Onderwerp: JAZZ, POP-ROCK
22 Juni 2011
Soul en Latin op uitverkochte zaterdag The Hague Jazz
Door Serge Julien, foto's Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)
Gezien: The Hague Jazz in het Kyocera Stadion in Den Haag op 18 juni 2011.
Jazz leeft! Dat blijkt niet alleen uit een groeiende belangstelling voor het genre en aanverwante stijlen, het blijkt ook uit een toenemend aantal bezoekers voor optredens en festivals. Ook dit jaar kon het The Hague Jazz Festival weer op duizenden bezoekers rekenen ondanks de regen, kou en wind. Op de zaterdag trok het evenement 7500 bezoekers en was daarmee uitverkocht.
De organisatie van de zesde editie van The Hague Jazz sloeg haar tenten dit jaar op een bedenkelijke locatie voor Jazzmuziek: het Kyocera Stadion, de thuisbasis van de Haagse voetbalploeg ADO. Nu niet bepaald de meest charmante plek om een Jazzfestival te organiseren. Het ruwe onpersoonlijke complex staat in schril contrast met het World Forum waar het festival de eerste vijf edities beleefde.
Sterke programmering
De programmering voor 2011 zag er sterk uit en bracht voor ieder wat wils. Van traditionele Jazz tot Soul, van Jazzrock tot World en van Latin tot Funk. The Hague Jazz kan zich zo langzamerhand meten met de Rotterdamse concurrent North Sea Jazz. Dat betekent ook dat je jaarlijks overlappingen ziet ontstaan. De een zeikt er over, de ander krijgt er geen genoeg van om bepaalde artiesten meerdere keren te zien. Cultuurpodiumonline zocht de Soultak op en maakte een zijstapje naar Latin.
Aloe Blacc & The Grand Scheme opende met een soulvol optreden in een volle ‘A-Train’ tent. De Amerikaanse zanger liet in het eerste nummer geen twijfel ontstaan over zijn inspiratiebronnen als flarden van James Brown, Marvin Gaye en Stevie Wonder de revue passeerden. Blacc ontving prima reacties op zijn vorig jaar verschenen tweede cd ‘Good Things’ waarop hij The Velvet Underground’s ‘Femme Fatale’ naar zijn hand zette.
Ntjam Rosie in de lift
Afgeladen vol was het ook tijdens het mooie optreden van de Rotterdamse zangeres Ntjam Rosie. De carrière van de van oorsprong Kameroense zit in de lift na de release van haar tweede album ‘Elle’. Enkele maanden terug werd haar muziek opgepikt door de beroemde Engelse DJ Gilles Peterson die haar nummer ‘In Need’ de ether in twitterde en haar vervolgens ook nog eens uitnodigde voor een optreden in zijn radioprogramma. Rosie zong op The Hague Jazz met haar warme en opvallende stemgeluid over een warm gespeeld palet van Nu Soul dat invloeden. Ze klonk geïnspireerd met haar pakkende liedjes, evenals haar uitstekende groep muzikanten. Naast haar vaste toetsenist Alexander van Popta speelden ook gitarist Rory Ronde en fluitist Ronald Snijders mee in haar band.
Vader en dochter E.
Liefhebbers van Latijns-Amerikaanse klanken en ritmes kwamen volledig aan hun trekken tijdens het concert van The E-Family. Het ging hier om de familie Escovedo met aan het hoofd Pete Escovedo. Deze legendarische percussionist richtte vroeger de band Azteca op en speelde eind jaren zeventig met niemand minder dan Santana. De aantrekkingskracht van The E-Family zat echter in het vrouwelijke bandlid: Sheila E. De dochter van Pete Escovedo heeft een torenhoge status onder haar fans en collega’s. Ze is een begenadigd drummer en percussionist en ze maakt furore bij Prince in de jaren tachtig. Naast haar opzwepende slagwerk liet de muzikante aan het einde van het optreden verkorte versies horen van haar grote hits ‘A Love Bizarre’ en ‘Glamorous Life’, wat onder luid gejuich werd ontvangen.
Indruwekkende Sample en Crawford
Een uur later dan gepland begon de legendarische pianist Joe Sample kreeg met zijn trio in de ‘Chez Ella’ zaal. Met de versterking van oude bekende Randy Crawford, waren de bezoekers de vertraging al gauw vergeten. Het publiek was muisstil bij de fenomenale zangeres, en afgezien van de kletterende regen op het dak van de Chez Ella tent, kon je een speld horen vallen. Publieksfavoriet 'Rainy Night in Georgia’ kreeg hierdoor nieuwe dimensie. Crawford zette met Sample een indrukwekkend optreden neer. De zaal bleef tot het einde gevuld, en het publiek trakteerde de zangeres na twee toegiften op een staande ovatie.
Ook publiekstrekker Angie Stone begon bijna een uur later in ‘Chez Ella’, maar trok wel een volle zaal. Hoewel de Nu Soul zangeres een prima optreden gaf, was het soms wat voortkabbelend met rustige nummers. Op een nachtelijk tijdstip waarop bij een hoop bezoekers wellicht de moeheid toesloeg, moest Stone het na ongeveer vijf nummers al bekopen met een enorme leegloop die tot een nog niet voor de helft gevulde zaal leidde. De zangeres had een uitstekende band waarin vooral het briljante achtergrondzang trio opviel. Leuk was ook het korte gastoptreden van Patti Austin die achter de coulissen stond mee te kijken. Stone putte uit werk van haar handvol solo albums.
Hoogtepunt Ruben Hein
Het hoogtepunt van de zaterdag was de Nederlandse zanger en toetsenist Ruben Hein. Eind vorig jaar kwam zijn debuut ‘Loose Fit’ uit. Hoe langer hoe meer, komt zijn naam voorbij in muziekland. In het zaaltje ‘Louis’ leefde Hein zich met zijn drie muzikanten uit in een kleurrijke mengeling van Pop met Soul, voorzien van een ruw randje. De melodieën waren zo geraffineerd dat je constant meer wilde horen. Hein bezit een prettig in het gehoor liggende stem die hier en daar doet denken aan John Mayer. Het optreden van Hein eindigde om twee uur en was een waardige en opzwepende afsluiter.
Andere artiesten en groepen die zaterdag optraden tijdens The Hague Jazz waren Gino Vannelli met het Metropole Orkest, het Britse Soulicoon Omar, de experimentele Jazzrockers The Ploctones, de Jazzfunkers State Of Monc, Jazzpianist Danilo Perez en het Oostenrijkse Triphop en Drum ’n Bass duo Kruder & Dorfmeister.