Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: JAZZ, POP-ROCK

3 Juni 2013

Bassiste Phaedra toont veelzijdigheid op tweede album

Pheadra Kwant

Door: Serge Julien
Dat pop en jazz gewoon samen kunnen gaan, is al lang geen hoge wetenschap meer. Wouter Hamel, Ntjam Rosie en Tim Wes zijn zomaar drie Nederlandse talenten die zonder moeite de brug bouwen tussen deze twee muziekstromingen. Wie ook al langer tussen deze twee werelden opereert, is de veelzijdige bassiste Phaedra. Still Listening is de titel van haar fraaie tweede album.

Phaedra Kwant is basgitariste, contrabassiste, zangeres en tekstschrijfster. Haar cv vermeldt dat ze de ‘eerste vrouwelijke Master of Music Basgitaar’ van Nederland is. Ze volgde lessen  en workshops bij bepaald niet de minste musici als Richard Bona, Jimmy Haslip en Victor Bailey. Phaedra heeft veel sporen liggen in het pop- en theatercircuit. Ze werkte samen met Liesbeth List, Krystl, 3J’s en Hans Vermeulen. Maar naast pop schakelt ze net zo makkelijk over naar jazz. Zo tourde ze in binnen- en buitenland met pianist Mike del Ferro en trompettist Saskia Laroo. Geen onaardige achtergrond dus.

Statement
Op Still Listening komen alle composities en teksten van Phaedra’s eigen hand, evenals de productie. “Pretty much of everything is what I wanna do, ” zingt ze met een fijn en soepel stemgeluid in de groovy uptempo opener Pretty Much. Dat statement zet de muzikante meteen luister bij als ze na het door vrolijke blazers aangezette nummer afwisselt met de serene, melancholische, en aangrijpende instrumental Milton’s Air. Op deze track met prachtige begeleiding van pianist Rembrandt Frerichs, zweef je weg bij het beluisteren van haar emotionele fretloze basspel.

Topmuzikanten
In haar band komen we naast Frerichs ook andere topmuzikanten tegen als drummer Arno van Nieuwenhuize, trompettist Ruud Breuls en saxofonist Rolf Delfos tegen. Maar ook meestergitarist Peter Tiehuis is van de partij. Samen met Frerichs geven zij van effecten doorspekte soli in het catchy Talking To Tokyo, waarin Phaedra zelf geen misselijk klinkende basloopjes laat horen. Boy Edgar-prijs winnaar Oene van Geel laat uitstekend vioolwerk horen in de opzwepende fusion funk van Action Hero.

Kwant zingt met haar rustgevende stem de dromerige en sfeervolle titeltrack die prima past tijdens een wandeling in de duinen, terwijl een licht Zuid-Amerikaans sfeertje doorademt in de ballad Evening Gift. De meer serieuze klanken maken plaats voor de jolige instrumentale ska jazz in Wet Dog. Een van de hoogtepunten is het gevoelige Father’s Day dat dezelfde hoge kwaliteit toont als Milton’s Air.

Prettige balans
Still Listening is een aangename luisterervaring. Er is een prettige balans tussen rustige en meer uptempo liedjes, soms instrumentaal en dan weer met zang. De composities van Phaedra zitten stuk voor stuk goed in elkaar. Er zijn de meer complexe jazz structuren die weer worden afgewisseld door heldere popmelodieën. De veelzijdigheid vloeit echter moeiteloos in elkaar over, waardoor het logisch en natuurlijk klinkt. Kwant heeft in dat opzicht een neus voor avontuurlijke en tegelijkertijd toegankelijke composities. En dat is knap. Daarnaast bezit Phaedra een prettige en sympathieke stem die iets vertrouwds oproept, alsof ze al jaren een goede vriendin is. Tel daarbij op haar indrukwekkende basspel  en je blijft luisteren naar dit album. Still listening dus!     

Still Listening is onder andere verkrijgbaar via iTunes, Bol.com en de betere cd-zaak.


Gebruikte Tags:

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.