Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.




Onderwerp: FESTIVAL, STRAATTHEATER

29 07 07 - 21:48

Peter Shub amuseert zonder ook maar één woord te spreken

Peter Shub Peter Shub Peter Shub
Van 19 t/m 22 juli vond alweer de dertiende editie plaats van het Internationaal Straattheaterfestival (ISTF) in Gent. Henry Krul sinds 2002 regelmatig te gast op het festival fotografeerde aldaar en doet verslag van enkele voorstellingen voor Cultuurpodium.nl

Het ISTF organiseert jaarlijks De Grote Prijs ISTF, een wedstrijd tussen selecteerde artiesten samengesteld uit jonge en nieuwe makers in confrontatie met wat oudere meer ervaren spelers. Eén van de oudere en ervaren spelers is Peter Shub. Peter Shub, Amerikaan, is ooit begonnen op straat en speelde nu voor het eerst sinds 10 jaar weer voor een buitenpubliek. Weg van de vertrouwde piste en de geborgenheid van de theaterzalen. Hij heeft de afgelopen jaren een grote reputatie opgebouwd in o.a. Carré Amsterdam, Comedy festival Arosa, Comedy Arts Moers, de Keulense Komedie en kreeg de ‘Jury Award’ op het Internationaal Theaterfestival in Cannes voor zijn one man comedy show ‘Nice night for an evening’.

In hartje Gent waar ook de Gentse Feesten plaatsvonden had Shub met zijn mimespel, hij speelde delen uit zijn indoorvoorstelling ‘Nice night for an evening’, grote delen van het Emile Braunplein aan zijn voeten gekluisterd. En waardoor? Ja, dat is dus moeilijk uit te leggen. Lees meer

Gebruikte Tags: , , ,

Onderwerp: LOCATIETHEATER, FESTIVAL, DE PARADE

29 07 07 - 16:16

Mikado door Alix Adams en Finn Poncin

Mikado
Door Mieke Kreunen (foto De tijd is rijp)

De herhaling van Hertenkamp is net afgelopen maar wie er nog niet genoeg van heeft kan Eva en Wiebe Vorsselmans nog één keer in actie zien op De Parade waar ze ons in hun voorstelling Mikado hun magische Manga momenten laten meebeleven.

Hun dochter Lila, in de TV serie nog een baby is ondertussen een grote meid en bevindt zich in Japan in een klooster waar ze op het punt staat om Shojo Manga Mistress van de 5e ring te worden. Wiebe en Eva houden contact met haar middels het magische Manga ritueel en doen daarbij ook een beroep op de inzet van het publiek dat heel bereidwillig - Paradepubliek eigen - aan alles meedoet.

Sfeertje, aankleding en geur zijn Oosters en Wiebe en Eva gaan gekleed in een kleurige kimono. Het publiek krijgt eerst wat achtergrond informatie ondermeer over de Japanse Dr. Masaru Emoto die heeft ondekt hoe positieve en negatieve gedachten van invloed zijn op waterkristallen. En aangezien wij mensen voor 70 % uit water bestaan is dat een belangrijk gegeven en in de Paradetent bevindt zich niet minder dan 4753 litr water op de tribune. Eva en Wiebe gaan ons dus op hun geheel eigen wijze voor om met dat gegeven spirituele verdieping te bereiken.

Lees meer

Gebruikte Tags: , , , , ,

Onderwerp: MUZIEK, LOCATIETHEATER, FESTIVAL, DE PARADE, DANS, TONEEL

29 07 07 - 15:04

Koud meisje van Orkater

Door Mieke Kreunen

Twee acteurs, twee muzikanten en een rijtje stoeptegels, het lijkt ondoenlijk om daarmee een voorstelling te maken waarvan het publiek het jammer vindt als het afgelopen is. Orkater krijgt het voor elkaar in de voorstelling Koud Meisje die op dit moment te zien is op De Parade. Een verhaal zit er eigenlijk niet in deze voorstelling die gemaakt werd door Arend Niks want het is een aaneenschakeling van snapshots van het leven, de hoogtepunten en de dramatische momenten. Ria Marks en Paul van der Laan voeren ons in hoog tempo langs allerlei situaties en gebeurtenissen die voorkomen in het menselijk bestaan. Dat gaat van simpele kwesties zoals wat er gebeurt na de vraag "is deze stoel bezet?" tot betekenisvolle momenten aan het graf van een dierbare. Centraal staat het gevecht met het eigen lijf en de eigen gedachten dat geleverd moet worden. Want per slot van rekening wat is een mens meer dan een lijf, gedachten en een wil om die twee dingen richting te geven?

Lees meer

Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

Onderwerp: DANS, FESTIVAL, LOCATIETHEATER

28 07 07 - 15:55

Ali Salmi (Osmosis Cie) in eigentijdse dansvoorstelling Waterfloor

Ali Salmi van Osmosis Cie Ali Salmi van Osmosis Cie Ali Salmi van Osmosis Cie
Van 19 t/m 22 juli vond alweer de dertiende editie plaats van het Internationaal Straattheaterfestival (ISTF) in Gent. Henry Krul sinds 2002 regelmatig te gast op het festival fotografeerde aldaar en doet verslag van enkele voorstellingen voor Cultuurpodium.nl

Neem ’s avonds laat een afgelegen uitgestrekte vlakte, plaats daar een groot videoscherm met daarvoor een glinsteren metaalachtige dansvloer, projecteer beeld en laat Ali Salmi de voorstelling Waterfloor dansen. Dit is wat op een drietal avonden om 23.00 uur op verschillende afgelegen locaties in de buitenwijken van Gent gebeurde. Als je zover vanaf het centrum op afgelegen plekken programmeert dan weet je dat dit geen massa’s publiek trekt. Dat was ingecalculeerd en dus was iedereen iedere avond tevreden.

In Waterfloor danst Ali Salmi solo (evenals in zijn eerdere creaties Flesh en Transit). Een voorstelling van amper 30 minuten waarbij de contouren van Salmi van tijd tot tijd versmelten met de videobeelden. Soms contrasterend met de bestaande beelden, soms als samensmelting.

Ik hou van de meeste dansvoorstellingen in de openlucht (zoals o.a. van Ex Nihilo, Tango Sumo, Vendaval en Producciones Imperdibles) en dit is daar geen uitzondering op. Het speelvlak is beperkt tot pakweg max. 50 m2 waardoor de dansvloer en de mogelijkheden beperkt zijn. Daarintegen levert de voorstelling, gesitueerd in een enorm grote kale omliggende ruimte, wel een heel sterk beeld op. Kortom, een mooie krachtige voorstelling. Lees meer

Gebruikte Tags: , , , ,

Onderwerp: MUZIEK, DE PARADE, POP-ROCK

27 07 07 - 16:16

Stratemakeropzeeshow: tijdloze liedjes in brave uitvoering

Door Mieke Kreunen

De Stratemakeropzeeshow was een kinderprogramma van de VARA uit de jaren 1972-1974 waar een hele generatie kinderen mee opgroeide. En ook volwassenen genoten van Erik Engerd, De Deftige Dame en De Stratemaker die allerlei conventies doorbraken, vieze woorden gebruikten bij de vleet en ondeugende dingen deden die kinderen eigen niet mochten van hun ouders. De serie werd een enorm succes niet in de laatste plaats dankzij de liedjes van Harry Bannink, Willem Wilmink en Hans Dorrestein die zeer tot de verbeelding spraken en die door velen nog altijd kunnen worden meegezongen. De tijdloze liedjes van de Stratemakeropzee zijn herontdekt en worden in het najaar van 2007 door Excelsior Recordings op CD uitgebracht vertolkt door popartiesten van nu. De Paradevoorstelling is daarvan een voorproefje. Velen in het publiek zingen zachtjes mee met liedjes zoals 'Liegbeest' en 'Ik poep een drol in je speelgoedservies'. Van het kinderactivisme dat de echte Stratemakeropzeeshow uitstraalde is alleen in deze voorstelling weinig over. Hoewel de muziek nog altijd erg leuk is en de teksten onnavolgbaar goed is het geheel behoorlijk braaf.

Lees meer

Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

Onderwerp: FESTIVAL, LOCATIETHEATER

26 07 07 - 10:05

Topvoorstelling Manon van Jean van Florette door Compagnie Marius

Compagnie Marius met Manon van Jean van Florette Compagnie Marius met Manon van Jean van Florette Compagnie Marius met Manon van Jean van Florette
Van 19 t/m 22 juli vond alweer de dertiende editie plaats van het Internationaal Straattheaterfestival (ISTF) in Gent. Henry Krul sinds 2002 regelmatig te gast op het festival fotografeerde aldaar en doet verslag van enkele voorstellingen voor www.cultuurpodium.nl

Al jaren hoor ik van diverse mensen dat de voorstellingen van Compagnie Marius (voorheen De Onderneming) zo de moeite waard zijn. Ik hou persoonlijk niet van teksttoneel en bij het vernemen dat hun voorstellingen vaak 4 tot 6 uur in beslag nemen schrok mij tot dusver af.
Echter als je iets zelf niet meemaakt dan kun je er ook niet over oordelen en dus bezocht ik tijdens mijn laatste dag van het ISTF de voorstelling Manon van Jean van Florette.

Een wandeling van ca. 2,5 km vanaf het centrum van Gent door het prachtige Groot Begijnhof naar de speellocatie was al zeer de moeite waard. Bij de speellocatie aangekomen, gelegen in een “ongepolijst” park hing al een zeer ontspannen sfeer. Mensen zaten verzameld op bankjes genietend van een glaasje pastis of sirope de cassis.
Verder op weg naar de speellocatie, zo’n 200 meter verder, kon je gerust je drankje meenemen. “Vooral doen” werd gestimuleerd. De voorstelling was met 250 bezoekers uitverkocht en nadat iedereen een plekje op de prachtige tribune (met rugleuning en soort van tafeltje) gevonden had begon het stuk uit het niets (zo leek het tenminste). Lees meer

Gebruikte Tags: , , , , , , ,

Onderwerp: POP-ROCK

25 07 07 - 14:37

Impossible Guitar Parts

Steve Vai Ann Marie Calhoen & Steve Vai Jeremy Colson
Tekst en beeld van Maarten Grootendorst (klik voor vergroting)

De titel van deze recensie is ooit door Frank Zappa verzonnen. Hij gebruikte deze tekst als credits op een aantal van zijn albums achter de naam van Steve Vai. Wanneer een gerenommeerd gitarist als Zappa, die in zijn tijd bekend stond om zijn fenomenale en onnavolgbare solo’s, je die eer gunt moet je wel wat in je mars hebben.

Halverwege de jaren tachtig wordt hij vooral bekend als gitarist bij de hardrock bands Alcatrazz, David Lee Roth en Whitesnake. Bands waar een groot deel van de act bepaald wordt door de show er om heen. Bij het grote publiek, voor zover men hem al kent, heeft hij de naam vooral een “show gitarist” te zijn. Het is een feit dat Steve Vai tijdens zijn optredens het show element niet weg laat maar hij combineert dit uitstekend met zeer geraffineerd gitaarspel.
Kort geleden heeft hij een nieuwe dubbel CD uitgebracht waarop duidelijk te horen is dat hij meer is dan de hardrock gitarist. Dit nieuwe album, Sound Theories, bevat de registratie van 5 concerten die hij samen met het Metropool Orkest verleden jaar alleen in Nederland heeft gegeven. Tijdens deze concerten speelt hij bewerkingen van een aantal nummers en eigen composities voor het orkest. Voor de tour die hij ter gelegenheid van deze cd op dit moment maakt heeft hij zijn oude band “the Breed”, waarmee hij 6 jaar heeft opgetreden deels vervangen door een nieuwe line-up. Verassend element is de toevoeging van twee violisten, Ann Marie Calhoun en Alex DePue. Door deze toevoeging wil hij proberen de sfeer van de optredens met het Metropool orkest te benaderen.
Na de concerten met het Metropool orkest ben ik erg benieuwd of de wijzigingen in zijn band uitwerking zou hebben op zijn muziek. Op 18 juli treedt hij op in de Melkweg en kunnen zijn Nederlandse fans kennis maken met de nieuwe band. Lees meer

Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

Onderwerp: FESTIVAL, LOCATIETHEATER

23 07 07 - 20:32

De Kantine van Polly Maggoo

De Kantine van Polly Maggoo De Kantine van Polly Maggoo De Kantine van Polly Maggoo
Tekst en beeld van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)

Vorig jaar was ik diep onder de indruk van de voorstelling Jøsenfjord/Lampedusa van Polly Maggoo, omdat die een actueel en aangrijpend thema van bootvluchtelingen zo ontzettend goed dicht bij huis en onder de huid bracht. Dit jaar hebben ze een nieuwe productie De Kantine en maken mijn hooggespannen verwachtingen meer dan waar. Ook nu weer een maatschappelijk relevant thema dat theatraal, muzikaal en dit keer ook culinair is vormgegeven: de Poolse havenarbeiders en hun strijd onder leiding van Lech Walesategen het communisme vanuit de scheepswerf in Gdansk.

Plaats van handeling is de kantine waarin Joeri en Ola de Poolse havenarbeiders te eten en drinken geven en waar de arbeiders elkaars verwachtingen, hoop, lief en leed delen. Het publiek neemt deel aan de voorstelling want bevolkt de lange tafels waarop sober maar proper is gedekt met geruite onderkleden waarop gehaakte ronde sierkleedjes liggen. Wij zijn de arbeiders in de kantine dus we eten er ook en krijgen tijdens de drie uur die de voorstelling duurt een Pools driegangendiner voorgeschoteld, volgens beproefd recept van Ola.

Derde hoofdpersoon in de voorstelling is Milosz, de oude vriend van het echtpaar die na de opstanden gedesillussioneerd naar Nederland vertrok om een nieuw bestaan op te bouwen. Samen met Ola en Joeri maakt hij de balans op van de heftigste periode uit de recente Poolse geschiedenis waarbij de arbeiders zich met grote moeite konden bevrijden van hun communistische overheersers, een strijd waaruit het land, en zeker de mensen die er bij betrokken waren, niet zonder kleerscheuren tevoorschijn kwam. Lees meer

Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , ,