Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: DANS

17 April 2011

Springdance opent met menselijke maalstroom Sideways Rain

Sideways Rain Sideways Rain Sideways Rain
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Yves Genoud

Gesloten voordoek. Het zaallicht dimt, het doek gaat open, langzaam gaat het zijlicht aan en we zien dansers van links naar rechts kruipen over een zwarte balletvloer tegen een zwarte afstopping. Hoe lang zou het geleden zijn dat Springdance met zo'n klassiek beeld opende? Het kruipen gaat door. Van links naar rechts, dan ongezien achterom rennen, en weer aansluiten.

Het licht wordt langzaam feller, geeft meer kleur en daarmee individualiteit aan de dansers. Kruipen wordt rollen, op handen en voeten lopen, billenschuiven - alle manieren van voortbewegen passeren de revue maar de dansers komen voorlopig niet los van de vloer. Het klassieke beeld is snel vergeten, als publiek word je meegenomen in een fascinerende maalstroom. Je hebt de tijd om er je van alles bij voor te stellen.

Na afloop in de foyer hoor ik dat de een het eigen leven heeft zien voorbijtrekken, de ander de evolutie van de mensheid, een eerbetoon aan de minimale dans, of een menselijke rivier. Het kan, maar het hoeft niet. Je kunt het ook laten bij wat het is: een ononderbroken stroom bewegende mensen. Ook het geluid is een continue aaneenschakeling van nu eens een langgerekte toon, dan weer een ritme, een melodie, hier en daar een tekstfragment.

Sideways Rain Sideways Rain Sideways Rain

Als de langgerekte tonen in volume toenemen stoort de positie van de speakers voor de toneellijst: ze brengen een muur van geluid voort die de dansers verder weg laat lijken dan nodig. Bij melodieuze passages zorgen stereo effecten voor wat meer diepte. Maar in het algemeen was het de moeite waard geweest (een deel van) het geluid vanaf het toneel te laten komen in een zaal waar de fysieke afstand tussen toneellijst en publiek zo klein is.

Na een klein halfuur gaat het rollen over in lopen, rennen, struikelen, stilstaan, gaan liggen en weer opstaan. En tot enig fysiek contact tussen twee dansers, die vervolgens één voor één weer opgaan in de rollende massa. Prachtig is de scène waarin een danser telkens een voorbijlopende danseres vastgrijpt, zij zich losmaakt en de andere danseressen haar beweging meedoen, zich losmakend van een imaginaire partner. Ik heb me regelmatig afgevraagd hoe de dansers tellen, hoe ze weten wat ze moeten doen op welk moment, maar lees achteraf in een interview met choreograaf Guilherme Botelho dat ze vooral op elkaar reageren: elke beweging volgt uit die van een voorafgaande danser, waardoor de voorstelling elke avond weer anders is.

Ineens trekt een danseres een streep door de lucht. Alle dansers na haar doen hetzelfde: ze pakken telkens een elastiekje en spannen het van links naar rechts. En als, bijna aan het eind, een onzichtbare hand vanuit de coulissen helemaal vooraan het laatste rijtje elastiekjes straktrekt weet ik eindelijk wat die lijn op de vloer was: daar lag al vanaf het begin een bergje elastiekjes klaar voor het slotbeeld. Botelho heeft nog één laatste verrassing voor ons in petto: elke keer gaat er een kledingstuk uit, totdat de dansers naakt tussen de lijnen door rennen voor hun leven.

Sideways Rain Sideways Rain Sideways Rain

Ze kleden zich snel weer aan voor een duimendik en terecht applaus. Springdance is geopend, niet klassiek maar fascinerend, meeslepend en lichtvoetig. En wie de voorstelling heeft gemist, of wie zich nog eens wil laten meeslepen, kan op 2 oktober in de Stadsschouwburg Amsterdam terecht. Doen.

Dans: 
Stéphanie Bayle, Rémi Benard, Fabio Bergamaschi, Stanislav Genadiev, Erik Lobelius, Philia Maillardet, Alessandra Mattana, Ismaël Oiartzabal, Madeleine Piguet Raykov, Julien Ramade, Claire Marie Ricarte, Adrian Rusmali, Candide Sauvaux, Nefeli Skarmea, Christos Strinopoulos

Choreografie: Alias / Guilherme Botelho 
Assistent choreografie: Madeleine Piguet Raykov
Producent: Alias
Muziek: Murcof (aka Fernando Corona) 
Kostuums: Marion Schmid based on Julia Hansen's

Springdance duurt nog tot 24 april 2011


Gebruikte Tags: ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.