Onderwerp: JAZZ, POP-ROCK
4 Mei 2012
Akoestische magie Crawford en Sample op album ‘Live’
Bij het beluisteren van de nieuwe cd ‘Live’ van Randy Crawford en Joe Sample wordt één ding meteen duidelijk: Crawford is nog altijd een van ’s werelds beste en meest onderscheidende zangeressen. Sample vertelde ooit in een interview dat hij haar stem ervoer als een engel die door de zaal zweefde, toen hij haar voor het eerste hoorde tijdens het voorprogramma van George Benson in 1972. En geef hem eens ongelijk: haar timbre is uit duizenden herkenbaar, en voelt aan als een warme deken waar je niet onder vandaan wilt komen.
Tijdens een telefonisch onderhoud met Joe Sample vanuit zijn woning in Houston, vertelt de legendarische pianist: “Randy is zo uniek! Ze imiteert namelijk niet. Zodra ze begint met zingen, activeert ze een bepaald mechanisme, waarmee haar passie voelbaar wordt. Sterker nog: als ik soms tijdens het spelen naar haar kijk, zie ik haar spiritualiteit buiten haar lichaam treden! Dat merk ik niet bij veel zangers of zangeressen. De meeste vocalisten hebben een bepaalde formule. Randy niet. Zij belandt tijdens het zingen in een andere dimensie, waarbij ze ook het publiek aanvoelt en hen meeneemt. Ze verrast me keer op keer.”
Europese concerttournee
Het nieuwe album bevat elf songs, opgenomen tijdens een Europese concerttournee in 2008. Crawford en Sample werden tijdens die optredens bijgestaan door drumgoeroe Steve Gadd en bassist Nicklas Sample (de zoon van Joe). Het gros van de nummers komt van de Crawford en Sample’s duo albums ‘Feeling Good’ en ‘No Regrets’, uit respectievelijk 2006 en 2008. Ook ontbreken de hits ‘Street Life’ (dat Randy in 1979 zong met Sample’s band The Crusaders) en ‘One Day I’ll Fly Away’ niet, evenals publieksfavorieten ‘Rainy Night In Georgia’ en ‘Almaz’.
Sinds de optredens en de release van ‘Live’ verstreken ruim drie jaar. Je vraagt je bijna af waarom die mooie live opnames nog zo’n tijd op de plank zijn blijven liggen. Sample: “De muziekwereld is zo veranderd door de digitale mogelijkheden, dat er nu een overvloed aan muziek op de markt beschikbaar is. Ieder jaar een nieuw album uitbrengen en ook nog opvallen is een stuk moeilijker. Daarnaast kost het maken en uitbrengen van een album heel veel geld. Daarom nemen we wat langer de tijd, en kijken we naar het beste moment om met iets nieuws te komen. Vorige zomer was ik op tournee met Randy, waarbij we veel dezelfde liedjes speelden. Het leek ons een goed idee om nu met een cd te komen die daar op aansluit.“
Hit
Net als op de twee studioalbums van Crawford en Sample, zijn de live uitvoeringen jazzy, klein en akoestisch. Juist in deze opzet komt Randy’s stem nog mooier tot uiting dan ze al is. Sample kan haar niet beter eren dan met deze kaal gearrangeerde liedjes, om te laten horen hoe begaafd de zangeres is. Sample: “Randy kwam jaren geleden naar me toe met een album, waaraan vier of vijf producers hadden meegewerkt (Sample bedoelt de cd ‘Permanent’ uit 2001 - SJ). Het doel was om haar een hit te geven. Ik begreep dat eerlijk gezegd niet. Randy was de 50 al gepasseerd. Waarom wilden ze haar nog een hit geven met een glad geproduceerde plaat? Waarom niet een mooi album waarop je haar echt hoorde zingen? Toen stelde ik voor om een plaat op te nemen met een trio, waarin ze alle ruimte kreeg om haar zangcapaciteiten te presenteren. Dat idee beviel haar. Het duurde nog een aantal jaren tot we ‘Feeling Good’ opnamen, maar gelukkig kwam het er. Want weet je? Randy heeft geen hit nodig; als zij zingt, is ze al een hit!”
De passie en het plezier op het podium is duidelijk voelbaar tijdens het beluisteren van ‘Live’. Je ziet Randy zo voor je, zich compleet overgevend aan haar spirituele gevoel, terwijl Joe Sample met open mond alleen maar meer opgaat in zijn inspirerende uit duizenden herkenbare pianospel. Tel daarbij op het meesterlijk ingehouden drumwerk van Gadd, en je hebt een huzarenstukje van jewelste. Sample: “Steve Gadd is een unieke muzikant. Ik hou ervan om met hem te spelen. Je kunt ervan op aan als Steve en ik samenwerken, dat we er iets speciaals van maken. We hebben ook dezelfde habits: net als ik, zijn we door de jaren heen ingetogener gaan spelen. Wanneer hij zijn drums te hard vindt klinken, trekt hij gewoon de stekkers uit de microfoons!”
Desastreus
Met een slordige vijf decennia achter zich en een CV om je vingers bij af te likken, speelt Sample, 72 lentes jong, nog met net zoveel plezier verder. Van jazz tot funk en van gospel tot blues, Sample draait er zijn hand niet voor om. Daarbij krijgt hij vooral een kick van het live spelen: “Opnemen in een studio geeft altijd een fijn gevoel. Je bent dan bezig met nieuwe composities en dat is hartstikke leuk. Maar het is nog veel leuker om die liedjes te spelen voor een publiek! Je hebt dan die interactie. Ik ga ook altijd tot het uiterste om een mooi optreden te geven. Ik moet er niet aan denken dat ik alleen in een ruimte zit te spelen. Dat is desastreus voor me! Ik wil dat mensen horen wat ik speel. Dat is het mooiste wat er is!“
Pure magie
Crawford en Sample’s ‘Live’ nummer voor nummer analyseren om te beoordelen, is niet nodig. Ieder liedje bezit dezelfde kwaliteit en gedrevenheid. Waan jezelf tussen het publiek en geniet van de meesterlijke samenwerking tussen Crawford en Sample. Een collaboratie die inmiddels teruggaat tot de jaren zeventig, maar in het nieuwe millennium alleen maar rijper wordt. Pure magie!
‘Live’ (PRA Records) van Randy Crawford en Joe Sample is nu verkrijgbaar via onder andere iTunes, Bol.com en de betere platenzaak.