Onderwerp: JAZZ, POP-ROCK
3 Januari 2012
Heden en verleden op heerlijk debuut Sherry Dyanne
Teks:t Serge Julien
Beeld: Eric van Nieuwland
Albumrecensie ‘Sing Me A Song’ van Sherry Dyanne.
Het kan niet op in Nederland met het aandeel soulzangeressen. Sabrina Starke, Shirma Rouse, Ntjam Rosie en Pam Feather stoppen ieder een duit in het zakje door het culturele erfgoed door te laten klinken in hun muziek. Starke houdt ergens het midden tussen Randy Crafword en Tracy Chapman, Rouse kruist Aretha Franklin met dampende Hammond geluiden , Rosie verenigt Erykah Badu en Sade, en Feather grijpt terug naar de hoogtijdagen van Motown.
Op de valreep van het jaar kunnen we een dame met een angstaanjagend hoog zangniveau toevoegen aan het huidige aanbod: Sherry Dyanne. Eigenlijk is ‘toevoegen’ niet het juiste woord, want de Rotterdamse Dyanne draait al een aantal jaren mee. Ze trad veel op, werkte samen met Candy Dulfer, Trijntje Oosterhuis en Michael Franti, en maakte twee jaar geleden grote indruk bij ‘De Wereld Draait Door’ met het nummer ‘Why So Serious’. Na alle ervaringen werd het tijd om een eigen album op te nemen. Haar debuut ‘Sing Me A Song’ was het wachten meer dan waard.
Vijftiger jaren jazz, blues en R&B
Dyanne neemt de luisteraar in elf liedjes mee door een palet van Amerikaanse vijftiger jaren jazz, blues en R&B. Ze etaleert in die songs een stemgeluid dat een sterke vergelijking oproept met Dinah Washington. Dat moet de zangeres zelf ook weten, want met ‘What A Difference A Day Makes’ eert ze Washington op verbluffende wijze.
Facebook
Het idee voor ‘Sing Me A Song’ startte met Facebook. Dyanne vroeg aan haar vrienden op het sociale netwerk om verzoekliedjes. Uit al die liedjes koos ze er drie voor haar debuut: ‘Billie’s Blues’, ‘Lost Mind’ en een beklemmend mooi ‘Wait Till You See Him’ dat Ella Fitzgerald in 1956 opnam voor haar album ‘Ella sings The Rodgers and Hart Songbook’. Nummers die voor haar geschreven konden zijn, getuige de wel zeer natuurlijke flair in de uitvoeringen. Bijzonder is dat haar stem 60 jaar geleden lijkt te zijn opgenomen, terwijl de muzikale omlijsting toch van deze tijd is. Dat haar magistrale instrument zo goed tot uiting komt heeft ook te maken met het feit dat er vintage apparatuur wordt gebruikt, zoals te lezen valt in het bijbehorende boekje van Dyanne’s album. De microfoons bijvoorbeeld zijn dezelfde als die werden gebruikt door artiesten als Aretha Franklin en Frank Sinatra.
Op ‘Sing me A Song is ook ruimte voor overtuigend werk van eigen hand als ‘Just Cause You’re Pretty, ‘Foolish’ en ‘Make It Better’. Dyanne’s liedjes sluiten naadloos aan op de covers, waarmee ze aantoont een uitstekend gevoel te hebben voor muzikale aanpak en arrangementen. Pakkend zijn ook de swingende single ‘Come On A My House’ met een bijdrage van Candy Dulfer en ‘Lift My Blues’ dat een zeventiger jaren disco sound met zich meedraagt.
Fris en eigentijds
Sherry Dyanne is een welkome aanwinst in het Nederlandse soul en jazzlandschap, die haar langverwachte debuut meer dan waarmaakt. Ze heeft een warme en heldere stem om van te watertanden waarmee ze groten uit het verleden oproept, terwijl het geheel toch fris en eigentijds klinkt. Ze doet met haar getalenteerde zang niet onder voor reeds gevestigde namens als Starke en Rouse, maar ook past ze prima in een internationaal rijtje van namen als Sharon Jones, en vooruit Dinah Washington en Billie Holiday. ‘Sing Me A Song’ is een heerlijk debuut dat een dikke grijns op je gezicht tovert!
Sing Me A Song’ van Sherry Dyanne. is verkrijgbaar via iTunes, Amazon.com, Bol.com en Sherrydyanne.com.