Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

21 Januari 2007

Première Italiaanse Nacht door Toneelgroep Oostpool

Italiaanse Nacht Italiaanse Nacht Italiaanse Nacht
Door Gerjanne Tiemens met foto's van Antoinette Mooij (klik voor vergroting)
gezien op zaterdag 20 januari 2007


Italiaanse Nacht wordt door Oostpool zelf omschreven als ‘een vlijmscherp & humoristisch volksstuk over de kwetsbaarheid van de democratie’. Het stuk werd in 1929 geschreven door de Oostenrijks-Hongaarse schrijver “dön von Horv ¡th (1901-1938). In Italiaanse Nacht waarschuwt Horv ¡th tegen de opkomst van het nazisme in de jaren dertig. Horv ¡th zei destijds zelf het volgende over het stuk: “Het richt zich niet tegen de politiek, maar tegen de massa die de politiek polariseert, tegen de zichtbare verloedering en het gebruik van politieke slagzinnen.” Het stuk toont hoe kwetsbaar de democratie is als zij gemakzuchtig en ideeënloos wordt. Daardoor gaat Italiaanse Nacht niet zozeer over ‘Duitsland toen’, maar vooral over ons nu. Het toneelstuk is nooit eerder in Nederland te zien geweest en hoort met recht thuis in het strijdtoneel-seizoen van Toneelgroep Oostpool. Gastregisseur Arie de Mol over de schrijver & het stuk: “Horv ¡th was een echte visionair; hij zag het gevaar van de opkomst van radicaal-rechtse, nationalistische en vaderlandslievende beweging. Met het stuk Italiaanse Nacht gaf hij al in een vroeg stadium een soort waarschuwing af. Duitsland was toen de kluts kwijt en onze huidige samenleving is ook in de war. Het is een samenleving zonder richting, er is iets aan het borrelen en je voelt dat het makkelijk de verkeerde kant op kan gaan. Het is een ideale voedingsbodem voor polarisering & radicalisering. Horv ¡th beschrijft in Italiaanse Nacht een feestavond van socialisten, een ’Italiaanse nacht’, die radicale nazi’s bruut komen verstoren. Wij hebben het stuk naar het heden verplaatst, dat ging eigenlijk heel makkelijk. De Weimarrepubliek hebben we vervangen door het begrip ‘democratie’ en de nazi's door neo-nazi's. Destijds kon Horv ¡th niet vermoeden hoe de politiek in Duitsland zich zou ontwikkelen. Dat kunnen wij nu evenmin.”

Toch sluit De Mol sluit zich aan bij de ‘waarschuwende kracht’ van Italiaanse Nacht. Hij vindt het essentieel om nu te wijzen op zaken die wel eens ernstig uit de hand zouden kunnen gaan lopen. “Ik wil n ¹ reflectie opwekken. Wie zijn we? Welke kant gaat het op? Doen we wel genoeg? Wat is je verantwoordelijkheid als individu in de groep? Hoeveel water doe je bij de wijn? Dit zijn voor mij wezenlijke politieke vraagstukken op het toneel. Jarenlang was het maken van politiek theater not done in Nederland, maar na ‘9/11’ is dat veranderd. Ik wil in mijn voorstelling niet polariseren, ik toon zowel de aanlokkelijke én irritante kant van links aan. Maar ik laat ook de vreselijke én verleidelijke opvattingen van rechts zien. Dat is de verwarring die het stuk zaait en die het publiek aan het denken moet zetten...”

Het oorspronkelijke stuk telt een bezetting van meer dan twintig spelers; twee groepen die elkaar bestrijden. In de versie van De Mol zien we tien, veelal jonge spelers in dubbelrollen Het ene moment vertolken ze het linkse gedachtengoed om vervolgens met hetzelfde gemak extreem rechtse standpunten innemen. Deze wisseling van rollen is erg sterk; het verduidelijkt hoe dicht tegenovergesteld standpunten bij elkaar kunnen liggen, waardoor de dreiging ervan voelbaarder wordt.

Italiaans Nacht bestaat uit zeven scènes waarin het verhaal in krachtige lijnen wordt neergezet. De dialogen zijn humoristisch en het spel is energiek. Het geheel wordt afgewisseld met de nodige muzikale intermezzo’s, variërend van het Wilhelmus tot Het Dorp van Wim Sonneveld. Het decor is, zoals we dat ondertussen van Oostpool wel gewend zijn, simpel & doeltreffend. We zijn getuige van een feestavond in een provinciestadje: de socialisten gaan hun Italiaanse Nacht houden, maar de waard van het etablissement heeft echter tegelijk de rechts-radicalen geboekt voor een ‘Nationale Dag’. Dat zorgt voor grote problemen. De menselijke zwakheden worden met humor aan de orde gesteld, waardoor het des te pijnlijker wordt. Het publiek komt niet weg met alleen toeschouwer zijn. Tijdens een indrukwekkende scène kijkt één van de spelers het publiek indringend aan. Hij houdt een fascistische betoog tegen vreemdelingen waar geen speld tussen te krijgen is: „U nodigt toch ook vrienden uit voor uw verjaardag en geen vreemden? U houdt toch ook meer van uw eigen kind dan van andere kinderen?”

“Engagement is voor mij een voorwaarde om iets te maken”, benadrukt gastregisseur De Mol. “Mij interesseert esthetiek in het theater niet, wel hoe we in een dichtbevolkt land met elkaar moeten omgaan, hoe we verdraagzaamheid en wederkerigheid moeten creëren. Het gaat niet om een politieke winnaar. Ik wil laten zien welke sentimenten in het volk leven en hoe makkelijk haat kan ontstaan.”

biedt geen oplossing, maar is wel een klemmende waarschuwing. Het stuk is t/m 4 februari te zien in Huis te Arnhem, daarna volgt tot eind maar een tournee langs verschillende Nederlandse theaters.

- website

spel
Heidi Arts, Maurits van den Berg, Laura de Boer, Viktor Griffioen, Erik van der Horst, Sadettin Kirmiziy ¼z, Remco Melles, Victoria Osborn, Job Redelaar en Juul Vrijdag

tekst - “dön von Horv ¡th
regie - Arie de Mol
vertaling/dramturgie - Rob Klinkenberg
decor/kostuums - Theo Tienhooven
muziek - Wil Selles
Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.