Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: LOCATIETHEATER, FESTIVAL, DANS, OEROL

27 Juni 2007

The Language of Walls door Club Guy & Roni

Club Guy & Roni Club Guy & Roni Club Guy & Roni
Tekst en beeld van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)

Of het er nou aan lag dat heel veel toeschouwers via mond op mond reclame bij Club Guy & Roni terecht waren gekomen of dat, zoals Guy Weizman mij voor de voorstelling vertelde, er te veel kaarten waren verkocht voor het formaat van de tribune, het was overvol in de Loods BoeM. Veel mensen hadden lang in de rij gestaan om de voorstelling The Language of Walls vanaf de voorste rij te kunnen zien en waren absoluut onblij (zacht uitgedrukt) met het feit dat er op het laatst nog bankjes voor hun neus werden gezet (waar weer anderen die daarvan wisten op hadden staan wachten). Er was daarom veel ruis voor de voorstelling dus het duurde even voordat alle aandacht was gericht op de zes danseressen en de drummer op het podium.

Zowel Guy Weizman als Roni Haver zijn van Arabisch-Israëlische oorsprong en dat verklaart wellicht waarom zelfbevrijding een terugkerend thema is in hun werk. Ze maken aansprekende en inspirerende voorstellingen waarmee ze een groot publiek weten te bereiken. De voorstelling The Language of Walls - met als ondertitel 'on the other side of day' -gaat over vrouwelijke expressie en 'sisterhood'. In het klassieke ballet worden vrouwen vaak heel fragiel en zwak voorgesteld maar Club Guy & Roni zet de vrouw neer als stoer, sterk en strijdbaar ondanks soms bijna onoverwinnelijke belemmeringen. Club Guy & Roni Club Guy & Roni Club Guy & Roni

De voorstelling begint met een solo van Roni Haver waarin veel staccato bewegingen waarmee de toon wordt gezet voor het hele stuk. De danseressen zijn beurtelings op het podium en wisselen elkaar schijnbaar achteloos af. Door de hele voorstelling komen veel krachtsexplosies voor, soms ingeperkt door anderen of omstandigheden zoals in de kast waarin meerdere dansers tegelijk in bewegen tegen een hel verlichte achtergrond. Daarmee bereikt niet alleen de beweging een hoge concentratie maar is ook een schitterend beeld, helemaal als in het bovenste deel ineens twee roofvogels te zien zijn.

She takes a step
She gets there
She tells her line
She steps down
She bows
She bends
She kneels
She lies
She buries her face in the earth
She closes her eyes
She stops
She flies
- Guy Weizman -

De voorstelling zit vol aansprekende en soms ook aangrijpende beelden zoals wanneer twee vrouwen met hun haren aan elkaar vast zitten en proberen zit van de ander los te worstelen of het spel met de schaduwen op de achterwand met een nietig origineel daarvoor. Ook zitten er kwetsbare onderdelen in zoals het moment dat één van de danseressen haar slipje uittrekt vanonder haar jurk om vervolgens in spagaat letterlijk met al haar intimiteit op de grond te vallen.

Club Guy & Roni Club Guy & Roni Club Guy & Roni

Prachtig zijn de opzwepende delen waarin het leven gevierd wordt en de livemuziek van Elad Cohen en de dans elkaar versterken om naar een climax toe te werken. Het publiek wordt daardoor aangestoken en begint luidkeels met de danseressen mee te joelen als er een kwartier voor het einde zo'n heftige dans wordt ingezet. Een logische einde dacht ik en met mij velen gezien het applaus dat opklonk als de dans tot een einde komt. In het ingetogener deel dat daarna volgde lukte het niet helemaal meer om die spanning nog vast te houden en dat een klein minpuntje bij een overigens prachtige voorstellling.

The Language of Walls is nog te zien op 29 juni a.s. in het Vondelpark in Amsterdam, op het Jacob's Pillow Festival in Berkshire Hills (VS), op het Crec Festival in Barcelona en in oktober van dit jaar in Berlijn. Klik hier voor precieze speeldata.

Oerol - website
Club Guy & Roni - website

Choreografie
Guy Weizman & Roni Haver

Dans
Roni Haver, Emilie Birraux, Eva Puschendorf, Dunja Jocic, Yvonne Weschke en Melanie Lane

Productie
Grand Theatre Groningen
Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.