Onderwerp: WERELDMUZIEK, JAZZ
8 April 2008
VEEL KIPPENVELMOMENTEN BIJ YAMIN LEVY IN HET BIMHUIS
Door Rik van Boeckel met vervangend beeld (klik voor vergroting)
De Israëlische zangeres Yasmin Levy bracht onlangs het album Mano Suave op de markt met een aantal prachtige Sefardische liederen in de Ladino taal die tot op heden door de uit Spanje verdreven Sefardische joden in leven werd gehouden maar bijna niet meer gesproken wordt. Ze stelt zich ten doel die Sefardische liederen en de taal levend te houden. Dat legde Yasmin ook uit aan het publiek in het Bimhuis net zoals ze in het kort verhaalde over haar verblijf van drie maanden in Sevilla om de flamenco te leren. “Maar ik pretendeer nu niet een flamencozangeres te zijn, daar is veel meer tijd voor nodig” zei ze heel eerlijk. “Ik noem het Yasmin’s flamenco, een fusie tussen ladino en flamenco. In Israël wordt dat door sommigen niet gewaardeerd maar het weerhoudt me er niet van dit toch te doen.” Net zoals ze het ook aandurfde met de Arabische zangeres Natascha Atlas het titelnummer Mano Suave te zingen. Die was er niet bij in het Bimhuis maar dat nam niet weg dat het concert van Yasmin Levy voor veel kippenvelmomenten zorgde bij het muisstille publiek. Dat begon al bij het eerste nummer La Serena dat werd ingeleid door gitaar en fluit.
De Israëlische gitarist Yechile Hasson en de Armeense fluitist/klarinettist Vardan Hovanissian ondersteunden op uitmuntende wijze de klaagzang van Levy die me soms aan die van de Koerdische diva Aynur deed denken. Haar diepe slotuithaal kwam recht uit het hart. Bij Imre Kemro voegden de Ghanese bassist Miles Danso en percussionist Ishay Amir zich bij het gezelschap. De in Engeland wonende Danso is van oorsprong jazzbassist maar heeft bij Levy een meer dienende rol. Ook percussionist Amir beperkte zich op cajón en darbuka louter tot begeleiding.
Levy bracht diverse nummers van haar laatste album zoals het heel Oosterse Si Veriash, Komo La Rosa, Una Hora, Mano Suave en Nani Nani. Tijdens Adio Kerida liet ze het publiek meezingen. Ze won het publiek niet alleen met haar prachtige invoelende stem maar ook met haar gevoel voor humor waarmee ze ook uiterst tragische nummers als Una Noche Mas introduceerde. Dit lied gaat over een vrouw van 60 die een relatie heeft met een 30 jaar jongere man. Maar die kiest uiteindelijk voor een andere vrouw. Ze vraagt hem om nog een laatste liefdesnacht. Dit was ook meteen het aangrijpendste lied van de avond waarin Yasmin zich helemaal gaf en het publiek ontroerde. Het ging door merg en been en niet iedereen hield het droog. In Una Noche Mas creëerde ze een hele bijzondere sfeer. Ze bracht op het podium een wereld tot leven die in feite niet meer bestaat, mysterieus, en mystiek bijna. Yasmin Levy trakteerde het publiek op twee toegiften waarvan de eerste zeker verraste omdat het een nummer is uit de flamenco film Vengo. Hierin wordt onder andere de muzikale verwantschap tussen de flamenco en de Arabo-Andalusische muziek van Noord-Afrika geschetst, een verwantschap die eveneens teruggaat tot de tijd dat de Moren in Spanje waren net als de Sefardische joden. Yasmin Levy sloot samen met Yechile Hasson af met het ingetogen Hecha a la Medida waarna het publiek huiswaarts keerde met het gevoel een heel bijzonder concert te hebben meegemaakt dat zonder meer fantastisch was ! Yamin Levy - website