Onderwerp: DANS
20 November 2007
Alonzo King’s Line Ballet “ Niet praten maar beleven!
Door Rina Sanders met foto's van Marty Sohl (klik voor vergroting)
Gezien tijdens het Holland Dance Festival in Den Haag op 17 november 2007,
Theater aan het Spui.
In eigen land en elders in de wereld is hij een beroemdheid en wordt zijn werk uitbundig geprezen, maar in Nederland heeft slechts een enkeling weet van zijn naam en faam: Alonzo King. William Forsythe “ de grootmeester van de dans “ vindt hem één van de weinige echte groten van het hedendaagse ballet: ‘His intimacy with ballet’s multiple histories has made his choreography rich with the complex refractions that demonstrate a full command of the art’s intricacies.’ King is choreograaf en artistiek leider van zijn eigen gezelschap.
Tijdens de elfde editie van het Holland Dance Festival trad de groep voor het eerst op in ons land, met een jubileumprogramma. Werk van King “ dat met recht vernieuwend klassiek kan worden genoemd “ maakt deel uit van het repertoire van talrijke gerenommeerde dansgezelschappen, waaronder het voormalig Frankfurt Ballett en Alvin Ailey American Dance Theatre. In zijn voorstellingen werkt King vaak samen met bekende kunstenaars uit andere disciplines.
Het jubileumprogramma bestaat uit twee fonkelnieuwe choreografieën. Kenmerkend voor zijn stijl is een duidelijke klassieke basis met sierlijke draaiingen van romp en de rest van het lichaam, wervelende armen en kwetsbare menselijke gebaren. ‘Irregular Pearl’ wordt gedanst op een reeks fragmenten van barokmuziek. Direct vallen de energieke bewegingen op, zonder rustige momenten of stilstand. Ook niet als de muziek wat langzamer is. De dansers zijn leidend. De combinatie van de continue drukke bewegingen en de bonte barokmuziek maken het een zeer vol geheel. Er is nauwelijks ruimte om het stuk ook even binnen te laten komen. Het decor is wel eenvoudig en bestaat slechts uit een wit vlak en koele, felle belichting. De dansers van Alonzo King bewegen op hun toppen. De bewegingen zijn fysiek zeer strak en tot in de details geperfectioneerd. Dit eerste deel van de jubileumvoorstelling schept vooral verwondering en is overweldigend.
Bij het tweede deel is gekozen voor een andere insteek. Voor ‘Rasa’ werkte King samen met de Indiase tabla-virtuoos Zakir Hussain. Hoewel de energieke en wervelende stijl van de choreograaf onmiskenbaar is, komen de bewegingen rustiger over. De duidelijke muziek geeft het publiek meer lucht om het geheel goed op te nemen. Warme belichting en gouden doeken op de achterwand vormen de aankleding van het podium. We zien hoe mannen en vrouwen zich tot elkaar verhouden middels aantrekken en afstoten. Het gaat er wild aan toe, met veel emoties in de bewegingen. Rust vinden ze niet.
Deze choreografieën van de Alonzo King scoren hoge ogen. De uitvoering is met veel overtuiging neergezet en bijzonder strak uitgevoerd. Tijdens de ‘aftertalk’ maakt King onmiskenbaar duidelijk dat we dans vooral moeten ervaren. Gedurende het interview ontwijkt hij grotendeels de vragen en loopt eerder weg dan verwacht. ‘The work has to be experienced, not to talked about’.
Hieronder een filmpje van één van King's balletten.
Holland Dance Festival - website