Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK

17 Mei 2006

Nynke Laverman slaat nieuwe wegen in


Tekst Stéphanie de Wal en Mieke Kreunen.
De foto's in deze strip zijn van Bob Bronshoff (klik de foto’s voor vergroting)


Je kunt deze dagen bijna geen krant of tijdschrift openen, of je komt een artikel over de jonge Friese zangeres Nynke Laverman (26 jaar) tegen. Ook in (culturele) radio- en tv-programma’s is zij veel te beluisteren dan wel te zien (geweest). Vanwaar al deze belangstelling? Nynke’s laatste voorstelling ‘De Maisfrou’ is toch al vanaf november 2005 in de theaters te zien&hellip

De reden voor deze golf van publiciteit is het verschijnen van de 2e CD van Nynke Laverman, die dezelfde titel draagt als haar 2e voorstelling. Zondagavond 14 mei werd deze CD officieel gepresenteerd in de schitterende grote zaal van het Muziekgebouw Aan ’t IJ in Amsterdam, die in zijn korte bestaan al vermaard is om zijn fantastische akoestiek.

Ik dicht houvast
Ik geloof omdat ik zing
Ik dans mij moed
Ik droom tot het breekt.
Dat zijn de dichtregels die goed passen bij het thema: de liefde en het steeds weer opnieuw beginnen ondanks verdriet. Het programma vóór de pauze duurt een klein uur. Een uur dat overigens omvliegt met het geconcentreerd luisteren naar het hoofdzakelijk nieuwe repertoire van Nynke en haar heren musici. De subtiele, vaak ingetogen luisterliedjes worden gezongen in het Fries, dat, tot verrassing van velen, een prachtige zangtaal blijkt te zijn. Nynke beschikt over een spatzuivere stem en een prachtige eigen uitstraling, waarmee zij de aandacht van de volledig uitverkochte zaal onafgebroken op zich gevestigd weet.


Foto's van de CD-presentatie van Mieke Kreunen

Waar in het debuutprogramma ‘Sieles ¢lt’ de Fado als muziekstijl centraal stond, bij ‘De Maisfrou’ zijn daar door Latijns-Amerikaanse landen en Mexico geïnspireerde invloeden aan toegevoegd. Zangeres Nynke Laverman en tekstschrijfster/dichteres Albertina Soepboer zijn dan ook, om inspiratie voor dit programma op te doen, een maand in Mexico geweest. Ze laafden zich aan dat land, de sfeer van de schilderijen van Frieda Kahlo en de vier vrouwen zie ze daar leerden kennen: La Loba (op zoek naar botten), La Bruja (de blauwe vrouw), La Borracha (die teveel drinkt) en natuurlijk de Maisfrou (de moederlijke wijze vrouw).
De liedjes die niet door de eigen groep (slagwerker Sytze Pruiksma, gitarist Ward Veenstra, contrabassist Joël Groenewold en zangeres Nynke Laverman) werden gecomponeerd, zijn van de hand van klinkende namen zoals o.a. Theo Nijland, Wende Snijders en Fernando Lameirinhas.
Tijdens een instrumentaal intermezzo stelt Nynke de muzikanten aan het publiek voor waarbij zij één voor één de ruimte krijgen een stukje te soleren. Waar de meeste slagwerkers dan bombastisch uitpakken, weet Sytze Pruiksma het publiek de adem te laten inhouden als hij alleen met zijn brushes heel ingetogen en subtiel de cajon bespeelt.

Na de pauze hervat de groep, voor de gelegenheid aangevuld met een strijkkwartet, de voorstelling met een lied uit het debuutprogramma Sieles ¢lt: ‘De Iensumen’. Tussen nieuw werk door klinken nog enkele nummers uit het eerste programma. Het geheel komt ietsje losser en meer ontspannen over dan vóór de pauze.
Tegen het einde van het programma is er dan het lang verwachte moment: de presentatie van de CD ‘De Maisfrou’. Het is voor Nynke overduidelijk aan wie zij het 1e exemplaar wil overhandigen: aan Albertina Soepboer! Albertina komt het podium op, neemt de CD in ontvangst en leest een gedicht voor, waarna Nynke uitvoerig een dankwoord richt aan alle mensen die aan de totstandkoming van de CD hebben meegewerkt.
Enkele liedjes later is het optreden ten einde. Een staande ovatie van de zaal volgt en Nynke en band spelen nog één lied. Hierna stroomt de zaal leeg: op naar de foyer waar inmiddels de CD-verkoop (uitgebracht op haar eigen label genaamd FAMA, wat in het Latijn faam of roem betekent, maar wat voor Nynke de afkorting van Fado-masochistisch is) is gestart. Ook wij gaan met een CD huiswaarts.


Bloemen en een staande ovatie. Foto's Mieke Kreunen

Het geheel maakt hier en daar wel een iets te perfecte en bij vlagen te gepolijste indruk. Het fonkelt voortdurend, het wil echter maar niet tot een climax komen. Ruimte voor onverwachte wendingen lijkt er niet te zijn; daarvoor is dit iets teveel een strak gearrangeerde muziektheaterproductie en mogelijk ook een te spannende aangelegenheid vanwege de CD-presentatie.
De houten wanden van de zaal wisselen per lied van kleur en krijgen de kleur die het best past bij het lied. Zo kleurt het decor blauw bij het lied over de Ondinen (een volkje dat leeft op de bodem van de oceaan) en geel bij het nummer over de maïsvrouw. Deze speciale verlichting is vast niet in iedere zaal mogelijk en wel een schitterend extraatje bij deze voorstelling.

Na het optreden sprak Mieke Kreunen nog even met Fernando Lameirinhas die aangaf genoten te hebben van de voorstelling. Hij was indertijd degene die tijdens de presentatie indertijd Nynke’s eerste cd in ontvangst mocht nemen en componeerde voor deze cd het nummer Salang. “Heel bijzonder en een grote belofte”, was het commentaar van Fernando toen ik hem vroeg wat hij vond van Nynke. Al is hij wel een beetje bang dat zij uiteindelijk met fado zou gaan ophouden omdat haar eigen weg er anders uit zal gaan zien. Heel bijzonder vindt hij dat er een generatie jonge mensen is ontstaan die een eigen vorm geven aan oude tradities en van daaruit zichzelf verder ontwikkelen.

Nynke Laverman - website

Bezetting:
Nynke Laverman “ zang
Ward Veenstra “ gitaren & lap steel
Joël Groenewold “ contrabas
Sytze Pruiksma “ slagwerk
Teije Hylkema “ cello en regelmatig terugkerende gast
Martin Verdonk - percussie en regelmatig terugkerende gast
Cindy Albracht “ viool en gast bij de cd-presentatie
Floris van Hest “ viool en gast bij de cd-presentatie
Constantijn van de Wetering - altviool en gast bij de cd-presentatie


=================

gravatar for Petra

Op naar de cd- winkel dus. De eerste vond ik zo mooi, die heb ik haast stuk gedraaid. (En dat kan echt met cd’s!)

Petra (URL) - 18-05-’06 08:11


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.