Onderwerp: POP-ROCK, MUZIEK
09 04 06 - 16:49
Emergenza Festival 11 - The Batcave 013
Door Floris de Moel met foto's van Ellen van Geel (klik op foto's voor vergroting)
vlnr op deze strip: Strike in time, Sideshift Harry en Anoa Beta
Het
Emergenza-festival bereikt langzaam haar hoogtepunt, deze week zijn de halve finales in De Kleine Zaal van het Tilburgse
013. Vanavond, donderdag 6 april, is de tweede van vijf avonden op rij. Iedere avond spelen er acht bands, waarvan er zich steeds twee direct plaatsen voor de finale op 19 mei in de Choice, de grote zaal van 013. De beoordeling gebeurt ook in deze halve finales weer door middel van hand opsteken.
Strike In Time
Net als gisteren bij Superzult heeft ook
Strike in Time last van “te weinig publiek”. Bij voorbaat kunnen ze zich al niet plaatsen voor de finale omdat er gewoon nog niet genoeg mensen aanwezig zijn voor voldoende stemmen. Toch beginnen de zes mannen uit Eindhoven vol overgave aan hun energieke set van 30 minuten. Vergeleken met de voorronde zat het nu muzikaal beter in elkaar. De agressieve, stevige, up-tempo Hardcore wordt als een muur van geluid de (lege) kleine zaal in geblazen. Deze muziek schreeuwt om een springend en moshend publiek, bij het gebrek daaraan springen de heren zelf van links naar rechts over het podium. Aan inzet van deze zes heren zal het zeker niet liggen. De twee zangers wisselen elkaar weer goed af, de grunts van Thomas en de screams van Maurits (voor wie dit het laatste optreden is met deze band, hij gaat verder als zanger bij Phirus).
Kortom een goed optreden van deze Eindhovenaren, maar bij voorbaat al te weinig stemmen.
Sideshift Harry
Na de Hardcore van Strike in Time was het tijd voor de zomerse Ska, Reggae en Rock klanken van het eigenzinnige vijftal
Sideshift Harry uit Roermond. Het blijft een opvallende verschijning, een boomlange bassist, een prettig gestoorde trompettist / gitarist / toetsenist, een vrolijke saxofoniste, een goede frontman, gitarist, zanger en een beest achter het drumstel. Waar in e voorronde de drummer last had van technische problemen, had nu de trompettist / gitarist problemen. Hij had niet één gebroken snaar, maar drie! Ondanks dit ongemak werd er gewoon gespeeld en de gitaarsolo werd op één snaar afgewerkt. De humor blijft bij dit vijftal boven aan staan en dit stralen ze ook uit naar het publiek, wat intussen in aantal flink toegenomen was. Het vijftal weet van het aanwezige publiek veel handen omhoog te krijgen, maar of dit genoeg is zal later blijken.
Anoa Beta
In de voorronde was ik erg onder de indruk geraakt van dit vijftal
Anoa Beta uit Eindhoven. Met hun cross-over tussen Rock, Funk en een vleugje Ska wisten ze ook vanavond weer mijn aandacht vast te houden. Jammer genoeg was zanger Floor van Rijt niet helemaal bij stem, hij zei een verkoudheidje, later hoorde ik dat hij longontsteking had. Desondanks wisten de heren weer vanaf de eerste seconde met een frisse, energieke mix van funk, rock, jazz en ska mij te overtuigen van hun kunnen. Ik blijf onder de indruk van het baswerk van Remco Hendriks, hij plukt en slapt zich een weg door het optreden. Ik blijf erbij dat dit een band is die het kan gaan maken, maar denkt het Emergenza publiek hier ook zo over.
vlnr Ex Libris, Ratz en Plaeto
Ex Libris
Deze Brabantse Prog-rock band
Ex Libris maakt muziek in de stijl van bands als Nightwish, Within Temptation en After Forever. Zij doen dit zeker niet slecht, maar het is voor mij niet origineel meer, dit is en wordt al gedaan. Toch weten de band het volledige publiek mee te krijgen en zeker op volle sterkte, de tweede gitarist(te) is er nu ook bij, klinkt hun muziek vol en melodieus. De nummers zijn goed doordacht en worden sterk gebracht, ze weten in hun dertig minuten ook de veelzijdigheid van het genre te belichten. Jammer genoeg legt zangeres Dianne van Giersbergen te veel de nadruk op haar kleding en dans wat voor mij afbreuk doet aan haar zangkwaliteiten. Zoals verwacht weten zij de meeste handen van de intussen volle zaal omhoog te krijgen.
Ratz
Rechttoe rechtaan Rock’n’roll, geïnspireerd op de jaren ’60 en ’70 met een vleugje blues en garage, nederlandstalige teksten en veel energie. Kortom:
Ratz. Deze heren uit Uden weten vanaf de eerste seconde een geweldige live-act neer te zetten met een muur van geluid. De teksten zijn nu, in tegenstelling tot de voorronde, goed verstaanbaar en worden door de charismatische zanger met veel overtuiging gebracht. Ook de andere muzikanten hebben een goede podiumpresentatie, waardoor het product meer is dan de som der delen.
Een prima optreden wat door het publiek ook direct gewaardeerd werd in de stemronde.
Plaeto
Ook
Paeto komt hun reputatie uit de voorronde na, een show die staat als een huis. Goede pop/rock nummers met een mooie melodielijn, technisch goed gebracht en afwisselend. Een band met de potentie om het ook commercieel te kunnen maken. De stem van zanger, gitarist Sandro van Breemen is afwisselend en aangenaam om naar te luisteren en het totaal plaatje resulteert in een afwisselende show. Ze weten in de korte tijd die de band heeft bij mij een goede indruk achter te laten.
vlnr Marooned en twee maal BombLB
BombLB
Een sterke bezetting vanavond, veel leuke en goede bands. Zo ook het uit Tilburg komende
BombLB, heerlijke, aanstekelijke en dansbare Funk. Al snel wisten ze het publiek aan het dansen te krijgen met de vette basloopjes van Erik Tilleman, de funky gitaar van Jurgen Latijnhouwers en de groovy saxofoon van Joost Maissan. Zanger en frontman Bas “Boan” Olijerhoek heeft een aangename stem en zingt/rapt en acteert het geheel aan elkaar. Het totaal is een aangenaam, swingend en dansbaar geheel wat door het uitstekende drumwerk van Vincent Maissan gecomplimenteerd wordt.
Marooned
Met hun stevige, pakkende rock nummers vulde deze viermans formatie uit Oss de zaal met een muur van geluid.
Marooned, Peter van Leeuwen zang, Armand Thijsen op gitaar, Richard Jansen op bas en Edwin van Lieshout achter de drums, vormt duidelijk een eenheid. Ook deze band heeft er duidelijk plezier in, een fijne presentatie en het optreden verveelt geen moment.
Na het tellen van de stemmen van Marooned volgde al vrij snel de uitslag van vanavond. Op de achtste plaats is geëindigd, Strike in Time. De zevende plaats is voor Anoa Beta, op zes Marooned en op vijf Plaeto. De eerste vier krijgen allemaal een mastering van de opnames van deze avond en dat zijn op vier Sideshift Harry en op drie BombLB. Door naar de finale zijn dus op twee Ratz en op één Ex Libris. De finale wordt gehouden op 19 mei in de grote zaal, “The Choice” van 013. Naast de twee beste van iedere halve finale spelen dan ook de twee beste van alle derde plaatsen en de winnaar van het Emergenza festival in Amsterdam en de winnaar van België. De beoordeling zal dan ook uiteindelijk door een jury gedaan worden.
Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK
08 04 06 - 23:28
Emergenza Festival 10 - The Batcave 013
Door Floris de Moel met foto's van Ellen van Geel (klik op foto's voor vergroting)
vlnr op deze strip: Foyler, Goofy and The Regulars en Fairplay Committee
Het
Emergenza-festival bereikt langzaam haar hoogtepunt, deze week zijn de halve finales in De Kleine Zaal van het Tilburgse
013. Vanavond, woensdag 5 april, is de eerste van vijf avonden op rij. Iedere avond spelen er acht bands, waarvan er zich steeds twee direct plaatsen voor de finale op 19 mei in de Choice, de grote zaal van 013. De beoordeling gebeurt ook in deze halve finales weer door middel van hand opsteken.
Superzult
Dit Valkenswaardse trio
Superzult moest voor een lege zaal de spits afbijten. Met enige tegenzin beklommen ze het podium, waarna al snel een tiental mensen, vanuit het café gedeelte, de zaal in kwamen. De heren spelen lekkere rock / bluesrock, serieuzer dan de naam doet vermoeden. De eigen nummers liggen lekker in het gehoor maar missen voor mij nog steeds de overtuigingskracht. De podiumpresentatie is aanzienlijk vooruitgegaan, vergeleken bij het optreden in de voorronde, waar het toen een vrij statisch geheel was en vooral de bassist zich leek te vervelen, is de presentatie nu wat losser en vrijer en hebben de heren er duidelijk plezier in. Zelfs een gebroken snaar kan de zanger gitarist niet uit het veld slaan. Wachtend op een andere gitaar (van de gitarist van Sunrise), jammen en kletsen ze zich door dit ongemak heen. Helaas is het publiek nog te gering in aantal om een voldoende aantal stemmen in de wacht te slepen.
Foyler
De tweede band voor vanavond was
Foyler, dit jonge trio uit Breda speelt lekker vrolijke, energieke Punkrock. Ook vanavond speelde ze weer voornamelijk eigen geschreven nummers, deze liggen prettig in het gehoor en zijn erg afwisselend. Ook vanavond hadden ze er weer zin in en dit straalde ze ook helemaal uit. Zanger, bassist Tajs springt en danst over het podium en ook de andere heren zijn duidelijk aanwezig. De cover “Everybody Hurts” van R.E.M. had een leuk arrangement en deed absoluut niet onder voor het origineel.
Goofy and the Regulars
De volgende band was een Bluesrock band uit Waalwijk. Deze , vergeleken met de vorige bands, wat oudere heren brachten lekkere stevige blues ten gehoren. De nummers van
Goofy and the Regulars zijn origineel en steken goed in elkaar. De zanger heeft een aangename stem en weet het publiek te blijven boeien. Het geheel blijft vooral door het gebruik van de mondharmonica en het “Hammond” orgel erg afwisselend en boeiend. Zes ras muzikanten die met veel plezier een goede set van dertig minuten neer zetten.
vlnr JaM, Overflow Error en Gravy
Fair Play Committee
Deze band
Fair Play Committee uit Breda heeft bij mij in de voorrondes een onuitwisbare indruk achter gelaten. Ik was ook heel benieuwd hoe zij het er vanavond af zouden brengen. In een gesprek met de organisatie vooraf, hoorde we dat de zanger/rapper uit de band is gestapt en dat ze vanavond instrumentaal zouden optreden. De drie overgebleven heren begonnen de set met een nummer van ongeveer twintig minuten. De experimentele muziek wist continu de zaal te blijven boeien. Dan weer hard en rauw, dan weer ingetogen en zachtjes. Het publiek genoot zichtbaar. Het gemis van de frontman/zanger wordt door de overgebleven drie ruimschoots opgevuld. Het grote verschil is dat nu gitarist en muzikaal genie, Stefan Siwabessi en de elektronica man, Julian Edwardes, veel meer in het spotlight staan en meer tot hun recht komen. Ook vanavond weer stak deze band uit Breda er voor mij met kop en schouders boven uit.
JaM
De volgende band was
JaM, een viermansformatie uit Oosterhout, ze spelen Rock/Altrock. De muziek kwam nu beter uit de verf dan in de voorronde, lekkere rock nummers waarbij mij vooral de basloopjes en de drums in positieve zin opvielen. Lekkere rock muziek, maar niets speciaals.
Overflow-Error
De jongste band van vanavond is
Overflow-Error, allen tussen de 16 en de 18 jaar, en heeft duidelijk veel gerepeteerd sinds de voorronde. De melodieuze Hardrock / powermetal wordt met overtuiging en veel plezier gespeeld. De nummers zijn sterk, steken goed in elkaar, strakke rifs, leuke breaks, kortom lekkere metal. Muzikaal loopt het vanavond. Zangeres Sarah heeft duidelijk meer geoefend, maar desondanks blijft haar stem vrij monotoon en met momenten onzuiver. Haar podiumpresentatie daarentegen is zichtbaar vooruitgegaan, ze staat met veel meer overtuiging op het podium. Leuk te zien dat deze band in een dergelijk korte tijd veel winst heeft kunnen boeken. Ook het in groten getale meegebrachte publiek weet de set te waarderen en stemmen massaal op hun band.
Gravy
Na het overtuigende optreden van
Gravy in de voorrondes was ik erg benieuwd naar het optreden van Gravy van vanavond. Deze vier heren uit Oosterhout en omgeving wisten weer met overtuiging hun vette, groovy, funky muziek het publiek in te pompen. Zanger Sonny weet als geen ander de aandacht op te eisen en speelt met het publiek. Ook vanavond weer uitstekend drumwerk en vette basloopjes. Een erg overtuigend optreden, deze heren wisten zonder al te veel moeite al het publiek te overtuigen en met het stemmen alle handen omhoog te krijgen.
vlnr Sunrise, JaM en Overflow Error
Sunrise
Waar Superzult het probleem had om als eerste voor een lege zaal op te treden, hadden nu deze vier heren van
Sunrise uit Veldhoven het probleem dat de zaal leeg liep en iedereen meer geïnteresseerd was in de uitslag dan in hun muziek. Toch wisten de mannen onder aanvoering van zanger David een overtuigende set neer te zetten, afwisselende, melodieuze Altrock. Bassist Willum weet naast de ondersteunende basloopjes ook een groot gedeelte van de melodiepartijen voor zijn rekening te nemen. Wat mij betreft een overtuigende set, maar of het genoeg stemmen oplevert is de vraag.
Dan de uitslag; op acht, de laatste plaats, is geëindigd Superzult. Op zeven, helaas, Sunrise en de zesde plaats is voor Foyler. Jam eindigt als vijfde en Goofy and the Regulars worden vierde. Derde en net niet door, tot mijn grote spijt, Fair play Committee. De twee bands die door zijn, op twee Overflow-Error en verdiend op één: Gravy. Morgen de tweede halve finale.
Onderwerp: DE PARADE, FESTIVAL, DANS, CABARET, STRAATTHEATER, TONEEL
08 04 06 - 12:37
Bijsluiter bij De Parade 2006
Bron: persbericht De Parade met foto's van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
Hét ideale middel voor uw niet te stillen honger naar theater en belevenis
Lees deze informatie goed door, zelfs wanneer u De Parade al eerder heeft bezocht. Zo blijft u steeds op de hoogte van de eigenschappen en de juiste wijze van gebruik. Ook dit jaar paradeert een bont en niet te stoppen gezelschap door de vier grote steden; klaar om het publiek over te halen deel uit te maken van een levendig, eigenzinnig en uniek theaterspektakel. Weer of geen weer. De Parade blijft zich ontwikkelen en vernieuwen, onder andere met twee tentoonstellingen. De uiterste houdbaarheidsdatum van de Parade is dus nog lang niet bereikt.
Dosering
In het algemeen geven de onderstaande doseringen het juiste resultaat:
Rotterdam: 22 juni t/m 2 juli (Museumpark/NAi)
Den Haag: 7 juli t/m 16 juli (Westbroekpark)
Utrecht: 21 juli t/m 30 juli (Park Nieuweroord/Moreelsepark)
Amsterdam: 4 augustus t/m 20 augustus (Martin Luther Kingpark)
Samenstelling
De Parade presenteert dit jaar meer dan veertig nieuwe producties van oude talenten en jonge rotten. Een greep uit het programma: Van Houts en de Ket samen met Manou Kersting, PIPS:lab, Lange Poten, De Vogelfabriek, Toneelgroep Casco, Ocobar en John Buijsman, de Ponies, BloodyMary, Club Mondo Leone, Paleis van de Volksvlijt en van Roozendaal, van Duyl en Fosko.
Voor informatie over alle voorstellingen en over de Kinderparade kunt u zich vanaf eind april wenden tot de daartoe bevoegde website: www.deparade.nl
Bijwerkingen
Geen dag op de Parade is hetzelfde. Het kan zijn dat één bezoek aan de Parade naar meer smaakt. Herhaalde toediening is daarom toegestaan.
Waarop verder te letten
De Parade gaat vreemd. In het Theater Instituut Nederland vindt van 19 mei t/m 31 augustus een tentoonstelling plaats over het verleden, heden en toekomst van de Parade. En vanaf medio juli wijdt het Fotomuseum Den Haag een foto-expositie aan 15 jaar de Parade.
Onderwerp: POP-ROCK, MUZIEK, JAZZ
05 04 06 - 17:02
LEELA JAMES GEEFT BEESTACHTIG CONCERT
Door Liesbeth Beeftink
Leela James is een graag geziene gast op de Nederlandse podia. In minder dan een jaar tijd maakte ze twee keer furore in Paradiso, één keer op North Sea Jazz en was ze nu ook voor de tweede keer in de Heineken Music Hall te zien. De niet helemaal uitverkochte zaal was toch goed gevuld met jong en oud publiek. Na opwarmers Senna en Pete Philly & Perquisite was het tijd voor een maatje meer. De tot nu toe ongebruikte catwalk en de verhoging op het podium verrieden alvast dat James een spectaculaire show voor ons in petto had. En die belofte kwam ze direct na: terwijl de lichten dimden en de muziek aanzwol werd het silhouet van Leela James met het kenmerkende ‘big hair’ zichtbaar achter een stuk gespannen papier. Eerst een paar soulkreunen, wat ijdel gepluk aan de afro, toen kwam de beat erbij en met een brul sprong ze door het papier. Het podiumbeest was los!
Het openingsnummer was het uitbundige ‘Long Time coming’ waarbij het koperwerk helaas uit de synthesizer bleek te komen. Desondanks was er genoeg te horen en zien op het podium. De mannelijke muzikanten waren in stoere legeroveralls gehesen terwijl de twee achtergrondzangeressen in zeer korte rokjes uitdagend hun heupen stonden te wiegen. Maar Leela zelf was de grote blikvanger; haar krachtige en sexy gestalte stond stevig op het podium geplant op hooggehakte zwartleren laarzen. Grote sierraden accentueerden haar gezicht en markante kapsel. James deelde na het eerste nummer met het publiek dat ze er lang voor had gevochten om nu hier te kunnen staan.
Haar strijdbaarheid en intense passie voor muziek zouden gedurende het concert in ieder nummer doorklinken. Of het nu ging over een gebroken hart of over de dwarsliggende muziekindustrie, James laat zich er door niemand onder krijgen. Dit illustreerde ze veelvuldig met doorleefd gebrul, hartenkreten en een performance waarbij ze alle hoeken van het podium opzocht. Dat ze dit feestje echt samen met het publiek wilde vieren werd duidelijk toen ze via de catwalk minstens 20 mensen op het podium haalde om aldaar met haar en de band te dansen. Leela James is geen ster met behoefte aan persoonsverheerlijking maar wil het liefst plezier maken met de mensen die van haar muziek genieten. En dat lukte, het publiek stond goed te swingen. Het was dan ook jammer dat de vele breaks en intermezzo’s in de liedjes het publiek steeds stil legden.
Show en arrangementen waren soms te ‘barok’ in hun effectbejag en schoten daardoor juist de plank mis. Zo verscheen er aan het eind van het optreden een gospelkoor ten tonele dat vrijwel geen noot zong en toen alweer afging. Het doel van deze kunstgreep ontging iedere toeschouwer. Bij het ingetogen ‘A change is gonna come’, waar Leela James liet zien dat ze behalve funkkreten en uithalen ook een subtiele melodie kan zingen, hing de zaal weer aan haar lippen. Het beest leek even getemd, maar niet voor lang. Het concert werd in stijl afgemaakt met opzwepende muziek en een uitbundig feestende zaal. Leela James website
Onderwerp: JAZZ, POP-ROCK, MUZIEK
04 04 06 - 14:35
Funky Fiesta met meester Maceo Parker, featuring Candy Dulfer
Door Serge Julien met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)
Het belooft een groovy avondje te worden in
013 want niemand minder dan Maceo Parker resideert in de Tilburgse concertzaal! Behoeft deze man nog enige introductie? Een beetje kenner zal weten dat deze altsaxofonist is doorgebroken in de jaren zestig in de band van de grondlegger van de funk James Brown. Later speelt hij mee met de uitvinder van de meer progressieve funk (beter bekend als P-funk) namelijk George Clinton en diens projecten Parliament en Funkadelic. Ook Clinton’s satelliet act Bootsy Collins maakt geruime tijd gebruik van de saxtalenten van Maceo.
Met zo’n werkverleden heb je behoorlijk wat bagage opgebouwd om eens solo aan de slag te gaan. Door de jaren heen heeft de man al menige funkparels uitgebracht. Grootheid Prince loopt volledig weg met hem en noemt de sympathieke saxofonist “The Teacher”. Parker tourt mee tijdens Prince’s One Nite Alone Tour en de uiterst succesvolle Musicology Tour. Daarnaast duikt hij met regelmaat op tijdens afterparty’s van de purperen smurf uit Minneapolis. Ook op de zojuist verschenen schijf 3121 van Prince blaast Maceo een eindje mee op het ouderwets funky klinkende Get On The Boat.
Op zijn laatst verschenen plaat “School’s In” doet Parker wat hij het beste kan: funken! Sinds begin vorig jaar tourt hij de wereld rond ter ondersteuning van deze knallende feel good funkplaat. Hoewel je Parker in de CD rekken vaak bij het genre jazz kunt vinden en op menig jazz festival aangekondigd ziet staan kun je ervan uitgaan dat de inhoud van man’s muziek 98% funk is en 2% jazz. 013 krijgt vanavond een lesje in funk en dat wordt met z’n allen gedaan want bij funk staat alles en iedereen in dienst van de groove!
Stipt 21.00 wordt de schoolklas begonnen met een heerlijke jam waarin de eerste solospotjes je al om de oren vliegen. De manager van de band introduceert tijdens deze jam de blazers Ron Tooley en Greg Boyer door ze te individueel te laten soleren waarna het dan de beurt is voor de meester zelf die in antraciet kleurig kostuum, gele blouse, stropdas en zonnebril het podium komt opgewandeld en vervolgens zijn kunsten vertoont op de alt saxofoon. Na luttele minuten is het al duidelijk dat we te maken hebben met een “Funky Fiesta” eerste klas. Het onweerstaanbare To Be Or Not To Be van School’s In heeft zo’n typische funky blazerspartij waarvan je zou willen dat er zo meer van gemaakt zouden worden. Je moet wel van een andere planeet afkomen als deze muziek je niks doet. Zelfs de meeste stijve hark zal gaan staan heupwiegen.
Hoewel er diverse nummers worden gespeeld van zijn platen dienen ze vooral als omlijsting van lange maar spetterende jams die nergens vervelen omdat de vaart er in blijft zitten en er een alles gemoedelijke sfeer heerst op het podium die de bezoekers in de zaal charmeert.
Na een kleine drie kwartier worden we verrast als Hollands trots Candy Dulfer het podium komt opgelopen om een partijtje mee te blazen. Sowieso geen misselijke verschijning en ook zij heeft door de jaren heen een hoop geleerd van de maestro. Candy en Maceo zijn al jaren goede maatjes en spelen altijd wel mee als gast op elkaars platen. Daarnaast maakt Candy ook net als Maceo met regelmaat deel uit van de band van Prince. Ze zal gedurende het optreden nog een keer terugkomen om mee te blazen op I’m Gonna Teach You van de laatste plaat.
Al de hele tijd roept Maceo door de nummers “Love Is In The Air”. Dan komt opeens de aap uit de mouw als hij een dame uit het publiek op het podium roept. De dame is Sjouke en vraagt vanaf het podium haar geliefde Niels of hij met haar wil trouwen. Een uitzinnig gejuich in de zaal en warme omhelzingen op het podium maken het funkfeestje alleen nog maar gezelliger. Hierna wordt Rabbits In The Pea Patch van de CD Dial MACEO afgetrapt en wordt wederom uitgerekt tot een palet van solo’s op het onweerstaanbare funkritme.
Achtergrondvocalisten Martha High en Corey Parker (zoon van de meester) krijgen ieder een solospot tijdens de avond en het is vooral de uit de vroegere James Brown Soul Revue bekende High die indruk maakt met in alles opzwepende versie van “Think” die 013 op z’n grondvesten doet trillen.
Niet alleen de vocalisten krijgen de ruimte om hun ding te doen ook de andere bandleden krijgen de ruimte om in de spotlights staan: “What about the band?” is de veelgehoorde kreet van Maceo tijdens de avond. Bassist Rodney “Skeet” Curtis toont aan een meester te zijn op zijn instrument en laat menige funky loopjes voorbijkomen alswel die typerende hamer- en slagtechniek. Gitarist Bruno Speight lijkt met een ogenschijnlijke souplesse van die heerlijke jazz akkoorden de ether in te sturen. Heerlijk!
Tijd voor een rustmoment komt als Parker zijn zonnebril opzet en een tribute voor “Genius” Ray Charles ten gehore brengt. Met alleen keyboard en organspeler Will Boulware achter de toetsen zingt Parker het prachtige You Don’t Know Me en presteert het warempel Ray Charles in herinnering te brengen met een opvallende gelijkenis in de stem van Parker.
Later op de avond komt James Brown’s We’re Gonna Have A Funky Food Time voorbij maar ik was na het eerste nummer van dit optreden al overtuigd dat deze avond niet meer stuk kon en heb me dan ook op ieder moment van de show prima vermaakt. Naar school gaan is nog nooit zo leuk geweest. Met dank aan meester Maceo!
Bezetting
Maceo Parker “ sax/fluit en zang website
Ron Tooley “ trompet
Greg Boyer “ trombone
Will Boulware “ organ/keyboards
Bruno Speight “ gitaar
Rodney “Skeet” Curtis “ bass
Jamal Thomas - drums
Martha High “ lead en achtergrondzang
Corey Parker “ lead en achtergrondzang
CD’s
School’s In (2005)
Maceo Parker
website
Onderwerp: POP-ROCK, MUZIEK, FESTIVAL
03 04 06 - 18:23
GRONINGEN SLAAGT VOOR PETE PHILLIES GROOVE-TEST
Pete Philly & Perquisite, support Brown Sugar, gezien in Usva “ Groningen - 30 maart 2006
Door Liesbeth Beeftink met foto's van Jan Luursema (klik voor vergroting)
Fans weten hun idool overal te vinden. Dit blijkt ook in de Usva, waar doorgaans geen muziek geprogrammeerd wordt. Nu staan drommen jonge mensen op de stoep die proberen nog een kaartje te bemachtigen voor het optreden van Pete Philly & Perquisite. Wie binnen is rekent zich tot de prijswinnaars. Verwachting hangt in de lucht.
De avond gaat van start met voorprogramma Brown Sugar, een op het Groninger Conservatorium geformeerd kwartet rondom zangeres Shishani Vranckx. In aangename nu-soul liedjes worden de liefde, de zin van het leven en de behoefte aan zon bezongen. De stem van Vrankx is soms zoetgevooisd als die van Jill Scott maar kan ook rauw vibreren als die van Lauryn Hill. Haar melodieën zijn verrassend en zuiver gezongen. Tijdens het doorleefde ‘In the little things’ komt de band echt van de grond en zie je spelplezier op het podium dat direct overslaat op het hongerige publiek. Ook ‘Sunny days’ heeft een lekkere groove en de pasjes van de gitarist werken aanstekelijk. Brown Sugar speelde voor het eerst voor publiek maar dat was niet te merken.
Na een ombouw op het podium is het tijd voor de hoofdact. Het publiek is inmiddels niet alleen figuurlijk opgewarmd maar vooral ook letterlijk. De kleine zaal staat mudvol mensen en de condens komt in dikke druppels van het plafond naar beneden. Maar dit drukt de pret niet want een exclusief PP&P feestje wacht ons. Op het podium stellen scratcher DJ PCM, Contrabassist Kasper Kalf, Cellist en mastermind van de band Perquisite en Saxofonist Remco Keijzer zich inmiddels op. Even daarna stuitert Pete Philly met bekend petje het podium op. De band gaat er vol in, de toon is gezet, de zaal bounced al. Het publiek zwicht vanaf het eerste moment voor de combinatie van charme en beats die de band tentoon spreidt en laat zich lekker voeren. We krijgen freestyle raps maar ook een scatsolo van Pete Philly. Het podium is zijn dansvloer waar hij Jamiroquai-achtig voetenwerk laat zien. Perquisite geeft kleur aan de muziek met zijn strijkersarrangementen. Al zegt Philly om zijn nummer ‘Lazy’ aan te kondigen lui te worden door het vele optreden, niets is minder waar want de band vaart nergens op routine en het optreden zakt geen moment in. De markante cello van Perquisite, die alleen uit de contouren van het klassieke instrument bestaat, symboliseert de stijl van de band: alles is gestript en opnieuw uitgevonden. Geen franje maar geestdrift. Dat deze strakke, energieke en innovatieve band niet te groot is geworden voor kleine podia als de Usva siert hen.
Jazzfestival Midnight Express in Groningen duurt nog tot en met 18 april. Zie:
Jazz in Groningen
Onderwerp: WERELDMUZIEK, MUZIEK, JAZZ
01 04 06 - 09:05
Suriname/Nederland: De Nazaten bij Vrije Geluiden
Tekst Vrije Geluiden
Ze passen niet in een vakje. In de tram van de grote stad vallen ze niet op als groep. Ze improviseren er lustig op los. De genetica van hun geluid is moeilijk uit te pluizen. Je hoort alle kleuren, je ziet alle geuren. Het begint met harmonie- en fanfarekorpsen die in strakke vierkwartsmaat door Paramaribo paraderen.
Neem daarbij de swingende driekwartsmaat in de Antilliaanse wals. Geef de muzikanten de vrijheid om vanuit een Afrikaanse, Indiaanse, Indiase of Indische traditie metropolitaans te spelen voor mensen die graag dansen. Dit steeds opnieuw, uit steeds andere wortels, en weest niet bevreesd voor een klompendans!
Dit jaar vingen De Nazaten een leeuw door zout op zijn staart te strooien. Het project 'Salting The Lion’s Tail' ontstond in samenwerking met Pregalathan Singaram, meesterpercussionist uit Zuid Afrika, die met zijn Indiase mridangam de kaseko en calypso kruidde met virtuoze patronen en onvoorspelbare breaks. Uitzending: zondag 2 april om 11.00 uur op Nederland 3 Bezetting: Robby Alberga - gitaar Klaas Hekman - piccolo, sopraan- and basssax Carlo Ulrichi Hoop - conga's and surinam percussion Keimpe de Jong - sopraan- en tenorsax Carlo Jones - altsax Gregory Kranenburg - drums Chris Semmoh - skratyi and surinam percussion Patrick Votrian - trombone and sousaphone
Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK
28 03 06 - 14:52
België/Nederland: Woodface en Cool Genius
Tilburg, Kleine zaal, 013, 16 maart 2006
Door Floris de Moel met foto's van Ellen van Geel (klik voor vergroting)
Donderdag 16 maart trokken we weer naar 013 (www.013web.nl), dit keer voor een veelbelovend concert in de kleine zaal. Vanavond staat Woodface op het programma, het soloproject van Gert Bettens, voormalig songschrijver, gitarist en producer van de Belgische band K’s Choice. Maar eerst het voorprogramma, de nog onbekende Nederlandse band; Cool Genius.
Cool Genius
De Kleine zaal van 013 begint al aardig vol te stromen als om iets over negenen de drie heren van Cool Genius het podium betreden. Bassist Sebastiaan van Olst begint het optreden met een heerlijk vet basloopje. Na enkele maten vallen de drummer en de gitarist in en er ontstaat een heerlijk Jazzy, Funky geheel. Zowel gitarist Erik Neimeijer als drummer Bauke Bakker hebben fijne stem en vullen elkaar goed aan. Wat direct opvalt, is het gemak en het plezier waarmee de heren musiceren, ze hebben er duidelijk lol in en weten dit over te brengen op het aanwezige publiek. Tijdens de set laten ze zien allerlei stijlen te beheersen, van jazz en funk schakelen ze net zo makkelijk over naar pop, rock en country. Een heerlijke mix van stijlen die doet denken aan Fun Lovin’Criminals of het Nederlandse Hallo Venray. Mij valt direct het geweldige drumwerk van Bauke op, het lijkt erg basic maar is strak, geweldig getimed en vol met leuke breaks. Ook Sebastiaan beheerst zijn instrumenten, zowel de elektrische- als contrabas, erg goed. Duidelijk is te zien en te horen dat deze heren een conservatorium achtergrond hebben en veel podiumervaring. De set wordt ontspannen en relaxed gespeeld en er is volop ruimte voor humor. Het geheel is een vrolijk, sprankelend en onvergetelijk optreden van dit Nederlandse trio. De meegebrachte demo-CD’s zijn in een mum van tijd allemaal vergeven.
Woodface
Na een korte pauze waarin het podium snel werd omgebouwd en de gitaren gestemd was het de beurt aan het Belgische Woodface, het eerste soloproject van gitarist, songwriter Gert Bettens. Het optreden begint rustig en ingetogen met zang en gitaarspel van Gert, halverwege het nummer valt de band in en ontstaat er een vol en vet rock nummer in de goede Belgische poptraditie. De set bestaat vooral uit nummers van zijn debuut Cd “Good Morning Hope” een afwisselende CD waarin de veelzijdigheid van Gert duidelijk naar boven komt. Daarnaast brengt hij ook nieuw, nog niet uitgebracht materiaal ten gehore. De gitaarmuziek heeft een duidelijke knipoog naar de muziek uit de jaren ’70 van bands als The Who en Led Zeppelin. Maar ook modernere invloeden zijn hoorbaar en doen denken aan bands als Crowded House en de Eels. Kortom stevige, originele rocknummers met een goede opbouw en boeiende arrangementen.
Woodface weet de aandacht van het enthousiaste publiek te krijgen en vast te houden en na een overweldigend applaus kan een toegift niet uitblijven.
Een optreden dat staat als een huis, Woodface maakt zijn beloftes waar en beloofd een grote act te worden.
Cool Genius
website
Woodface
website