Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK
30 Mei 2006
10e International Gipsy Festival
Tekst en foto's Mieke Kreunen (klik voor groter)
vlnr Natasch Osterkorn, Stochelo & Mozes Rosenberg en Irene Horv ¡thov ¡
Lalla Weiss, die het 10e International Gipsy Festival presenteerde, beloofde het publiek bij de opening 's morgens dat het droog zou blijven de hele dag en ze maakte haar beloofte helemaal waar. Het was overigens niet alleen aan het zonnetje te danken dat het zo aangenaam toeven was in de Interpolistuin in Tilburg waar het festival gehouden werd. De organisatie had gezorgd voor een fantastisch programma waarin muziek de hoofdmoot vormde maar ook de dans niet vergeten werd.
Na de officële opening door burgemeester Ruud Vreeman was het de Russische Natascha Osterkorn & Gipsy Cola die het spits mocht afbijten. Begeleid door Violist Oleksandr Klimas en gitarist Vadim Koulitskii wist ze de sfeer er meteen in te brengen met haar eigen composities. Er werd dan ook meteen druk gedanst in de ruimte voor het podium. Daarna was op het kleine podium de beurt aan het Gulo Car uit Brno met hun geweldige zangeres Irene Horv ¡thov ¡. Gulo Car speelt een mix van zigeunermuziek met funky popinvloeden.
Ondertussen was op het hoofdpodium een enorm groot gezelschap bezig zich te prepareren. Op het programma werden ze aangekondigd als de Sinti Big Band, een gelegenheidsformatie samengesteld uit het Rosenberg Trio, de Paulus Sch ¤fer Gipsy Band, Mozes Rosenberg en The Sinti Sisters. Het Rosenberg Trio is de in binnen- en buitenland bekende zigeunerband waarvan het geluid vooral bepaald wordt door sologitaris Stochelo Rosenberg in de voetstappen van diens inspirator en grote voorbeeld Django Rheinhard. Stochelo was ook degene die zijn broertje Mozes al van jongs af aan gitaar leerde spelen. Dat Mozes Rosenberg een groot talent is moge wel blijken uit het feit dat hij op 13-jarige leeftijd al op North Sea Jazz stond te spelen met Joe Zawinul. Een uitgebreide set werd gespeeld door de Sinti Big Band waarbij zowel de hele big band als de verschillende bands apart te horen waren met Mozes Rosenberg als vliegende keep.
vlnr Jan LImberger, Tcha Limberger en Paulus Sch ¤fer
Amparo Cortès op het kleine podium hebben we op afstand gehoord en overduidelijk was wel dat het publiek er maar geen genoeg van kon krijgen. Het hoofdpodium was daarna voor de Piotto's, een Belgische zigeunerorkest waarin de familie Limberger de hoofdrol speelt. De vier gebroeders Limberger volgen in de voetsporen van hun vader Piotto die het orkest 60 jaar geleden oprichtte. De Piotto's hadden een aantal gasten uitgenodigd: Koen de Cauter, Fapi Lafertin en Tcha Limberger. Het verhaal gaat dat geen van de Piotto's noten kan lezen maar dat mocht niet verhinderen dat er een wervelende set neer werd gezet met traditionals uit de zigeunermuziek en ook wat meer jazzy nummers.
'Het Servische KAL is de hottest gipsyband uit de suburbs van het Belgrado van nu', zo vertelt het programmaboekje. De band speelt een urban-rock'n'roll benadering van de Balkan Blues. Het is duidelijk dat deze band een hedendaagse stijl van muziek maken neerzet. De etnische achtergrond mag dan eeuwenoud zijn, deze jonge musici laten horen dat zigeunermuziek ook van deze tijd is. KAL is het Roma-woord voor zwart en als ik het goed begrepen heb bedoeld als een soort geuzennaam. De broers Dushan en Dragan Ristic (oprichters van KAL) wilden met hun muziek confronteren maar ook verbinden en hun hedendaagse sound is daarbij een fantastisch middel. In ieder geval ging Tilburg helemaal plat voor deze moderne Serven.
De eer om het festival hierna muzikaal te mogen afsluiten was voor Taraf de Haïdouks maar daar besteden we in een apart artikel aandacht aan.
Hoewel de muziek de hoofdmoot vormde waren er ook twee dansdemonstraties te zien van Trakya Zigeunerdans en van Flamenco Contempora ±eo en in het allerverste hoekje van het festivalterrein vertelde Gadjo Joe zigeunerverhalen vanaf het trapje van zijn woonwagentje. Hoewel het festival erg druk bezocht was bleef het erg gezellig en gemoedelijk en dat zonder noemenswaardige veiligheidsmaatregelen. Daar kan menig festival nog een voorbeeld aan nemen. Maar misschien is het ook wel de verdienste van het zigeunervolk met zijn rijke traditie dat het zo prettig en relaxt toeging op het festival en dat er letterlijk en figuurlijk ruimte was voor iedereen (ook om te dansen).
CD's kopen?
Kal Kal | Gipsy Passion Piotto's | Suenos Gitanos Rosenberg Trio |
Ik hoop, dat ik het over het hoofd heb gezien: Waar is de recentie over Taraf de Haidouks? Toch niet vergeten hè?
delbosq alfred (E-mail ) - 31-05-’06 02:00@ delbosq alfred: Nee hoor, die komt er straks nog bij in een volgend artikel.
Mieke - 31-05-’06 09:30
Ik hoop, dat ik het over het hoofd heb gezien: Waar is de recentie over Taraf de Haidouks? Toch niet vergeten hè?
delbosq alfred (E-mail ) - 31-05-’06 02:00