Onderwerp: JAZZ, POP-ROCK
3 Juni 2013
Bassiste Phaedra toont veelzijdigheid op tweede album
Door: Serge Julien
Dat pop en jazz gewoon samen kunnen gaan, is al lang geen hoge wetenschap meer. Wouter Hamel, Ntjam Rosie en Tim Wes zijn zomaar drie Nederlandse talenten die zonder moeite de brug bouwen tussen deze twee muziekstromingen. Wie ook al langer tussen deze twee werelden opereert, is de veelzijdige bassiste Phaedra. Still Listening is de titel van haar fraaie tweede album.
Phaedra Kwant is basgitariste, contrabassiste, zangeres en tekstschrijfster. Haar cv vermeldt dat ze de ‘eerste vrouwelijke Master of Music Basgitaar’ van Nederland is. Ze volgde lessen en workshops bij bepaald niet de minste musici als Richard Bona, Jimmy Haslip en Victor Bailey. Phaedra heeft veel sporen liggen in het pop- en theatercircuit. Ze werkte samen met Liesbeth List, Krystl, 3J’s en Hans Vermeulen. Maar naast pop schakelt ze net zo makkelijk over naar jazz. Zo tourde ze in binnen- en buitenland met pianist Mike del Ferro en trompettist Saskia Laroo. Geen onaardige achtergrond dus.
Statement
Op Still Listening komen alle composities en teksten van Phaedra’s eigen hand, evenals de productie. “Pretty much of everything is what I wanna do, ” zingt ze met een fijn en soepel stemgeluid in de groovy uptempo opener Pretty Much. Dat statement zet de muzikante meteen luister bij als ze na het door vrolijke blazers aangezette nummer afwisselt met de serene, melancholische, en aangrijpende instrumental Milton’s Air. Op deze track met prachtige begeleiding van pianist Rembrandt Frerichs, zweef je weg bij het beluisteren van haar emotionele fretloze basspel.
Topmuzikanten
In haar band komen we naast Frerichs ook andere topmuzikanten tegen als drummer Arno van Nieuwenhuize, trompettist Ruud Breuls en saxofonist Rolf Delfos tegen. Maar ook meestergitarist Peter Tiehuis is van de partij. Samen met Frerichs geven zij van effecten doorspekte soli in het catchy Talking To Tokyo, waarin Phaedra zelf geen misselijk klinkende basloopjes laat horen. Boy Edgar-prijs winnaar Oene van Geel laat uitstekend vioolwerk horen in de opzwepende fusion funk van Action Hero.
Kwant zingt met haar rustgevende stem de dromerige en sfeervolle titeltrack die prima past tijdens een wandeling in de duinen, terwijl een licht Zuid-Amerikaans sfeertje doorademt in de ballad Evening Gift. De meer serieuze klanken maken plaats voor de jolige instrumentale ska jazz in Wet Dog. Een van de hoogtepunten is het gevoelige Father’s Day dat dezelfde hoge kwaliteit toont als Milton’s Air.
Prettige balans
Still Listening is een aangename luisterervaring. Er is een prettige balans tussen rustige en meer uptempo liedjes, soms instrumentaal en dan weer met zang. De composities van Phaedra zitten stuk voor stuk goed in elkaar. Er zijn de meer complexe jazz structuren die weer worden afgewisseld door heldere popmelodieën. De veelzijdigheid vloeit echter moeiteloos in elkaar over, waardoor het logisch en natuurlijk klinkt. Kwant heeft in dat opzicht een neus voor avontuurlijke en tegelijkertijd toegankelijke composities. En dat is knap. Daarnaast bezit Phaedra een prettige en sympathieke stem die iets vertrouwds oproept, alsof ze al jaren een goede vriendin is. Tel daarbij op haar indrukwekkende basspel en je blijft luisteren naar dit album. Still listening dus!
Still Listening is onder andere verkrijgbaar via iTunes, Bol.com en de betere cd-zaak.