Onderwerp: JAZZ
8 Juni 2008
The Hague Jazz Festival
Door Rutger Stronks met foto's van Berbera van den Hoek
Gezien | 24 mei 2008 Waar | World Forum Den Haag
In navolging op het grote succes van voorgaande jaren, vond afgelopen weekend de 3e editie van het The Hague Jazz Festival plaats in het World Forum te Den Haag. Maar liefst negen verschillende zalen gevuld met gerenommeerde artiesten, waaronder Wende Snijders, Toots Thielemans Quartet, Miriam Makeba en Level 42. Het festival biedt een breed perspectief op de term ‘Jazz’, wat maakt dat het evenement voor een breed publiek toegankelijk is.
Op zaterdag 24 mei worden de zalen vanaf 18 uur geopend. Al snel is ook het succes van deze editie zichtbaar; Vanaf het eerste moment dat de deuren geopend zijn, is het druk in het World Forum. Bij binnenkomst wordt het publiek getrakteerd op livemuziek dat van een podium in de grote hal afkomstig is. Vanaf zeven uur staat hier de jonge pianist Maurits Roes, die sinds kort is afgestudeerd aan het Haagse Conservatorium. Zijn talent is bij de organisatie van The Hague Jazz niet onopgemerkt gebleven en zijn muziek verzorgt een warm ontvangst.
Het festival kent buiten de negen podia ook een bazaar, waar tal van producten te koop zijn. Het is gelijk gezellig druk en de markt biedt veel meer dan alleen jazz-gerelateerde producten. Zelfs kranten en rock cd’s, maar uiteraard is er ook veel aandacht voor jazz zoals vinyl en posters. Ook de organisatie van The Hague Jazz pikt een graantje mee met de merchandising van t-shirts en andere gadgets. Om acht uur verplaatst ik mij naar de Arrow A-train; een podium dat onder een grote tent is opgesteld, achter het convention center. De toegang naar dit podium is via de parkeergarage en merk ik dat het bezoekersaantal zichtbaar groter is dan voorgaande jaren.
Seun Kuti & Egypt 80 geven een swingend optreden, maar door de enorme drukte is het voor mij niet mogelijk om een glimp van de bandleden op het podium op te vangen. Halverwege de zaal hangt echter een groot scherm waar de band goed op te volgen is, maar ik merk dat mijn aandacht door de drukte beperkt is. Tijd om te gaan dus, richting grootmeester Toots Thielemans.
Ook hier blijkt het dringen geblazen. Toots staat in de Philipszaal, de grootste zaal van het World Forum, dat tijdens het festival ‘Chez Ella’ wordt genoemd. Bij alle deuren dringen de mensen zich naar binnen en tien minuten voor aanvang van het concert worden de deuren gesloten en wordt niemand meer toegelaten in de zaal. Toots Thielemans begint precies op tijd, kwart over negen, en bij zijn eerste nummer is het publiek verkocht. Zodra de muziek het even toelaat, geeft het publiek een warm applaus aan de inmiddels 86-jarige rasartiest. Toots zelf bespeelt de mondharmonica, zijn band begeleidt hem.
Na Toots is het tijd voor opkomend talent Margriet Sjoerdsma, die op The Hague Jazz haar nieuwe cd presenteert, ‘Bloom’. Haar nummers, met ballad-achtige inslag, worden goed ontvangen. Voor de echte liefhebbers was het na het optreden mogelijk om met een gesigneerd exemplaar van haar nieuwe cd naar huis te gaan.
Om elf uur is het tijd voor Miriam Makeba, wederom in de Chez Ella zaal van het World Forum. Opnieuw is het dringen geblazen aan de toegangsdeuren naar de zaal. Eenmaal binnen laat Makeba even op zich wachten, wat merkbaar tot onrust leidt bij het publiek. Nadat de technische problemen zijn verholpen, komt tegen half twaalf de diva met haar band het podium op. De zangeres, bekend van de hits ‘The Click Song’ en ‘Pata-Pata’, neemt tijdens The Hague Jazz afscheid van het Nederlands publiek; Het is haar laatste concert in Nederland.
Als ik na een klein half uur de zaal verlaat, merk ik hoe populair haar muziek is. Er staan flinke rijen voor de deur met mensen die nog proberen om binnen te komen. Tot slot wend ik mij rond twaalven naar Level 42, samen met Billy Cobham. Een verrassende naam voor de line-up van een jazz-festival, maar bij aankomst zijn de jazz-invloeden duidelijk hoorbaar. Een swingende afsluiter, die bij vele anderen ook populair bleek. Er was werkelijk waar geen doorkomen aan, mede doordat ik pas halverwege het concert naar de A-Train ben vertrokken. Wederom moest ik het doen met een groot scherm halverwege de zaal.
Om twee uur is het festival afgelopen en kijk ik met dubbele gevoelens terug op de avond. Ondanks de prima line-up en de gezellige sfeer die in het World Forum aanwezig was, heb ik mij soms wat gestoord aan de drukte. Het is jammer dat vele mensen teleurgesteld moesten worden doordat sommige zalen al vroeg vol zaten. Waarschijnlijk had dit voorkomen kunnen worden als de organisatie af had gezien van de verkoop van extra kaarten. Al blijft het festival – ook bij mij – erg populair, hoop ik dat de organisatie het komende jaar voorkomt dat het ten onder gaat aan haar eigen succes.
The Hague Jazz - website