Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: DANS

12 November 2009

Ballet for life van Maurice Béjart: een 'must see'

Ballet for Life Béjart te midden van zijn dansers Ballet for life
Door Mieke Kreunen met foto's van Colette Masson (l) en Francois Paolini (m/r)

Zeven jaar geleden liep Maurice Béjart op het podium van Carré te midden van zijn dansers naar voren bij de finale 'The show must go on' van zijn Ballet for life. Twee jaar geleden stierf de legendarische choreograaf op tachtigjarige leeftijd maar zijn aanwezigheid werd gisterenavond in Carré absoluut gevoeld door dansers en publiek bij de reprise van zijn Ballet for life.

Ballet for life is een ode aan Queen's Freddie Mercury, modeontwerper Gianni Versace, Mozart en Béjart's eigen sterdanser Jorge Donn, allen jong gestorven genieën.

Tussen Béjart en de muziek van Queen was het liefde op het eerste gezicht en Béjart heeft zich bij het maken van zijn ballet diepgaand in het leven van Mercury verdiept en een liefde voor de zanger opgevat die in iedere danspas voelbaar is. Voor de kostuums vroeg Béjart zijn vriend Versace (inmiddels ook overleden) en dat is een lust voor het oog geworden waarbij zwart en wit het centrale thema vormen, hier en daar ingekleurd met contrasterende felle tinten.

Na een prachtige en ontroerende openingsdans op 'It's a beautiful day' is de aandacht van het publiek meteen gevangen. De combinatie van de karakteristieke klanken van Queen en de energieke bewegingen van de dansers biedt een prachtig kijk- en luisterspel. Béjart gebruikt in de voorstelling heel veel life opnamen van Queen en dat geeft een extra dimensie en ook ontroerende momenten bijvoorbeeld op de momenten dat Mercury het publiek laat zingen. De afwisseling tussen de muziek van Queen en die van Mozart (ondermeer Cosie Fan Tutte en Piano Concerto No 1) is verrassend genoeg heel vloeiend hoewel de muziekstijlen mijlenver uit elkaar liggen.Geniëen voorwaar, anders had dat niet gekund.

De onderdelen van het ballet zijn afwisselend ensemble stukken en solo's of stukken voor een paar dansers met steeds prachtige theatrale en beeldende vondsten. De solo's zijn veelal voor de manlijke dansers en ook een aantal van de ensemblenummers worden door de mannen gedanst zoals het nummer in de box op 'Radio Ga Ga'. Ook 'Bohemian Raphsody' is een schitterende scène in de voorstelling. Een prachtig stuk vond ik zelf het deel met de brancards waarop een man en een vrouw liggen of de scene waarbij de doeken van het begin weer terugkomen maar nu voorzien van tribale afbeeldingen, die van de 'Mercurydanser' met het Yin Yang symbool.

Béjart zegt zelf dat de dood meedanst in zijn balletten, zeker in 'Ballet for life' maar het knappe van Béjart is in mijn ogen dat hij kans ziet om dat een hommage aan het leven te laten zijn. Het hele ballet ademt positieve kracht en waar er zwaardere momenten zijn worden die onmiddellijk weer gevolgd door een 'knipoog'. Er valt veel te (glim)lachen bij dit ballet en dat lokt ook reacties uit bij het publiek.

Ballet for life is een dans- en muziekfeest waar ook mensen die niet veel weten van ballet absoluut van zullen genieten. Ik heb gisteren uitspraken gehoord zoals 'het beste ballet ooit' en dat is een groot compliment al gaat mij persoonlijk dat een beetje te ver. Maar in zekere zin geeft dat wel aan hoe bijzonder deze voorstelling is want volgens mij gaan die uitspraken niet eens zozeer over de choreografie of over de muziek (hoe fantastisch die beide ook zijn) maar over de emotie die Béjart weet over te brengen aan zijn publiek, dat voelt dat het getuige is geweest van iets bijzonders, iets prachtigs, iets dat hoop geeft voor de toekomst. En dat is volgens mij waar kunst over gaat.

Ballet for life is nog tot aanstaande zondag te zien in Carré en vanaf volgende week woensdag danst het Béjart Ballet Lausanne er 'Le tour du monde en 80 minutes', Béjarts laatste ballet.

Carré | Stardust Theatre | Béjart Ballet Lausanne


Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.