Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: JAZZ, FESTIVAL

10 Juli 2007

Blue Note Records Festival 2007 “ Dag 1 een zeer aangenaam avontuur

Charles Tolliver Big Band Bert Joris Cecil McBee
Door Rene de Hilster met foto's van Bruno Bollaert (klik voor groter)
De Bijlokesite Gent 6 juli 2007


Over het Blue Note festival had ik hele positieve verhalen gehoord. Maar ik was nog niet in de gelegenheid geweest om er zelf te gaan kijken. Dit jaar kwam het verzoek van onze eindredacteur of ik daar niet eens heen wilde gaan. Daar had ik uiteraard geen bezwaar tegen. Dus op naar Gent.

Het Blue Note Record Festival (BNRF) is een officiële naamdrager van het alom bekende en gewaardeerde Blue Note label. Dat label is breed van opzet en de programmering van het BNRF geeft dat ook weer. Gelukkig zijn ze daarbij zo verstandig om de verschillende stromingen apart te programmeren. Hierdoor wordt de jazzliefhebber niet geconfronteerd met allerlei fusion, R&B en andere randverschijnselen. En worden de liefhebbers van die stromingen niet gepest met “ouderwetse” jazz. De eerste vier dagen krijgen dan ook de noemer “All That Jazz” en de rest “All That Jazz?”. Inderdaad een goede vraag. De dagen zonder vraagteken worden verslagen door ondergetekende. De concerten in de "All That Jazz?" reeks worden gecoverd door een ander ter zake kundig team.

Het BNRF wordt gehouden op de Bijlokesite, een voormalig klooster. Dit geeft het festival een zeer bijzondere sfeer. Overal staan bomen, zelfs IN de concert tent! Voor de rest zijn er overal rustieke pleintjes, gelegen in de binnentuinen naast al die stemmige oude gebouwen, met tafeltjes en stoeltjes waar je kan genieten van een hapje en een drankje. Tijdens het verzorgen van de inwendige mens hoef je niets te missen van wat er op het podium gebeurt. Op vele plekken hangen namelijk videoschermen die een prima beeld geven van het concert wat aan de gang is. De sfeer op het festival is zeer relaxt en&hellip de bezoekers luisteren hier nog echt. Iets wat op Nederlandse festivals vaak ontbreekt. Tijdens een mooi piano-intro kon je ‘een rat op katoen horen pissen’ om Art Blakey maar eens te citeren. Charles Tolliver John Mosca avid Sanchez

De spits werd afgebeten door het Artet een groep bestaande uit vier jonge belgen. Net toen de groep lekker op gang was kwam er een luide knal uit de geluidsinstallatie en viel deze uit. Geen stroom meer zo bleek. Na een klein half uurtje en de excuses van presentator Wilfried Haesen kon het Artet verder maar helaas, halverwege het tweede stuk ging het weer mis. Toen hield de groep het maar voor gezien. Jammer, want het Artet speelde een soort postbop met daarin veel ECM invloeden. Krachtig en lyrisch.

Krachtig is ook het goede woord voor de Charles Tolliver Big Band. Wat een orkest! Mocht ik ooit zelf nog eens een big band leiden dan moet het zo ongeveer klinken. Powervolle secties, bevlogen solowerk, een spetterende ritmesectie en een unieke combinatie van vrijheid en structuur. Het orkest speelde zes lange stukken waarin vooral pianist George Cables, tenorsaxofonist Billy Harper en de maestro zelf solistisch alle ruimte kregen. De manier waarop Charles Tolliver zijn band aanvoert is prachtig om te zien. Hij gaat de band bijna te lijf, schreeuwt zo nu en dan en dirigeert met agressieve gebaren. Een topband, die ook nog op het North Sea Jazz Festival is te zien.

Rich Perry Dennis Irwin Ralph Lalama

De Vanguard Jazz Orchestra kent wat minder van die rauwe energie die de Charles Tolliver Big Band zo kenmerkt. Maar ook dit is een orkest van formaat. Maar heel anders van aanpak. De solistische taken werden beter verdeeld en de band speelt gewoon wat minder ruig. Trombonist en aankondiger John Mosca, hij gaat qua uiterlijk steeds meer op John Cleese lijken, heeft een laconieke manier van aankondigen maar zijn “praatjes” zijn op de één of andere manier wel sfeerbepalend voor het orkest.
Hier ook weer een paar solistische uitschieters in de secties: Trompettisten Terrell Stafford en Scott Wendholt, tenorsaxofonisten Rich Perry en Ralph Lalama, Trombonist Jason Jackson en pianist Michael Weiss. Aan het eind van de set kwam trompettist Bert Joris een drietal van zijn eigen stukken meespelen. De rest van repertoire betond vooral uit Thad Jones stukken en daarbij mocht The Groove Merchant, gespeeld als toegift, niet ontbreken.

Als afsluiter het Kenny Werner Quintet. Kenny kwam met een allstar bezetting met David Sanchez op tenor, Randy Brecker op trompet en heel verassend op bugel, bassist Scott Colley en de wat overijverige drumster Cindy Blackman.
De band speelde stukken van Kenny’s Blue Note CD “Lawn Char Soceity”. Gewaagde en tricky stukken met veel tempo en ritmewisselingen. Een uitdaging voor deze allstars. Het was knap dat zowel David Sanchez als Randy Brecker deze niet eenvoudige composities naar zich toe wisten te trekken en er spannend, lyrisch en dynamisch op soleerden.
Halverwege de set kwam Toots Thielemans het podium op om een aantal stukken mee te spelen. Toots, onlangs 85 geworden, liet weten dat hij nog eens voor twintig jaar heeft bijgetekend. Laten we het hopen want de oude baas speelt nog steeds wonderschoon. It’s a wonderful world volgens Toots en met die gedachten in het achterhoofd kon het publiek met een gerust hart naar bed.

Een mooie eerste dag van de nu al geslaagde 6de editie van het Blue Note Records Festival.

Blue Note Records Festival - website


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.