CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer. In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.
In ons tag overzicht is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.
Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.
Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.
Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.
Wilt u een CD of DVD laten recenseren door één van de medewerkers van CultuurpodiumOnline, dan kunt u een exemplaar, liefst voorzien van achtergrondinformatie of persbericht opsturen naar ons postadres.
Uw productie op
CultuuurpodiumOnline
De redactie van Cultuurpodium Online ontvangt een grote hoeveelheid uitnodigingen voor voorstellingen, concerten en festivals. Jammer genoeg kunnen we niet van alles verslag doen in ons magazine. We proberen bovendien om een zo afwisselend mogelijk beeld te geven van wat er op de Nederlandse podia allemaal te beleven valt. We kunnen daarom niet garanderen dat we aandacht aan uw voorstelling zullen besteden. Wel kunnen we altijd een kort bericht over uw productie melden via onze twitterstream.
Onderwerp: NIEUWS
24 01 07 - 14:17
Accordeonslag Maart 2007
Gedurende de maand maart vinden verspreid over 13 steden in Nederland ruim 60 concerten plaats waarbij het accordeon de hoofdrol speelt. Grootmeesters als Alfredo Marcucci (BE/AR - bandoneon), Renato Borghetti (BR - gaita ponto), Ambrogio Sparagna (IT - 'organetto') Reg ÂÂs Gizavo (MG - accordeon), M ¡irt ÂÂn O'Connor (IE - diatonische trekzak) Geir Draugsvoll (NO - bajan) touren met hun begeleiders voor korte of langere periode binnen de vierhoek Vlissingen, Woerden, Leeuwarden en Venlo.
Lees meer
Onderwerp: ACTIE
23 01 07 - 16:06
Lezersactie: Gratis kaarten voor première van Carmen door La Cuadra de Sevilla in Carré
Een 26-mans blazersensemble en een witte hengst bereden door een picador zijn te zien in de piste van Carré waarin op 13 februari a.s. Carmen - La Cuadra de Sevilla in première zal gaan. La Cuadres de Sevilla maakte een geheel eigen versie van het verhaal van Carmen en wij hebben voor onze lezers twee maal twee vrijkaartjes weg te geven voor deze bijzondere première. La Cuadra's Carmen is in Carré te zien van 13 t/m 21 februari aanstaande.
Lees meer
Onderwerp: TONEEL
23 01 07 - 00:05
Phaedra’s love van het Nationale Toneel
Door Lotte Huijing met foto's van Deen van Meer (klik voor groter)
Gezien try-out 19 januari Theater aan de Haven, Den Haag
Phaedra’s Love draait om de verveelde, vetzuchtige, verwende prins Hippolytus en zijn omgang met z’n naar hem smachtende stiefmoeder Phaedra. Hippolytus is in al zijn passiviteit de motor achter het verhaal. Hij komt bijna niet uit zijn stoel, maar toch is hij van grote invloed op wat er gebeurt. Zoals hij met de afstandsbediening zijn radiografisch bestuurbare auto stuurt, zo lijkt hij op een onzichtbare manier de andere personages te dirigeren. Waar Hippolytus gemakzuchtig en egoïstisch met liefde omgaat, is Phaedra’s liefde er een van onderwerping en totale aanbidding. Dit verschil maakt dat alles binnen dit koningshuis uit de hand loopt.
Nadat Phaedra haar stiefzoon als verjaardagscadeau heeft gepijpt en hij haar als een gebruiksvoorwerp behandelt, pleegt zij zelfmoord en beschuldigt Hippolytus van verkrachting. Hippolytus is extatisch door de ontstane consternatie en besluit de verkrachting toe te geven, al raadt Strophe (de dochter van Phaedra) hem dit ten zeerste af. Hoe verwerpelijk Hippolytus ook lijkt, hij kenmerkt zich door eerlijkheid. Nergens laat hij zich door anderen, zoals de priester, verleiden om zijn opvattingen af te zwakken.
Lees meer
La Cuadra de Sevilla’s productie van Carmen komt rechtstreeks uit het hart. Gecreëerd door de voormalige stierenvechter Salvador T ¡vora, is deze voorstelling gebaseerd op het authentieke verhaal van Carmen de Triana.
Lees meer
Onderwerp: WERELDMUZIEK, MUZIEK, DANS
22 01 07 - 08:29
Flairck na dertig jaar weer helemaal terug en hoe!
Door Mieke Kreunen
Flairck is een instrumentaal akoestisch muziekgezelschap dat in 1978 met hun eerste album meteen volop in de belangstelling stond. Deze LP, 'Variaties op een Dame', kreeg platina, won allerlei prijzen waaronder een Edison en werd grijs gedraaid door muziekliefhebbers uit alle lagen van de bevolking. Vanaf dit album heeft een keur van musici deel uit gemaakt van dit illustere gezelschap met één constante factor: gitarist Erik Visser. Nu, zo'n beetje dertig jaar na de succesvolle start, tourt Flairck (een samenvoeging van 'flair' en 'vlerk') weer langs de Nederlandse theaters met de oorspronkelijke bezetting. Ze doen dat niet alleen maar samen met muziektheatergroep Zenga die voorgekomen is uit Flairck. Afgelopen zaterdag was de première van het nieuwe programma Flairck Reunion in Theater De Flint in Amersfoort. Flairck maakt muziek die zich niet zo gemakkelijk laat categoriseren in een bepaalde stijl al zijn er wel invloeden te herkennen van Keltische muziek tot Oost-Europese zigeunermuziek en alles er tussen in. Er worden voornamelijk eigen composities gespeeld en de groep staat bekend om de grote variëteit aan instrumenten die bespeeld worden.
Première Italiaanse Nacht door Toneelgroep Oostpool
Door Gerjanne Tiemens met foto's van Antoinette Mooij (klik voor vergroting)
gezien op zaterdag 20 januari 2007
Italiaanse Nacht wordt door Oostpool zelf omschreven als ‘een vlijmscherp & humoristisch volksstuk over de kwetsbaarheid van de democratie’. Het stuk werd in 1929 geschreven door de Oostenrijks-Hongaarse schrijver “dön von Horv ¡th (1901-1938). In Italiaanse Nacht waarschuwt Horv ¡th tegen de opkomst van het nazisme in de jaren dertig. Horv ¡th zei destijds zelf het volgende over het stuk: “Het richt zich niet tegen de politiek, maar tegen de massa die de politiek polariseert, tegen de zichtbare verloedering en het gebruik van politieke slagzinnen.” Het stuk toont hoe kwetsbaar de democratie is als zij gemakzuchtig en ideeënloos wordt. Daardoor gaat Italiaanse Nacht niet zozeer over ‘Duitsland toen’, maar vooral over ons nu. Het toneelstuk is nooit eerder in Nederland te zien geweest en hoort met recht thuis in het strijdtoneel-seizoen van Toneelgroep Oostpool.
Lees meer
Door Marieke van Soest met foto's van Edwin Deen (klik voor vergroting)
Gezien in Stadstheater Velsen 16 januari 2007
‘Ik zie flink wat grijze haren,’zegt een man voor me.’Moet jij nodig zeggen,’luidt het commentaar van zijn vrouw. Maar hij heeft gelijk, de gemiddelde leeftijd van de bezoekers ligt ongetwijfeld hoger dan gemiddeld. Dit zou goed te maken kunnen hebben met het onderwerp van de voorstelling: het leven na de pensionering.
Na een drukke baan als crisismanager is Alfred met pensioen. Met zijn vrouw Mies heeft hij een huis gekocht in een rustig dorp. Nu kunnen ze hun plannen ten uitvoer brengen: golfen, bridgen, lid worden van de herenclub&hellip
Direct bij aanvang van de voorstelling wordt al aan dit ideale plaatje geknaagd. Alfred sjouwt nog met verhuisdozen als de buurjongen zich komt voorstellen. Fransje, een irritant, opdringerig ventje met rare denkbeelden. Alfred wringt zich in alle mogelijke bochten om het contact prettig te houden: het is toch het eerste contact met de nieuwe buren!
Lees meer
Onderwerp: TONEEL
19 01 07 - 11:47
Dogville “ RO theater
Door Aukje met foto's van Sjouke Dijkstra (klik voor vergroting) Stadsschouwburg Amsterdam “ 16 januari 2007
Dogville is het meesterwerk van filmmaker Lars von Trier uit 2003. Regisseur Pieter Kramer van het RO theater ging de uitdaging aan om deze film op de planken te brengen. Een uitdaging die op het eerste oog makkelijk lijkt, want de film speelt zich immers af op een toneelvloer. Er wordt minimaal gebruik gemaakt van decorstukken. De huizen met hun ramen en deuren zijn aangegeven met krijtlijnen en de bewoners openen de deuren als echte mimespelers. Toch geeft Pieter Kramer aan dat juist die setting de toneelbewerking bemoeilijkte. Want Dogville mag dan een klein stadje zijn, in de film worden veel verschillende locaties getoond: de boomgaard van Chuck, de parochiekerk waar Martha met de scepter zwaait, de kruisbessenstruiken van Mrs. Ginger en de verschillende huizen van de bewoners. Hoe breng je al die verschillende locaties op één toneelpodium bij elkaar zonder dat ze elkaar in de weg staan?
Pieter Kramer heeft er een vernuftige oplossing voor gevonden. Hij maakt gebruik van realistische, verrijdbare decorsetjes en werkt met soundscapes. Door de verrijdbare decorsetjes doet het podium soms ietwat chaotisch aan, maar toch staan de verschillende locaties elkaar niet in de weg. Dit is mede te danken aan het gebruik van licht: de locatie van de scène wordt uitgelicht zodat een ander decorsetje in het donker weggereden kan worden. De acteurs verrijden zelf de decorsetjes, zodat ze hun eigen helpende hand zijn.
Lees meer