Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: DANS, FESTIVAL

12 September 2007

Hans van Manen Festival: Nederland eert de grote meester

Hans van Manen dankt het publiek voor het 'lang zal hij leven' Koningin Beatrix neemt bloemen in ontvangst 'Clogs' uitgevoerd op het voorplein door de generatie van de toekomst
Door Mieke Kreunen met foto's van Angela Sterling en Mieke Kreunen (klik voor vergroting)

Gisteren vond in het Muziektheater in Amsterdam de galapremière plaats van het Hans van Manen Festival. Nederland wilde de grote meester eren en van die gelegenheid werd ruimschoots en ruimhartig gebruik gemaakt. Naast vele prominente gasten gaven ook Koningin Beatrix en Prinses M ¡xima acte de presence en nadat buiten het wachtende fanfare-orkest Emergo het 'Lang zal hij leven' voor Van Manen had gespeeld reden de koninklijke auto's voor. Op het voorplein van het Muziektheater werden Van Manen en zijn hoge gasten vervolgens getracteerd op Clogs, een choreografie uitgevoerd door dansers van verschillende balletscholen, allen gehuld in een T-shirt met de handtekening van Hans van Manen.

Je kunt de laatste weken geen krant of tijdschrift open slaan of er staat wel een artikel over 's lands beroemdste choreograaf in en dat was ook Minister Plasterk niet ontgaan want hij had er - blijkens de hoeveelheid referenties er naar in zijn toespraak - heel wat van gelezen. Dat Van Manen als kereltje van 7 jaar al de fundamenten legde voor zijn glanzende carrière, dat hij vanwege zijn heldere en zuivere choreografieën ook wel 'de Mondriaan van de dans' wordt genoemd en dat Van Manen een pleitbezorger is voor de dans op grond van haar intrinsieke waarde, de dans die voor zichzelf bestaat en niet als steunkunst van iets anders. Plasterk sprak namens het hele land toen hij Van Manen bedankte voor zijn enorme verdiensten binnen de kunst en voor zijn wereldberoemde oeuvre. Daarmee opende de minister het naar de choreograaf genoemde festival, een unicum in ons land. Hans van Manen en zijn eregasten kijken naar 'Clogs' Jonge dansers met de handtekening van de grote meester op hun borst Grosse Fuge door het San Francisco Ballet (foto Angela Sterling)

Op de galapremière stonden zes choreografieën op het programma (programma nr 1 van de in het totaal 5 Van Manen programma's). Het Nationale Ballet mocht het spits afbijten met Metaforen, een ballet voor 12 dansers met prachtige gespiegelde bewegingen en strakke vormen. Indrukwekkend onderdeel van Metaforen is het mannenduet dat geïnspireerd is op de klassieke pas de deux voor een man en een vrouw. Prachtig hoe de ene danser de andere - als ware hij een vederlichte ballerina - op de schouders neemt. Daarna was het podium voor het mooiste ballet van die avond: hetNederlands Dans Theater II met Simple Things. Dit is een ballet dat begint met een speels duet voor twee mannen op een Scarlatti sonate bewerkt voor accordeon. Als de twee vrouwen er bij komen wordt het 'verhaal' serieuzer, meer gestyleerd en dansen de vier in wisselende combinaties met elkaar. Het eerste deel herhaalt zich weer nadat de danseressen het toneel hebben verlaten alsof zij alleen maar passanten waren die er niet echt toe doen in het bestaan van de mannen.

In Trois Gnossiennes, speelt niet alleen de frêle pianomuziek van Erik Satie een belangrijke rol maar wordt ook de pianiste met de vleugel - voortgeduwd door drie mannen - onderdeel van de choreografie. Thema van het ballet is de interactie tussen de man en de vrouw en de krachtmeting die daar plaats vindt. De gehoekte voet als teken van weerbarstigheid en kracht bij de vrouw is een markant signaal in dit ballet. Ook in Sarcasmen speelt de pianist aan de vleugel een rol op het toneel in het spel dat de twee geliefden met elkaar spelen van aantrekken en afstoten van uitdagen en het vinden van balans. Sarcasmen is het meest een verhaaltje en hier en daar zelfs op het randje van slapstick en daarmee over the top.Two pieces for HET door het Nationale Ballet, dat live werd begeleid door Holland Symfonia onder leiding van Andrea Quinn, sloot het tweede deel van de avond af.

Metaforen door Het Nationaal Ballet (foto Angela Sterling) Sarcasmen door Het Nationale Ballet (foto Angela Sterling) Metaforen door Het Nationale Ballet (foto Angela Sterling)

Na de pauze werd Grosse Fuge gedanst door het San Francisco Ballet op muziek van Beethoven, een prachtig ballet voor vier mannen en vier vrouwen. Het ballet volgt de muziek van Beethoven op de voet en is spannend door de interactie tussen de groep vrouwen en de groep mannen en binnen de stellen die zich vormen. De vrouwen zijn gekleed in simpele witte ondergoedachtige kostuums en de mannen dragen lange wijde zwarte broeken die ze op een bepaald moment van zich af werpen. Daaronder dragen ze een riem waaraan de vrouwen worden voortgesleept in het laatste deel van het ballet. Het eindigt in een verstild beeld waarin nog even een hand wordt opgestoken. Een prachtig beeld.
Van Manen maakt het zijn dansers niet gemakkelijk omdat zijn choreografieën technisch zwaar zijn en veel vragen van het vermogen van dansers om uitdrukking te geven zonder ééndimensionaal te worden. Wat ik erg mooi vind is dat, hoewel Van Manen mannen en vrouwen gelijkwaardige rollen geeft in zijn balletten hij juist ook gebruik maakt van het feit dat ze niet gelijk zijn.

Tot slot van het programma worden dansers beloond met een minutenlang applaus van het publiek dat genoten heeft en als één man gaat staan als Hans van Manen het podium betreedt. Als burgemeester Job Cohen verschijnt dan is duidelijk dat ook Hare Majesteit nog wat te melden heeft en krijgt Van Manen de versierselen omgehangen van Commandeur in de Orde van de Nederlandse Leeuw (hij was reeds officier in die Orde). Deze onderscheiding wordt alleen uitgereikt aan mensen op grond van genialiteit en unieke en uitzonderlijke, zeer veel respect afdwingende prestaties. Na al dit moois wachten in de foyer de drankjes en hapjes en wordt het galafeest muzikaal opgeluisterd door het Peter Beets Quintet met als speciale gast Izaline Calister.

Het Hans van Manen Festival biedt een grote keus aan activiteiten en randprogrammering die echt de moeite waard zijn, ook voor niet kenners. Kijk voor meer informatie op de website van het Hans van Manen Festival.

Hans van Manen Festival - website
Het Nationale Ballet - website
Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.