Onderwerp: TONEEL
28 09 06 - 21:50
Triple Bill deel 1: Liefde
Door Lotte Huijing met foto's van Suver Nuver (klik voor groter)
Gezien 26 september Theater Kikker, Utrecht
Liefde is het eerste deel van een drieluik met de titel Triple Bill. De thema’s Hoop en Geloof komen dit seizoen in volgende voorstellingen aan bod.
Suver Nuver staat bekend om zijn fysieke, absurde en beeldende (mime)theater en deze kwalificaties zijn te herkennen in Triple Bill 1: Liefde. Deze voorstelling is een collage van wat de drie leden van Suver Nuver individueel willen laten zien over het thema liefde.
Peer van den Berg, Henk Zwart en Dette Glashouwer vormen samen Suver Nuver sinds hun afstuderen aan de Amsterdamse mimeopleiding. In hun voorstellingen willen ze het persoonlijke als inspiratiebron benutten. Misschien vloeit hieruit voort dat Suver Nuver de bezoeker zowel vooraf als de mogelijkheid wil geven om zelf bij te dragen aan de thema-avond. Voor aanvang in de foyer kun je je uitleven met graffiti over de liefde en aan het einde wacht een leuke verleiding. ‘Maar wat kan je over de liefde zeggen zonder te privé of pathetisch te worden?’ vragen ze zich hardop af. Het blijkt dat ze alledrie een geheel eigen invulling en vorm aan het begrip ‘liefde’ hebben gegeven.
Lees meer
Onderwerp: WERELDMUZIEK, POP-ROCK, MUZIEK, JAZZ, FESTIVAL
27 09 06 - 08:00
Crossover van culturen door internationale toppers in Vredenburg
Tekst en beeld van Mieke Kreunen (klik voor groter)
De avond eindigde in een grand finale waarbij de Eritrese krarspeelster/zangeres Tsehaytu Beraki samen met de virtuoze fluitspeler van Taraf de Haïdouks en de gitarist van de Soul Makossa Gang uit Kameroen musiceerde terwijl Tania Maria, Gerda Havertong en Manu Dibango zongen en Liesbeth List en de anderen Haïdouks hen aanmoedigden. En het publiek? Daarvan zat op dat moment niemand meer op zijn/haar stoel maar stond iedereen te swingen voor het podium en mee te klappen na een avond fantastische muziek.
Dit alles vond plaats in het kader van het World Granny Festival. World Granny is een organisatie die ouderen steunt in ontwikkelingslanden ondermeer middels het programma 'sponsor een granny, steun de gemeenschap'. In veel ontwikkelingslanden bestaat een grote cultureel verankerde solidariteit tussen generaties maar die wordt door modernisering, economische stagnatie en ziekten zoals HIV/aids aangetast. Juist is deze landen is de vergrijzing daarom een groot probleem dat op termijn grote gevolgen kan hebben ondermeer voor de voedselproductie. Voor meer informatie over de activiteiten en de plaatsen waar World Granny actief is kun je terecht op de site van World Granny.
Lees meer
Onderwerp: NIEUWS
26 09 06 - 15:45
3 TOPPERS IN BEAUFORTHUIS
In de eerste dagen van oktober maar liefst drie toppers in het Beauforthuis (Austerlitz): Maarten van Roozendaal (5 oktober), Brazil & The Young Sinatra (7 oktober) en Fernando Lameirinhas (8 oktober): het betere nederlandstalige lied, sensuele jazz en fado.
Lees meer
Onderwerp: MUSICAL
26 09 06 - 11:33
Beauty and the Beast in Circustheater tot eind van het jaar
(thumbnail)
Door Mieke Kreunen met foto's van Deen van Meer en Mieke Kreunen.
Gezien op 23 september 2006. Klik foto's voor vergroting.
Cultuurpodium was afgelopen zaterdagmiddag te gast op de feestelijke voorstelling van Beauty and The Beast die vanaf nu nog tot eind van het jaar nog te zien is in het Circustheater in Scheveningen. Een soort Haagse première zou het worden en met een speciaal tintje (maar daarover later meer).
Beauty and the Beast is een literair sprookje geschreven door Madame Barbot de Villeneuve in 1740 en later bewerkt voor kinderen. De musical is gebaseerd op de tekenfilm van Disney uit 1991. Voor de musicalbewerking werden er acht liedjes toegevoegd voornamelijk geschreven voor Tim Rice en Ala Menken. Een voorstelling voor het hele gezin maar deze zaterdagmiddag lag de nadruk op kinderen dus onder de genodigden zagen we vooral BN-ers met kinderen zoals Irene Moors, Jurgen Raymann, Henk Jan Smits en Corine Boon.
Lees meer
Onderwerp: TONEEL
25 09 06 - 15:43
Première van Grensgevallen door Toneelgroep Oostpool
Door Gerjanne Tiemens met foto's van Antoinette Mooy (klik voor vergroting)
Gezien op zaterdag 23 september 2006 Huize Oostpool in Arnhem
Grensgevallen is de eerste voorstelling in het nieuwe seizoen 06/07, het seizoen van Strijdtoneel. De directie van Toneelgroep Oostpool zegt hier het volgende over: “Toneelgroep Oostpool ziet het nadrukkelijker dan ooit als zijn artistieke plicht om zich te verhouden tot zijn sociale en politieke biotoop. Niet in de zin dat we het theater tot een barricade of preekstoel bombarderen. Niet dat we het uitsluitend over oorlogen hebben. Strijd is een veelkantig begrip. Niet vanuit het idee dat toneel iets aan de toestand van de wereld kan veranderen, laat staan verbeteren. Maar wel vanuit de overtuiging dat toneel een vergrootglas kan leggen op de scharnnierpunten van goed en kwaad en de beslissende rol die het individu daar keer op keer in speelt. En vanuit het geloof in het eigen onderscheidend en reflecterend vermogen...
...Elke theatermaker die dit jaar over de vloer komt, neemt daar zijn verantwoordelijkheid in. Het moet uitgesproken producties opleveren die er stuk voor stuk toe doen. Strijdtoneel waarin de nuance inzicht verschaft en het drama je nooit onberoerd laat. Anders is alle inspanning bij voorbaat zinloos.”
Lees meer
Onderwerp: ACTIE
25 09 06 - 08:10
Lezersactie: Wil jij ook weten wat er onder Amsterdam leeft?
Foto's van Underground festival behalve de middelste die is van Fons Brasser
Van 29 september t/m 1 oktober vindt het Amsterdam Underground Festival plaats. Drie ondergrondse locaties openen voor het eerst hun deuren en dienen als inspiratie en decor voor film- en theatermakers, schrijvers, kunstenaars en muzikanten.
Actie nr 5
AMSTERDAM UNDERGROUND FESTIVAL
De eerste vijf lezers van Cultuurpodium.nl die ons een mailtje sturen met UNDERGROUND als onderwerp krijgen ieder twee gratis kaartjes voor het festival. Meer informatie over het festival vind je in de
nieuwsberichten en over de actie hieronder.
Lees meer
Onderwerp: TONEEL, LOCATIETHEATER
24 09 06 - 22:10
Kodak Moments van Productiehuis d*Amor
Tekst en beeld van Mieke Kreunen (klik foto's voor vergroting)
Het begint al heel spannend op de première van het nieuwste stuk van het Amersfoortse Productiehuis d*Amor want in de 'foyer' van het voormalige fabriekscomplex van Rohm & Haas valt het licht uit terwijl de gasten aankomen. Even later dan gepland vanwege deze technische storing wordt het publiek naar de tribune geleid in een grote hal.
In die hal bevindt zich het familiebedrijf van de Achternaampjes, een smaakstoffenfabriek. Wij hebben vanaf de tribune zicht op het laboratorium met de geheimzinnig gekleurde flessen en potten maar ook op het directiekantoor waar directeur Gertrude Achternaam zetelt. Nou ja, zetelt? Gertrude zit er vanaf een hometrainer te besturen en ook haar bezoekers mogen op het zadel plaatsnemen bij gesprekken in het directiekantoor. De familie Achternaam bestaat uit de drie zusjes Gertrude, Sepa en Claudia en bovendien nog Meindert die weliswaar aangetrouwd is maar uit loyaliteit met het bedrijf de naam Achternaam heeft aangenomen.
Lees meer
Onderwerp: MULTIMEDIA, LOCATIETHEATER, FESTIVAL, STRAATTHEATER
24 09 06 - 10:58
Robodock: een impressie van vrijdagavond
Tekst en beeld van Henry Krul (klik foto's voor vergroting)
Vrijdag 22 september. Het is zo rond 19.15 uur en ik mag weer naar Robodock. Deze keer schrijven voor deze site en daarnaast om voor het festival zelf te fotograferen. En tuurlijk om te genieten van al die mooie dingen.
’t Is mijn 3e keer dat ik op dit festival kom. Twee jaar geleden werd het festival op het voormalige ADM-terrein gehouden. Een ruige, voormalige industriële plek waar normaliter ook nog een grote groep kunstenaars, theatermakers, avonturiers en anderen woont.
Robodock sloeg gedurende enkele dagen per jaar daar haar “tenten” op. ‘n Mooie plek, maar wel afgelegen en storend, lijkt me, voor de bewoners van het terrein. Niet ideaal. In 2005 is het festival verhuisd naar de huidige locatie t.w. het NDSM terrein. Ook een voormalige industriële plek, maar hier heeft niemand “hinder” van het festival. Groot voordeel is ook dat de voormalige NDSM-werf uitstekend (met het openbaar vervoer; pontje of bus) te bereiken is. Sinds de verhuizing naar de nieuwe locatie is het festival m.i. ook strakker georganiseerd. Althans, die indruk wekt ’t op mij: een buitenstaander wel te verstaan.
Lees meer