Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: JAZZ

2 Januari 2009

Indrukwekkende Mengelberg vertolking door Benjamin Herman

Benjamin Herman Anaton Goudsmit Ernst Glerum
Door Serge Julien met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)
Benjamin Herman gezien in Museum Beelden aan Zee, Den Haag op 17 december 2008.  

Benjamin Herman is wellicht een van de meest productieve muzikanten van neerlandse bodem. De veertig jarige saxofonist die voor velen bekend is als de oprichter en bandleider van het meest swingende jazz/latin/funk collectief van Nederland, New Cool Collective, schudt het ene na het andere project uit zijn mouw en is zowel nationaal als internationaal op diverse podia te bewonderen met eigen band of als gast van bekende of minder bekende muzikanten.  

Nog maar heel recentelijk werd Herman voor de derde keer onderscheiden met de Edison (het equivalent van de Amerikaanse Grammy) voor zijn vorig jaar verschenen door Remco Campert geïnspireerde CD Campert, De tijd duurt maar één mens lang. Nu een jaar later heeft Herman alweer een solo nieuw album in de schappen (afgelopen zomer bracht hij ook nog Out of Office van New Cool Collective uit) onder de titel Hypochristmastreefuzz. 

Het betreft een CD met werk van pianist en componist Misha Mengelberg. Het is niet de eerste keer dat Herman nummers speelt van Mengelberg want in 2000 nam hij ook al een album op met alleen maar composities van de muzikant.

Herman presenteert een selectie van zijn nieuwe werk in het Museum Beelden aan Zee in Scheveningen. Sinds enige tijd worden in deze prachtige locatie kwalitatief hoogstaande jazz concerten georganiseerd. Eerder waren Jesse van Ruller, The Ploctones, Peter Beets en Izaline Calister al te bewonderen. Als artiest en toeschouwer bivakkeer je letterlijk tussen de prachtige kunstbeelden wat een bijzondere atmosfeer creëert.  

Anton Goudsmit Joost Patocka Benjamin Herman 

Zoals altijd gaat Herman strak gekleed in een maatkostuum met smal stropdasje. Ook zijn bandleden gaan gekleed in pak. Herman’s begeleiders zijn niet de minste want op gitaar treffen we zijn trouwe kompaan en New Cool Collective collega Anton Goudsmit aan, op bas Ernst Glerum en op drums Joost Patocka. Zowel Goudsmit als Glerum speelden ook op Herman’s geprezen album The Itch waarvan vanavond een ruim tien minuten durend magistraal klinkend Arachibtyrophobia wordt gespeeld waarin ieder lid zijn kunsten vertoont. Een eveneens mooi Would I Love You, Love You, Love You van Doris Day krijgt een dusdanig avontuurlijke behandeling waarin het nummer tegen het einde een verrassende surfrockmetamorfose ondergaat die je moeilijk stil doet zitten. Afgezien van deze nummers staat de rest van de avond in het teken van de laatste plaat en dat betekent dus Mengelberg wat de klok slaat. Een onrustig Een Beetje Zenuwachtig (A Bit Nervous) wordt afgewisseld met een romantisch De Spring O Romantiek Der Hazen (The Romantic Jump of Hares) terwijl je sjokkend wordt meegenomen door Rollo III. Herman kan het allemaal aan en zijn groep is volledig op hem aangesloten. Moeiteloos gaan de bandleden mee door de tempowisselingen en thema’s en spelen zij met dezelfde bezieling als hun bandleider. Niet te versmaden zo lekker is ook Blues After Piet, een compositie opgedragen aan de legendarische saxofonist Piet Noordijk met wie Mengelberg heeft samengewerkt.  

Herman is een avonturier die niet voor één gat te vangen is. Gevoelige en spiritueel en dan weer brutaal en opzwepend, niks lijkt hem vreemd en hij overtuigt op ieder vlak. Herman heeft al lang geleden een grote status opgebouwd maar het mag gerust nog een keer worden gezegd dat we met deze saxofonist een productief en vooral kwalitatief talent van eenzame hoogte in huis hebben. De liefde- en eervolle behandeling van Mengelberg’s composities vormt daar geen uitzondering op. Chapeau Benjamin Herman!


Gebruikte Tags: , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.