Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

23 Januari 2007

Phaedra’s love van het Nationale Toneel

Phaedra's Love Phaedra's Love Phaedra's Love
Door Lotte Huijing met foto's van Deen van Meer (klik voor groter)
Gezien try-out 19 januari Theater aan de Haven, Den Haag


Phaedra’s Love draait om de verveelde, vetzuchtige, verwende prins Hippolytus en zijn omgang met z’n naar hem smachtende stiefmoeder Phaedra. Hippolytus is in al zijn passiviteit de motor achter het verhaal. Hij komt bijna niet uit zijn stoel, maar toch is hij van grote invloed op wat er gebeurt. Zoals hij met de afstandsbediening zijn radiografisch bestuurbare auto stuurt, zo lijkt hij op een onzichtbare manier de andere personages te dirigeren. Waar Hippolytus gemakzuchtig en egoïstisch met liefde omgaat, is Phaedra’s liefde er een van onderwerping en totale aanbidding. Dit verschil maakt dat alles binnen dit koningshuis uit de hand loopt.

Nadat Phaedra haar stiefzoon als verjaardagscadeau heeft gepijpt en hij haar als een gebruiksvoorwerp behandelt, pleegt zij zelfmoord en beschuldigt Hippolytus van verkrachting. Hippolytus is extatisch door de ontstane consternatie en besluit de verkrachting toe te geven, al raadt Strophe (de dochter van Phaedra) hem dit ten zeerste af. Hoe verwerpelijk Hippolytus ook lijkt, hij kenmerkt zich door eerlijkheid. Nergens laat hij zich door anderen, zoals de priester, verleiden om zijn opvattingen af te zwakken. Liefde, hoop en geloof lijken in Phaedra’s love betekenisloos. Mensen gebruiken elkaar op allerlei manieren in hun eigen belang. De dood biedt een bevrijding. Phaedra bevrijdt zichzelf van een tevergeefs smachten en Hippolytus van zijn lusteloosheid. Als Hippolytus het etiket verkrachter krijgt opgeplakt is hij verrukt. Eindelijk heeft hij iets bereikt en wanneer hij door omstanders wordt gelyncht, lijkt hij voor het eerst op te leven. Schrijfster Sarah Kane zei: ‘If I can accept that if not being completely honest doesn’t matter then I’d feel much better. But somehow I couldn’t and so Hippolytus can’t. And that’s what kills him in the end.’.

Phaedra's Love Phaedra's Love Phaedra's Love

Kane maakte met deze interpretatie van Seneca’s Phaedra een indrukwekkende zwarte komedie. Ook in de vertaling van Oscar van Woensel blijft Kane’s rauwe en directe taalgebruik overeind. De vormgeving is bij het Nationele Toneel vrij sober. Er zijn geen decorwisselingen en in het tl-licht ligt de nadruk op het grote, hangende hart van staal met rode lampen. De regieaanwijzingen worden als sfeertekeningen door Marie-Louise Stheins als Phaedra aan het publiek verteld. Ze zet een Phaedra neer die kwetsbaar is en tegelijkertijd vastbesloten. Hippolytus, gespeeld door Merijn de Jong, boeit door zijn krachtige voorkomen en natuurlijke mimiek, maar is her en der moeilijk te verstaan. Een van de mooiste momenten van de voorstelling is dat Strophe haar naakte, vernederde moeder begint aan te kleden. De zorgzaamheid van Strophe, die telkens wil redden wat er te redden valt, staat in schril contrast met al het fysieke en verbale geweld. Toch duurt deze scène te lang en wanneer Phaedra half gekleed is, begint de aandacht te verslappen. Er zijn meer momenten waarop het publiek gaat mompelen en schuifelen. Dit zijn echter vooral momenten waarop de heftigheid of het pijnlijke de boventoon voeren. Dit zijn geen tekenen van verveling maar van ongemak en dat betekent dat de voorstelling haar bezoekers weet te raken.

Het Nationale Toneel heeft over de poster van Phaedra’s Love de kreet “voor een sterke maag” geplakt en deze ondertitel valt te begrijpen. Woorden als rauw, aangrijpend, akelig en gewelddadig lijken op zijn plaats om deze voorstelling over meedogenloze eerlijkheid en extreme liefde te typeren. Sarah Kane wilde menselijke wreedheden zo eerlijk mogelijk tonen en daar slaagt deze regie van Susanne Kennedy bij het Nationale Toneel in.

speelt in Den Haag en toert door Nederland. Voor speellijst en meer informatie zie de website.

Het - website
Gebruikte Tags: ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.