Onderwerp: MUZIEK, JEUGD, DANS
03 10 06 - 12:31
Oebele! “ de eerste presentatie
Tekst en foto's Marieke van Soest (klik voor vergroting)
Wie de Dansacademie Lucia Marthas in Amsterdam binnenstapt, waant zich in Fame. In deze entourage vindt op 2 oktober de eerste presentatie van de voorstelling Oebele! plaats. Deze serie was eind jaren ’60 razend populair en gaat op 5 november in première als theaterproductie.
Producer Corine Haitjema vertelt, dat tot nu toe apart is gerepeteerd. Nu zijn de dansers, Joris Lutz en VOF de Kunst toe aan de volgende stap:een eerste, gezamenlijke presentatie. Er zijn zestien dansers, derdejaarsstudenten aan deze Academie. Zij zullen in twee groepen van acht afwisselend aan de voorstelling meedoen. In het theater zal live worden gezongen, al zal het aanwezige publiek vandaag de opgenomen versie horen. Speciaal voor nu wordt a-capella ‘Welkom in Oebele’ gezongen. Het klinkt goed!
Lees meer
Onderwerp: POP-ROCK, MUZIEK
03 10 06 - 09:38
Carleen Anderson in de Melkweg
Door Liesbeth Beeftink
Amsterdam is hip. Dat moge duidelijk zijn. Bij de Melkweg laten ze het je direct weten bij ontvangst. Een dramatisch scheef kapsel kijkt langs me heen als ik mijn jas afgeef. Bij de kassa alweer iemand die zucht onder haar hippe lot. Ik krijg een snauw als ik mijn kaartje niet snel genoeg meeneem. Leuker kan de avond niet beginnen. Eens zien of de artiest van vanavond zelf ook aan sterallures lijdt. Niets blijkt minder waar. Carleen Anderson heeft geen 'attitude', maar een leuk en open gezicht. Haar frêle gestalte lijkt kwetsbaar. Maar op de meest recente cd Soul Providence bewees ze gewapend te zijn met een stem die het hele register bereikt en alle vormen kan aannemen. Haar band bestaat uit een toetsenist, gitarist, bassist, drummer, saxofonist en achtergrondzangeres. De meesten zijn wit. Wat ze maken is witte muziek.
Lees meer
Onderwerp: MUSICAL
02 10 06 - 08:22
Rembrandt, de Musical
Door Marieke van Soest met foto's van Roy Beusker (klik voor groter)
Imposant en ingetogen. Twee woorden die je niet snel met elkaar verbindt, maar voor mij zijn het de sleutelwoorden voor de musical Rembrandt. Musical roept associaties op met uitbundig, vrolijk “ in deze musical zijn ook deze onderdelen aanwezig, maar bovenal vond ik het indrukwekkend.
De dochter van Rembrandt neemt het publiek mee vanaf zijn sterfbed naar het begin van zijn carrière. Prachtige projecties tonen het Amsterdam van de 17e eeuw, dat ineens op het toneel tot leven komt. De openbare terechtstelling van een misdadiger, brengen Rembrandt bij zijn eerste opdracht: de anatomische les. Het resultaat is maar deels naar de zin van de opdrachtgevers: ‘het lijkt of het lijk op de snijtafel meer aandacht krijgt dan de hoge heren er omheen’. Toch brengt het hem vele opdrachtgevers: talloze mensen heeft hij geportretteerd. Middels projecties krijgt de toeschouwer hier een beeld van mee: een veelheid van portretten, enorm uitvergrote details, prachtig hoe die man kon schilderen. Indirect leert hij door dit schilderij ook zijn eerste vrouw kennen: Saskia van Uylenburgh, een dame van stand. De kennismaking, de bruiloft in Friesland, de onrust over dit huwelijk met zoveel standsverschil “ je beleeft het allemaal mee.
Lees meer
Onderwerp: STRAATTHEATER
01 10 06 - 22:13
TOP-voorstelling Royal de Luxe in Calais
Tekst en beeld van Henry Krul (klik voor vergroting)
Op woensdag 27 september ben ik met een groep straatliefhebbers afgereisd naar Calais (Fr) om daar tijdens het festival Jours de fête de voorstelling 'La visite du sultan des Indes sur éléphant voyager dans le temps' bij te wonen, het ultieme toetje van dit straattheaterseizoen.
Deze voorstelling die eerder dit jaar al te zien was in Londen en Antwerpen had in meerdere grote kranten al de voorpagina’s gehaald. Wat wil je ook want het paradepaardje van het straattheater, Royal de Luxe, had een 4-dagen durende voorstelling gemaakt met een olifant van maar liefst 12 meter hoog die door een kleine reuzin vergezeld werd.
De verwachtingen waren naar het zien van vele foto’s en filmpjes op de website van ondermeer Nantes (waar de voorstelling in 2005 in première ging) hoog gespannen.
Lees meer