Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK, MUZIEK, DANS

22 Januari 2007

Flairck na dertig jaar weer helemaal terug en hoe!

Door Mieke Kreunen

Flairck is een instrumentaal akoestisch muziekgezelschap dat in 1978 met hun eerste album meteen volop in de belangstelling stond. Deze LP, 'Variaties op een Dame', kreeg platina, won allerlei prijzen waaronder een Edison en werd grijs gedraaid door muziekliefhebbers uit alle lagen van de bevolking. Vanaf dit album heeft een keur van musici deel uit gemaakt van dit illustere gezelschap met één constante factor: gitarist Erik Visser. Nu, zo'n beetje dertig jaar na de succesvolle start, tourt Flairck (een samenvoeging van 'flair' en 'vlerk') weer langs de Nederlandse theaters met de oorspronkelijke bezetting. Ze doen dat niet alleen maar samen met muziektheatergroep Zenga die voorgekomen is uit Flairck. Afgelopen zaterdag was de première van het nieuwe programma Flairck Reunion in Theater De Flint in Amersfoort. Flairck maakt muziek die zich niet zo gemakkelijk laat categoriseren in een bepaalde stijl al zijn er wel invloeden te herkennen van Keltische muziek tot Oost-Europese zigeunermuziek en alles er tussen in. Er worden voornamelijk eigen composities gespeeld en de groep staat bekend om de grote variëteit aan instrumenten die bespeeld worden.

 De show opende met Oost-West Express van het tweede album en het was aan de zaal te merken dat de klanken herkend werden. Nog meer nummers van de eerste Flairck albums kwamen voorbij in het programma zoals Aoife, Voorspel in Sofia en natuurlijk het schitterende Variaties op een Dame, een lang nummer met geïmproviseerde delen en een lange solo voor violiste Judy Schomper. Ik heb zelf ook erg genoten van het nummer Dubbelspel een duet voor de broers Erik en Hans Visser. Toch was er niet alleen maar oud werk te horen maar ook nummers van jaar of tien later (toen de groep een andere samenstelling had) zoals 'The Emigrant', 'Blacksmith' van het album 'Sleight of Hand' en 'Houten Bruiloft' van het 'Flairck 10' album. De nummers werden afgewisseld en aangevuld met nummers met en van Zenga. Annet Visser (ja inderdaad, de zus van) en echtgenoot Peter Weekers spelen muziek op zo'n beetje alles wat los en vast zit met een sterke voorkeur voor fluitende geluiden en percussie. Door de inbreng van de drie dansers (door Erik Visser aangekondigd met de tekst "het oog wil ook wat") ontstaat een aansprekende mix van muziek en kijkspel die voor verrassende intermezzo's zorgde tussen de Flairck composities. Een klein voorproefje van hun kunnen is te zien op de filmfragmentjes van het nummer met de fluitketels en dat met het kantoorritme.

Voor de pauze was het een prettige afwisseling maar wat mij betreft was het Zenga-deel meteen na de pauze wel erg uitgebreid en moesten de Flairckfans in de 'tweede helft' daarom lang wachten voordat ze weer aan hun trekken kwamen. Niet dat het een straf is om Zenga voorgeschoteld te krijgen, integendeel zelfs want hun nummers zitten fantastisch in elkaar met inventieve muzikale grappen, originele vondsten en acrobatische dans maar of diegenen die voor de Flairckre ¼nie kwamen daarop zaten te wachten is de vraag. De titel van het programma suggereert absoluut meer accent op het Flairckdeel dan het programma blijkt te bieden. De tour had wat de verdeling tussen de twee groepen betreft beter 'Dubbelspel' kunnen heten. Toch moet ik zeggen dat ik de gedachte van de mix tussen Flairck en Zenga, mits beter gedoseerd en geïntegreerd, wel aantrekkelijk vind. Het zet de Flairck 'hits' in een moderne eigentijdse context die met name in de gezamenlijke nummers goed uit de verf komt zoals bij de klompendans op het einde waarbij het Amersfoortse (èn Austerlitze) publiek - daartoe uitgenodigd door Erik Visser - syncopisch meeklapte in de hoop daarmee het Veghelse publiek naar de kroon te steken. Gezien het enthousiasme in de zaal weet ik zeker dat Amersfoort nu bovenaan staat. Omdat Flairck - zoals Erik Visser na het laatste applaus meedeelde - nog niet over een echte toegift beschikt werden tot slot nog even een aantal klassiekers muzikaal op de hak genomen. Mozart en H ¤ndel hebben zich wellicht in de respectievelijke graven omgedraaid maar het publiek genoot!

Wij hadden in maart vorig jaar al een klein voorproefje gehad op een benefietvoorstelling in het Beauforthuis, toen ons werd verteld dat Flairck met de Reunion terug zou komen op het podium, en wisten dus een beetje wat ons te wachten zou staan. Muzikaal zit het bij Flairck nog steeds als een huis en het blijkt dat de muziek van het eerste uur de tand des tijds uitstekend heeft doorstaan (zie ook filmfragmentjes hier en hier). Het gitaarspel van de gebroeders Visser rechts op het podium is een genot om naar te luisteren en dat geldt ook voor violiste Judy Schomper die fantastisch stond te spelen. Peter Weekers en Annet Visser zijn allebei virtuoze fluitisten die aan de linkerkant van het podium zo druk zijn als wat want enerzijds in de frontlinies meespelend met de Flaicknummers en anderzijds het voortouw nemend in de Zenga-onderdelen. Er valt veel te genieten in dit programma en dat brengt mij tevens op het puntje van kritiek dat ik hierboven ook al aanstipte. Ik had een beetje het gevoel dat ik twee programma's had zitten bekijken in plaats van één en dat heeft te maken met de balans die wat mij betreft beter moet maar ook met de samenhang in het programma. Voor de rest alleen maar lof voor deze die absoluut een aanrader is voor oude en nieuwe fans. - website website Line-up - gitaar - basgitaar - viool - fluiten - fluiten en harp


Gebruikte Tags: , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.