Onderwerp: JAZZ
13 Augustus 2011
Eerste dag Jazz Middelheim 2011
Tekst en beeld: Michiel Fokkema (kilk voor vergroting)
Ondertussen alweer de dertigste aflevering van Jazz Middelheim. Een grote tent, een sympathiek park en een aangenaam publiek zijn de ingrediënten voor ongetwijfeld weer vier mooie dagen met een indrukwekende lijst artiesten.
Het valt nooit mee om een festival te moeten openen. Maar met Trio Grande heeft de organisatie een goede troef in handen. Stomend, blazend en ritmisch gaan zij als een speer van start. Het Trio grande bestaat uit 2 blazers, Michel Massot en Luarnet Dehors en een drummer, Michel Debrulle . Voor de gelegenheid worden zij aangevuld door pianist Matthew Bourne.
Blazer, is voor beide heren eigenlijk niet de goede term. Ze zijn multi instrumentalist. Michel Massot bespeelt er zeker 4 en Luamet Dehors een stuk of 15. Opvallend is zijn prachtige metalen contrabas klarinet. Beide heren houden erg van laag. Hoe lager hoe beter lijkt het wel. Het kan een trucje worden, zoveel instrumenten en soms ook nog tegelijk. Maar bij het Trio Grande wordt het zeker geen trucje en worden de instrumenten effectief ingezet.
Samen maken ze muziek waarin een walsje, kermisgeluiden, oosterse, klassieke en vrijere klanken worden vermengd. De nummers zijn geniaal en waar nodig perfect unisoon. De geluiden op de contrabas klarinet zijn hypnotiserend, nog extra ondersteund door de regelmatige bijna dwangmatige herhalende motieven.
Ze weten zowel dixieland als de wals naar de 21ste eeuw te trekken. Vrolijk, lyrisch, hard, snerpend, hier en daar piep-knor, maar altijd functioneel en in dienst van de muziek. De oorsprong van de muziek is duidelijk te horen maar de heren weten het op een uiterst originele wijze met moderniteit te doorspekken.
Ondertussen bespeelt Luamet Dehors verschillend saxofoons, klarinetten, mondharp, doedelzak, mondharmonica en een plastic roze blokfluit. Als hij twee klarinetten tegelijk bespeelt klinkt het als een verfijnd orgel. Soms wisselt hij 5 keer van instrument in een nummer. Wederom niet alleen een trucje, het werkt echt en het is functioneel.
Moeiteloos nemen beide heren de solo of begeleiding van elkaar over. Michel Massot weet uit de gigantische bastuba wonderschone melodieën en solos te toveren. In een intro speelt hij zelfs zijn eigen begeleiding met de melodie in de boven tonen. Je ziet aan hem dat het hard werken is maar het klinkt alsof het moeiteloos gaat.
Een uitstekend en origineel begin van het festival.
Brussels Jazz Orchestra featuring. Bert Joris
Het swingt de pan uit. Ze zijn virtuoos. Het is een echte big band. Een van de betere ter wereld zegt men. Maar het blijft bigband muziek. Een beetje saai en vooral voorspelbaar. Maar het publiek smult er van.
Bert Joris, de speciale gast op trompet heet al 20 keer op Jazz Middelheim gespeeld. Ook nu stelt hij niet teleur. Uiterst nauwkeurig en doordacht speelt hij zijn mooie solos. Ook een aantal andere orkestleden komen aan bod met solos Ook allemaal goed en virtuoos. Een verassing blijft echter uit.
Toots Thielemans Quartet with Kenny Kerner, Oscar Castro-Neves & Airto Moreira
Op het eerste gezicht lijken het vier oude mannen die nu het podium opkomen. Maar onderschat ze niet. We hebben hier te maken met 4 van de beste en meest ervaren muzikanten ter wereld die allemaal hun stempel op de moderne jazz hebben gedrukt.
Toots Thielemans mag dan 89 zijn, hij lijkt onverwoestbaar. Vanavond speelt hij met 3 van zijn vrienden en oudgedienden. Pianist Kenny Werner is virtuoos en veelzijdig. Swingen, rocken of lieflijke melodieën, hij kan het allemaal.
Gitarist Oscar Castro-Neves heeft mede aan de wieg gestaan van de Bossa-Nova met musici zoals Antonio Carlos Jobim en João Gilberto. Drummer en percussionist Airto Moreira komt ook uit Brazilië. Hij werkte met Weather Report en Chick Corea’s Return To Forever. Samen zetten ze een perfect geluid neer. Met de souplesse eigen aan de meesters maken ze aangename muziek die toch nooit verveeld en geen routine wordt. Alle vier weten ze precies wat ze moeten doen en wanneer.
Ook doen ze elk een persoonlijk nummer. De drummer doet een soort indianen ritme op de tamboerijn met zang. De gitatirst zingt een nummer van Antonio Carlos Jobim. Helaas kan hij niet zingen maar het is wel aandoenlijk. Toots speelt “Round midnight”van Thelonious Monk en hij doet dat zeer gevoelig en mooi. De pianist laat horen uit wat voor hout hij gesneden is in een fascinerende en meeslepende solo.s
Het laatste nummer is Toots’ eigen Bluesette. Als toegift spelen ze “Wonderful world”van Louis Armstrong. Een mooi einde van de zeer geslaagde eerste dag van Jazz Middelheim 2011.