Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: JAZZ, POP-ROCK

22 Juni 2011

Soul en Latin op uitverkochte zaterdag The Hague Jazz

Angie Stone Sheila E Randy Crawford
Door Serge Julien, foto's Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)

Gezien: The Hague Jazz in het Kyocera Stadion in Den Haag op 18 juni 2011.

Jazz leeft! Dat blijkt niet alleen uit een groeiende belangstelling voor het genre en aanverwante stijlen, het blijkt ook uit een toenemend aantal bezoekers voor optredens en festivals. Ook dit jaar kon het The Hague Jazz Festival weer op duizenden bezoekers rekenen ondanks de regen, kou en wind. Op de zaterdag trok het evenement 7500 bezoekers en was daarmee uitverkocht.

De organisatie van de zesde editie van The Hague Jazz sloeg haar tenten dit jaar op een bedenkelijke locatie voor Jazzmuziek: het Kyocera Stadion, de thuisbasis van de Haagse voetbalploeg ADO. Nu niet bepaald de meest charmante plek om een Jazzfestival te organiseren. Het ruwe onpersoonlijke complex staat in schril contrast met het World Forum waar het festival de eerste vijf edities beleefde.

Sterke programmering
De programmering voor 2011 zag er sterk uit en bracht voor ieder wat wils. Van traditionele Jazz tot Soul, van Jazzrock tot World en van Latin tot Funk. The Hague Jazz kan zich zo langzamerhand meten met de Rotterdamse concurrent North Sea Jazz. Dat betekent ook dat je jaarlijks overlappingen ziet ontstaan. De een zeikt er over, de ander krijgt er geen genoeg van om bepaalde artiesten meerdere keren te zien. Cultuurpodiumonline zocht de Soultak op en maakte een zijstapje naar Latin.

Aloe Blacc & The Grand Scheme opende met een soulvol optreden in een volle ‘A-Train’ tent. De Amerikaanse zanger liet in het eerste nummer geen twijfel ontstaan over zijn inspiratiebronnen als flarden van James Brown, Marvin Gaye en Stevie Wonder de revue passeerden. Blacc ontving prima reacties op zijn vorig jaar verschenen tweede cd ‘Good Things’ waarop hij The Velvet Underground’s ‘Femme Fatale’ naar zijn hand zette.

Ntjam Rosie Ruben Hein Aloe Blacc

Ntjam Rosie in de lift
Afgeladen vol was het ook tijdens het mooie optreden van de Rotterdamse zangeres Ntjam Rosie. De carrière van de van oorsprong Kameroense zit in de lift na de release van haar tweede album ‘Elle’. Enkele maanden terug werd haar muziek opgepikt door de beroemde Engelse DJ Gilles Peterson die haar nummer ‘In Need’ de ether in twitterde en haar vervolgens ook nog eens uitnodigde voor een optreden in zijn radioprogramma. Rosie zong op The Hague Jazz met haar warme en opvallende stemgeluid over een warm gespeeld palet van Nu Soul dat invloeden. Ze klonk geïnspireerd met haar pakkende liedjes, evenals haar uitstekende groep muzikanten. Naast haar vaste toetsenist Alexander van Popta speelden ook gitarist Rory Ronde en fluitist Ronald Snijders mee in haar band.

Vader en dochter E.
Liefhebbers van Latijns-Amerikaanse klanken en ritmes kwamen volledig aan hun trekken tijdens het concert van The E-Family. Het ging hier om de familie Escovedo met aan het hoofd Pete Escovedo. Deze legendarische percussionist richtte vroeger de band Azteca op en speelde eind jaren zeventig met niemand minder dan Santana. De aantrekkingskracht van The E-Family zat echter in het vrouwelijke bandlid: Sheila E. De dochter van Pete Escovedo heeft een torenhoge status onder haar fans en collega’s. Ze is een begenadigd drummer en percussionist en ze maakt furore bij Prince in de jaren tachtig. Naast haar opzwepende slagwerk liet de muzikante aan het einde van het optreden verkorte versies horen van haar grote hits ‘A Love Bizarre’ en ‘Glamorous Life’, wat onder luid gejuich werd ontvangen.

Indruwekkende Sample en Crawford
Een uur later dan gepland begon de legendarische pianist Joe Sample kreeg met zijn trio in de ‘Chez Ella’ zaal. Met de versterking van oude bekende Randy Crawford, waren de bezoekers de vertraging al gauw vergeten. Het publiek was muisstil bij de fenomenale zangeres, en afgezien van de kletterende regen op het dak van de Chez Ella tent, kon je een speld horen vallen. Publieksfavoriet 'Rainy Night in Georgia’ kreeg hierdoor nieuwe dimensie. Crawford zette met Sample een indrukwekkend optreden neer. De zaal bleef tot het einde gevuld, en het publiek trakteerde de zangeres na twee toegiften op een staande ovatie.

Ook publiekstrekker Angie Stone begon bijna een uur later in ‘Chez Ella’, maar trok wel een volle zaal. Hoewel de Nu Soul zangeres een prima optreden gaf, was het soms wat voortkabbelend met rustige nummers. Op een nachtelijk tijdstip waarop bij een hoop bezoekers wellicht de moeheid toesloeg, moest Stone het na ongeveer vijf nummers al bekopen met een enorme leegloop die tot een nog niet voor de helft gevulde zaal leidde. De zangeres had een uitstekende band waarin vooral het briljante achtergrondzang trio opviel. Leuk was ook het korte gastoptreden van Patti Austin die achter de coulissen stond mee te kijken. Stone putte uit werk van haar handvol solo albums.

Hoogtepunt Ruben Hein
Het hoogtepunt van de zaterdag was de Nederlandse zanger en toetsenist Ruben Hein. Eind vorig jaar kwam zijn debuut ‘Loose Fit’ uit. Hoe langer hoe meer, komt zijn naam voorbij in muziekland. In het zaaltje ‘Louis’ leefde Hein zich met zijn drie muzikanten uit in een kleurrijke mengeling van Pop met Soul, voorzien van een ruw randje. De melodieën waren zo geraffineerd dat je constant meer wilde horen. Hein bezit een prettig in het gehoor liggende stem die hier en daar doet denken aan John Mayer. Het optreden van Hein eindigde om twee uur en was een waardige en opzwepende afsluiter.

Andere artiesten en groepen die zaterdag optraden tijdens The Hague Jazz waren Gino Vannelli met het Metropole Orkest, het Britse Soulicoon Omar, de experimentele Jazzrockers The Ploctones, de Jazzfunkers State Of Monc, Jazzpianist Danilo Perez en het Oostenrijkse Triphop en Drum ’n Bass duo Kruder & Dorfmeister.




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.