Onderwerp: CABARET
16 Mei 2006
Sara Kroos: grof, gevoelig, gul en geil
Door Mieke Kreunen
Ik had al een heleboel over haar gehoord en dan met name goede dingen maar was nog nooit zelf bij een voorstelling van haar geweest. Hoog tijd dus om voor Cultuurpodium.nl eens kennis te maken met de nieuwe kleinkunst-ster aan het firmament Sara Kroos. Op 10 mei gingen we dus naar de Junushof in Wageningen waar de kleine zaal helemaal uitverkocht was. Sara Kroos liet het eerst van zich horen op het Leids Cabaretfestival en won daar op 18-jarige leeftijd de publieksprijs. Inmiddels heeft ze vijf jaar op de planken gestaan met twee solovoorstellingen 'Honger' en 'Lam' waarin ze vooral indruk maakte met haar openhartigheid, pit, puurheid en poëzie. Inmiddels toert ze met haar derde voorstelling 'Zoetgevooisd' samen met toetsenist Martijn Breebaart en gitaris Bas Mulder.
Als de lichten dimmen komt Sara in een hagelwitte jurk het podium op gevolgd door haar muzikanten. We verwachten vuurwerk maar het programma begint heel rustig met één van de prachtige nummers die Sara schreef voor deze voorstelling (en die op CD zijn uitgebracht). Rode draad in het programma is het geheime kistje met diepste verlangen en donkere kanten die ieder van ons heeft. Sara is opgegroeid in een omgeving waar het niet bepaald usance was om die verlangens te erkennen, laat staan ze te uiten. Je moest ze onder de duim (of ceintuur) houden en mocht er niets mee doen. Zo werd de kleine Sara genadeloos afgestraft toen ze - door het dolle heen over het feit dat ze bij oma logeerde - in haar blootje op de keukentafel danste. Maar, zo betoogt Sara, daar krijg je verknipte en ongelukkige mensen van of terroristen en verkrachters. Geef af en toe in de goede dosering en frequentie toe aan je geheime verlangens en donkere kanten zo lang het maar echt is mag het. Ze geeft ons in deze voorstelling een kijkje in haar kistje dat hele herkenbare verlangens en donkere kanten bevat en verpakt dat in scherpe conferences en mooie liedjes. Onomwonden zijn haar verhalen over de naar sex hunkerende jonge pappa's die een gemakkelijke prooi zijn voor stoere verleidsters of de moeder die, terwijl ze de stamppot opschept voor haar gezin, een geil SMS-je krijgt van haar minnaar. Ook de onbedwingbare neiging om iemand te willen beledigen of schofferen wordt door menigeen herkend. Zo lang het maar echt is mag het allemaal vindt Sara. Haar motto is eet, slacht, neuk, speel en doe een dutje. Bevredig je zinnen, uit je agressie (liefst tegen iemand die het verdient), geef toe aan je vleselijke lusten, speel met het leven en rust op tijd uit. Hoewel de voorstelling rustig begint wordt naar een climax toe gewerkt en worden de conferences en liedjes steeds gepassioneerder en dramatischer met een schitterend theatraal hoogtepunt. Sara heeft een bijna masculiene agressie maar kan die uiten vanuit het contact met haar gevoelens en emoties en dat maakt haar performance uniek. Ze heeft een grote mond en dito hart en schroomt niet om het allemaal voor onze neus neer te leggen en dat is niet alleen een gebrek aan gene maar vooral ook je kwetsbaarheden laten zien. Voor het publiek in Wageningen beslist geen gemakkelijk opgave waar het meteen raad mee weet. De respons is aarzelend en pas gaandeweg de voorstelling komen de toeschouwers er een beetje in. Misschien komt dat omdat men vreest zelf te worden ondervraagd op de inhoud van het eigen kistje? Hoe dan ook, chapeau voor Sara en haar musici die het publiek toch weten te beroeren, zo bleek wel uit de reacties die wij vanuit onze plaats bovenin voelden in de zaal. Deze foto's komen van Sara's site en zijn gemaakt door Willem de Roon Omdat Sara persé niet wilde dat er tijdens de voorstelling werd gefotografeerd maakt Hans er een paar in de kleedkamer na de voorstelling. Daarna praten we na met Sara, Martijn en Bas. We vragen Sara hoe ze het ervaart nu weer met een team te werken. Helemaal fantastisch is het antwoord. Ze hebben voor dit programma een hele ruime voorbereidingstijd gehad en het was heerlijk om het proces met elkaar door te maken dat het allemaal gaat kloppen. Daarbij moet vooral ook Jessica Borst, de vaste regisseur van Sara genoemd worden wiens bijdrage ook een belangrijke rol speelt. We praten nog even wat door over Zoetgevooisd in relatie tot haar eerdere programma's en Sara geeft aan het gevoel te hebben dat ze dit helemaal is, een stap in haar eigen theaterontwikkeling die haar helemaal bij haarzelf heeft gebracht. Natuurlijk waren haar ook Honger en Lam delen van wie zij is en wat ze te vertellen heeft maar met dit programma staat ze er helemaal met alles er op en eraan en dat voelt ontzettend goed. Sara is genomineerd voor de VSCD Cabaretprijs 2005-2006 maar ook als 'Leukste vrouw van 2006' bij de Viva. Wij zijn wel benieuwd wat ze daar van vindt. Sara geeft aan heel vereerd te zijn met al deze lof maar ook wel eens een beetje verlegen te worden met de impact die haar voorstellingen op mensen hebben. "Net alsof er iemand achter mij staat die groter is dan ik", zegt ze daar over. Ook vertelt ze ons over de vele reacties die ze krijgt van mensen die haar voorstelling zagen en voor wie dat een grote of kleine trigger bleek te zijn in hun eigen leven. Daar zitten mensen van alle leeftijden tussen maar - heel opvallend - ook veel hele jonge mensen voor wie Sara een soort rolmodel blijkt te zijn. Op de vraag of dat geen grote verantwoordelijkheid is die op haar schouders komt te liggen geeft Sara aan dat niet zo te zien. Zij is primair theatermaker en geen therapeut. Prachtig dat mensen er door bewogen worden in hun leven maar dat is wel ieders eigen verantwoordelijkheid. Ook dat is een thema in haar voorstelling, je eigen verantwoordelijkheid nemen voor jezelf in alle aspecten die er bij horen. Over rolmodel gesproken, wie zijn dan Sara's rolmodels of mensen die zij bewondert en waarmee ze zich professioneel verwant voelt. Mmm, daar moet ze even over nadenken. Ruby Wax, is de eerste naam die bij haar opkomt maar ook de dames French & Saunders en onze eigen Freek de Jonge zijn mensen die zij bewondert. Ondertussen is het laat, de meeste mensen naar huis en de crew is klaar met afbreken. Tijd voor ons om af te ronden en ook naar huis te gaan. Zoetgevooisd is nog te zien en een echte aanrader. Kijk hier voor de speellijst. Sara Kroos - website Line-up Sara Kroos - zang, piano en spel Martijn Breebaart - toesten Bas Mulder - gitaar
Ik mag morgen nog een keertje (was ook al bij de premiere) maar een beetje jaloers ben ik wel dat jullie zo dichtbij waren…
sab (URL) - 16-05-’06 20:47