CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer. In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.
In ons tag overzicht is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.
Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.
Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.
Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.
Wilt u een CD of DVD laten recenseren door één van de medewerkers van CultuurpodiumOnline, dan kunt u een exemplaar, liefst voorzien van achtergrondinformatie of persbericht opsturen naar ons postadres.
Uw productie op
CultuuurpodiumOnline
De redactie van Cultuurpodium Online ontvangt een grote hoeveelheid uitnodigingen voor voorstellingen, concerten en festivals. Jammer genoeg kunnen we niet van alles verslag doen in ons magazine. We proberen bovendien om een zo afwisselend mogelijk beeld te geven van wat er op de Nederlandse podia allemaal te beleven valt. We kunnen daarom niet garanderen dat we aandacht aan uw voorstelling zullen besteden. Wel kunnen we altijd een kort bericht over uw productie melden via onze twitterstream.
Onderwerp: POP-ROCK, JAZZ
29 06 11 - 07:29
Uitstekende slotdag The Hague Jazz
Door Serge Julien, foto's Moos Wolfs
Gezien: The Hague Jazz in het Kyocera Stadion in Den Haag op 19 juni 2011
Met 6000 verkochte kaarten was het The Hague Jazz Festival op de zondag niet uitverkocht. Het evenement had opnieuw pech met het weer, maar zag een lichte verbetering later op de avond. Dat nam nog steeds niet weg dat et het festival qua locatie geen bevredigend gevoel achterliet. Het onpersoonlijke ruw ogende Kyocera Stadion paste gewoon niet in het concept van een Jazzfestival. De programmering daarentegen was uitstekend en bood voor ieder wat wils.
Toen ik de volgende ochtend voor de tweede keer wakker werd, vroeg ik me af of de afgelopen nacht een droom geweest was of echt had plaatsgevonden...
De dag ervoor om half elf, verzamelden 52 Oerol-gangers zich op de parkeerplaats bij het Hoornse Bos in afwachting van de voorstelling Sweet Dreams van Alexandra Broeder. Er heerste een spannend, opgewonden stemming voor dit ongewoon logeerpartijtje in het bos...
Even een paar fietsers aangehouden en een diepte interview gepleegd... Wat vond je op je weg van west naar oost? Twee impressies. Wat is erger: een bank beroven of een bank beginnen? Belgische Bonnie met haar Clyde geven het antwoord bij Paal 8. Heerlijke friethumor!
In het Geitenparkje een topsensatie Compagnie Luc Amores prachtige variabele vergankelijke kunst van ergens, waar velen nog niet geweest zijn maar wel hopen te komen, snel weer verder op weg naar meer. De Egyptische lente probeert nog steeds de Hollandse zomer te prikkelen om uit te breken. Morgen gaat het ze eindelijk lukken, de zon heeft de snelboot al geboekt... dus begin maar vast te smeren!
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Dominik Mentzos
In de Zuiveringshal West op de Westergasfabriek is weinig industrieels meer te zien als je eenmaal binnen bent. Met een tribune met genummerde stoelen, een zwarte dansvloer en zo veel mogelijk zwarte gordijnen is er alles aan gedaan het op een theater te laten lijken. Ik vind dat altijd een beetje spijtig. Natuurlijk, het kan zijn dat Amsterdam te weinig grote theaterpodia telt voor alle voorstellingen die het Holland Festival in korte tijd wil tonen, maar een ruimte omtoveren in iets anders wringt altijd een beetje. Een fabriek is een fabriek is geen schouwburg. Ook al hang je er nog zoveel doeken in. En na het zien van de voorstelling is me niet duidelijk geworden waarom de ruimte niet wat meer zichzelf mocht blijven.
Mars der Beschaving trapt af op het Groene Strand van Terschelling
Persbericht van Oerol met foto's van Mieke Kreunen en Gerrit Bart Volgers
Vanochtend gaven publiek, eilanders, muzikanten en makers tijdens het Oerol Festival de aftrap van de ‘Mars der Beschaving’. In totaal hebben ruim 6.000 mensen deelgenomen. De demonstratie was bedoeld als protest tegen de visieloze bezuinigingen op kunst, zorg, milieu en onderwijs van dit kabinet. In de nacht van zondag 26 op maandag 27 juni start de Mars van Rotterdam naar Den Haag, waar het Tweede Kamerdebat plaatsvindt over de cultuurbezuinigingen.
Wakker worden door een swingende beat en de woorden "demonstreerrrrr..." De vrijdag is aangebroken, de dag van de Mars der Beschaving. Allen op weg naar het Groene Strand. Een roze-jack-dame verbaast zich over de vele fietsers richting West en denkt: "Moet ik ook maar een ommekeer maken?"
Den Haag, luister naar deze Stormvloed van enthousiasme en protest. Beter ten Halbe gekeerd dan...???
Oerol gaat nog drie prachtige dagen beleven. Gelijk enen leeg luchtbed, het lek zal boven komen. Oh ja, Boutique Fantastique, prachtige zomeravondmuziek.
@stormvloedbert
Onderwerp: LOCATIETHEATER, OEROL
24 06 11 - 08:00
Gewapend beton door Klemens Patijn en TG Goed Gezelschap
Door Mieke Kreunen met foto's van Peter Rillema
Hoewel op Terschelling in WO II nauwelijks oorlog is geweest, bouwden de Duitsers er wel bunkers, zowel bij West als bij Formerum. Veel gevochten werd er niet maar wel vakantie gevierd, gezongen en gedronken. Nu staat een deel van die bunkers te koop bij A.V.T. makelaars uit Groningen, die er appartementen in gebouwd heeft. Voor een krappe € 300.000 heb je een prachtige veilige woning!
Makelaar Geert staat de belangstellenden te woord en leidt hen - onder begeleiding van vrolijke Duitse marsmuziek op koptelefoons - door de loopgraven naar de lokatie. Na een korte uiteenzetting over het veilige karakter van de woningen, moet Geert helaas naar een volgende klant. Niet veel later klinkt er uit de bunkers prachtig meerstemmig gezang dat langzaam aanzwelt. Eén voor één verschijnen er Duitse soldaten in deuropeningen en ramen.
De repetities voor Popster zijn nu drie dagen aan de gang en we zitten er VOL in. Er wordt doorgecomponeerd, gechoreografeerd en teksten geschrapt en bijgeschreven.
Het leven van een acteur/theatermaker gaat niet over rozen. Denk je het ene moment iets heel goeds te hebben gemaakt, het volgende ben je de weg weer helemaal kwijt. Ik denk ook dat dat, dit vak zo uitzonderlijk schizofreen maakt. Het is het mooiste wat er is toneelspelen, dansen voor een publiek, zeggen performers wel eens, maar ergens in het repetitieproces kom ik mezelf altijd keihard tegen en dan vind ik het alles behalve mooi.
"Met diep leedwezen geven wij te kennen dat na een kortstondig ziekbed is heengegaan onze zeer beminde vader en merkmeester 33e graad. Mason Blankendaal. In de leeftijd van 67 jaar".
Op het duin staan twee mannen en een vrouw, de kinderen van Mason, die ons uit hebben genodigd voor de uitvaart van hun vader. De dochter huilt schokkerig en de mannen kijken ernstig. Maar dat duurt niet lang want dan schalt Max Nijman door de luidsprekers: "Iene Miene Mutte, tien pond grutten, tien pond kaas, Iene Mutte is de baas". Het lijkt een echte Surinaamse uitvaart te worden met bijbehorende emoties.
'Concert At Sea' afgelast, maar Oerol neemt eb en vloed gelijk een zee. Op De Westerkeyn galmt 'Oh Johnny, zing een liedje voor mij alleen' uit 500 kelen. Even gevlucht voor de weergoden, maar cultuurgenieters hebben weerstand en Tukkers, Friezen en Saksen haken in en doen de hemel twijfelen: "het heeft geen zin deze mensen te plagen, ze zijn al dagen in een goede bui".
In de duinen een paspoortvoorstelling die weer verder gaat waar ze zeker waren gebleven. De fiets brengt mij verder heen of verder terug ? Trio Tante Dinie staat alweer de keien uit de straat te smartlappen.
Donderdagmorgen, lange rij voor De Westerkeyn en om 9 uur naar binnen en in de vrolijke rij voor die ene niet te missen voorstelling. Koffie en jus doen de rest en de wind komt van west...
@stormvloedbert
Onderwerp: LOCATIETHEATER, OEROL
23 06 11 - 09:35
Vanaf nu heet je Pjotr door Via Berlin i.s.m. Ragazze Kwartet
Door Mieke Kreunen met foto's van Peter Rillema en Mieke Kreunen
Op de Zandafgraving de Wulp druipen de bomen nog na van de regenbui die het eerste deel van de ochtend viel maar hoe dichter we naar 11.00 uur komen (de aanvangstijd van de voorstelling), hoe mooier het weer wordt. Als de voorstelling begint schijnt de zon.
Plaats van handeling is een geïmproviseerd naaiatelier. Terwijl de mannen zich aan het front letterlijk doodvechten, blijft er voor de vrouwen niet veel anders over dan de eindeloze stroom kleding van oorlogsslachtoffers geschikt te maken voor hergebruik.
In deze laatste uitzending vanaf Terschelling ontvangt Cornald Maas cabaretier en columnist Joep van Deudekom. (Joep speelt momenteel in de voorstelling Het werkt wel met Nuhr). Hoe kijkt hij naar het Oerol festival en haar bezoekers? En wat vindt hij van het rauwe en ongepolijste danstheater van T.R.A.S.H.?
Disorderly Conduct
T.R.A.S.H. staat bekend als modern emotioneel en fysiek danstheater, dat ook weleens ‘blauwe-plekken-theater’ is genoemd. Op Oerol te zien met hun voorstelling Disorderly Conduct, een voorstelling die wordt omschreven als een liefdesverhaal. Het gaat over de paradox van het leven: we weten soms dat dingen die we doen slecht zijn maar toch blijven we het doen. Waarom? Is het de sleur waar we in blijven hangen?
Soul en Latin op uitverkochte zaterdag The Hague Jazz
Door Serge Julien, foto's Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)
Gezien: The Hague Jazz in het Kyocera Stadion in Den Haag op 18 juni 2011.
Jazz leeft! Dat blijkt niet alleen uit een groeiende belangstelling voor het genre en aanverwante stijlen, het blijkt ook uit een toenemend aantal bezoekers voor optredens en festivals. Ook dit jaar kon het The Hague Jazz Festival weer op duizenden bezoekers rekenen ondanks de regen, kou en wind. Op de zaterdag trok het evenement 7500 bezoekers en was daarmee uitverkocht.
De organisatie van de zesde editie van The Hague Jazz sloeg haar tenten dit jaar op een bedenkelijke locatie voor Jazzmuziek: het Kyocera Stadion, de thuisbasis van de Haagse voetbalploeg ADO. Nu niet bepaald de meest charmante plek om een Jazzfestival te organiseren. Het ruwe onpersoonlijke complex staat in schril contrast met het World Forum waar het festival de eerste vijf edities beleefde.
Dekselse Manuel strak uitverkocht in de Vijfpoort. Dat wordt lachen met een Halbe sneer. Achter De Groene Weide van Hessel steekt een bomvolle tribune boven de schutting uit. Fietsen zover het oog reikt bij Arjensdune, even sterk omhoog en dan genieten van vreemde variabele klanken.
In oost heerst een oosterse mystiek. Acrobaten, geboren om acrobaat te zijn, schitteren en op de kaart staat plots 16, 31 en 97? BN'er Felix M. krijgt nooit genoeg van Oerol en slentert bij de super in Formerum. Kassa.. Ik neem toch maar 31, met bami. Eet u smakelijk!
De ochtendzon hangt na de kortste zomernacht rond het Oerol kantoor in Midsland. Weer een dag gevuld met taarten vol van zoete ingrediënten en toefjes slagroom. De eerste artiesten en kunstenaars trekken erop uit naar hun stek in het duin, langs het fietspad of gewoon, heel gewoon op het strand.
Ineens paniek in Oost, wat is er aan de hand? Wat is hier gebeurd en door wie? Koortsachtig wordt er gezocht naar Flanken. Te mooi om achter te laten, zal het idee van velen zijn geweest. De vele gekke, plots daar zijnde, poppen zullen er wel niets mee te maken hebben en ook het vliegtuig op de Oosterburen kent deze lading niet. Prachtig geluid van koektrommelen door de Mobiele Eenheid, mooi gecombineerd met het ruisen van de liefde. Geluiden van Terschelling in optima forma. Nu nog die 'flanken'…
@stormvloedbert
Onderwerp: OEROL, LOCATIETHEATER
22 06 11 - 12:10
Indrukwekkende monoloog van Johanna ter Steege in Hiroshima Mon Amour
Door Mieke Kreunen met foto's van Peter Rillema
De Manege in Hoorn is kaal, er is geen decor, alleen een tribune en er liggen wat metseltonnen in het zand. Over de rand van de bak ligt een kledingzak. Verder niks. Terwijl het publiek de tribune vult en de stofwolken van het zand weer neerdalen begint Johanna ter Steege haar verhaal te vertellen. Ze is een Frans actrice die in het naoorlogse Hiroshima een hartstochtelijke nacht beleeft met een Japanse architect. Hij is gelukkig getrouwd en zij ook maar hun levens raken elkaar daar op dat moment op die plaats ...
Het glazen huis op Terschelling. Acht gangen menu aan de haven in een glazen kas, elk menu en iedere dish een creatief hoogtepunt. Op loopafstand het zendschip met zilte foto's van echte toekomstige zeehelden. Maker Meindert Talma. Applaus waait met de westenwind het dorp in.
Nieuw muziekmakers komen de Friesland af en duiken een busje in gevuld met plaken zenuwen. Bij het Wakend Oog aanschouwt een verweerd gezicht zoveel cultureel gewenst geweld.
@Stormvloedbert
Onderwerp: OEROL, Opium
22 06 11 - 10:14
Opium op Oerol met Kitty Courbois
Cornald Maas ontvangt hoofdgast en actrice Kitty Courbois, zij gaat op bezoek bij een oude bekende in een manege op Terschelling.
Hiroshima mon Amour Johanna ter Steege speelt daar in de monoloog Hiroshima mon Amour, gebaseerd op de gelijknamige filmklassieker over de liefde van een Franse actrice in Hiroshima voor een Japanse architect na de Tweede Wereldoorlog. De voorstelling gaat over de liefde en de ondraaglijke gedachte dat dingen hoe dan ook voorbij gaan en vergeten zullen worden.
Op het vaste land wordt aanstaande zondag landelijk een grote protestmars georganiseerd van Rotterdam naar Den Haag: De Mars der Beschaving. Gericht tegen het wanbeleid van dit kabinet, op alle fronten. Niet alleen de kunst, maar ook de zorg, het onderwijs en het milieu.
Komende vrijdag zullen Oerol en de aanwezige theatermakers hier op Terschelling daarvoor de aftrap geven, samen met het publiek van Oerol. Om 07.00 uur 's morgen begint de wandeltocht in Oosterend over de hoofdweg richting West. Het publiek kan overal aanhaken. De tocht eindigt om 11.00 uur op het Groene Strand.
Samen met de makers gooit Oerol daar de reddingssloepen uit. Zorg dat je er bij bent, voor Oerol, voor elkaar en vooral voor de beschaving.
Als we bij de Turfdôbe aankomen hangt er een groot gordijn over de hele breedt voor de tribune, dat het uitzicht op het bos er achter beneemt. De zon schijnt stralend terwijl alle toeschouwers een verrekijkertje krijgen aangereikt om tijdens de voorstelling te gebruiken.
Twee jonge theatermakers, Annelies van Hullebusch en Steven de Jong, staan op theatrale en luchtige wijze stil bij de rampen die zich in hun jonge leven, vanaf 1983 tot nu, al hebben voltrokken. Ze beginnen op een timeline op het gordijn hun leven in foto's te tonen tot het moment dat ze elkaar ontmoet hebben. En dan gaat het gordijn open. Voor ons ligt een open plek met in het midden een stukje water. Het terrein is in coördinaten verdeeld met letters aan de achterzijde en cijfers langs de zijkanten.
Licht tikkend doet het tentdoek vrijwilligers ontwaken. Weer een Oerolnacht met veel muziek ligt achter ons. Een swingende camping De Kooi nam afscheid van een zonneige dag.
OP de fiets naar de haven om bij de info de eerste boot welkom te heten. Verwachtingsvolle maar natte jassen spoeden zich naar fiets, bus of koffie. Bij Nap een mengeling van hotelgasten en passanten. Snel contact onderling thema: weer of welke voorstelling gezien? Onder de Brandaris nog leeg. Ook de pinrij kent nog geen lengte. Vanmiddag wel?
@Stormvloedbert
Onderwerp: DANS, LOCATIETHEATER, OEROL
21 06 11 - 12:40
Mephisto's Waltz door Derevo
Door Mieke Kreunen met foto's van Peter Rillema en Mieke Kreunen
"Mephisto Waltz is een gospel van dans, een oprecht persoonlijk verhaal van Derevo's artistiek leider Anton Adasinsky en een liefdesverklaring", zo staat op Derevo's site te lezen. Het Russische mimegezelschap Derevo is geen onbekende van Oerol, vanaf 1989 komen ze met regelmaat naar Terschelling om er hun intense en surrealistische dansvoorstellingen te tonen. Net zelden hebben deze voorstellingen de schaduwzijden van het bestaan als thema, waar gruwelijkheden en nachtmerries de boventoon voeren.
Hoofdgast Lauren Verster, programmamaakster en presentatrice, zal voor Opium de Peking Opera bezoeken. Een bijzondere theatervoorstelling waarin muziek, zang, mime, dans en acrobatiek gecombineerd worden.
Peking Opera De dansers, zangers en acrobaten vertellen met prachtig kostuums en expressieve make-up eeuwenoude Chinese legendes.
Terwijl Halbe al op één zij lag, '30 jaar Oerol' nog thuis gezien. Prachtig document, hulde aan Joop! Vanmorgen vroeg op pad. Vanaf Leeuwarden verhoging Oerolgenoten gezelschap. Wolken veranderen van donker naar licht en in de haven brak De Koegelwieck de hemel.
Open, zonovergoten aankomst, fietsje geregeld en aangemeld als vrijwilliger Oerol infostand. Lucht van zonnebrandolie had het gewonnen van mismoedigheid en de tent op De Kooi zette zichzelf op. Groene Strand proeven evenals de eerste groene haring van Aike van Aike. Zon doet het nog steeds als Opium TV start. Flarden muziek brengen me naar dinsdag...
@Stormvloedbert
Onderwerp: ALGEMEEN
20 06 11 - 15:31
Mars Der Beschaving | protesteer mee op 26 en 27 juni
Het is tijd om samen een grens te trekken Op 26 en 27 juni lopen wij de Mars der Beschaving. Wij trekken op naar Den Haag om te tonen dat wij staan voor onze beschaving. Wij vragen alle verontruste Nederlanders zich bij ons aan te sluiten.
Het is vanuit onze betrokkenheid met de gehele samenleving dat wij in actie komen. Het ondoordachte beleid van de regering treft velen in onze samenleving. Met haar lege symboolpolitiek breekt zij af wat een beschaving nodig heeft. Schoonheid, vernieuwing, zorg, vertrouwen, openheid en tolerantie.
Het duo Wurre Wurre (Philippe De Maertelaere & Tom Roos) bestaat uit twee veteranen in het vak. Van 1985 tot 1999 speelden ze overal ter wereld met hun absurdische visuele straattheateracts. Daarna volgde een pauze van een jaar of tien maar nu zijn ze helemaal weer terug met een nieuw programma, dat deels is samengesteld uit oude nummers maar nu aangevuld met nieuw materiaal.
Wij zagen de heren op Oerol, achter De Groene Weide, het domein van zanger en kroegbaas Hessel. Het decor is simpel, een tafel met een plantje er op en een paar stoelen en nog wat onduidelijke spullen. Deze heren kunnen echter met niets het maximaal mogelijke bereiken.
Cornald Maas ontvangt presentatrice Hanneke Groenteman en zal haar de kleren van het lijf vragen over de naaktvoorstelling Viva la Naturisteracion.
Viva la Naturisteracion Een naaktvoorstelling? Ja, de vijf acteurs gaan allemaal uit de kleren en spelen het grootste gedeelte van de voorstelling in het Adam en Eva kostuum, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om het verhaal. Een verhaal over een betere en schonere wereld waarbij naturisme een troef is.
Verrassende optredens op eerste dag The Hague Jazz
Door Ellen van der Kemp, foto's Berbera van den Hoek
Het was even wennen, de nieuwe locatie van The Hague Jazz. Het vertrouwde congrescentrum is ingeruild voor het Kyocera stadion, de thuishaven van voetbalclub ADO. Voor het stadion zijn grote festivaltenten neergezet voor de hoofdacts van het festval. Of het nu aan de locatie ligt of aan het koude, natte weer, de intieme sfeer van het congresgebouw is hier ver te zoeken. Die sfeer vinden we wel terug in de kleine zalen van het stadion zelf.
De eerste grote naam die vrijdag 17 juni optreedt is Rachelle Ferrell. Een artiest van formaat. Deze jazzzangeres imponeert met haar mimiek en haar opvallend stemgebruik. Aan haar zangprestaties en spetterend optreden ligt het niet. Het is de afwezigheid van het publiek in deze grote tent die het tot een wat lauwe bedoening maakt.
Tijdens Oerol is het op de weg naar Oosterend waar Peking Opera Troupe zijn voorstellingen geeft van passende decoraties voorzien. De prachtig gedecoreerde poort heeft de hard wind niet doorstaan maar de vlaggen langs de kant van de weg wapperen dat het een lieve lust is en voor de huizen hangen lampionnen. Ook de straatnaamborden zijn tweetalig uitgevoerd en sommige verkeersborden hebben een Chinese toelichting gekregen. Allemaal leidt het ons naar de grote circustent op Weiland Bierema waar we Peking Opera gaan zien.
In deze eerste live uitzending hoofdgast actrice Eva van de Wijdeven (bekend van Dunya en Desie, en A’dam - E.V.A.). Zij bezoekt de absurdistische mimecomedy Dames en Heren van het duo Hofstra en Thiry.
Dames en Heren Over twee doorgeleefde variétéartiesten die verder moeten nadat hun hoofdact, Randy de hond, is overleden. Na de voorstelling zal Eva met Raymond Thiry (meneer van Rossum in Villa Achterwerk, Penoza) over Dames en Heren napraten. Eva en Raymond geen onbekenden voor elkaar, zij speelden samen in A’dam en E.V.A.
The Lunatics & Out of hand theatre met Sine qua non
Door Mieke Kreunen met foto's van Peter Rillema
'Sine qua non' is een tocht geïnspireerd door de onafwendbaarheid van de dagelijkse gang die Molly moet maken om water te halen. Als Molly thuis komt met het water is de dag voor een groot deel voorbij. Ze heeft geen keus want anders is er een water. Het is een conditio sine qua non.
Er zijn geen acteurs en er is geen tribune bij deze voorstelling. Het publiek gaat ervaren hoe het is om Molly te zijn. Koppels van twee krijgen samen een MP3 speler die de toeschouwers zal leiden op hun tocht. Vaak worden twee onbekenden aan elkaar gekoppeld. Dat is een uitdaging op zich. Maar niet zeuren: koptelefoon op, regenkleding aan en gaan!
Het jubilerende Oerol festival opende vrijdagavond de 30e editie met geluiden, van lokaal tot internationaal. Het geluid uit een enorme hoorn van Duikteam Equador gaf het startschot voor een geluidscompilatie van Paul Cupido. In de daarin opgenomen quotes scharen Alexander Rinnooy Kan (SER) als Bernard Wientjes (VNO-NCW) en Jannewietske de Vries (GS Provincie Fryslân) zich achter Oerol dat met het gepresenteerde beleid van staatssecretaris voor Cultuur Halbe Zijlstra vanaf 2013 dreigt te verdwijnen.
Winning Productions & Tragic met When animals dream of sheep
Door Mieke Kreunen met foto's van Peter Rillema
Een prachtige lokatie in het Hoornse Bos, tien minuten lopen van de bewoonde wereld. Als wij er aankomen peddelt een man rond in een bootje in het korte slootje dat de tribune scheidt van het speelvlak. Hij maakt contact met het publiek, babbelt wat en vertelt: "Just gardening the water". In het speelvlak hangt een plastic gordijn over de hele breedte.
Het eerste deel van de voorstelling is documentair theater geïnspireerd op een waargebeurd verhaal over de illegale introductie van edelherten op Terschelling in 2008.
Hoe is het Oerol festival ontstaan en wat betekent het voor theatermakers en muzikanten? Die vraag wordt ruimschoots beantwoord in de 45 minuten durende special over 30 jaar Oerol. Oprichter en bedenker Joop Mulder werd een jaar lang gevolgd tot aan de opening van de 30ste editie op 17 juni 2011.
Joop Mulder spreekt openhartig over de beginjaren en hoe het festival tegen de klippen op uitgroeide tot vruchtbare kraamkamer van theatertalent. Aan de hand van prachtig archiefmateriaal en gesprekken met bekende theatermakers toont de special een rijk beeld van dit unieke locatietheaterfestival van Nederland.
Op zaterdag 18 juni wordt het radioprogramma Opium live uitgezonden vanaf Terschelling. Presentator Hans Smit spreekt met tal van theatermakers, acteurs en kunstenaars. De livemuziek komt o.a. van rapper Typhoon.
Opium Radio tussen 14.30 uur en 16.30 uur op Radio 1.
Het Oerol festival is van 17 t/m 26 juni en over Opium op Oerol kunt u hier alles lezen.
Onderwerp: weblog Aart Schutte
18 06 11 - 00:30
De eerste keer
Voor alles is een eerste keer. De meeste mensen denken hierbij niet meteen aan Orfeo in de vijver van paleis Soestdijk, maar ook daarvoor was een eerste keer. Zo duidelijk als imaginaire eerste keer is, zo vaag was de eerste keer voor genoemde productie. Was het de eerste foutloze doorloop, bijna drie weken geleden? Was het de geslaagde generale op de eerste juni? Was het de avond van de eerste try-out? Of was het dan toch de premiere op de avond van acht juni jongstleden?
Bewuste avond leek het wel pakjesavond. Overal in de partytent lagen toitoitois verspreid.
Maak kennis met sound designer Paul Cupido, afkomstig van Terschelling en een man met een passie voor geluid: soundscapes. Hij maakt ze al jaren vanuit zijn bedrijf Postworks voor verschillende opdrachtgevers en natuurlijk ook voor Oerol. Wie beter dan Paul zou voor CultuurpodiumOnline de geluiden van het eiland kunnen verzamelen? Luister hier naar de soundscape die hij maakte voor de opening van Oerol 2011.
Harmonic Fields - 500 instrumenten op het Arjensdune
Tekst en beeld van Mieke Kreunen
's Middags op de dag van de opening van Oerol 2011 verzamelden eilander genodigden, genodigden van de wal en pers zich op het Arjensdune voor de kick off van Oerol 2011, de presentatie van het programma van het Europees samenwerkingsverband voor locatietheater In Situ voor 2011 - 2016 en de onthulling van Harmonic Fileds, een geluidsinstallatie van het Franse Lieux Publics & Cie. Het waaide nog net te weinig om de 500 instrumenten van de installatie allemaal aan de gang te krijgen en ik heb me dan ook heilig voorgenomen er deze week nog een keertje heen te gaan bij zonsopgang en windkracht 6.
Spectaculaire opening The Hague Jazz met Grace Jones
Tekst en beeld door Berbera van den Hoek
En spectaculair kan je opkomst van diva Grace Jones gerust noemen. 'Nightclubbing' wordt ingezet en ze verschijnt in een kooi hoog in de zaal die langzaam op het podium neerdaalt. Gekleed in een strak zwart pakje, leren colbert, zwarte netpanty, torenhoge hakken en een gevederd hoofddeksel opent ze op woensdagavond The Hague Jazz Festival.
Ze is de 60 inmiddels gepasseerd maar dat doet niets af aan haar performance en zang. Dat klopt nog steeds. Na elk nummer is het even donker op het podium en komt ze weer in een andere outfit terug. Nieuw werk heeft ze al enkele jaren niet gemaakt maar met haar oude en bekende nummers zoals 'Strange', Pull up to the Bumber' en 'Love is the Drug' vermaakt ze het publiek dat al vanaf het eerste nummer de stoelen links laat liggen en voor het podium staat te dansen.
Van 17 tot en met 26 juni vindt het Oerol festival plaats. Dit jaar is het thema '10 dagen het geluid van een eiland' de leidraad voor de honderden voorstellingen, muziekoptredens en straattheateracts. Presentatoren Cornald Maas en Hans Smit vieren met hun gasten het 30 jaar Oerol feest op Terschelling.
Opium TV Vanaf 20 juni doet de AVRO in ‘Opium op Oerol’ vijf dagen achtereen live verslag van de 30e editie van het kunst-, muziek- en theaterfestival Oerol op Terschelling.
Door Berbera van den Hoek, foto's David Baird (klik voor vergroting)
In 1982 waren ze er ineens met de hit 'Heat of the Moment' en 'Only Time Will Tell'. We hebben het over Asia. De eerste superband geformeerd door John Wetton, Steve Howe, Geoff Downes en Carl Palmer, muzikanten uit bekende progressieve rock bands zoals King Crimson, Yes en Emerson, Lake & Palmer).In de jaren 80 zijn er nog twee albums uitgekomen en daarna hebben ze in wisselende bezetting een aantal albums gemaakt die het commerciële succes van het debuut niet konden evenaren. Het lijkt wat stil geworden rond de band maar niets is minder waar. De heren van weleer uit de oorspronkelijke bezetting hebben de laatste jaren weer twee juweeltjes van albums afgeleverd Phoenix en Omega en met hun Omega tour doen ze in Den Haag het Paard van Troje aan.
Drukte rondom het Java-eiland in Amsterdam. Op 9 juni lopen duizenden mensen in roze gewaden de brug over om hun entree te maken bij het concert. Gespannen en enthousiast kijken ze uit naar de grootste artiesten van Nederlands afkomst. Waylon, Xander de Buisonjé en Glennis Grace zijn een paar van de bekende namen die de sterren van de hemel zingen voor meisjes in ontwikkelingslanden. Het concert is zeer geslaagd door de gemoedelijke en plezierige sfeer die er vanaf begin tot eind te vinden was.
Plan is een organisatie die opkomt voor de rechten van meisjes in ontwikkelingslanden. Plan wil dit graag onder aandacht brengen door middel van een concert, Girls first. Dit is inmiddels een muzikaal statement geworden waarbij alle artiesten en bezoekers zich inzetten voor gelijke kansen en rechten voor meisjes. Vele artiesten houden tijdens deze avond een klein praatje over de situaties die zich voortdoen en vertellen daarbij hoe wij, als bezoekers, daarbij kunnen helpen. Verschillende video’s die worden die getoond aan het publiek zorgen voor verbazing en verontrusting over de gehele situatie.
Meet & Greet op Locatie is een serie van negen interactieve nagesprekken bij de theatervoorstellingen: elke festivaldag staat een andere voorstelling centraal. Na afloop van de voorstelling brengt de gespreksleider het publiek en de maker(s)met elkaar in gesprek op de voorstellingslocatie. Kom meer te weten over de makers en hun drijfveren en deel je eigenervaring. Deze Meet & Greet’s zijn gratis toegankelijk met een kaartje voor de voorstelling.
Terwijl de Telegraaf kopt dat door geluidsstress jaarlijks 700 mensen sterven luidt het thema van het Oerol festival dit jaar: 'het geluid van een eiland'. Het geluid van de opbouw van het festival is gevloek, een voorbij gaande Quad (jawel) en af en aan rijdende steekkarren. Het is jammer dat je de druppels zweet niet kan horen vallen: dat zou de kakofonie van klanken mooi aanvullen. Ritmisch lawaai. Tom Waits heeft er patent op. Het is een stuk stiller met de normale toeristen in de tijd vlak voor Oerol.
OPIUM, het kunst- en cultuurprogramma van de AVRO op Radio 1 is elke zaterdag te horen van 14.30-16.30 uur. Opium komt deze week vanaf het Oerol festival op Terschelling. Publiek is van harte welkom in het hotel van Stayokay, ’t Land 2 op West-Terschelling.
Op Zaterdag 18 juni 2011 van 14.30-16.30 uur staat het volgende op het programma:
muziek van Typhoon. Zijn experimentele houding en inventieve stijl leverden hem al een zilveren harp op. Een denker, poëet en schrijver, maar vooral een graag geziene rapper.
Onderwerp: OPERA EN OPERETTE, weblog Aart Schutte, LOCATIETHEATER
12 06 11 - 21:47
Klassieke liefdesgeschiedenis van Orfeo & Euridice in Hofvijver Soestdijk
Door Mieke Kreunen met foto's van Leo van Velzen
Lange rijen toeschouwers wachten tot ze het terrein van Paleis Soestdijk kunnen betreden. De weersverwachting is goed en er heerst een sfeer van gespannen verwachting. Op het pad voor het doek waarop het beeld van de voorstelling is gedrukt, worden sociale contacten hernieuwd en onderhouden. 't Is 'ons kent ons' op de première van Orfeo ed Euridice van De Utrechtse Spelen (ism De Vrede van Utrecht). Ook wij wisselen nieuwtjes uit met deze en gene, groeten collega's, acteurs en andere bekenden uit de culturele sector. Voor de pers is één gratis kaartje beschikbaar, het tweede kaartje kostte bijna € 90. Het is dus niet verwonderlijk dat we hier bovenmodaal publiek aantreffen en dat is er klaar voor.
UNE FLUTE ENCHANTÉE – OPERA VAN HET ZUIVERSTE WATER
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Pascal Victor ArtComArt
Une Flute Enchantée, oftewel Die Zauberflöte. Frans gesproken, Duits gezongen, Nederlands boventiteld. Het paneel met de titels hangt, o wat een feest, tussen de lampen boven het toneel in plaats van helemaal vooraan, zodat ook de voorste rijen zonder nekkramp het verhaal kunnen volgen. De Franse teksten zijn een luchtig commentaar op de gezwollen Duitse liedteksten. Het verhaal is al serieus genoeg.
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Laurent Aït Benalla
De grote zaal van de Stadsschouwburg Amsterdam zit lekker vol. Een qua leeftijd, kledingstijl en huidkleur gemêleerd publiek. De voorstelling is aangekondigd als “een project dat een brug wil slaan tussen noord en zuid, tussen subcultuur en gevestigde cultuur.” Aan het publiek zal het niet liggen. Een strak beeld: zwarte coulissen, een witte vloer en een witte achtergrond met vier witte lichtvlakken. Een onbeschreven blad waarop van alles mogelijk is.
Theaterfestival de Parade reist deze zomer voor de 21e keer door Nederland en bouwt in iedere stad een geheel zelfvoorzienend dorp met tientallen tenten, een tijdelijke camping voor medewerkers en artiesten en dit jaar ook een Reizende Schouwburg. In deze nieuwe tent geeft onder andere Ali B. antwoord op scherpe vragen, spelen de Ashton Brothers na anderhalf jaar weer samen, geeft Hendrick-Jan de Stuntman een gratis voorstelling en dansen vier mannen van Conny Janssen Danst op livemuziek van gitarist Anne Soldaat.
Kaarten winnen voor locatietheaterspektakel Silo8?
Vorig jaar schreven we al over Silo8, de spektaculaire buitenvoorstelling van locatietheatergezelschap Vis à Vis uit Almere. Wegens groot succes heeft Vis à Vis deze voorstelling hernomen en spelen ze hem deze zomer weer tot en met 24 juli. Een buitenkansje dus voor iedereen die dit spektakel nog niet gezien heeft en helemaal als je lezer bent van CultuurpodiumOnline want wij mogen 5 x 2 kaarten weg geven!
Legendarisch optreden van rockicoon Patti Smith in De Duif
Tekst en beeld: Berbera van den Hoek
Op de de aankondiging staat 'An accoustic evening with Patti Smith and her band'. Dat belooft heel wat vooral toen ik zag dat het optreden in De Duif geprogrammeerd stond. De Duif is een kerk in Amsterdam waar de laatste tijd ook concerten worden georganiseerd. Een intieme setting voor een uniek concert.
Zodra je binnenkomt valt op hoe stijlvol en mooi de kerk is en wat een cadeautje om daar de 'godmother of punk' te kunnen zien. Op het podium achter in de kerk voor de preekstoel staan een aantal akoestische gitaren, een drumstel en een piano. Het publiek reageert in eerste instantie wat onwennig en verbaasd op de klapstoelen. 'Een zitconcert?' Patti Smith komt rond half negen het podium op, uiteraard gekleed in spijkerbroek, laarzen, wit tshirt en zwart colbert. Ze is ontspannen en geniet zichtbaar van de hele avond.
Door Giel van der Hoeven; foto's van Arjan Vermeer
Hommages aan overleden én nog actieve blues-, rock-, soul-, jazz- en singer-songwriter legendes vormde zo’n beetje de hoofdmoot van het derde Highlands Festival in Hoogland Amersfoort afgelopen weekend. Saint Jude en Ralph de Jongh & Crazy Hearts speelde in de traditie van Engelse bands als de Stones en The Faces. Van de Amersfoortse Bigband On The Move met onder meer zangeres Julia Loko hoorden we een mix van soul-, funk- en jazzgeluiden.
The Wild Romance lieten Herman Brood meehuilen vanuit de hemel waar hij nu bijna tien jaar verblijft, Waylon eerde Otis Redding en Lil’ Ed Williams de complete ’soul-kitchen’. Ian Siegal deed hetzelfde richting Muddy, Cash maar ook Prince en Bob Dylan. Heel veel composities van de virtuoze Jimi Hendrix en Texaan Stevie Ray Vaughan kwamen voorbij, maar dat blijft natuurlijk onvermijdelijk. En zo stonden respectievelijk ook nog eens de zonen en de dochter van de rock- en blueslegendes Ginger Baker, Herman Brood, Luther Allison en Johnny Copeland over de twee dagen die het evenement duurde in levende lijven op het podium!
Op 9 juni kleurt het Amsterdamse Java-eiland weer roze
Nederlandse artiesten laten hun stem horen voor gelijke rechten en kansen voor meisjes
Aanstaande donderdag 9 juni is het Java-eiland in Amsterdam het toneel voor het Girls first concert van kinderrechtenorganisatie Plan. Bekende artiesten als Waylon, Glennis Grace, Xander de Buisonjé, Anita Meijer, DJ Miss Nine, Postman en vele anderen treden belangeloos op om aandacht te vragen voor de situatie van meisjes in ontwikkelingslanden.
Voordat ik aan mijn eerste blog ooit begin, zal ik me even voorstellen...
Ik ben Clara Hupkes-Bovenberg en ben afgestudeerd aan de Kleinkunst-academie te Amsterdam en ik ga jullie d.m.v. een blog op de hoogte houden van de nieuwe voorstelling Popster, die in première zal gaan op de Parade deze zomer.
Ik voel een gek soort spanning in mijn buik. Zenuwen? Nu al? Nee. En ja! Het is hetzelfde gevoel als je dingen voor het eerst doet; zoenen, vrijen, voor het eerst roken, een kind baren . Een spanning van een ontdekking…en ja die voel ik.
Het grootste geluk dat elk schrijver kan overkomen is dat de door hem ingesponnen rode draad zichzelf uitwerkt. Dat de samenloop der gebeurtenissen een eigen richting lijkt te kiezen en zodoende de rol van de schrijver tot die van griffier reduceert.
Afgelopen week waren de eerste voorstellingen met publiek. Woensdag de generale, vrijdagavond de eerste try-out. De laatste met meer dan duizend man, de eerste met twee van mijn meest geliefde vrienden. Ze waren beiden zeer onder de indruk van de voorstelling. De duizend lieten dat blijken door middel van een daverend applaus. De vrienden met blijde blikken en gesproken superlatieven.
Theater Spektakel: Enge Buren - JURK! - Karin Bloemen
Stichting Betuws Spektakel is een jaarlijks terugkerend muziekfestival voor en door mensen uit de Betuwe. Een spektakel voor jong en oud, met heerlijke middagen en avonden en heel veel topartiesten. Dit jaar bestaat Stichting Betuws Spektakel 20 jaar. En dat gaan we vieren! Twee weekenden lang (24,25 & 26 juni en 1 & 2 juli) zal ons feestterein aan de Hennisdijk in Buren zinderen van gezelligheid.
MAU - BIRDS WITH SKYMIRRORS – Vogels met een boodschap
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Sebastian Bolesch
Voorop het toneel ligt een zilverachtige strook folie. Het lijkt wel water. Langzaam licht de strook op. De reflectie onthult contouren van het decor en dient als lichtbron voor de eerste scène. Spannend en mysterieus begin!
Een kale man in een lang gewaad snelt als een pinguïn over het speelvlak, wapperend met handen en voeten. Een magere vrouw, met ontbloot bovenlijf en op zwarte pumps, komt heupwiegend vanuit het donker naar voren, zingzegt iets onverstaanbaars, zet grote ogen op, draait met haar bovenlijf, het haar strak in een knot als een ballerina. Een zwaar getatoeëerde man laat zijn bovenlichaam zachtjes golven.
CultuurpodiumOnline besteedt over het algemeen geen aandacht aan amateurvoorstellingen. We maken wel eens een uitzondering en we doen dat eigenlijk altijd voor de oudste musicalvereniging van Nederland: Sempre Sereno uit Wageningen. Waarom? Omdat het hier amateurs betreft die met een grote ambitie, dito inzet, bescheiden middelen en behoorlijk wat talent in hun midden, jaarlijks een voorstelling neerzetten die zich qua entertainment kan meten met menig professionele productie.
Dit jaar speelde Sempre Sereno Lucky Stiff, een absurde musical gebaseerd op de (verfilmde) novelle 'The man who broke the bank at Monte Carlo'.
THE LONG COUNT - VOORPROEFJE VAN HET HOLLAND FESTIVAL
Door Marijcke Voorsluijs met foto van Julieta Cervantes
Eén blik op het techniekeiland middenin de zaal zegt genoeg: een beest van een geluidstafel, een lichtcomputer voor bewegend licht en een aantal laptops verraden een stevige rol voor de techniek in deze voorstelling. Er is regelmatig discussie over de vraag of dat nou nodig is: zoveel mooie dure plaatsen verstoken aan de technici en hun apparaten. En soms is een regiecabine of een plaats helemaal achterin de zaal een prima alternatief. Maar bij live muziek met zenders in een akoestisch ingewikkelde zaal als het Muziekgebouw aan 't IJ, waarbij licht, geluid en video ook nog eens spatgelijk moeten gaan, is plaatsing essentieel voor kwaliteit.
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Felic Kindermann
Het eerste wat opvalt is de maar half gevulde zaal. Hallo, hier gaat een veelbelovende opera in première! Dit zijn de Operadagen Rotterdam! Waar is iedereen? De Rotterdamse Schouwburg doet het beste wat je in zo'n geval kunt doen: de stoelkeuze vrijgeven zodat iedereen dichtbij de spelers kan zitten.
Met een bekkenslag begint de muziek. Of misschien is 'muziek' niet helemaal het woord. Het is een geluidsdecor, een 'klanktapijt' zoals componist Wim Henderickx het noemt. Eén voor één komen de leden van het HERMESensemble op en nemen plaats elk op één van de dertien stoelen.
Na een hobbelige reis met de bus – sightseeing Soest en Soestdijk – en een minuutje of tien lopen zien we de backstage op de speellocatie. Het contrast met het paleis een halve kilometer verderop is groot. Mijn wortels vindend in het hoge noorden van het land associeer ik de plasticen partytent die voor ons opdoemt meteen met de jaarlijkse buurtfeesten in de dorpen van mijn geboortestreek. Daar vonden in dat soort tenten de jaarlijkse bacchanalen van de dorpsbewoners plaats. In dit exemplaar vloeien voornamelijk klanken.
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Gavin Parry
“Wat ga je missen als ik er niet meer ben?” “Iemand om mee te dansen.” Om haar zoon Darren dat ontwapenende antwoord te ontlokken moet Susan de vraag een aantal keren herhalen. Maar het antwoord is allesomvattend. Samen dansen, daar gaat het om in de relatie tussen moeder en zoon Pritchard.
We zijn een avondje bij hen op bezoek, alles wijst op een ouderwets feestje. Een houten dansvloer met stoelen eromheen, een spiegelbol en een klimpaal, speakers met discoknipperlampen erop, Susan in een strakke glitterjurk waar haar bh onderuit piept. ‘An event with dancing’ – meldt de boventiteling ten overvloede.