Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: DANS

30 Mei 2010

Plus ou moins l'infini - virtuoze betovering

Compagnie 111 Compagnie 111 Compagnie 111
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Companie 111

In de schouwburg is het donker. Heel donker. Zelfs de groene UIT-bordjes zijn verstopt. De techniek in de zaal zit tussen zwarte doeken. Je ziet niet eens dat het voordoek opengaat. Maar ineens staat in de verte een trombonist te spelen, en verschijnt op de achtergrond stukje voor stukje een lijn. Dan wordt het weer donker.

78 lichtgevende paarse staven komen vanuit de duisternis naar beneden glijden. Ze hangen een ogenblik stil, maar beginnen dan in formaties te bewegen. Er ontstaat een waar stokkenballet, met fascinerende patronen.

Aan het einde staan alle stokken op de vloer. Vanuit de coulissen komt een lampje aangereden dat de stokken beschijnt. Om me heen wordt druk gefluisterd: "Hoe doen ze dat? Het zijn toch gewone stokken, maar ze zitten wel vast!" Ook mijn theatertechnische nieuwsgierigheid is geprikkeld. Wat een werk, wat een leuk effect en wat een strakke timing!

De ene na de andere oogstrelende verrassing komt voorbij. Uit sleuven in de vloer steekt achteraan een hoofd, verder naar voren twee handen, nog verder twee voeten. De suggestie dat daar een reus ligt met kleine handjes en voetjes laat een lach door de zaal gaan. Spelers maken jacht op hun eigen hoofd, balanceren op stokken, spelen met bungelende buizen, glijden stijf als etalagepoppen van links naar rechts en terug, hangen aan elastieken en lijken op palen door de lucht te vliegen. De objecten lijken op de spelers te reageren - wat alweer een bijzonder strakke timing verraadt. Een speler komt op met een lampje aan een lijn, alsof hij een hond uitlaat. Een tweede lampje komt van de andere kant. Voor elk lampje nemen twee spelers plaats, en plotseling ontstaat op de achterwand een duet met vier spelers. Geweldige vondst. Je ziet precies wat er gebeurt, maar het effect is er niet minder om.

Compagnie  111

Elke beweging wordt ondersteund door een geluidje, dat het effect onderstreept en versterkt. Je hebt het als publiek niet zo snel in de gaten, maar als je erop let merk je dat ook hier iemand bijzonder alert reageert: de geluidsman in de zaal. Het licht kleurt de scènes, sommige in rood, geel, blauw of groen, andere juist wit. Een kleurenwisselaar volgt de beweging van een speler, zodat het lijkt alsof hij een blauw tapijt achter zich aantrekt en een groen voor zich uitduwt. Subtiel maar o zo doeltreffend.

Normaal gesproken stoort het: als je bij een voorstelling teveel op de trucjes let mis je het verhaal en komt de voorstelling niet bij je binnen. Maar bij deze voorstelling hoort het erbij. Je hebt alle tijd om van de visuele effecten te genieten en je tegelijkertijd voor te stellen wat zich achter de schermen afspeelt. De virtuositeit maakt integraal deel uit van het spektakel. En ik hoor beide aspecten terug in de gespreksflarden die ik opvang tijdens het uitgaan van de zaal. Het is een aanstekelijke avond geweest.

Ik sluip nog even het toneel op en zie een indrukwekkende en strak georganiseerde hoeveelheid zwartgeklede mensen, attributen, touwtjes en railsystemen. De stemming is uitstekend, en er is nog heel wat werk te doen voordat alles weer in de vrachtwagen zit.

concept en schrijver: Aurélien Bory
regie: Phil Soltanoff

acteurs/performers:
Olivier Alenda, Aurélien Bory, Pierre Cartonnet, Mélanie Chartreux, Aurelius Lorenzi en Julien Cassier
met: Tristan Baudoin, Stéphane Ley, Frédéric Stoll en Arno Veyrat


Gebruikte Tags: ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.