzelf te vergelijken met anderen. Ieder mens is volkomen en uniek. Ieder individu is een even oorspronkelijke als onlogische mix van invloeden, persoonlijkheid, zeggingskracht, technische achtergrond, etc. Dit is geen wereldnieuws natuurlijk. Maar u kunt zich voorstellen dat ik, die op het punt staat een cd uit te brengen, me in deze periode hiervan extra bewust ben.
Op 22 en 23 mei zal voor de vierde keer The Hague Jazz het World Forum in Den Haag op zijn grondvesten doen laten schudden. Vorige maand werd op een druk bezochte persconferentie het programma bekend gemaakt en het is de organisatie wederom gelukt om een mooi afwisselend programma neer te zetten waar iedere muziekliefhebber van gaat watertanden. Het aantal podia is uitgebreid tot 12 en niet minder dan 80 acts zullen te zien zijn tijdens het festival dat in vier jaar tijd erin geslaagd is vaste voet aan de grond te krijgen.
Op donderdag 21 mei opent Roger Hodgson, de stem van Supertramp, het festival met een concert samen met het Metropool Orkest. Helaas is dit concert al uitverkocht maar dat is snel vergeten als je de line up van het festival bekijkt.
Liveregistratie van het concert van 15 april, gepresenteerd door Hans Flupsen, met Tania Kross, Alex Roeka, Guus Janssen, Benjamin Herman, Jesse van Ruller, Carlo de Wijs, Rosenberg Trio, Dee Dee Priest, Theo Loevendie, Cecilia Bernardini, Rick Stotijn en Tsehaytu Beraki.
Op een ochtend, 20 jaar geleden krijgt Han Reiziger een telefoontje van Roelof Kiers en Cherry Duyns, met het vriendelijke verzoek of hij maar even wilde komen. Bij de VPRO televisie hebben ze een nieuw uur op de zondagochtend van elf tot twaalf. Hij wordt gevraagd dat uur te verzorgen. Het programma wordt naar hem vernoemd: Reiziger in Muziek. Han ziet dat liever letterlijk: reizen door de wereld van de muziek. Reiziger in muziek moet een gezellig verstrooiend programma worden. Niet te specialistisch, een programma waar je in je pyjama bij een gekookt eitje naar kijkt.
Foto's van Sanne Schouwink (klik om de hele foto te zien)
Tekst en beeld door Michiel Vos (klik voor vergroting)
Het is weer zover: het startschot van het festivalseizoen is door een al op voorhand uitverkocht paaspop gegeven. Op 11 april stonden de bezoekers al ruim voor aanvang van het festival voor de poorten te wachten op acts als Milow, Kane, the Toy dolls en Volbeat.
Zoals altijd in Brabant zat de sfeer er al lekker in, vanaf 9 uur ’s ochtends zag ik op de camping al de nodige blikjes bier opengaan. Bij binnenkomst van het festivalterrein valt op dat het gehele festival in tenten langs de rand gehouden wordt, en dat het middenterrein voor diverse bars, de Silent disco en de loco loco discoshow is gereserveerd.
Secretaressedag bij Dirty Dancing en 2e verjaardag Tarzan
Foto Patrick Kool
Eerder meldden wij al via onze twitterstream dat bazen hun secretaresses konden opgeven voor een wel heel bijzonder cadeautje voor secretaressedag: een dansworkshop van Marcus van Teijlingen en Daphne Denters uit Dirty Dancing. Op de Nationale Secretaressedag werden afgelopen donderdag dan ook diverse secretaresses in het zonnetje gezet.
Het gebeurt natuurlijk niet iedere dag dat je kunt dansen onder leiding van professionals zoals Marcus en Daphne dus dat was een echt feestje voor de gelukkige secretaresses. Zelfs 'de lift' mocht uitgeprobeerd worden al weet ik niet of de dame in kwestie er net zo veel plezier aan beleefd heeft als Baby in de musical.
Maandag 8 juni wordt het John Kraaijkamp Musical Awards Gala 2009 gehouden in Studio 22 te Hilversum. Het John Kraaijkamp Musical Awards Gala jubileert dit jaar. De feestelijke tiende editie wordt een groots opgezette show met voorproefjes op het komende musicalseizoen.
Tijdens het gala worden 22 awards uitgereikt: negentien John Kraaijkamp Musical Awards, de Oeuvre Award en de ANWB Publieksprijzen voor beste grote en kleine musical. Een grote musical heeft minimaal dertien castleden op toneel, een kleine musical maximaal twaalf. De nominaties worden in mei bekend gemaakt.
Een Friese zwerftocht over de steppe door Nynke Laverman met Nomade
Door Barbara Klomp met foto's van Rob van Dalen Gezien: Stadsschouwburg Utrecht 14 april 2009
Nynke Laverman heeft bekendheid gekregen met haar Friese Fado. Voor haar tweede programma, De Maisfrou, liet zij zich inspireren door Mexicaanse muziek en mengde ze haar Friese wortels met de Latijnse pasión. Voor haar nieuwste voorstelling en cd, Nomade heeft ze weer haar grenzen verlegd. Zij is een maand in Mongolië geweest, daar leefde ze met een Nomadefamilie. Een leven van opbreken en verder gaan, trekken over de steppe en altijd het onbekende tegemoet gaan. Weer mengt ze de invloeden, de riten, klanken en geluiden met de Friese taal die haar zo eigen is.
Nynke Laverman kan zingen, zover is duidelijk, maar daarnaast is ze ook een begenadigd vertelster. Ze vertelt de verhalen van de Nomaden waarmee zij leefde. Verhalen over de steppe, de familie, over riten en gewoonten. Verhalen waaruit muziek vloeide en teksten, zoals het lied Heechspanning (Hoogspanning).
Zangeres Hind maakt een muzikaal uitstapje met de Lefties Soul Connection (LSC) en ik bekijk ze op 10 april in Cascade. Hind kennen we ondertussen allemaal, van Idol is ze uitgegroeid tot een prachtige allround zangeres die van Fado tot jazz aankan. De LSC is een rauwe deep funk band (zoals bijvoorbeeld The Meters uit de jaren 60) en is in het circuit van de funk goed bekend (ze kwamen o.a. voor in de film “de zoektocht naar Sly Stone”). Een aparte combinatie die wel voor een verrassing moet gaan zorgen.
Tijdens de perspresentatie van Sjakoo de musical die plaatsvond in een zonovergoten Amsterdam op 15 april werd het al meteen duidelijk: Sjakoo de musical wordt een spektakel voor jong en oud. Na een boottocht over het IJ met aan boord cast en creatives van deze nieuwste Beeldenstormproductie waar de cast een voorproefje gaf van één van de liedjes – Amsterdam – die in de musical voorkomen, kwamen we bij de locatie aan waar Sjakoo te zien zal zijn.
Naast science centre Nemo zijn pontons neergelegd: een overdekte tribune voor het publiek compleet met een foyer, en een onoverdekt podium waar het spektakel zich zal afspelen.
Ik ben Nietzsche! is het eerste deel van de Trilogie van de Waan, drie nieuwe Nederlandse stukken van Kiek Houthuijsen en Ton Vorstenbosch, over drie vrouwen en hun verdwaasde geloof in het nazisme. De drie stukken laten op luchtige, toegankelijke wijze het gevaar zien van antisemitisme, racisme, discriminatie en het gebrek aan authentiek denken.
Kiek Houthuijsen en Ton Vorstenbosch schreven dit historisch toneelstuk over Elisabeth Nietzsche, de zus van de grote denker. Elisabeth verdraaide Nietzsche’s theorieën tot antisemitische propaganda (ze koppelde onder andere het begrip Ubermensch aan het Germaanse ras) en leverde dit aan de nazi’s uit.
Door Mieke Kreunen met foto's van Sabine Sabelis (klik voor vergroting)
De programmering van de Parade 2009 is inmiddels rond, een bijzonder programma vol theater, dans, muziek en film van zowel nieuwe makers als oudgedienden. Zoals ieder jaar werd het Parade-seizoen ingeluid op Het Domijn in Weesp met een gezellige artiestenbijeenkomst als voorproefje op alles wat komen gaat deze zomer. Afgelopen dinsdag kwamen een groot aantal Parade-artiesten bij elkaar voor (hernieuwde) kennismaking, nieuwtjes en lekker eten en drinken en dat alles in Paradestijl.
Lezersactie: Win 2 kaarten voor de CD presentatie Izaline Calister in Paard van Troje
Door Serge Julien met foto's van Berbera van den Hoek
Drie jaar na haar album Kanta Hélele is Izaline Calister terug met de opvolger: Speransa! Dertien nieuwe liedjes die op één na door de charismatische zangeres zelf zijn geschreven en daarmee een weg banen voor een carrière als singer/songwriter. Het Paard van Troje is op 1 mei het toneel voor de ambassadrice van Curaçao waar zij haar nieuwe CD zal presenteren.
Izaline Calister debuteerde in 2000 met het sterke album Soño Di Un Muhé. Het memorabele promotieoptreden dat zij destijds in het Bimhuis gaf, zorgde voor overweldigende reacties.
Begin de Koninginnenacht met Angie Stone in het Patronaat
foto: Berbera van den Hoek
Angie Stone is tegenwoordig een van de meest bekende artiesten van de neo soul, naast bijvoorbeeld Macy Gray en Erykah Badu. Al vanaf piepjonge leeftijd was deze dame actief met muziek bezig. Zo zong ze als kleuter al in het plaatselijke kerkkoor in haar geboorteplaats Columbia, South Carolina. Ze leerde zichzelf keyboard spelen en zong voor de spiegel nummers van haar grote idolen als Aretha Franklin, Smokey Robinson, Marvin Gaye en Curtis Mayfield.
Door Barbara Klomp met foto's van Ben van Duin (klik voor vergroting) Gezien: Stadsschouwburg Utrecht 10 april 2009
“Ons publiek is de zwarte man,” vertelt Porgy Franssen ons, “die koopt voor 50 cent een kaartje om een beetje hoop te vinden. Maar u bent natuurlijk ook van harte welkom... ” We zijn getuige van een Medicine show, in het zuiden van de Verenigde Staten, in de negentiende eeuw. Een zwart drankje helpt tegen alle problemen. De ergste ziekten worden verteld, alles kent dezelfde oplossing, dit machtige zwarte drankje.
Er stapt een mooi, jong blank meisje naar voren. Ze gaat trouwen. Morgen zelfs. Hij is jong, hij is mooi, hij is rijk, hij is blank. Dus wat is het probleem?
Bezieling en honger naar avontuur bij Nederlands Blazers Ensemble
Tekst en foto's van Mieke Kreunen (met programma informatie van NBE)
Er is bijna geen muziekgezelschap te vinden dat ieder jaar zo'n gevarieerd programma op de planken weet te brengen als het Nederlands Blazersensemble. Het NBE is een groep van ruim twintig topmusici die zo'n vijftig keer per jaar samenkomen om in binnen- en buitenland bijzondere programma's te spelen naast hun 'normale' bezigheden. Gezamenlijke bezieling en honger naar avontuur drijven de musici tot het maken van theatrale muziekprogramma's die zelden onder één muzikale noemer te vangen zijn behalve dan dat ze de zinnen en de verbeelding prikkelen.
Ook voor niet-kenners van (klassieke) muziek zijn de programma's van het NBE aan te raden, juist vanwege het theatrale karakter van de programma's en de knipoog die ze altijd maken richting de serieuze classici. Het NBE werkt in de programma's samen met musici en artiesten uit allerlei hoeken van het culturele landschap.
Mag ik me even voorstellen: Yonga Sun, 31 jaar, Duits-Koreaans, muzikant en zoekende naar wat echt is in deze wereld.
Naast deze ongelooflijk diepzinnige bezigheden hou ik van de spirituele ervaring genoemd 'goed eten', kan ik me uren lang verdiepen in technologische snufjes, verlies ik veel te veel tijd met mijn 'vrienden' op internet, breng ik nachten voor de TV door om 'toch nog even één aflevering van die súuupergave serie te kijken', verlies ik mezelf in de woorden waarmee Tolkien en Asimov hun fantastische werelden omschrijven en word ik nergens blijer van dan wanneer iemand simpel en eerlijk is. En het leuke is dat ik al de inspiratie hiervan terug kan laten klinken in de muziek die ik maak.
No Way to Treat a Lady, een fraaie M-Lab productie
Door Ester Dijkema met foto's van Bob Bronshoff (boven) en Margot de Heide
De nieuwe M-Lab productie No Way to Treat a Lady is een komische thriller over een gefrustreerde toneelacteur Boudewijn van Dalsum, die jarenlang onder de plak heft gezeten bij zijn dominante moeder, ooit zelf een grote actrice. Zelf na haar dood blijft ze zijn leven beïnvloeden. Zijn obsessie is om ooit de voorpagina van de Volkskrant te halen en om dit te bereiken begaat hij een aantal wurgmoorden. Zijn slachtoffers zijn steeds vrouwen van middelbare leeftijd en hij laat ze achter met een rode lipstick kus op het voorhoofd. Inspecteur Thomas Bommel moet de moorden oplossen en Thomas raakt erg onder invloed van Boudewijn en ze gaan steeds meer op elkaar lijken. Er ontstaat een sinister kat- en muisspel waarin ook Lara Steen een belangrijke rol speelt.
Onderwerp: Holland Festival, Festival aan de Werf, DE PARADE, FESTIVAL, LOCATIETHEATER, ALGEMEEN, MUZIEK, OEROL, STRAATTHEATER, TONEEL
11 04 09 - 12:32
Festivaldata 2009, noteer ze vast in de agenda
Tekst en beeld van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
Het aantal muziek- en theaterfestivals in Nederland (en België) is enorm groot. Bijna iedere stad en elk dorp heeft wel een festival of iets dat daar op lijkt. Wij maken voor CultuurpodiumOnline een keuze uit dit enorme aanbod van die festivals waar we graag aandacht aan willen besteden. Hieronder een overzicht, een beetje gerangschikt per stad en provincie. De foto's in dit artikel werden gemaakt op De Parade en op Oerol. Ga er met de muis naar toe om de naam van de voorstelling en makers te zien en klik voor vergroting.
De door ons genoemde festivals vindt u terug op onze linkpagina waar u nog veel meer informatie kunt vinden.
Toneelgroep De Appel verzorgt de openingsvoorstelling van Oerol 2009 met 'Blik'. Een ingeblikte maatschappij die tot stilstand is gekomen blikt vooruit en terug. Weegt haar verleden en toekomst en verlangt naar ‘Het eiland van de vorige dag’ (Oerolthema van 2008) waar alles groener leek en alles leek te kunnen. Een gemeenschap die danst, leeft en overleeft op de puinhoop van haar eigen geschiedenis.
Regisseur Aus Greidanus: ‘Vier jaar geleden na de twaalf uur durende voorstelling 'Tantalus' maakte ik als reactie op deze taalmarathon de bijna woordloze clownsproductie 'En God zag dat het goed was'.
20 jaar muziek op de zondagochtend wordt gevierdmet jubileumgasten in het muzieklaboratorium van de VPRO
Daby Touré Daby Touré combineert in zijn muziektradities uit geboorteland Mauretanië met de muziektradities uit Parijs waar hij lange tijd woonde. De woestijn en de grote stad. Daby Touré weet ze in zijn muziek op een prachtige manier te combineren. Hij groeide op in de woestijn in Mauretanië, maar genoot zijn muzikale opvoeding vooral in het westerse Parijs. Zijn vader verbood hem muzikant te worden, waardoor Touré juist extra gemotiveerd raakte om muziek te maken. De verschillende plekken waar Daby Touré woonde zijn terug te horen in zijn muziek, hij brengt je prachtige rustige songs en emotionele explosies op gitaar of cajón.
Foto's van Sanne Schouwink (klik om de hele foto te zien)
The Dancers Have Departed is het nieuwste dansduet van Ana Teixidó en Athur Rosenfeld en het vervolg van hun duet uit 2006: Till We Lose It, over verval, waanzin en fantasie gebaseerd op de avonturen van Don Quichot. Arthur Rosenfeld en Ana Teixidó presenteren een allegorie over het huwelijk, leven, dood, lot en dans. De continue stemmingswisseling danst als een ware tango.
Gesitueerd in een tangosalon, die vergrendeld is voor de nacht, worstelen zij om hun toestand te begrijpen en te accepteren. In deze benarde situatie ontstaan er wederom confrontaties tussen het koppel. De twee voelen zich opgesloten in de eeuwigheid. Moeten zij hun gezamenlijke en individuele verleden loslaten of juist niet?
Tekst en beeld van Henry Krul (klik voor vergroting)
Het straattheaterseizoen in Nederland en Vlaanderen is tijdens het eerste weekend van april gestart met het promotiefestival De Gevleugelde Stad in Ieper (niet ver van het Franse Lille). In Nederland bijt Kunsten op Straat met Buitenkans in Enschede (ook een promotiefestival) op 2 en 3 mei het spits af.
Het wordt tijd om buiten te gaan spelen. Zo langzamerhand geven steeds meer festivals onderdelen van hun programma prijs. Kijk ondermeer op www.deventeropstelten.nl. Maar daar wil ik ’t niet over hebben.
Kamchàtka | teatre carrer - teatro calle - street theatre
Onderwerp: POP-ROCK, MUZIEK
09 04 09 - 22:30
Ellen ten Damme voelt zich als een vis in het water in het theater
Door Serge Julien met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting) Ellen ten Damme gezien in Diligentia, Den Haag op 1 april 2009.
Ellen ten Damme is een veelzijdig talent. Staat ze het ene moment met haar band te rocken om haar uitstekende album Impossible Girl te promoten, het volgende moment staat ze tegenover duizenden mensen het jaarlijks terugkerende evenement De Vrienden van Amstel te presenteren. Dan is ze weer op het witte doek te bewonderen of speelt ze een theatertour onder de naam Von Kopf Bis Fuss waarin ze Duitstalige nummers zingt van mensen als Kurt Weill, Marlene Dietrich, Bertold Brecht en Nina Hagen. Ten Damme is niet voor een gat te vangen en doorgaans slaagt ze er ook in om op die diverse terreinen met evenveel kwaliteit te slagen.
De voorstellingen die cabaretier Herman Finkers van 26 tot en met 30 april zou geven in het Parktheater in Eindhoven, zijn afgelast. Dat maakte het theater donderdag bekend.
Finkers gelastte in maart al zijn optredens tot begin april af. De cabaretier, bij wie jaren geleden een milde vorm van leukemie werd geconstateerd, moest rust nemen. ,,Het herstel gaat iets langer duren dan gedacht'', adus het impresariaat. ,,Het gaat goed met Herman, maar de voorstellingen in Eindhoven kwamen iets te vroeg.'' Finkers zal naar verwachting volgende maand weer spelen.
Door het drukke schema van Finkers kunnen de afgezegde voorstellingen niet worden ingehaald. (Bron ANP)
Onderwerp: VERWACHT, JAZZ, FESTIVAL
08 04 09 - 09:30
Gent Jazz Festival komt met aansprekende programmering en kansen voor jong talent
Door Mieke Kreunen met persfoto's van Gent Jazz (klik voor vergroting)
Het Gents Jazz Festival biedt jaarlijks een mix van jong talent en internationaal gevestigde waarden. Tijdens het eerste deel van het festival wordt er traditiegetrouw mainstream en avant-garde jazz geprogrammeerd. Het tweede deel brengt, naar goede gewoonte, een mooi programma van fusion van jazz met diverse muziekstromingen.
Het programma van het Gent Jazz Festival (dat wordt gehouden van 8 t/m 19 juli op de Bijlokesite) is op dit moment zo goed als compleet met klinkende namen als Jamie Cullum, George Benson, Jamie Lidell, Joe Jackson, McCoy Tyner Trio feat. Bill Frisell, Brad Mehldau Trio, Rodrigo y Gabriela, Fred Hersch Trio, Randy Weston en een tribute aan Nina Simone feat. onder andere Dianne Reeves & Lizz Wright. Eerder reeds werden BB King, Marianne Faithfull en het Richard Galliano All Star Quartet aangekondigd.
Dat ik geen vrouw ben, weet u inmiddels. Maar weet u ook dat ik vreselijk goed kan multitasken?
Nog met de ogen knipperend van het wakker worden, haast ik mij 's ochtends, alsof ik iets belangrijks gemist heb, om niet alleen de post en de krant te lezen, maar ook de driehonderd RSS-feeds waar ik op geabonneerd ben. Waarom zoveel? Het duizelt me soms wanneer ik met mijn ene oog e-mailtjes lees en beantwoord, terwijl ik mijn andere oog laat vallen op de zojuist binnengekomen sms'jes. Terwijl ik aan mijn linkeroor relaties te woord sta en ik met de rechter op de hoogte blijf van alle 539 nieuwe releases die er die dag op iTunes zijn binnengekomen, klets ik digitaal bij met vrienden en collega’s via Facebook, Twitter, Hyves en MySpace.
Tekst en beeld door Sabine Sabelis (klik voor vergroting)
Waar het theaterseizoen bijna aan de zomerstop begint, beginnen de popconcerten zich weer aan te dienen. Zo ook de Dijk. Donderdag 2 april trapte zij hun toer voor dit jaar af in het Patronaat in Haarlem.
Een volledig uitverkocht (maar toch comfortabel) Patronaat had de eer om de eerste in de rij te zijn van een nieuwe reeks concerten. Met als basis de nummers van de vorig jaar uitgebrachte CD ‘Brussel’ en sinds donderdagavond is daar de re-release van de cd Niemand in de Stad aan toegevoegd. Deze CD is voorzien van niet eerder uitgebracht materiaal en diverse (thuis)demo’s.
Na haar succesvolle voorstellingen Dans (2004) en 5.51u (2006) maakt Geert de Jong een nieuwe voorstelling voor de grote zaal. Met oog voor elk detail beschrijft ze vier dagen uit het leven van de bewoners van volkstuincomplex Louterbloemen.
Midden in de zomer. Tijdens een hittegolf. Vlak voor een zonsverduistering. Iedereen heeft zijn eigen plaats op volkstuincomplex Louterbloemen. De bewoners hebben geen contact met elkaar. Maar dan stranden Her en Rita met hun caravan, hun gebloemde tuinstoelen en hun barbecue …’
De Appel opent het Absa KKNK Festival in Oudtshoorn (Zuid-Afrika) met Ararat
Foto's Henry van Niel
Vrijdag 3 april opende Toneelgroep De Appel het Absa KKNK Festival in Oudtshoorn met Ararat, een absurdistische muzikale voorstelling over dromen en geloven. Regisseur David Geysen gebruikt de berg Ararat (waar volgens de bijbel de ark van Noach landde) als startpunt voor een associatieve voorstelling over de mens en zijn geloof. Een poëtische zoektocht naar de nietigheid van de mens!
Een klein veld in een weids landschap met op de achtergrond het Swartgebergte, de roep van een struisvogel en de flikkerende lichtjes van een township onder de sterren. De schepping!
Door Annette Stokman en Anita Vogelaar met foto's van Jorge v. Gavilondo
De gezellige middelgrote zaal in de Alkmaarse Vest is bijna uitverkocht. Op het programma staat: ‘Fuerza y Compas’ van ‘Danza Cuba’. Zij gaan een show neerzetten die overal tot in New York en Chicago goed werd ontvangen.
‘Danza Cuba’ werd in 1991 opgericht door de gevierde choreografe Lizt Alfonso die zich bedient van een mix van Cubaanse en Spaanse dansstijlen, waaronder flamenco, salsa, ballet, afro-cubaans en Cubaanse ritmes gemixt met jazzy elementen. Danza Cuba is een van de vaste bespelers van het Gran Teatro de la Havana, het belangrijkste theater van Havana. Het dansgezelschap is al ruim 15 jaar een van de meest toonaangevende dansgroepen van het land en bestaat geheel uit vrouwen. De danseressen laten zich begeleiden door een uitstekende band met composities van muzikaal leider Denis Peralta.
De medewerkers van CultuurpodiumOnline zijn mensen die hetzij uit affiniteit hetzij professioneel al lange tijd in de Nederlandse theater- en muziekwereld vertoeven. Tussen onze artikelen door zullen we de komende periode een aantal van onze verslaggevers en fotografen aan u voorstellen.
Ik ben Ester Dijkema en ben de samensteller en presentator van het radioprogramma Musical Time van Radio 90fm. Musical Time gaat over musicals en theatervoorstellingen. In musical time kun je muziek horen uit allerlei musicals en ook muziek uit andere voorstellingen. Vaak hebben we interviews met gasten of zijn er artiesten live in de studio aanwezig.
Door Michaela Meijer met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting) Gezien: Metallica in Ahoy Rotterdam op 30 maart
De kaarten voor dit concert in Ahoy, die op 25 oktober 2008 in de verkoop gingen, waren in een vloek en een zucht uitverkocht. Niet zo vreemd ook, Ahoy biedt tijdens concerten plaats aan ongeveer 10.000 mensen en een band als Metallica, daar komen nu eenmaal veel mensen op af.
De commentaren waren dan ook niet van de lucht. Waarom Ahoy? Metallica vult met gemak een Gelredome, Kuip of Arena. De kaartverkoop zelf verdient overigens ook zeker geen schoonheidsprijs, want net als bij de kaartverkoop voor het concert van AC/DC waren de kaarten alleen maar online te koop. Die goeie ouwe tijd van in je slaapzak voor het postkantoor bivakkeren is er door deze online-verkoop niet meer bij. Het gevolg hiervan is dat de rechtgeaarde Metallica-fans misgrijpen en met lede ogen moeten toezien dat op de dag van de kaartverkoop, ’s avonds diezelfde felbegeerde kaarten voor idiote prijzen worden aangeboden op diverse websites. Een schande!! Voor de fans die wel een kaart hadden bemachtigd zou maandag 30 maart 2009 een gedenkwaardige dag worden. Metallica in Ahoy, het eerste van de 2 concerten die ze dit jaar in Nederland geven.
Op de mooiste plekken in het Groene Hart vindt op 17,18 en 19 april het evenement “Te Hooi & Te Kunst” plaats op 10 boerderijen. Op elke van deze nog steeds actieve boerderijen in het karakteristieke veenweidegebied is zowel klassieke als moderne kunst te bewonderen. De 20 deelnemende kunstenaars exposeren en werken in de hooiberghut, schuur of op het boerenerf.
Ferrie Maaswinkel maakt geluid, geluid voor kunstwerken, installaties en objecten, zoals de Natuur op zijn Kant en de Murmelmachine (beide van Erik Sok), voor het Aqua Cotta Army van PJ Bruiniks en de world wide web van Karin de Visser. Het album met de soundscapes zijn te beluisteren op last*fm.
Antigone – Kreon – Oidipous: de Grieken waren hun tijd ver vooruit
Door Sabine Sabelis met foto's van Sanne Peper en Jan Versweyveld (klik voor vergroting)
Thibauld Delpeut houdt, met behulp van de Griekse tragedies Antigone – Kreon – Oidipous, ieder familielid een spiegel voor. Regisseur Thibauld Delpeut wil met zijn bewerking van Sofokles’ Thebaanse tragedies - ‘Antigone’, ‘Oidipous Tyrannos’ en ‘Oidipous in Kolonos’ – voor Toneelgroep Amsterdam 2, laten zien hoe daden doorwerken in verschillende generaties. Maar ook hoe liefde en haat (ook nu nog) niet zonder elkaar kunnen.
Vooraf aan de voorstelling was de gelegenheid tot een inleiding op de voorstelling. Hierin wordt door de dramaturg en twee van de acteurs iets dieper ingekeken op de drie verhalen en laten ze je duidelijk zien waar de verbintenis zit in de drie verhalen, en hoe de rollen door het spel heen lopen.
Laatste voorstelling van De Architekt van Jakop Ahlbom
Door Mieke Kreunen met foto's van Stephan van Hesteren (klik voor vergroting)
Gisteren was de laatste voorstelling van De Architekt van de Zweedse regisseur Jakop Ahlbom in Bellevue in Amsterdam. Ik wilde er perse heen omdat ik indertijd erg onder de indruk was van zijn vorige voorstelling Vielfalt. Ik werd niet teleurgesteld want ook De Architekt was een fantastisch stuk over liefde, spijt en wraak.
Ook dit stuk gaat weer over relaties, met name die van het oudere echtpaar Arthur en Edith. Zij was voor haar huwelijk een briljant fysicus en hij is een architect die het net niet gemaakt heeft. Nu, in de herfst van hun leven, zitten ze beiden gevangen in de situatie. Zij uit dat op een passief agressieve wijze en hij scheldend, tierend en haar kleinerend. Toch zien ze kans een wankel evenwicht in stand te houden totdat ze een jong stel als buren krijgen.
Tekst en beeld van Henry Krul(klik voor vergroting)
Af en toe kom ik hier in mijn woonplaats Amersfoort in het lokale poppodium De Kelder. Weliswaar zit het podium in afwachting van een nieuw te bouwen pand op een tijdelijke lokatie maar ook deze huidige plek is niet verkeerd. De Kelder wordt vooral veel door jongeren bezocht maar ook 30-plussers kunnen hier goed aan hun trekken komen. Onlangs trad Benjamin Herman, altsaxofonist, best geklede man van 2008 (aldus Esquire) en voorman van de New Cool Collective, op met een kleine band bestaande uit Jesse van Ruller (gitaar), Martijn Vink (drums) en Carlo de Wijs (Hammond B3).
We besteden er niet graag aandacht aan op CultuurpodiumOnline omdat het afleidt van wat we echt graag willen: schrijven over wat er op de Nederlandse podia allemaal gaande is. Maar omdat er nu een ripp off van de content van CultuurpodiumOnline op de oude URL is verschenen, doen we het toch maar even omdat anders niemand het meer snapt. Ons doel met dit artikeltje is het geven van feitelijke en controleerbare informatie over de vervelende gang van zaken rondom CultuurpodiumOnline.
Ik ben uitgever/eindredacteur van CultuurpodiumOnline (dat voorheen gepubliceerd werd op de URL cultuurpodium.nl) en verzorg samen met een groot aantal verslaggevers en fotografen sinds 2005 een website over theater, muziek, dans en alles wat zich nog meer op de Nederlandse podia afspeelt.
Sinds de oprichting van het magazine heb ik de rol van uitgever en eindredacteur vervuld en sinds 2007 run ik samen met Berbera van den Hoek de site. Berbera coördineert de (pop)muziekafdeling en de bijbehorende fotografie en ik coördineer de rest, een taakverdeling die prima bevalt. Sinds kort is Sabine Sabelis ons redactieteam komen versterken en als het goed is zien onze lezers de resultaten van haar inspanningen straks aan het uiterlijk en de techniek van de site.
Omdat ik een welopgevoede jongeman ben, en omdat de cultureel onvermoeibare webmaster Mieke het mij gevraagd heeft, zal ik mij eerst even netjes aan u voorstellen.
Ik ben Tom Beek, 39, en ik speel saxofoon. Best vaak eigenlijk. En vooral graag. Vanaf het moment dat ik een saxofoon kon vasthouden, speelde ik in bandjes. Sinds ik me ging verdiepen in de jazzmuziek is het eigenlijk volkomen uit de hand gelopen. Ik heb het conservatorium gedaan, eerst in Den Haag, later in Hilversum (wat later Amsterdam werd).
Bij Vrije Geluiden, het muzieklaboratorium van de VPRO deze week drie zeer geëngageerde vrouwen: Rupa and The April Fishes, Frédérique Spigt zingt uit haar nieuwste album Vreemd en singer-songwriter Marta Gómez introduceert haar nieuwe cd op haar eerste Europese tournee.
Rupa Marya Wereldburger Rupa laat zich niet beperken door muzikale grenzen. Zangeres Rupa Marya ombineert twee ambachten: muzikante en arts. Alle muzikale invloeden uit haar brede achtergrond komen samen, verhalen die ze van patiënten hoort vertaalt ze naar haar muziek. Ze voelt zich wereldburger en laat zich niet beperken door eventuele muzikale grenzen. Met haar band The April Fishes schept ze een nieuwe, vrije muzikale wereld.
Foto's van Sanne Schouwink (klik om de hele foto te zien)
CultuurpodiumOnline heeft nu ook een groep op LinkedIn
Na onze Hyve, onze MySpace en een levendige Tweet op Twitter heeft CultuurpodiumOnline ook een groep op LinkedIn waar mensen die zich op de één of andere manier vanuit hun professie verbonden voelen met de podiumkunsten lid van kunnen worden. Bij deze nodigen we alle theatermakers, producenten, musici, impresariaten, journalisten, programmamakers, fotografen en anderen die zich met podiumkunsten in Nederland bezig houden uit zich aan te melden voor deze LinkedIngroep.
Onderwerp: VRIJE GELUIDEN
01 04 09 - 16:08
Sneakpreviews van Vrije Geluiden
We hebben in het verleden al vaker een periode de uitzendingen van Vrije Geluiden aangekondigd via CultuurpodiumOnline. We hadden daar enorm veel werk aan indertijd omdat met name het aanleveren van de foto's niet of veel te laat tot stand kwam waardoor we het soms met de miniaturen uit de nieuwsbrief moesten doen.
Vrije Geluiden heeft een andere fotograaf en we hebben met de webredactie opnieuw afspraken gemaakt dus we gaan er vol goede moed tegenaan. Want zeg nou zelf, een programma dat zich 'het muzieklaboratorium van de VPRO' noemt, dat past toch prima bij CultuurpodiumOnline?