Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK, POP-ROCK, JAZZ

12 Juli 2013

Viva Brasil Festival brengt Braziliaanse iconen naar Amsterdam

Ceumar Spok Frevo Djavan
Tekst: Clarissa Mattos
Beeld: Ron Beenen

De zon was ruimschoots aanwezig en met de zomerse temperaturen was het scenario het afgelopen weekeinde compleet voor een tropische sfeer in Amsterdam. Het Viva Brasil festival maakte het plaatje compleet met een driedaags programma met onder andere de Braziliaanse sterren Gal Costa en Djavan. 

De Nederlandse zangeres Josee Koning - dé Nederlandse ambassadrice van Braziliaanse muziek - was gastvrouw van het festival en een perfecte vertegenwoordiging van de muzikale verbinding tussen Brazilië en Nederland. De eerste editie van het Festival vond plaats in 1994 en sindsdien heeft het Viva Brasil Festival verschillende grote namen van de Braziliaanse muziek naar Nederland gebracht zoals João Bosco, Gilberto Gil en Daniela Mercury. Gal Costa ontbrak nog aan deze indrukwekkende lijst. Afgelopen vrijdag kwam een lang gekoesterde wens van de festivalorganisatie tot leven.

Gal Costa  Spok Frevo Gal Costa

Gal Costa met poëtische opening door Ceumar

De eerste avond van het festival bracht twee bijzondere vrouwenstemmen. De in Amsterdam wonende Braziliaanse zangeres Ceumar, zichzelf begeleidend met enkel haar gitaar en haar delicate muzikaliteit, vulde de zaal van de RAI Theater in Amsterdam met poëzie. Met een solo-optreden van deze vakvrouw komt haar essentie als singer/songwriter het best tot zijn recht. Elk ander element op het podium is dan overbodig. Het was het perfecte voorgerecht voor wat nog zou volgen deze avond: een show van zangeres Gal Costa.

Samen met Maria Bethânia, Gilberto Gil en Caetano Veloso vormde Costa de Braziliaanse Tropicalismo beweging in de zestiger en zeventiger jaren. Daarna werd Costa met haar onmiskenbaar kristalijne stem beroemd met nummers van de meest populaire liedjesschrijvers uit Brazilie zoals Tom Jobim en João Bosco.

Haar meest recente project ‘Recanto’ is tot stand gebracht onder regie van Caetano en Moreno Veloso. Vader en zoon hebben een prachtig harmonieus en tegelijkertijd gedurfd overzicht van Gal’s muzikale carrière samengesteld. Veel klassiekers werden vernieuwd met arrangementen waar de inzet van ruwe electronische geluidslandschappen niet werd geschuwd.

De show begon dramatisch. Gal zittend en gekleed in het zwart, met slechts een spotlight op het gezicht, zong drie intense nummers. De toon was bijna somber, maar toen het publiek nauwelijks meer kon ademen, kwam ze met een innovatieve versie van "Divino e Maravilhoso" en zette hiermee een heel andere toon voor de rest van het concert. Het schokeffect werkte als bevrijdende omslag. Het leek alle harten in de zaal te openen.

De door Caetano Veloso gekozen esthetiek zet Gal Costa voor nieuwe uitdagingen en het is duidelijk dat ze door de begeleiding van Domenico Lancellotti (drums en drumcomputer), de virtuose Pedro Baby (elektrische en akoestische gitaar) en Bruno Di Lullo (bas) veel energie krijgt.  Al met al een geslaagd concert dat door het overwegend Braziliaanse publiek positief werd ontvangen.

Lilian Vieira Spok Frevo Djavan

Carnaval en Forró uit Pernambuco   

De zaterdag van het festival was gewijd aan de cultuur van Pernambuco, een deelstaat van Brazilie waarin Nederlands-Brazilie in de 17de eeuw is gevestigd. Typische ritmes zoals de sensuele Forro en de carnavalsmuziek genoemd Frevo Pernambucano werden gespeeld door de Amsterdams-Braziliaanse Banda Forrozar en de populaire zangers André Rio en Paulinho Leite uit Recife, hoofdstad van Pernambuco.

Tegelijk speelde in het Bimhuis de Braziliaanse bigband Spok Frevo onder leiding van saxofonist Inaldo ‘Spok’ Cavalcante. Deze band blinkt uit in frevomuziek, de razendsnelle en virtuoze carnavalsmuziek uit Recife. Frevo ontstond honderd jaar geleden uit Europese marsmuziek en polka’s. Het orkest was zaterdagavond flink op dreef. De Volkskrant schreef over een eerder concert: ‘Parkeriaanse solo’s van Spok, duizelingwekkende en massa verplaatsende trombonepartijen, trompetten die elkaar omhoog jagen... adhd-jazz van de meest opwindende soort'. Dat werd ook deze avond waargemaakt. Passend bij een festival schoof later de band van zanger André Rio aan bij het publiek en zong Rio een paar nummers mee. Grappig was de rol van de vertaalster. Cavalcante deed voorkomen of hij geen engels sprak. Alle uitvoerige uitleg moest door een charmante meegebrachte vertaalster annex danseres in vuurrood mantelpakje vertaald worden. Het overwegend Nederlandse publiek kreeg gedurende het concert zo een portie Braziliaanse muziekgeschiedenis voorgeschoteld. Aan het eind van de avond zou blijken dat de bandleider de engelse taal meer machtig was dan hij het publiek deed geloven. Deze avond vol energie verdiende meer publiek. Degenen die wél aanwezig waren genoten zichtbaar.

Lilian Veeira Gal Costa Djavan 

Djavan met vooraf Lilian Vieira

Lilian Vieira mocht met gitarist Kees Gelderblom de avond openen. Een af en toe geëmotioneerde Vieira speelde een aantal Braziliaanse klassiekers en een aantal eigen stukken.  Speciaal was de aankondiging van een klassieke samba uit 1978 (Zé do Caroço) die Vieira met trots opdroeg aan de huidige situatie van honger naar verandering in het thuisland van de in Utrecht wonende Braziliaanse zangeres.

De 63-jarige Djavan heeft  zich met 35 jaar ervaring ontwikkeld tot één van de meest populaire en creatieve Braziliaanse artiesten. Zijn geluid is even toegankelijk, herkenbaar als origineel. Zijn hartverwarmende composities klinken als een eigentijdse mix van Braziliaanse en Afrikaanse ritmen met invloeden uit de jazz, pop en R&B. Dat was zondag in het Muziekgebouw niet anders.

Veel van Djavan’s muziek is verworden tot klassiekers. Djavan’s album Luz, met daarop een solo van Stevie Wonder bereikte platinum in 1983. Drie jaar later won hij met The Manhattan Transfer Brasil een Grammy. Toch probeert Djavan tijdens het concert niet eenvoudig te scoren met enkel oude hits. Daarvoor heeft hij te veel onrust gaf hij in een vraaggesprek aan. Hij houdt ervan om zichzelf opnieuw uit te vinden zonder verlies van de karakterisering en identiteit van de songs. Hij vind bovendien zelf dat zijn nieuwere nummers, waarvan hij er 7 speelde op het concert, niet zoals de oude zijn. Veel van zijn bekende repertoire heeft hij met nieuwe arrangementen bewerkt. Des te opvallender en grappig genoeg verfrissend was dat hij de klassieker Meu Bem Querer uit 1978 in de originele uitvoering speelde.

De sympathieke Djavan, de meeste nummers zichzelf begeleidend op gitaar, had een brede geroutineerde band met topmuzikanten meegebracht bestaande uit 2 blazers, 2 toetsenisten, een gitarist en ritmesectie van electrische bas en drums. Djavan, zich bewust van zijn sterrenstatus, deed het hele concert zijn best zijn toehoorders te behagen. Het vrouwelijke deel van zijn publiek kwam bij het podium een aanraking van deze schijnbaar niet ouder wordende man ophalen. Bij de enthousiaste toehoorders op het balkon zocht hij met regelmaat oogcontact. Alles bij elkaar een meer dan geslaagd concert waar alleen maar blije gezichten te zien waren.

Het Festival in 2014

De organisatie van Viva Brasil kondigde voorafgaand aan het concert van Djavan aan de komende jaren zeker door te gaan met het festival. Wel heeft het er voor gekozen om de concerten meer te spreiden. Hoe dat er precies uit gaat zien is op dit moment nog niet bekend, maar in ieder geval zullen niet alle concerten in één weekend plaatsvinden. De herintroductie van het festival mag geslaagd genoemd worden. Mooie namen op het affiche, bijzondere concerten in een gezellige sfeer. Concerten die niet alleen voor liefhebbers van Latijns-Amerikaanse muziek maar voor een breder publiek interessant zijn.




=================

gravatar for Pollyane

Het was top! Leuk dat jullie er waren!
Heel leuk geschreven! Tot gauw!
xxx

Pollyane (URL) - 12-07-’13 11:14


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.