Onderwerp: DANS
7 September 2007
Tous les jours, a tous points de vue, on va de mieux en mieux door Scapino Ballet
Door Rina Sanders met foto's van Joep Lennarts (klik voor vergroting)
Gezien in Rotterdam, Lantaren/Venster op 6 september
De dansvoorstelling ‘Tous les jours, a tous points de vue, on va de mieux en mieux’ gaat over het leven in al haar facetten. De tekst ‘Tous les jours, a tous points de vue, on va de mieux en mieux’ (Elke dag word je in alle opzichten beter en beter) komt van de ontwikkelaar van de ‘autosuggestie’, een psychische geneeswijze. Als je elke dag op vaste tijden tot je innerlijk spreekt, groeit de neiging tot sterker en gezonder worden, zowel lichamelijk als geestelijk. Vooruitkijken dus, om positief in het leven te staan.
Dans met theatrale benadering
Maker van het stuk is Hans Tuerlings, gastchoreograaf bij het Scapino Ballet. Hij zocht de samenwerking met dit gezelschap op vanwege de positieve uitstraling van de dansers.
Tuerlings streeft ook deze keer naar een ongeforceerde theatrale benadering. Dans wordt daarin voertuig voor inzicht en begrip in de alledaagse, gecompliceerde werkelijkheid. De verschillende scènes, meer schetsen dan een verhaal, worden aangestuurd door teksten van keizer en filosoof Marcus Aurelius, vrij geïnterpreteerd en verteld door de dansers zelf. Lessen over hoe te leven, want ‘waar je kunt leven, kun je ook goed leven’. Via één van de microfoons wordt het publiek al direct toegesproken. We horen een prettige stem met verrassende onderbrekingen van kreten, terwijl een andere danser die ‘tekst’ vertaalt met bewegingen. Hoewel iedereen in principe weet wat de fysieke mogelijkheden van een lichaam zijn, zijn de bewegingen uniek en eigen. Wilde armen en benen communiceren weer net wat anders dan de apenkreten van de spreker. De aandacht van de toeschouwers is gewekt!
Echte heren en echte dames
De heren zijn heren, met mooie pakken en een koele, dominante oogopslag. De dames zijn dames met felrode lippen, charmante jurkjes en lonkende blikken. Ze houden elkaar goed in de gaten en zoeken steeds contact, door aandacht te geven of licht opvallend te vragen. Speelsheid en onderling plezier is het belangrijkste smeermiddel. De drie heren en vier dames zoeken ook nadrukkelijk contact met het publiek, op een gedurfde en persoonlijke wijze.
‘Tous les jours&hellip.’ is een sprekend en afwisselend dansstuk waarin de communicatie tussen mensen steeds weer de aftrap is van hun verdere ervaringen en emoties. Momenten met verrassende ladingen wisselen elkaar af, waarbij ook de extremen een enkele keer worden opgezocht. De romantiek is suikerzoet en wordt bijna saai om naar te kijken. Dominantie leidt tot misbruik, wat een naar gevoel teweeg brengt. Dit zijn wel echt de uitschieters die de intensiteit van de voorstelling in zijn geheel versterken. Door de speelsheid en gedurfde persoonlijke expressie van de dansers is het een erg boeiend stuk. Deze kenmerkende theatrale componenten worden heel mooi gecombineerd met de dansbewegingen. Een indrukwekkende synergetische ervaring blijft hangen.
Scapino Ballet - website
Regie: Hans Tuerlings
Muziek: Biosphere, Clementi e.a.
Dans: Bryndis Brynjolfsdottir, Melanie Oger, Ralitza Malehounova, Veronique Prins, Mischa van Leeuwen, Joaquim de Santana, Ryan Lawrence