CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer. In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.
In ons tag overzicht is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.
Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.
Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.
Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.
Wilt u een CD of DVD laten recenseren door één van de medewerkers van CultuurpodiumOnline, dan kunt u een exemplaar, liefst voorzien van achtergrondinformatie of persbericht opsturen naar ons postadres.
Uw productie op
CultuuurpodiumOnline
De redactie van Cultuurpodium Online ontvangt een grote hoeveelheid uitnodigingen voor voorstellingen, concerten en festivals. Jammer genoeg kunnen we niet van alles verslag doen in ons magazine. We proberen bovendien om een zo afwisselend mogelijk beeld te geven van wat er op de Nederlandse podia allemaal te beleven valt. We kunnen daarom niet garanderen dat we aandacht aan uw voorstelling zullen besteden. Wel kunnen we altijd een kort bericht over uw productie melden via onze twitterstream.
Onderwerp: CABARET
29 04 11 - 14:46
Lenette van Dongen is op zoek naar geluk
Door Ellen van der Kemp met foto’s van Jaap Reedijk
In de theatershow Hoogseizoen is Lenette van Dongen op zoek naar geluk. Niet het oppervlakkige ‘geluk’ van hyves, facebook en twitter. Daar doen mensen maar alsof ze het fijn en leuk hebben en daar trapt Van Dongen niet in. Nee, ze is op zoek naar het echte geluk. Geluk voor gevorderden noemt ze dat: dat je ziet en weet dat het beter wordt, terwijl je een rotdag hebt en alles tegen zit.
Al meteen aan het begin van de voorstelling weet Lenette de zaal voor zich te winnen door aan te geven: ik ga het niet alleen doen vanavond. Jullie moeten ook wat doen. “Waardoor wordt je dag helemaal goed?”, vraagt ze de zaal, “En waardoor juist slecht?” Het mondige publiek geeft antwoorden die ze knap verwerkt in haar show.
BOSPOP PROGRAMMA 2011 COMPLEET MET GROTE NAMEN EN DIVERSITEIT
Archiefbeelden van Berbera van den Hoek
Bospop heeft een spectaculaire primeur: twee leden van de meest legendarische rockbands staan dit jaar op het hoofdpodium van ons festival: ex-Beatle Ringo Starr en gitarist Ronnie Wood van The Rolling Stones!
De Rolling Stones traden pas één keer in Limburg op. En Ringo Starr heeft zelfs nog nooit in Nederland opgetreden. As je daar de legendarische controverse tussen de Rolling Stones en de Beatles bij optelt, kun je je voorstellen hoe bijzonder deze samenkomst op Bospop is!
Emanuel Gat Dance - Er kan ook teveel stilte en winter zijn...
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Stephanie Berger
De in 1969 in Israel geboren Emanuel Gat is een veelgevraagd choreograaf. Hij werkte in 2009-2010 als gastchoreograaf bij Noord Nederlandse Dans, en reist met zijn in 2004 in Frankrijk opgerichte eigen gezelschap de hele wereld over. Hij is voor het eerst door Springdance geprogrammeerd met twee stukken: een stille dans voor 8 personen en een duet waarin hij zelf danst. Klinkt veelbelovend. Maar wat is het saai!
Contact Gonzo uit Japan is ruig gooi- en smijtwerk
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Anna van Kooij
Vier jonge Japanners lopen binnen met een Albert Heijn tas, stallen een collectie t-shirts uit. Het vinden van twee vrijwilligers om te bepalen wie welk shirt moet dragen kost geen enkele moeite. Het shirt met I Love Utrecht komt niet in aanmerking, "dat had ik gisteren ook al aan". Een slungel op citroengele gympen trekt braaf een rood shirt aan, ook al is het zijn kleur niet en zijn maat niet.
Elton John, Golden Earring en Bryan Adams op Royal Beach Concert 2011
Elton John, de Golden Earring en de Canadese zanger Bryan Adams komen op zaterdag 4 juni naar Scheveningen voor een volledige show bij het Royal Beach Concert 2011. De zangeres Do, voor wie het nummer 'Heaven' haar doorbraak betekende is aan de line-up toegevoegd en gaat samen met Bryan Adams een duet zingen. Tijdens het Royal Beach Concert staan greatest hits centraal en het is het enige concert dat zowel Bryan Adams als Elton John dit jaar in Nederland geven.
De kaartverkoop voor Europa’s meest ambitieuze strandconcert is inmiddels in volle gang.
Wat gebeurt er als je eenmalig een Vlaamse, een Zeeuwse en een Twentenaar op het podium zet die allemaal geen blad voor de mond nemen en politiek geëngageerd cabaret brengen. Rauw en Rebels!
De Belg uit het gezelschap, Roy Aernouts bijt het spits af. Hij begint de zaal uit te dagen met opmerkingen over het kabinet en natuurlijk de inkopper beter geen kabinet dan .... Toch kwam er niet veel respons vanuit de net voor de helft gevulde zaal. Op de een of andere manier kwam bij hem de sfeer er niet in. Jammer want aan zijn performance en zijn teksten ligt het niet. Die zijn sterk en gecombineerd met zijn wat stuntelige uitstraling wordt het een absurdistisch geheel. Vooral ' 'eten na half zes' , een ode aan Nederland waar gedurende het liedje zijn accent langzaam en heel knap verandert van Belgisch naar plat Amsterdams en de 'familiereunie in het bordeel' zetten je aan het nadenken en blijkt het talent van Roy.
Potentiële carrière aan de horizon voor Nanda Akkerman
Door Serge Julien, foto's Eric van Nieuwland (klik voor vergroting)
Gezien: Nanda Akkerman in De Unie, Rotterdam op 15 april 2011.
Rotterdam schiet de laatste drie jaar als een komeet omhoog met een arsenaal aan muzikaal talent. Vooral de Soultak is sterk vertegenwoordigd in de Hollandse havenstad. Sabrina Starke, Ntjam Rosie, Shirma Rouse en Pam Feather zijn een kleine greep uit het huidige aanbod. Tussen deze donkere Soulvrouwen stapt nu een jonge blanke zangeres en liedjesschrijfster naar voren die op basis van haar cd-release in De Unie in Rotterdam een meer dan prettige indruk achterlaat: Nanda Akkerman.
“We zitten ontzettend Lebbis zonder Jansen te zijn”, twittert de vriendin waarmee ik samen naar de Leidse Schouwburg ben getogen voor de voorstelling Branding (Pimped) van Lebbis (Hans Sibbel). Hoewel beide cabaretiers al sinds 2000 ook solovoorstellingen maken, blijft dat toch vaak de eerste associatie die mensen hebben.
In 2010 ging Lebbis terug naar zijn roots met Branding (Unplugged). Rauwe, geïmproviseerde stand-up comedy in een late-night achtige setting van 60 minuten met elke avond veel nieuwe stukken en inzichten. Met deze opzet hoopte Lebbis een unieke opbouw en inhoud te geven aan zijn nieuwe programma Branding (Pimped). Lebbis begint de avond met een verhaal over de hersenschudding die hij enige tijd geleden opliep bij een val van zijn fiets. Een onhandige actie die garant staat voor de eerste lachsalvo’s in de zaal. Maar, het verhaal heeft ook een ander kantje: Lebbis is veranderd, zo vertelt hij zelf.
Bare Soundz van Savion Glover - opzwepende tap die niets met Fred Astaire te maken heeft
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Savion Glover
Drie houten platforms op een verder leeg toneel. De horizon verandert een aantal keren van kleur. Achter elk platform een speaker, erop een danser. Elk een witte spot van voren, tegenlicht kleurt de schaduwen. Sfeervol, maar wat het beeld betreft is alles daarmee wel gezegd. Maar de opwinding van deze voorstelling gaat heel ergens anders over. Doe je ogen dicht en je denkt naar een groep percussionisten te luisteren. Doe ze weer open en je beseft dat alle geluiden uit zes schoenzolen komen.
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Busy Rocks
Het danscollectief Busy Rocks bestaat uit vijf oud-studenten van P.A.R.T.S. We krijgen er vier te zien in de Blauwe Zaal van de Stadsschouwburg Utrecht. Ze zijn al op de vloer als het publiek binnenkomt, en grijpen in als een vrouw op een plek gaat zitten die ze voor zichzelf willen reserveren. Het lijkt daardoor een informele voorstelling te gaan worden, maar die voorspelling komt niet uit.
Laat je verrassen! Een avondje melige ongein bij Spamalot
Door Mieke Kreunen met foto's van Wim Lanser en Mieke Kreunen
Spamalot is een creatie van Python Eric Idle en John du Prez. Ze werkte eerder samen in ondermeer The life of Brian. De (s)hitmusical Spamalot is schaamteloos maar liefdevol afgekeken van Monty Python and The Holy Grail, het verhaal van Koning Arthur en zijn zoektocht naar de Heilige Graal. De titel van de musical verwijst naar een zin uit de film: “We eat ham and jam and spam a lot”.
Spamalot parodieert het musicalgenre maar ook de wijze waarop deze 'industrie' zichzelf serieus neemt en in stand houdt. Dat blijkt niet alleen in de songs zoals ‘Het lied dat klinkt als dit’ en ‘Sterren van TV’ maar ook in meer of minder subtiele verwijzingen naar klassiekers uit het musicalrepertoir zoals Fiddler on the Roof, West Side Story en Les Miserables.
Springdance opent met menselijke maalstroom Sideways Rain
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Yves Genoud
Gesloten voordoek. Het zaallicht dimt, het doek gaat open, langzaam gaat het zijlicht aan en we zien dansers van links naar rechts kruipen over een zwarte balletvloer tegen een zwarte afstopping. Hoe lang zou het geleden zijn dat Springdance met zo'n klassiek beeld opende? Het kruipen gaat door. Van links naar rechts, dan ongezien achterom rennen, en weer aansluiten.
In haar weblog schrijft Laura van Dolron dat het fijn is als je je somberste gedachtes uitspreekt en mensen er tóch vrolijk van worden. Toch twitterde haar nicht daags na de try-out van Van Dolrons jongste voorstelling ‘Sartre zegt sorry’ (van het Nationale Toneel) dat ze nog steeds depressief in bed lag: “de hel, dat is niet de ander, maar jezelf...”
Tekst en beeld Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)
Het is donker in de zaal, van alle kanten hoor je 'I am Spartacus' en trompetgeschal. De verwarring slaat toe; waar moet ik als eerste kijken? Dan, een zee van licht en er barst van alles los, vuurwerk, muziek, een vliegtuig slaat in de muur. Roger Water bouwt The Wall, meer dan 30 jaar na het uitbrengen van het album en na het afbreken van de Berlijnse muur weer op in het Gelredome.
Er kruipt bij 'The Happiest days of our Lives' de gigantische opblaasschoolmeester uit de muur en de kinderen van een klas van de John F Kennedyschool hebben het optreden van hun leven als het koortje in' Another Brick in the Wall'. Van begin tot eind houdt de show het uit 31.000 toeschouwers bestaande publiek vast. The Wall is een muzikaal en visueel spektakel met een boodschap.
Een voorstelling vol wodka en stierenbloed, zo wordt Tsi Tsi Tsigane aangekondigd. Wij gingen er heen en konden niet anders dan dat beamen. En ook vonden wij dat deze voorstelling een groter publiek verdient. We namen contact op met de tourleiding en vroegen of we niet wat kaartjes weg mochten geven aan onze lezers. En... dat mocht!
CultuurpodiumOnline mag 5 x 2 kaartjes weggeven voor deze fantastische voorstelling waarover je hier meer kunt lezen. Je kunt de voorstelling bezoeken in een theater (en datum) van de speellijst die jij zelf kiest.
Stuur zo snel mogelijk een mailtje met je naam en de reden waarom jij vindt dat jij de kaartjes zou moeten winnen en geef er bij aan in welk theater je de voorstelling wilt gaan bekijken. Vermeld in de onderwerpregel TSI TSI TSIGANE.
Onderwerp: VIDEO, VERWACHT
08 04 11 - 13:29
Preview Monty Pythons Spamalot in Help mijn man is ridder!
Morgenavond op Nederland 1 te zien!
Onderwerp: JAZZ, POP-ROCK
08 04 11 - 09:34
THE HAGUE JAZZ MAAKT PROGRAMMA 2011 BEKEND
Foto's Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)
Vorig jaar heeft The Hague Jazz natuurlijk al de verhuizing aangekondigd naar het Kyocera Stadion in Den Haag en de persconferentie waar het programma bekend gemaakt wordt is uiteraard op de nieuwe locatie. Een ding wordt direct duidelijk; De expansiedrift van The Hague Jazz is dit jaar niet te stuiten, want niet alleen speelt de zesde editie van dit festival zich af in het Kyocera Stadion, het duurt ook nog eens een volle dag langer: vrijdag 17 juni, zaterdag 18 juni en zondag 19 juni. Voorafgegaan door een feestelijke opening met een spetterend optreden van Grace Jones op woensdag 15 juni en de gebruikelijke The Hague Jazz Warming Up-dag op 16 juni met gratis optredens op de Grote Markt in Den Haag.
Opvallend dit jaar is het aantal vocalisten van wereldformaat, met een hoog percentage dames, want naast ondermeer Omar, Bilal en Aloe Blacc staan ook Cassandra Wilson, Rachelle Ferrell, The E-Familiy feat. Sheila E, Angie Stone, Randy Crawford, Macy Gray, Lizz Wright, Patti Austin, Zap Mama en Trijntje Oosterhuis met speciale gast Frank McComb op het programma.
Onderwerp: WERELDMUZIEK, MUZIEK, LOCATIETHEATER, JAZZ
04 04 11 - 17:48
Djordji Ferari Orkestar met Tsi Tsi Tsigane verdient een groter publiek
Door Mieke Kreunen met foto's van Geert Snoeijer
Op Oerol in 2007 maakte ik voor het eerst kennis met de zigeunerfamilie Ferari die onder aanvoering van orkestleider Djordji Terschelling aandeed om ons te laten kennismaken met het zigeunerleven. Dit keer wordt de kennismaking voortgezet in de Schouwburg Almere waar een kleine 75 mensen op de voorstelling af waren gekomen.
Zigeunertradities staan hoog in het vaandel bij de Ferari’s, maar als de Nederlandse Harriët Stemerdink een inzamelingsactie op touw zet, zal moeten blijken of die eeuwen oude gewoontes wel voldoende bestand zijn tegen moderne invloeden van buitenaf.
Kind van Alexandra Broeder & Bonte Hond verontrust
Door Mieke Kreunen met foto's van Kamerich & Budwilowitz
Terwijl het publiek staat te wachten om naar binnen te kunnen in de zaal van theater Kikker herken ik ze al, de kinderen van Alexandra Broeder. Ze hebben die ernstige, wat in zichzelf gekeerde blik die geen enkele emotie verraadt. Ze lopen tussen het publiek door met schalen met snoep. Als we even later naar binnen mogen delen ze dat uit.
De zaal is rumoerig en vol met meisjes in de leeftijd van 11 tot 21 jaar met een enkele jongen er tussendoor. De eerste bewegingen op het toneel kunnen de giechelende toeschouwers nog niet bekoren maar al snel worden ook zij stil omdat wat er gebeurt op het toneel ons langzaam in de greep krijgt.
De schouwburg in IJsselstein was gevuld met publiek waarin de haarkleur grijs goed vertegenwoordigd was. Vreemd eigenlijk, want hoewel de zanggroep Frommermann zijn ontstaan dankt aan de Comedian Harmonists, een groepje van vijf zingende heren die furore maakten in het Berlijn van voor WO II – zijn ze beslist niet van gisteren.
De zeven heren van Frommermann noemen zich de heelmeesters van de oude lichte muziek en dat is een goed gekozen typering. Allerlei songs uit een grijs of meer recent verleden worden in hun programma Pak Aan! door de Frommermannen een boeiend nieuw leven ingeblazen.
Cinderella in tijden van oorlog, een ballet dat je raakt
Door Ellen van Beek met foto's van Eric van Nieuwland
Cinderella, beter bekend als Assepoester staat in Carré! Het bekende sprookje Assepoester, maar dan in de versie van de bekende choreograaf Matthew Bourne. Deze Cinderella is voor het eerst opgevoerd op West End in 1997 en is geschikt voor de hele familie.
Bourne, geroemd om zijn versie van Swanlake waarin hij alleen mannen liet dansen, heeft er weer een adembenemende bewerking van gemaakt. Aan alles kun je zien dat Bourne niet alleen balletklassiekers naar zijn hand heeft gezet maar ook films (Billy Elliot) en musicals (Oliver!, My Fair Lady en Mary Poppins). De belichting, decors, uitstraling en aankleding, alles doet ook denken aan een groots opgezette musical.