Onderwerp: TONEEL, LOCATIETHEATER
24 September 2006
Kodak Moments van Productiehuis d*Amor
Tekst en beeld van Mieke Kreunen (klik foto's voor vergroting)
Het begint al heel spannend op de première van het nieuwste stuk van het Amersfoortse Productiehuis d*Amor want in de 'foyer' van het voormalige fabriekscomplex van Rohm & Haas valt het licht uit terwijl de gasten aankomen. Even later dan gepland vanwege deze technische storing wordt het publiek naar de tribune geleid in een grote hal.
In die hal bevindt zich het familiebedrijf van de Achternaampjes, een smaakstoffenfabriek. Wij hebben vanaf de tribune zicht op het laboratorium met de geheimzinnig gekleurde flessen en potten maar ook op het directiekantoor waar directeur Gertrude Achternaam zetelt. Nou ja, zetelt? Gertrude zit er vanaf een hometrainer te besturen en ook haar bezoekers mogen op het zadel plaatsnemen bij gesprekken in het directiekantoor. De familie Achternaam bestaat uit de drie zusjes Gertrude, Sepa en Claudia en bovendien nog Meindert die weliswaar aangetrouwd is maar uit loyaliteit met het bedrijf de naam Achternaam heeft aangenomen.
Foto's spelen een belangrijk rol in de voorstelling niet in de laatste plaats omdat Gertrude een wand van haar kantoor vol heeft hangen met snaphots van het personeel door de jaren heen. Maar ook in de hal van de fabriek loopt een cameraman rond tijdens de voorstelling en worden foto's van de gebeurtenissen om de haverklap geprojecteerd op de muur vooraf gegaan door harde cameraklik en een flits van de lichten boven de tribune. De foto's hebben, zo komen de in de loop van de voorstelling achter, voor Gertrude niet een louter documentair of historisch karakter.
Gaandeweg komen we nog meer aan de weet. Er zijn allerlei complotten en intriges gaande in de familie Achternaam, zo blijkt op een feestje dat ter ere van Gertrudes verjaardag wordt aangericht. Eerst uitbundig gezellig eindigt de party in een confrontatie tussen de twee stromingen in de famiie die belichaamd worden door Meindert en Sepa. Meindert wil vernieuwen en Sepa wil consolideren. Ondertussen legt Gertrude haar functie neer en gaat er vandoor. Katalysator in het hele proces is nieuwe werknemer Patrick Patrick die bij de dames Achternaam zeer in de smaak valt als 'lekker ding'. Dat is echter niet zijn enige hoedanigheid en daar weet jongste Achternaam Claudia meer van.
Nu Gertrude die altijd het evenwicht bewaarde in de familie en de business vertrokken is brandt de strijd in alle hevigheid los. Ook Gertrude krijgt er van langs van Meindert: "je leven bestaat uit Kodak momenten in een ansichtkaartenrek". Een dramatisch einde is onvermijdelijk en zoals het meestal gaat, zitten ook daar weer verrassende aspecten aan. Want wat bezielt iemand, door welke behoeften, angsten, verlangens of belangen wordt iemand gedreven en wat brengt iemand uiteindelijk tot zijn of haar daden?
Kodak Moments is een verhaal met veel herkenbare momenten voor iedereen die deel uit maakt van een familie, een organisatie of een samenleving. Met name Mied Herder (Gertrude) en Brian Smits ((Meindert) maakten indruk op mij. Het stuk zit vol met aardige vondsten en grappen maar steeds met een serieuze ondertoon. Wat mij betreft had het hier en daar wel iets strakker en minder rommelig gemogen maar dat is welllicht een kwestie van smaak. Door de klikken en flitsen van de foto's die op de muur geprojecteerd worden wordt het verhaal in fragmenten opgeknipt en dat is aanvankelijk functioneel maar ervaarde ik op een bepaald moment als hinderlijk. Een goede vondst is het deel waar een belangrijk gedeelte van de cast zich bij het publiek voegt. De hele hal wordt betrokken in het spel en alle delen van het decor - ook de 'stille disco' achterin en het roestige vliegtuigje (?) - worden benut.
'Als ge vrede wilt, bereidt dan de oorlog voor", is het citaat van Livius in het programmablaadje en zo is het maar net. Dat kunnen we in ieder geval van Gertrude en haar mede-Achternaampjes leren. Vond je de foto's spannend en dit verhaal een beetje kryptisch? Dan moet je zelf maar gaan kijken wat er allemaal aan de hand is bij de familie Achternaam. Niet te lang wachten want de voorstelling is nog te zien tot 1 oktober.
Productiehuis d*Amor - website
Tekst en regie:
Robert van Laar
Productie/beeldregie:
Marlijn Fleer
Regiecoach:
Paul van der Laan
Spel:
Brian Smits, Mied Herder, Jessica Zeylmaker, Sjoerd Dragtsma, Annelies Gouw, Simon Feenstra, Doran Mucha, Monica Rosmolen, Erik Creutzberg, Ruben Baeten, Thijs Steenkamp, Kevin Schoonderbeek, Ahmet Turgut en Ria Verweij