Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK, JAZZ

29 Juni 2011

Uitstekende slotdag The Hague Jazz

Lizz Wright Macy Gray George Clinton
Door Serge Julien, foto's Moos Wolfs

Gezien: The Hague Jazz in het Kyocera Stadion in Den Haag op 19 juni 2011

Met 6000 verkochte kaarten was het The Hague Jazz Festival op de zondag niet uitverkocht. Het evenement had opnieuw pech met het weer, maar zag een lichte verbetering later op de avond. Dat nam nog steeds niet weg dat et het festival qua locatie geen bevredigend gevoel achterliet. Het onpersoonlijke ruw ogende Kyocera Stadion paste gewoon niet in het concept van een Jazzfestival. De programmering daarentegen was uitstekend en bood voor ieder wat wils.

Lizz Wright verdient theaterzaal

De derde dag van het festival was amper een kwartier oud, of het hoogtepunt was al binnen. Lizz Wright had het publiek in de grote Chez Ella-tent volledig in haar greep. En niet verwonderlijk, want op een bedje van jazz en blues dompelde de Amerikaanse zangeres je onder met haar emotionele, warme gospelstem. Hoewel Wright het grote publiek 200% waardig is, haar stem en muziek zijn kwalitatief zo hoog dat ze de intimiteit van een theaterzaal verdient, in plaats van een grote onpersoonlijke festivaltent. Een optreden van pure schoonheid.

Patti Austin speelde net als Lizz Wright in Chez Ella. De Amerikaanse zangeres is in Nederland vooral bekend van de hit ‘Baby Come To Me’, dat ze in 1982 met James Ingram wereldwijd naar de hoogste regionen van de hitparade zong. Ook is ze veel te horen op producties van Quincy Jones en Michael Jackson. Austin heeft een warme en soepele stem, die tegelijkertijd een hoop kracht bezit. Op The Hague Jazz liet ze met haar trio liedjes van Ella Fitzgerald horen en werk van George Gershwin, zoals een geweldig door Greg Phillingaines gearrangeerd ‘Can’t Take That Away From Me’.

Michael Varenkamp Patti Austin Michael Varenkamp

Improvisatie en spiritualiteit

Spanning en avontuur vonden plaats tijdens een fantastisch optreden van het Michael Varekamp-Rembrandt Frerichs Quartet. Varekamp speelde als altijd expressief trompet, soms versterkt met effecten die de Bitches Brew-periode van Miles Davis in herinnering bracht. Als Varekamp Miles liet herleven, dan keek Chick Corea hoogstwaarschijnlijk mee over de schouders van de toetsenist Frerichs die dosis spontaniteit in zijn spel stopte. Het optreden was geheel geïmproviseerd en ademde een hoop spiritualiteit.

Trijntje Oosterhuis zette als altijd een professioneel geoliede show neer met een heuse blazerssectie, waarin trompettist David Rockefeller voor de arrangementen tekende. Dat zorgde voor een meerwaarde in de live sound van de muziek van de zangeres. Daarnaast werd Oosterhuis vergezeld door de geweldige zanger en toetsenist Frank McComb. Hij wordt terecht vergelijken met Soullegende Donny Hathaway. Samen met Oosterhuis vormt hij een geweldig duo. Zo kwamen er een aantal fantastische covers voorbij, waaronder ‘Where Is The Love’ en ‘Close To You’. Ook ontbrak ‘Another Day’ niet, het nummer waarmee McComb in 1997 een hit scoorde als zanger van Buckshot LeFonque.

Parliament Funkadelic

We Want The Funk’ en ‘Make My Funk The P-Funk’, waren zomaar twee titels die het publiek aan het einde van de avond luidkeels scandeerde in The A-Train-tent. The Hague Jazz deed een prima zet door George Clinton en zijn Parliament Funkadelic agglomeraat als afsluiter van het festival in te zetten. Een bont geheel van een kleine 20 man speelde en danste op het podium. Het woord ‘Funk’ passeerde om de haverklap de revue, want dat was natuurlijk waar het om draaide bij het legendarisch feestende gezelschap.

Andere namen die zondag op The Hague Jazz voorbij kwamen waren Zap Mama, Rowen Hèze, Macy Gray, The Wallace Roney Quartet, Juan de Marcos Afro Cuban All Stars en David Murray.




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.