Onderwerp: JAZZ
8 Februari 2009
Kim Hoorweg sluit Leidse Jazzweek af met overtuigend optreden
Door Serge Julien met foto's van Eric van Nieuwland
Kim Hoorweg gezien in de Leidse Schouwburg in Leiden op 25 januari 2009
Ze heeft een dijk van een stem. Ze heeft het podium gedeeld met onder andere Trijntje Oosterhuis, Rita Reys en Gino Vannelli. Ze heeft op het North Sea Jazz festival gestaan en twee jaar geleden heeft ze haar debuut CD op het gerenommeerde platenlabel Verve uitgebracht. Geen slecht begin voor de 16-jarige Kim Hoorweg. Ze is er vroeg bij in de wereld van jazz terwijl ze tot haar tiende levensjaar niks wil weten van het muziekgenre. Totdat haar vader haar meeneemt naar een optreden van Trijntje Oosterhuis die dan een selectie vertolkt van werk van Billie Holiday en George Gershwin. Vanaf dat moment wil Kim ook zingen.
Hoorweg sluit de Leidse Jazzweek af met een optreden in de Leidse Schouwburg. De opener Let’s Call The Whole Thing Off wordt alleen ondersteund met bas en wordt zonder microfoon gezongen. Hoorweg toont daarmee direct dat een mooi en zuiver bereik heeft. Ze klinkt lief aan de ene kant maar wat feller aan de andere kant als ze een stuk lager zingt waarmee ze dan een heel volwassen stemgeluid laat horen dat met de tijd alleen nog maar mooier kan worden.
Een deel van het optreden leunt op haar debuut CD Kim Is Back met Gershwin klassiekers als Summertime, I Got Rhythm en Nice Work If You Can. Leuk is ook een lange speelse versie van Lady Be Good. Hoorweg nodigt bij dit nummer een groep mensen uit op het podium die de middag voor het concert tijdens een workshop van de zangeres het liedje hebben ingestudeerd om met haar mee te doen.
Inmiddels heeft het jonge talent ook zelf liedjes geschreven voor haar tweede album waaraan nu hard wordt gewerkt. Voorproefjes daarvan zijn het melig maar overtuigend klinkende Forgot Something en Not Romantic. Om stil van te worden is het emotionele liedje voor haar ouders Liefde van Later. Van het emotionele gaat ze net zo makkelijk verder met een vrolijk deuntje als Bongo Banana Blues. Verrassend is ook een geheel niet onaardige cover van The Police’s Message In A Bottle.
Kim Hoorweg en haar quintet met daarin onder andere pianist en vader Erwin Hoorweg en bassist Marius Beets, overtuigen de Schouwburg van begin tot eind met een ruim anderhalf uur durend optreden. Haar onschuldige verschijning en leuke manier van communiceren met het publiek zijn aandoenlijk waardoor je al snel gecharmeerd raakt van Hoorweg’s presentatie. Deze jonge dame heeft ontegenzeggelijk zangtalent en ze kiest jazz standards waarmee ze prima uit de voeten kan. Haar eigen composities zijn sterk genoeg om te kunnen boeien en wekken dan ook nieuwschierigheid naar haar volgende album. De jazzwereld heeft er met Kim Hoorweg een talent bijgekregen om in de gaten te houden!