These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
6 September 2014
Tekst en beeld van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
De nieuwe locatievoorstelling van Hanneke de Jong en Jonas de Witte is geïnspireerd op de SF roman Solaris uit 1961 van de Poolse schrijver Stanislav Lem. Thema in dat boek is dat de mens, omdat hij zichzelf niet kent en zijn waarneming zo beperkt is, niet in staat is om contact te leggen met andere verschijningsvormen en universa dan de direct voor de hand liggende.
De Jong en De Witte stonden met het Project Solaris in het Zocherpark als onderdeel van het Amersfoortse Spoffin festival. Hun theatrale vertaling van het Solarisgegeven is een expeditie door de omgeving waarin twee parallelle universa betreden worden door de toeschouwers. Wat is werkelijkheid en wat niet en in hoeverre kun je vertrouwen op je eigen waarneming om vast te stellen wat bestaat en wat niet.
Lees meer
Gebruikte Tags: _copier, boudewijn_scholten, hanneke_de_jong, jonas, jonas_de_witte, marianne_schouten, raoul, spoffinfestival, tom_kortbeek
These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
17 Juni 2013
Door Youetta Visser met foto's van Mieke Kreunen
Onder Heartbreak Hotel is een eigen universum gecreeerd. Eerder maakten Hanneke de Jong & Jonas de Witte al indruk met hun muzikale videoinstallaties voor Oerol (Night bright days, Shakepearience II), nu zijn ze terug met een vervreemdend mooie expeditie-voorstelling. Tussentijds maakten ze overigens ook een baby; die ligt rustig te slapen naast de installatie.
Het is even een reisje naar Oost, maar dan heb je ook wat. Voorbij de fabriek van Wak nog; helaas een paar dagen afgelast wegens blessures bij een van de spelers. Maar onder Heartbreak Hotel is het goed toeven. Zittend op een plank op de grond kijken we tussen de palen naar het strand en de zee en naar een muur van 18 witte platen waarop evenzoveel kamers zijn geprojecteerd. Identieke kamers, met steeds een andere bewoner. De een speelt viool, de ander strijkt de was, een derde leest. Ze lijken zich onbewust van elkaar. Misschien liggen deze kamers wel verspreid over de hele wereld. Toch signaleren wij als kijkers soms een vorm van gelijktijdigheid. Bewoners lijken zich vrij synchroon te bewegen door de kamer. Ze kijken samen naar het raam, staan op, lopen naar de muur. Zijn ze op zoek?
Lees meer
Gebruikte Tags: expeditie_oerol, hanneke_de_jong, heartbreak_hotel, jacob_ter_veldhuis, jonas_de_witte, oerol
These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
12 Juni 2009
Jonas: Een terugblik op de laatste week en de voorstellingsweek tijdens Festival a/d Werf. 16 t/m 20 mei, een lange week lag voor de boeg. Er moest nog veel gebeuren. Publieksopstelling aanpassen, de veiligheid en technische mogelijkheden van het decor beoordelen, spel, beeld en regie wijzigingen, repetities met het gehele team. De spanningen liepen her en der aardig op. Nu hoort dit bij het proces, en ieder was zich daarvan bewust. Wat dat betreft een compliment naar ieder die er bij betrokken was. Wensen hier en daar scenes aan te passen bleven tot aan de dag van de première (23 mei). Er werd nog aardig wat geschoven en accenten verlegd om het thema helder te vertalen. Dat is aardig gelukt. Hieruit spreekt ook weer het talent van Aike Dirkzwager de gecompliceerde losse delen aan elkaar te rijgen.
Lees meer
These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
24 Mei 2009
Door Mieke Kreunen met foto's van M. van der Vliet en Jonas de Witte (klik voor vergroting)
Hanneke de Jong en Jonas de Witte maakten voor Festival aan de Werf het derde beeldconcert sinds hun samenwerking begon: Nergens Bergen. De voorstelling, die een concept is van De Jong en De Witte samen, houdt het midden tussen een performance, muziektheater en installatiekunst waarbij Hanneke de Jong zich niet alleen beweegt in het fysieke decor maar ook in het videobeeld en in de soundscape.
Net als in Night Bright Days (Shakespearience II) komen ook in Nergens Bergen (Shakespearience III) universele thema's voorbij over het zijn of niet zijn. De vraag naar de waarheid of zelfs de enkele mogelijkheid van het bestaan ervan komt aan de orde net als goed en kwaad. Is het mogelijk alleen maar waar te nemen zonder een oordeel te hebben over datgene waar je naar kijkt? Kun je invloed uitoefenen op hoe iemand kijkt en diens perspectief veranderen? Ja, zo blijkt in de voorstelling.
Lees meer
Gebruikte Tags: aike_dirkzwager, dirk_peter_kolsch, festival_aan_de_werf, hanneke_de_jong, jaap_spijkers_berends, jonas_de_witte
These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
14 Mei 2009
Jonas: Een innoverende week waar we een aantal dingen aanliepen die nog niet klopten of duidelijk waren. Ten eerste bleek de techniek waarmee het décor in beweging wordt gezet niet de juiste. Te snel en te luidruchtig. Onze constructeur Bernhard was er zelf ook nog niet tevreden over en heeft deze week hard gewerkt aan de verbetering hiervan. Ten tweede werd duidelijk, na een doorloop met het tot nu toe bestaande materiaal, dat de verhaallijn en de probleemstelling (de vraag) nog concreter moest worden uiteengezet. Werk aan de winkel dus.
Het opbouwen van het décor in de theaterzaal in Huis a/d Werf heeft wat dat betreft veel opgeleverd. Inzicht in de werking en verfijning van de techniek, volgorde van opbouw en wensen in de uitvoering ervan.
Lees meer
Gebruikte Tags: festival_aan_de_werf, hanneke_de_jong, jonas_de_witte
These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
4 Mei 2009
Jonas: We zijn aangekomen bij een van de belangrijke fases in de ontwikkeling van de voorstelling,.. het moment waar alles samenkomt en de ontbrekende gedeeltes zichtbaar worden. Afgelopen week ben ik dan ook veelal bezig geweest om de filmideeën om te zetten naar opname en montage. Samen met Paolo mijn assistent werken we in een kleine desktopstudio met een aquarium, water, en diverse apparatuur... Het worden bijzondere beelden.
We maken daarnaast ook een aantal stopmotion animaties die een specifieke beweging genereren. Hierbij werk ik graag zo analoog en direct mogelijk zonder veel effects en 3D animaties. Daarmee blijft het dicht bij een werkelijkheid, terwijl het naar iets anders refereert.
Lees meer
Gebruikte Tags: hanneke_de_jong, jonas_de_witte
These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
27 April 2009
Hanneke: Vanochtend vroeg de trein genomen naar Aalsmeer waar constructie-man Bernard Versteeve een ingewikkelde constructie aan het bouwen is, namelijk: het décor! Décor blijft altijd een raar woord. Het lijkt van het woord ‘decoratief’ af te stammen, dus iets wat eigenlijk niet echt nodig is, maar bedoeld om de randjes een beetje op te fleuren. Dat doet dit décor dus niet. Het 300 kilo zware ‘ding’ is juist een behoorlijke sta-in-de-weg. En dat is ook precies wat ie moet doen, tot zo ver dus juist. Fijn dat ie uit ons hoofd kan, de vloer op.
Jonas en ik realiseerden ons deze week dat het décor in uitgangspunt steeds de basis vormt voor de voorstelling die we maken. Het bepaalt en regelt de scenes voor een groot deel. De video en ik staan daar dan eigenlijk een beetje decoratief naast. Nee, natuurlijk alles afgewogen in geintegreerd.
Lees meer
Gebruikte Tags: hanneke_de_jong, jonas_de_witte
These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
21 April 2009
Dit is het eerste blog van Hanneke de Jong & Jonas de Witte. Samen maken we beeldconcerten. In het kort eerst even iets over onszelf.
Hanneke
Laat ik beginnen om iets over Jonas te schrijven. Dat is altijd makkelijker dan iets over jezelf. De feiten: Jonas is zowel vormgever als filmmaker. Maar eigenlijk ook theatermaker; in dat vakgebied zijn we compagnons. Na zijn studie aan de Design Academie, heeft hij ook nog een filmopleiding gevolgd, en hij weet zo’n beetje alle disciplines te combineren. Dat doet hij voor zijn eigen bedrijf en, binnen onze samenwerking, voor de beeldconcerten die we maken. Eigenlijk weet hij met elke kunstvorm wel raad. Na een eerste inspirerende samenwerking voor het Oerol festival hebben we voor de daarop volgende projecten besloten als duo te werk te gaan. Nu maken we iets wat een mix is tussen muziektheater, videoinstallatie en beeldende kunst, en dat we samenvatten onder de noemer: ‘Beeldconcert’.
Lees meer
Gebruikte Tags: hanneke_de_jong, jonas_de_witte