Onderwerp: MUSICAL
2 Oktober 2006
Rembrandt, de Musical
Door Marieke van Soest met foto's van Roy Beusker (klik voor groter)
Imposant en ingetogen. Twee woorden die je niet snel met elkaar verbindt, maar voor mij zijn het de sleutelwoorden voor de musical Rembrandt. Musical roept associaties op met uitbundig, vrolijk “ in deze musical zijn ook deze onderdelen aanwezig, maar bovenal vond ik het indrukwekkend.
De dochter van Rembrandt neemt het publiek mee vanaf zijn sterfbed naar het begin van zijn carrière. Prachtige projecties tonen het Amsterdam van de 17e eeuw, dat ineens op het toneel tot leven komt. De openbare terechtstelling van een misdadiger, brengen Rembrandt bij zijn eerste opdracht: de anatomische les. Het resultaat is maar deels naar de zin van de opdrachtgevers: ‘het lijkt of het lijk op de snijtafel meer aandacht krijgt dan de hoge heren er omheen’. Toch brengt het hem vele opdrachtgevers: talloze mensen heeft hij geportretteerd. Middels projecties krijgt de toeschouwer hier een beeld van mee: een veelheid van portretten, enorm uitvergrote details, prachtig hoe die man kon schilderen. Indirect leert hij door dit schilderij ook zijn eerste vrouw kennen: Saskia van Uylenburgh, een dame van stand. De kennismaking, de bruiloft in Friesland, de onrust over dit huwelijk met zoveel standsverschil “ je beleeft het allemaal mee. Een bezoek aan een herberg wordt in beeld gebracht “ de bezoekers, het feestgedruis, de prostituees in de bedsteden. Schande dat hij zijn vrouw daar mee naar toe neemt. De reacties van anderen deren hen niet. Zij genieten van het leven, van elkaar. De opdrachten zijn er, het geld komt gemakkelijk binnen en gaat er gemakkelijk weer uit. Wat hen wel deert, is dat er geen kinderen komen. Meerdere zwangerschappen eindigen in een miskraam. Saskia is opnieuw zwanger tijdens de opdracht voor de Nachtwacht. Rembrandt schildert, is bezig met haar “ zij voelt zich eenzaam en bang. Saskia overlijdt na de geboorte van zoon Titus. Heel indrukwekkend is de wijze waarop haar dood is geënsceneerd. De overgang naar de schutterij en haar verschijnen in ‘de Nachtwacht’ is dit nog meer.
De dood van Saskia betekent een scheidslijn in het werk van Rembrandt. Hij laat de rijken voor wat ze zijn, gebruikt de armen als model. Hij wordt erom verguisd. Opnieuw vele projecties, die zijn werk in deze periode tonen. Geertje Dirckx zorgt voor zijn zoon, verlangt naar de rol van ‘mevrouw Rembrandt’ maar ze krijgt deze niet “ evenmin als de liefde van Rembrandt. Deze gaat na jaren naar Hendrikje Stoffels. De jaloezie van Geertje brengt haarzelf in het spinhuis en het gezin Rembrandt opnieuw in opspraak. Geen schilderij wordt meer verkocht. Hun huis moet worden verkocht om de schulden te voldoen, maar het gezin is gelukkig. Tot ook Hendrikje en zoon Titus overlijden. Opnieuw zijn de sterfscènes prachtig.
Geen glitter en glamour in deze musical, hoewel de kostuums prachtig zijn. Iedereen heeft dit reeds in de aanloop naar deze voorstelling kunnen zien. De schilderijen komen tot leven : mooi gekleed, maar ingetogen. De prachtige projecties zorgen samen met de subtiele overgangen voor een indrukwekkend beeld van deze imposante man. Zijn vaardigheid als schilder, zijn eigenzinnige keuzes met alle gevolgen van dien. Zijn liefdes, zijn leed.
Een lang aanhoudend applaus valt de spelers na afloop ten deel. Daarna wil ik snel naar buiten “ alleen zijn met mijn indrukken, de opgeropen emoties. Deze voorstelling galmt nog lang na.
Rembrandt de musical staat nog tot 10 december 2006 in Theater Carré in Amsterdam.
Rembrandt, de musical - website
Cast
Henk Poort “ Rembrandt van Rijn
Wieneke Reumers “ Saskia Uylenburgh
Maike Boerdan “ Hendrickje Stoffels
Annick Boer “ Geetje Dirckx
Regie: Franck van der Laecke.