These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
16 Juni 2015
Door Youetta Visser met foto's van Mieke Kreunen
Theater Utrecht stort zich deze Oerol op 'Stad der Blinden', een bekend boek van Nobelprijswinnaar José Saramago. In de schuur van Corné Zorgdrager pakken ze groot uit om het verhaal van de stad die geteisterd wordt door een plotselinge epidemie van blindheid gestalte te geven. Het publiek zit er boven op en kijkt de vooraan zittende vertelster, een prachtig geconcentreerd gespeelde rol van Karina Smulders, vol in de ogen. Toch blijft er afstand.
Lees meer
Gebruikte Tags: bram_gerrits, claire_benders, eline_ten_camp, hein_van_der_heijden, jacob_de_groot, jesse_mensah, karina_smulders, redbad_klijnstra, sam_ghilane, theater_utrecht, thibaud_delpeut, wendell_jaspers
These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
16 Juni 2015
Door Youetta Visser met foto's van Mieke Kreunen
Ik durf het hier wel op te biechten: ik houd niet zo van Shakespeare. Te hoogdravend voor mij, te verafstaand van mijn werkelijkheid misschien. Desondanks heb ik voluit genoten van 'Much Ado About Nothing' van het Bostheater in samenwerking met het Noord Nederlands Toneel. Een spektakel van ruim anderhalf uur op de parkeerplaats bij Paal 8, met vele rond crossende vervoermiddelen, vreemde uitdossingen, verrassend goede muziek en zang en een zeven acteurs op dreef. Een theaterbewerking die eeuwen overbrugt. Een hilarische voorstelling die je iedere festivalganger gunt. Zelfs de meeuwen speelden mee.
Lees meer
Gebruikte Tags: andre_joosten, bart_klever, dragan_bakema, erik_bindervoet, ingejan_ligthart_schenk, jochem_stavenuiter, maartje_van_de_wetering, nadia_amin, oerol, oerol_2015, steyn_de_leeuwe, victor_ijdens
These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
31 Mei 2015
Door Bart Stokman en Laura Donkersloot met foto's van Laura Donkersloot en Kurt van der Elst
Een jaar geleden op 8 mei 2014 is het dagboek van Anne Frank voor het eerst als toneelstuk opgevoerd. Nu komen we opnieuw voor het één jarige jubileum in het theater Amsterdam voor de premiere met Sjoukje Hoogma als Anne Frank. Het verhaal trekt al een jaar lang bezoekers uit verschillende landen en is een groot succes. Vandaar dat de voorstelling ANNE is verlengt tot september 2015.
“Zal ik ooit nog iets groots kunnen schrijven, zal ik ooit nog eens journaliste en schrijfster worden?”
Woensdag 5 april 1944
Het verhaal over de onderduikervaringen in de Tweede Wereldoorlog wordt door Anne verteld aan een uitgever die ze in de naoorlogse tijd toevallig tegenkomt in Parijs. Ze neemt hem mee naar het leven in 1942 waar ze op haar 13de verjaardag tijdens de oorlog een dagboek ontvangt als cadeau. Haar verhalen verteld ze aan haar denkbeeldige vriendin Kitty. Al gauw ontvangt de familie Frank een oproep om zich te melden voor het transport naar een werkkamp.
Lees meer
Gebruikte Tags: anne_frank, otto_frank, paul_r_kooij, sjoukje_hoogma, theater_amsterdam
These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
19 Januari 2015
tekst: Youetta Visser beeld: Melanja Palitta
'Houd altijd en overal contact', zo prijst Skype zich aan, als een van de succesvolle manieren om via internet met anderen te communiceren. Het biedt zeker uitkomst voor familie en vrienden op afstand. Maar hoe beinvloeden deze en andere digitale verbindingen onze communicatie, hoe beleven anderen jou vanuit de verte? Deze vraag vormt het uitgangspunt van de intrigerende voorstelling 'Verte', van Iris van der Ende en Bart van de Woestijne. Een korte theatervoorstelling vol haperingen.
In 'Verte' ziet het publiek twee glazen schermen waarachter een man en een vrouw trachten met elkaar te communiceren. Intrigerend is dat ook in het theater de aantrekkingskracht van deze 'beeldschermen' werkt; we worden meegezogen in een digitale werkelijkheid, die de meesten herkennen van eigen gebruik. 'Iris, ben jij daar?' Geconcentreerd spelen de twee jonge makers de gesprekken vol digitale vertragingen, waardoor de een al reageert op de ander terwijl deze nog doorspreekt. Het gesprek bestaat al snel uit een verzameling losse, elkaar hoogstens schampende zinnen. Zo probeert Van de Woestijne iets te vertellen over de inhoud van zijn studie; het blijkt te moeilijk voor Skype. Ook de opmerking van Van der Ende, dat het eigenlijk heel slecht met haar gaat, verwatert in de zee van pogingen tot contact. De vertraagde beelden, die Van der Ende met grote precisie acteert, roepen eerst vrolijkheid bij de toeschouwers op, maar de wanhoop sijpelt al snel door.
Lees meer
Gebruikte Tags: bart_van_de_woestijne, iris_van_der_ende, marijn_van_der_jagt, serena_kloet, tess_scholten, theater_kikker
These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
7 December 2014
Door Mieke Kreunen met foto's van Sanne Peper
“Angst is fascinerend. Wat ons menselijk brein kan bevatten, weten we niet precies.” Dat is het uitgangspunt van de voorstellingen van Jakop Ahlbom, die afgelopen week met zijn nieuwste voorstelling Horror in première ging.
Ikzelf had vooraf wat bedenkingen bij de titel Horror. Ik ben niet echt een fan van het genre, vind het nogal eens gekunsteld, obligaat en flauw. Het leek me bovendien nagenoeg onmogelijk om de effecten van horrorfilms te vertalen naar theater. Ik ken echter het werk van Ahlbom dus ben vol verwachting naar de Toneelschuur in Haarlem gegaan om me te laten verrassen.
Lees meer
Gebruikte Tags: gwen_langenberg, horror, jakop_ahlbom, judith_hazeleger, luc_van_esch, renier_schimmel, silke_hundertmark, sofieke_de_kater, thomas_van_ouwerkerk, toneelschuur, yannick_greweldinger
These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
11 November 2014
tekst: Youetta Visser Beeld: Ilse Stijntjes en William van der Voort Poster:Josine Beugels (klik voor volledig beeld)
"Ja, nou, je bent onderhevig, want je bent iets, snap je, je bent...er!". Een stamelende Thijs Bloothoofd loopt letterlijk vast in de nieuwe voorstelling 'Leven' van de jonge theatermaker Lisah Baert. Zijn bewegingen weerspiegelen hortend en stotend zijn woorden. Zo is er wel meer letterlijk deze avond. Toch geeft deze korte voorstelling veel te denken over de ongeschreven regels van de manier waarop we ons leven inrichten.
Het verhaal is simpel; twee mensen ontmoeten elkaar en proberen vorm te geven aan hun leven. Dat blijkt niet makkelijk. Het leidt bijvoorbeeld tot een omhelzing waarin zij enkel in ondergoed gekleed leunen tegen elkaar, wanhopig zoekend naar houvast. Steeds vallen ze uit evenwicht en proberen met hangen en wurgen, over elkaar heen klimmend samen een nieuwe houding te vinden. Het wordt letterlijk steeds zwaarder, ondanks de zoetsappige muziek op de achtergrond: 'I am so in love with you.' Een rauw schouwspel dat het publiek op deze zaalpremière in theater de Nwe Vorst in Tilburg bekend voorkomt. Het is haast pijnlijk te zien hoe beiden hun droom van samenzijn trachten te verwerkelijken.
Lees meer
Gebruikte Tags: jan_dams, jessie_lherminez, leven, lisah_baert, lisah_maakt_roezemoes, nieuwe_vorst, thijs_bloothoofd
These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
13 Oktober 2014
Tekst Youetta Visser Beeld Roel van Berckelaer
In Utrecht opende het schouwburgseizoen op 10 oktober in stijl, met een Griekse tragedie van formaat. Regisseur Thibaud Delpeut bracht met De Utrechtse Spelen 'Phaedra' in première, in een bewerking van Hugo Claus. Geen sinecure; het verhaal is weliswaar meeslepend, maar veel wordt overgelaten aan de luim van de Goden. Zo is Phaedra verliefd op haar stiefzoon, omdat Venus haar hart op hol brengt. Die beperkte zeggenschap ligt veraf van de huidige tijd, waarin we denken veel invloed te hebben op ons leven en worstelen met de weerbarstige praktijk. Toch krijgen de acteurs de toeschouwers - gezeten op oude stoelen met dramatisch weinig beenruimte - muisstil.
Lees meer
Gebruikte Tags: cyriel_guds, daan_van_bendegem, de_utrechtse_spelen, hein_van_der_heijden, hugo_claus, jan_paul_buijs, marlies_heuer, phaedra, stadsschouwburg_utrecht, thibaud_delpeut, wendell_jaspers
These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
9 Oktober 2014
tekst Youetta Visser Beeld Carel Bruring e.a.
Het is een risico om een recente bestseller te bewerken tot theaterstuk, zeker als het een avonturenboek is waarin verrassende wendingen de hoofdrol spelen. Verhalenverteller Eric Borrias ging de uitdaging aan en bewerkte 'De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween' van Jonas Jonasson tot twee voorstellingen: een voor kinderen en een langere voor volwassenen. De volwassen première in Culemborg bleek een groot succes. Vakwerk verloochent zich niet.
Meestal speelt verhalenverteller Eric Borrias op scholen, in culturele centra of op (internationale) festivals, vaak voor kinderen. Maar ook een volwassen theaterpubliek kan genieten van een goed verhaal. De toeschouwers bij de première in theater de Fransche School in Culemborg, de woonplaats van Borrias, lieten zich moeiteloos meeslepen op wereldreis. Zelfs degenen die deze bestseller kenden genoten opnieuw van het ongelooflijke verhaal van een oude man, zijn verleden als dynamietspecialist en zijn huidige avontuur, op de vlucht uit het bejaardenhuis met een koffer vol geld.
Lees meer
Gebruikte Tags: 100_jarige_man_die_uit_het_raam_klom, eric_borrias, theater_de_fransche_school, verhalenverteller