Onderwerp: MUZIEK
28 11 06 - 09:15
Korreltjie Korreltjie Sand
Door Mirjam van Zweeden met foto's van Jorn van der Veen (klik voor vergroting)
Op 24, 25 en 26 november trad Ernst Reijsiger in het Beauforthuis op met achtereenvolgens de Senegalese musici Mola Sylla en Serigne Gueye, de Nederlandse musici Frank van de Laar en Larissa Groeneveld, en met Felix Strategier en de Zuid-Afrikaan Sean Bergin in het kader van de serie 'Ernst Reijseger meets...'. De zaal in het Beauforthuis zit op 26 november helemaal vol voor het optreden van Ernst Reijseger en zijn partners in de muziek Felix Strategier en Sean Bergin. Zij brengen een poëtische, muzikale voorstelling met als titel ‘Korreltjie Korreltjie Sand’ geproduceerd door Theatergroep Flint. Vanaf het podium, waar gewoonlijk de artiesten hun plek hebben kijken we, nu achterin gezeten, naar de voorkant van de zaal waar een piano staat en drie stoelen. Veel mensen hebben al een wijntje en tapa’s bemachtigd en zien gemoedelijk pratend de voorstelling tegemoet. Dan gaat de deur van de artiesteningang open en zonder dat iedereen het al door heeft staan daar een paar mannen met zandkleurige overhemden zachtjes te neuriën met hun muziekinstrumenten in de hand. Een meerstemmige Afrikaanse sound komt tot leven terwijl de mannen met elkaar lachen en een opmerking over en weer maken. Ondertussen lopen ze naar voren en het geroezemoes in het publiek verstomt op een natuurlijke manier. Zoals het ook in Afrika gebruikelijk is als zanger en muzikanten tussen het pratende en drinkende publiek opstaan en hun stem verheffen, hun instrument laten klinken.
Lees meer
Onderwerp: MUSICAL, JEUGD
27 11 06 - 19:42
Familiemusical “Honk”
Door Edith Bergink met foto's van Peggy de Haan en Joris van Bennekom
(klik voor vergroting)
Geen rode loper en dranghekken, maar een groen tapijt, strobalen en kunststof koeien vormden de originele entree bij de première van “Honk”, zondagavond 26 november in Theater Orpheus (Apeldoorn). Ook in de foyer zette deze sfeer zich door middels hoge takkenbossen, live accordeonmuziek en nog meer koeien.
Honk vertelt het verhaal van het lelijke eendje. Dit wereldberoemde sprookje van Hans Christiaan Anderson wordt op een heel eigentijdse en grappige manier verbeeld in deze spetterende familiemusical.
In de openingsscene wordt de link met de aankleding in de foyer duidelijk: het verhaal speelt zich af in en rondom een boerenvijver. Deze eerste scène is tegelijkertijd de meest verrassende in het hele stuk, daar te zien is hoe de spelers zich per fiets tussen metershoge rietkragen voortbewegen. Hierbij vormen model en aankleding van de fietsen een perfecte match bij de verschillende karakters.
Lees meer
Gebruikte Tags: 3_and_a_crowd
Onderwerp: NIEUWS
26 11 06 - 13:37
Mahala Raï Banda
De zigeunersensatie uit Roemenië is binnenkort te zien in het Tropentheater in Amsterdam. Wanneer een volgens legerdiscipline getrainde brassband jonge, traditionele zigeunermuzikanten ontmoet, ontstaat dit avontuurlijke tienkoppige ensemble uit Boekarest: Mahala Raï Banda, ‘de nobele band uit het getto’.
Lees meer
Onderwerp: MUSICAL
26 11 06 - 11:01
Wil de enige echte Tarzan opstaan?
Door Mieke Kreunen met foto's van Roy Beusker (klik voor vergroting)
Vijf kandidaten waren er overgebleven na de audities voor de meest begeerde rol van 2007 op musicalgebied, de hoofdrol in Tarzan, vijf jonge veelbelovende talenten, die stuk voor stuk heel wat in hun mars hadden. Op 9 oktober j.l. stond het panel voor de lastige taak een keuze te maken. Een lange beraadslaging volgde want als Tarzan 1 zou verbeteren met zang, Tarzan 2 wat losser zou bewegen, Tarzan 3 in zijn spel wat minder gespannen zou zijn, Tarzan 4 wat meer power zou hebben en Tarzan 5 wat meer emoties zou kunnen laten zien, dan zouden de kaarten wellicht heel anders komen te liggen dan dat ze op die dag lagen.
Dus werd besloten voor een intensief trainingstraject met een eindronde in een live uitzending op SBS 6. Over de details van dat plan schreven we al
eerder hier. Afgelopen vrijdag was het zover en verzamelden honderden familieleden en vrienden van Wouter, Dennis, Ron, Mark en John zich in studio 22 op het Mediapark om samen met een handjevol 'onafhankelijke' bezoekers de ontknoping bij te wonen. Joop van den Ende, Erwin van Lambaart, vocal coach Esther Hart, regisseur Jeff Lee en casting director Caroline Brouwers vormden samen het auditiepanel dat goed zou zijn voor vijf van de acht stemmen. Het publiek had twee stemmer en Phil Collins de laatste stem.
Lees meer
Gebruikte Tags: joop_van_den_ende_theaterproducties, van_den_ende_theaterproducties
Onderwerp: NIEUWS
25 11 06 - 22:38
Amateurkunst in 70 Utrechtse huiskamers
Op 17 december 2006 zijn er tussen 13.00-18.00 uur in 70 huiskamers, in alle tien wijken in Utrecht optredens te zien van amateurkunstenaars. Elke huiskamer is gratis te bezoeken voor 15 tot 30 mensen per optreden. De huiskamers zijn zo ingedeeld dat het publiek in één wijk van huis naar huis kan lopen of fietsen.
Lees meer
Onderwerp: VERWACHT
25 11 06 - 22:24
Zondagochtend met muziek in Vrije Geluiden 1
De teksten komen uit de nieuwsbrief van Vrije Geluiden.
Der Hund door De Helling Komponist Rob Zuidam heeft een voorliefde voor groteske, absurde verhalen. Zo liet hij ooit, in zijn opera "Rage d'amours", Johanna de Waanzinnige oneindig lang door Spanje rondsjouwen met het lijk van haar geliefde Philips. Nu moet "Der Hund" het ontgelden. Filosofie student Otto Weininger schreef in 1903 het intrigerende "Uber die letzten Dingen" waarin menselijke karaktereigenschappen gekoppeld worden aan de gelaatstrekken en gedragingen van dieren. Kort daarop pleegt hij op 23e jarige leeftijd zelfmoord in dezelfde kamer waar Beethoven stierf. Dit gegeven werd de basis voor Zuidams recente kameropera "Der Hund". Muziektheatergezelschap "De Helling" gaf opdracht en voert uit. Mezzosopraan Gerrrie de Vries is artistiek directeur, zij vertelt over de teloorgang van de cultuur en haar zoektocht naar "desnoods een nieuwe (culturele) elite".
Lees meer
Gebruikte Tags: vrije_geluiden
Onderwerp: WERELDMUZIEK, POP-ROCK, MUZIEK, JAZZ
25 11 06 - 14:42
Global Village Festival - Global Women
Door Mieke Kreunen
Al eerder deze week verscheen een artikel over het Global Village Festival 2006, de Women Edition, dat in Theater Lieve Vrouw in Amersfoort werd gehouden vorig weekend. Wij bezochten het concert van een wel heel bijzondere formatie. Dit gelegenheidssextet, dat zich heel toepasselijk Global Woman noemt, bestaat uit Denise Jannah (zang), Amina Figarova (piano), Corrie van Binsbergen (gitaar), Ellister van der Molen (trompet), Sandra Sahupala (percussie) en Mick Paauwe (babybas). De zes vrouwen hebben allemaal al veel gedaan, ieder op haar eigen terrein, maar dit is voor het eerst dat ze elkaar muzikaal ontmoeten in deze samenstelling. Hoewel sommige vrouwen een paar anderen wel kenden van eerder formaties of gelegenheden was het een onmoeting met nieuwe, tot nu toe onontdekte, aspecten en dat was te zien en te horen. Het was een gouden greep van Lieve Vrouw om Denise Jannah te vragen in overleg met programmeur Ingrid Melman dit illustere gezelschap samen te stellen. In het concert dat uit twee delen bestond kon een uiteenlopend scala aan composities van de verschillende vrouwen worden beluisterd. Opmerkelijk en ook onterecht was dat de zaal in Theater Lieve Vrouw niet uitverkocht was. Jammer voor al die mensen die dit concert hebben gemist maar diegenen die er waren hebben genoten.
Lees meer
Onderwerp: DANS
25 11 06 - 10:51
¿ šltimo? door Le Grand Cru
Tekst en beeld van Henry Krul (klik voor vergroting)
Vorige week hoorde ik van een goede vriend dat Le Grand Cru in Utrecht op zou treden. De groep Le Grand Cru kende ik nog van het Oerolfestival 2005 waar ze die editie mijn “topper” waren. Destijds dansten jonge Cubaanse dansers begeleid door het Nederlands Jeugd Strijkorkest de voorstelling
El Camino del Agua.
Afgelopen donderdag reisde ik af naar Theater Kikker in Utrecht. De voorstelling, onderdeel van het festival “Kunst in mijn buurt” (community art festival) georganiseerd door De Vrede van Utrecht, was volledig uitverkocht. Dit wetende was ik erg vroeg aanwezig en sprak vooraf kort choreograaf Feri de Geus. Hij vertelde dat de Cubaanse dansers slechts een verblijfsvergunning van vier weken hadden. Dit betekende dat ze maar slechts drie weken de tijd hadden gehad om aan deze voorstelling/presentatie te werken. De laatste week was er gelegenheid tot openbare optredens. Feri benadrukte ook dat mijn verwachtingen na het zien van El Camino del Agua bijgesteld moesten worden. Hiermee rekening houdend ging ik voor aanvang naar de zaal om de sfeer bij het “opwarmen” te proeven. Onder de zeer jonge dansers heerste een ontspannen sfeer. Nadat vervolgens de zaal volgestroomd was hield Feri de Geus in het Engels een korte inleiding waarbij hij één en ander vertelde over zijn samenwerking met Kees Epskamp wiens boek “Theatre for development” postuum verschenen is.
Lees meer