Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: JAZZ

10 Juni 2008

Estrella Acosta balanceert behendig tussen latin en jazz in De Doelen

Vlaggen van Angus Watt op Oerol
Door Rik van Boeckel met vervangend beeld (klik voor vergroting)

De Cubaanse zangeres Estrella Acosta trad driemaal op het North Sea Festival op met onder andere  haar octet 'Estrella's Guajira' dat traditionele Cubaanse muziek speelt. In 2007 had ze een succesvolle toernee met haar groep door de Verenigde Staten en Canada waar ze lovend werd ontvangen op belangrijke muziekfestivals in Madison, Chicago en Toronto. Haar meest recente cd "Alma Guajira" ontving een nominatie voor de Edison Wereldmuziek Nationaal.

Acosta is echter niet alleen te horen met traditionele Cubaanse muziek zoals de guajira en de musica campesina. Ze laat zich ook inspireren door andere Caribische en Zuid-Amerikaanse muziek en door jazz.

In het programma dat ze 9 mei in de Eduard Flipse zaal uitvoerde, balanceert ze behendig tussen latin en jazz. Wat de latin beterft, ligt de nadruk op het Cubaanse aspect: musica campesina, bolero, son, rumba en de nueva trova van Pablo Milanes. ‘Amo esta isla’ zingt ze van Milanes. Een mooi lied over het eiland van de zingende palmen dat ze zelf al op jonge leeftijd verliet. “Ik ging vaak op bezoek bij een tante die in een wijk van Havana woonde met veel schrijvers en kunstenaars: Esquina 25. Daarom heb ik mijn band zo genoemd,” vertelde ze het publiek.

Acosta heeft zich omringd met uitstekende musici als pianist en bandleider Marc Bischoff. Hij kleurde op magistrale wijze het optreden met fijnzinnige pianoklanken die zowel in de jazz-stukken als de swingende montuno-gedeeltes de muziek bij elkaar hielden. Daarnaast was het een genot om te luisteren naar bassist Reno Steba en drummer Armando Vidal die elkaar regelmatig uitdaagden; vooral het nummer waarin de cattende Steba wordt opgezweept door Vidal die swingde zonder te domineren. Acosta gaf haar musici de ruimte om te improviseren. Een mooie rol was er weggelegd voor Gerrit Jan Binkhorst (saxofoon, fluit) in Cuba Linda, een gewaagde versie van Cachao’s klassieker, dit vooral vanwege het feit dat in Acosta’s versie de rumba gespeeld wordt zonder conga’s. Vidal liet het publiek nog meeklappen maar de ingewikkelde Cubaanse offbeat was iets te veel gevraagd.

Acosta heeft een warme stem en een zonnige en ongedwongen podiumuitstraling. Ze beheerst zowel het vocale aspect van de latin als de jazz. Ik zou haar nog wel eens met een volledig Cubaanse band willen horen. Na de pauze begon ze alleen met Marc Bisschoff met een lied over een negrita en een babalao, de priester uit de Afro-Cubaanse santería-religie waarin de orishas, de goden van de Yoruba’s, zijn verbonden met katholieke heiligen. De vrouwelijke orisha Yemayá, godin van de zee, hoorde ik bij Acosta voor het eerst in een jazz-setting. Het was weer een mooi bewijs van hoe Cubaanse musici hun eigen tradities kunnen verbinden met niet-Cubaanse stijlen als jazz. Ze deed dat ook met de muziek van Zuid-Amerika. Zo bracht ze een jazz-candombé ten gehore, geschreven door de Uruguayaanse gitarist Leonardo Amuedo. Zonder trommels zoals in de Afro-Uruguyaanse candombé gebruikelijk is maar met een bijzonder bas-intro van Reno Steba. Vervolgens legde ze in Vatava de link tussen Cuba en Brazilië, het land dat net als haar geboorteland zo’n sterke muzikale connectie heeft met Afrika. “Op Cuba is Braziliaanse muziek heel populair. Ook al zijn de teksten in het Portugees, de mensen kunnen de liedjes zo meezingen,” vertelde Acosta het publiek. Vanuit deze bijzonder mooie Cuba-Brazil melodie groeide dit zwoele tropische latin jazzoptreden tot grote hoogte en deed dit het publiek vergeten dat het buiten tropisch warm was.


Gebruikte Tags: , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.