CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer. In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.
In ons tag overzicht is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.
Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.
Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.
Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.
Wilt u een CD of DVD laten recenseren door één van de medewerkers van CultuurpodiumOnline, dan kunt u een exemplaar, liefst voorzien van achtergrondinformatie of persbericht opsturen naar ons postadres.
Uw productie op
CultuuurpodiumOnline
De redactie van Cultuurpodium Online ontvangt een grote hoeveelheid uitnodigingen voor voorstellingen, concerten en festivals. Jammer genoeg kunnen we niet van alles verslag doen in ons magazine. We proberen bovendien om een zo afwisselend mogelijk beeld te geven van wat er op de Nederlandse podia allemaal te beleven valt. We kunnen daarom niet garanderen dat we aandacht aan uw voorstelling zullen besteden. Wel kunnen we altijd een kort bericht over uw productie melden via onze twitterstream.
Onderwerp: FESTIVAL
08 05 07 - 10:59
Druk bezocht bevrijdingsfestival Overijssel
Tekst en beeld van Henry Krul (klik voor vergroting)
Hoewel delen van het Koninkrijk eerder of later werden bevrijd, wordt op 5 mei jaarlijks de bevrijding van het Koninkrijk der Nederlanden in 1945 van de Duitse en Japanse bezetter gevierd. Nederland is uniek, omdat we niet een, maar twee dagen van herdenken en vieren hebben. 4 en 5 mei zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar ze hebben ieder afzonderlijk hun eigen specifieke karakter, betekenis en plaats in de Nederlandse samenleving.
En op zaterdag 5 mei was het weer zover. Tweeënzestig jaar na het beëindigen van de 2e wereldoorlog vierden we opnieuw bevrijdingsdag. Sommigen deden dit vrijwel onopgemerkt, soms waren er lokale festiviteiten en wie het groots wilde vieren ging naar één van de vele bevrijdingsfestivals. Er was keuze volop want je kon terecht in Amsterdam, Haarlem, Vlissingen, Roermond, Den Bosch, Assen, Leeuwarden, Almere, Groningen, Rotterdam, Wageningen, Haarlem, Utrecht of Zwolle.
Voorzover ik meen te weten is 5 mei normaliter niet voor iedereen automatisch een vrije dag. Dat was dan wel mooi boffen dit jaar. Want het viel op zaterdag. En het zonnetje werkte mee. Ik was afgereisd naar Zwolle om daar de festiviteiten mee te maken. Aangekomen op het station, zo rond half 2, was te zien dat er hier iets bijzonders plaatsvond. Vele jongeren, al dan niet basic, cool, gothic of anderszijds uitgedost, trokken verder richting het centrum en vervolgens naar park De Wezenlanden. Na 15 minuten lopen was muziek al hoorbaar. Bij de ingangen van het festivalterrein werd je gecheckt op o.a. meegenomen drink-, etenswaren en glas en blik. Dit was dus niet toegestaan.
Lees meer
Onderwerp: MUSICAL
07 05 07 - 18:56
Nominaties voor Musical Awards bekend gemaakt
Tekst en beeld van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
Dit keer foto's van een aantal genomineerde creatives.
De nominaties voor de musicalawards zijn bekend gemaakt en degenen die op 21 mei a.s. kans maken op zo'n award kunnen zich vast gaan verheugen. De productie Doe Maar! heeft de meeste nominaties in de wacht gesleept (10), op de voet gevolgd door Tarzan (8). Honk!, Wat zien ik?!, Grease en The Wiz hebben ieder 4 nominaties en My Fair Lady en Rembrandt kunnen zich verheugen in 3 nominaties. Verder nog nominaties voor Cats (2), Chess (2), Jungle Boek (1), Kikker in de Wolken (1), The Last 5 Years (1) en Nijntje op vakantie (1).
De uitreiking van Nederlands belangrijkste musicalprijzen is op maandag 21 mei in Studio 24, tijdens het achtste John Kraaijkamp Musical Awards Gala. De AVRO zendt het gala van 20.30 tot 22.30 uur live uit op Nederland 1 en van 20.00 tot 23.00 uur op Radio 2. Voor uitgebreide achtergrondinformatie en het laatste nieuws over de John Kraaijkamp Musical Awards kunt u terecht op www.musicalaward.nl.
Lees meer
Onderwerp: TONEEL
07 05 07 - 16:06
Première Paradijs Poesjkin “ Het Gelders Orkest, Introdans en Toneelgroep Oostpool
Door Gerjanne Tiemens en foto's van Antoinette Mooy (klik voor vergroting)
Zaterdag 5 mei 2007
Poesjkin Festival
’t Is tijd, mijn lieve, tijd! Mijn hart verlangt naar rust. De dagen vlieden heen, en elke spanne blust een deeltje van het zijn. Voor ons, voor jou en mij, begint het leven pas “ toch is de dood nabij. Geluk kan niet bestaan - wél rust en vrije wil. Ik hunker naar een oord ver weg, verscholen, stil, waar ik geen slaaf meer ben, maar al mijn kracht en tijd kan wijden aan mijn werk en pure tederheid.
Alexander Poesjkin (1834)
De voorstelling Paradijs Poesjkin is onderdeel van het Poesjkin Festival dat van 5 t./m 20 mei in Apeldoorn, Arnhem & Nijmegen wordt gehouden. Voor meer informatie & voorstellingen (zie de website).
Alexander Poesjkin inspireert al meer dan 150 jaar componisten, acteurs, regisseurs, schrijvers, dromers, minnnaars en realisten. Voor het Poesjkin Festival heeft zijn werk geleid tot een stroom van nieuwe producties, waaronder Paradijs Poesjkin, een co-productie van Toneelgroep Oostpool, Het Gelders Orkest & Introdans.
Lees meer
De teksten zijn van de hand van presentator Hans Flupsen en komen uit de nieuwsbrief van Vrije Geluiden.
Cubaanse zangeres Estrella Acosta met haar kwintet, internationaal ensemble Mimoon met Bulgaarse zang, en de Franse topmusici Jean-Guihen Queyras en Alexandre Tharaud. MIMOON en PAUNI TRIO Mimoon is een internationaal kwartet dat werd opgericht door de muzikale omnivoren Mark Tuinstra en Saskia Meijs. Zij combineren geluiden uit alle windstreken met steeds wisselende gastmuzikanten. Dit voorjaar speelt Mimoon samen met het Pauni Trio: drie zangeressen die elkaar leerden kennen toen zij meededen aan een poging het mysterie van de Bulgaarse koortraditie te doorgronden.
Op zaterdag 12 mei tekent het Antwerp Harbour Jazz & Soul Festival met achtereenvolgens New Cool Collective, Maraca & The Latin Jazz Band, Robben FordBand, Matt Bianco, Incognito en Nate James voor een swingende set concerten in 'De Waagnatie' aan het Leopoldsdok.
Lees meer
Onderwerp: KLASSIEKE MUZIEK
05 05 07 - 10:34
Mozart over de Edison Publieksprijs voor Gran Partita van NBE
In het filmpje hierboven ziet u Mozart die zijn laatste brief aan zijn vader voorleest. De cd Gran Partita van het NBE is genomineerd voor de Edison Klassiek Publieksprijs 2007. Daar zijn ze erg blij mee. De Publieksprijs is de belangrijkste Edison want die wordt toegekend door het publiek. Zo neemt het NBE trouwens ook de cd’s op, live, met publiek erbij.
In 1999 begon het NBE met het eigen label NBELIVE. Sindsdien zijn er negentien cd's en dvd's verschenen. De cd Gran Partita, met de live opname van Mozarts blazersserenade, is eind 2005 verschenen en is al snel de populairste cd van het label geworden. En nu is deze cd als eerste NBELIVE-productie genomineerd voor een Edison. U kunt nu de Gran Partita aan de prijs helpen. U kunt hier nog tot 11 mei stemmen wie wat u betreft de Edison moet krijgen.
Lees meer
Onderwerp: TONEEL
05 05 07 - 10:24
De geschiedenis van de familie Avenier
Door Aukje met foto's van Deen van Meer (klik voor vergroting)
Stadsschouwburg 27 april
De Geschiedenis van de familie Avenier is een vierdelige feuilleton over de geschiedenis van een Nederlandse arbeidersfamilie. In 2007 zijn deel één en twee te zien, in 2008 volgen deel drie en vier. De eerste twee delen duren elk ongeveer anderhalf uur, en worden daarom op één avond gespeeld.
De feuilleton is geschreven door Maria Goos. Eerder maakte zij furore met o.a. ‘Pleidooi’, ‘Oud Geld’, ‘Familie’ en ‘Cloaca’. De successen die zij hiermee boekte hebben ervoor gezorgd dat het publiek in grote getale naar haar toneelstuk is gaan kijken. Het resulteerde in uitverkochte zalen.
Maria Goos heeft zich voor dit stuk laten inspireren door levens van ‘echte’ mensen en ging bij twee Nederlandse families op bezoek. Maar vooral nam ze een voorbeeld aan haar eigen Brabantse familie. Zij creëerde uit haar gegevens een typisch Nederlandse familie, die we voor eerst ontmoeten in 1955, op oudjaarsavond. Oma (Fockeline Ouwerkerk) ligt op sterven en de familie wordt bijeen geroepen om afscheid te nemen. Daar doen sommigen nogal luchtig over, omdat het niet de eerste keer is dat geroepen wordt dat oma op sterven ligt.
Lees meer
Tekst en beeld van Eddy Westveer (klik voor vergroting)
zaterdag 28 april 2007, Grote Kerk, Terneuzen
Op het verlaten podium staan wat stoelen met muzieklessenaars. Er ligt een contrabas en er staan een saxofoon en een gitaar in een standaard gereed. Het podium oogt alsof er een voorstelling is geweest en gereed gemaakt moet worden voor de volgende avond. Van rechts komt een in blauwe werkkleding gehulde schoonmaakploeg het toneel op. Eén van de schoonmakers weet te vertellen waar de voorstelling van die avond, Porgy en Bess, over gaat. Een andere schoonmaker wordt geïntrigeerd door de gitaar en begint er een beetje aan te plukken. Zo begint langzamerhand het echte verhaal van Porgy en Bess beeldend te worden.
De leden van de schoonmaakploeg transformeren op natuurlijke manier in de kernfiguren van Gershwin’s opera. De slechterik Crown, de droompoederleverancier Sportin’ Life, de kreupele en sympathieke Porgy en de mooie Bess worden op overtuigende manier uitgebeeld. Het oorspronkelijke verhaal speelt op Catfish Row, waar er na een dag zware arbeid op de katoenplantages gedobbeld en gedronken wordt. Op het toneel wordt nog even gediscussieerd over het zwart schminken van de acteurs, maar de verteller zegt dat dat niet hoeft; “ze zien toch wel dat we geen negers zijn”. Dit is een vaak omstreden punt geweest, want Gershwin had via testament geregeld dat uitvoering alleen mocht door zwarte acteurs en actrices.
Lees meer