Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: DANS

17 Januari 2010

Het National Ballet of China danst ‘Raise the Red Lantern’

Raise the red lantern Raise the Red Lantern Raise the Red Lantern
Door Annemiek Barnouw

Voor de allereerste keer in zijn vijftig jarig bestaan danste het National Ballet of China afgelopen week in Nederland, Dankzij de Gastprogrammering van het Muziektheater kon het Nederlandse publiek genieten van de voorstelling ‘Raise de Red Lantern’. Het premièrepubliek was wildenthousiast over de voorstelling en vooral over dit technisch bijzonder sterke gezelschap; waar het publiek normaal pas op staat bij de eerste solisten, kreeg nu het corps de ballet al een staande ovatie. En volkomen terecht.

Het National Ballet of China (NBC) werd in 1959 opgericht met hulp van Russische dansers. Het NBC was een combinatie van opleiding en gezelschap: voor de opleiding werden kinderen geselecteerd die door konden groeien in het ensemble. Het doel van het ensemble was klassieke balletten in China te brengen, en in de loop der tijd werden er ook veel Chinese producties gemaakt. In de eerste jaren bestond een tour uit het dansen op een stenenvloer en de volgende dag een wandeling van ongeveer 50 kilometer naar het volgende dorp. Dit was voor de dansers dus erg zwaar en het leidde dan ook tot veel blessures. Gelukkig ziet een tournee er nu niet meer zo uit, maar het NBC blijft het enige klassieke ballet gezelschap binnen China.

De film ‘Raise the Red Lantern’ van regisseur Zhang Yimou biedt voor het gezelschap veel aanknopingspunten om er een ballet van te maken. Om te beginnen is er het verhaal dat veel emoties bevat die goed in ballet te vatten zijn: liefde, afgunst, woede, verlating. Daarnaast is het voor het gezelschap belangrijk om mensen te interesseren voor klassiek ballet, en liefhebbers van de film kun je zo bij een ballet binnen krijgen. Tot slot is ‘Raise the Red Lantern’ een Chinese film met heel veel elementen uit de Chinese cultuur. Dat biedt een unieke mogelijkheid om traditionele Chinese kunst te combineren met westers klassiek ballet. Op deze manier kunnen beide werelden ook kennismaken met elkaars schoonheid.

In ‘Raise the Red Lantern’ moet een jonge vrouw afscheid nemen van haar geliefde, een zanger in de Chinese opera, omdat ze tweede concubine wordt van een edelman. In het kasteel heerst een sterke hierarchie, met behulp van een rode lampion wordt aangegeven bij welke concubine de heer des huizes de nacht door zal brengen. De heer en zijn vrouw brengen veel tijd door met het spelen van spelletjes en het kijken naar de Chinese opera. Zo komt de oude geliefde van de tweede concubine binnen de muren van het kasteel en de twee pakken in het geniep hun relatie weer op. De eerste concubine betrapt de twee en probeert haar eigen positie te versterken door de affaire te verklikken bij haar meester. Hij wordt echter zo boos dat hij de boodschapster in het gezicht slaat. Zij steekt vervolgens uit frustratie alle lantaarns aan, wat tegen de regels van het huis is. De heer duldt het niet dat een concubine de regels schendt en veroordeeld beide concubines en de operazanger tot de doodstraf. Vlak voordat ze voor het vuurpeloton komen vergeeft de tweede concubine de eerste concubine en als drie vrienden treden ze manmoedig de dood tegemoet.

Het ballet van Wang Xing Peng en Wang Yuan Yuan zit technisch geweldig in elkaar. De solisten krijgen alle kans om zich van hun beste kant te laten zien en het waanzinnige corps de ballet heeft alle ruimte om te schitteren. Voor de solisten zit de kracht vooral in het spelen en het uitwerken van de emoties, het corps de ballet is waanzinnig strak en alle dansers zijn individueel sterk, maar weten hun kunst voor 100 % in te zetten voor de groep. Dit geeft een adembenemend resultaat. Deze kracht komt ongetwijfeld nog uit de tijd dat er propagandaballetten gemaakt werden: nu zijn het concubines, maar doe ze een grijs pak aan en geef ze een rood boekje in de hand, en het beeld is heel anders. Door de prachtige kostuums van Jerome Kaplan word je hier niet aan herinnerd: hij weet de prachtige nauwsluitende traditionele kleding zo in te zetten dat het traditioneel blijft, maar toch alle ruimte biedt voor de dansers.

De mix van Chinees met westers werkt op alle fronten goed, nergens is het gezocht of gemaakt. Het decor van Zeng Li is bijzonder Chinees en biedt steeds doorkijkjes waardoor je het verhaal op verschillende niveaus kunt volgen. Prachtig is ook de Mah Yong scene waar de tafels veranderen in speelstukken.

Ook de manier waarop de Chinese opera verwerkt is heel natuurlijk: de Chinese opera is de Chinese opera in het verhaal, maar als de hoofdrolspeler de geliefde wordt, dan wordt hij ‘gewoon’ een klassieke dansers. Het is wel heel bijzonder dat de, speciaal voor de voorstelling door Cheng Qiqang gecomponeerde, muziek uit de speakers komt, maar dat voor het stukje Chinese opera er muzikanten op het podium komen. Muzikaal gaat die overgang heel natuurlijk, alleen is het jammer dat de stemmen van de opera-acteurs niet versterkt zijn, ze vallen nu erg weg door het volume verschil met de muziek van het ballet. Juist het stemgebruik en de klanken van de Chinese opera zijn zo bijzonder dat je die wat bij betreft ook echt de ruimte moet geven in een dergelijke voorstelling.

Het National Ballet of China heeft mij een geweldige avond bezorgd met dit ballet en ik hoop dat ze na dit succes gauw nog een keer naar Nederland komen.




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.