Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: FESTIVAL, Festival aan de Werf, DANS, STRAATTHEATER

20 Mei 2007

Prachtige voorstelling Ex Nihilo met Trajets de vie, Trajets de ville (Levenspad, stadspad)

Ex Nihilo Benches Ex Nihilo Benches Ex Nihilo Benches
Tekst en beeld van Henry Krul (klik voor vergroting)

Ongeveer twee maand geleden werden mij al onderdelen van het programma van Festival a/d Werf bekend. Bij het vernemen hiervan werd ik heel erg blij. Het festival, één van de grootste aan het begin van het zomerfestivalseizoen, programmeert, zoals veel grote zomerfestivals tegenwoordig doen, veelvuldig op/ in binnenlocaties zoals theaterzalen en tenten. Daarnaast blijven er echter gelukkig ook nog voorstellingen in de openlucht over. Zo ook die van mijn favoriet (dans)gezelschap t.w. Ex Nihilo.

Dit gezelschap uit Marseille met Anne Le Batard en Jean-Antoine Bigot als artistieke leiders, is een regelmatige gast op Nederlandse festivals. Zo speelden ze de afgelopen jaren al eerder tijdens het Witte de Withfestival in Rotterdam, Karavaanfestival N-H, Straatfestival Vlissingen, en bij het Amersfoorts Theaterterras. Eén van de eerste voorstellingen die ik jaren geleden van hen zag (tijdens de Mooi Weer Spelen in Delft) was La Plus Belle Heure. Een voorstelling met vier jonge meiden die o.a. tegen een muur opdansten en een meespelende musicus/ accordeonist. Daarna zag ik ze meerdere keren tijdens het festival Chalon dans la rue in Frankrijk. In juni 2000 stonden ze wederom in Nederland met de locatievoorstelling Amalgame. Een voorstelling die zich met minimale middelen (ca. 10 rode stoelen, een rood olievat en live gitaarmuziek) tijdens eb op het wad bij ’t Lichtje op Terschelling (tijdens het Oerolfestival) afspeelde. Een prachtige locatietheatervoorstelling.

In 2003 maakten ze de kleine straatvoorstelling Calle Obrapia #4. Deze voorstelling geïnspireerd op de straat genaamd Calle Obrapia werd in Havana (Cuba) ontwikkeld en ging in 2003 tijdens het festival Chalon dans la rue, alwaar op dat moment grootscheepse stakingen onder de straattheatergroepen uitgebroken waren (de toenmalige Franse regering had zeer onaantrekkelijke regelingen voor kunstenaars aangekondigd) in première. Deze kleine, maar prachtige, voorstelling is zeer succesvol en tourt nog steeds in vooral Frankrijk, maar ook Spanje en Italie.

Ex Nihilo Benches Ex Nihilo Trajets de vie, trajets de ville Ex Nihilo Trajets de vie, trajets de ville

Als ik me niet vergis is Yvonne Franquinet, artistiek directeur van Festival en Huis aan de Werf, (ook) fan van dit gezelschap. Jaren geleden toen ze programmeerde bij Plaza Futura in Eindhoven nodigde ze het gezelschap al uit voor samenwerking met jonge Nederlandse dansers en de afgelopen jaren in Utrecht is het gezelschap zeer regelmatig te gast met o.a. het eerdergenoemde Calle Obrapia #4 en de binnenvoorstelling Passants.

Ook in 2006 was de groep te gast met een “uitgeklede” versie van Trajets de vie, Trajets de ville. Aan het project deden toen 7 Vlaams/ Nederlandse dansers mee die speciaal hiervoor geauditeerd hadden. Misschien dat het vorig jaar een “uitgeklede” betrof; voor mij was ie helemaal goed. Het precieze verhaal omtrent de ontwikkeling van de voorstelling/ project ken ik niet maar ik neem aan dat dat project een opstap geweest is naar de huidige versie. De huidige versie van Trajets de vie, Trajets de ville kent 2 varianten. Eén met 10 dansers, waarvan 2 Vlaamse, één Nederlandse en 7 Fransen en één bestaande uit maar liefst 17 dansers. Al die dansers o.a. ook uit Spanje, Schotland en Oostenrijk hebben speciaal auditie gedaan. De versie die hier afgelopen vrijdag haar wereldpremière beleefde, overigens een coproductie met Festival aan de Werf, gaat verder naar Festival Des pieds et des mains in Lons-le-Saunier (Fr) en Chalon sur Sa ’ne (veel bezocht door Nederlanders). De grotere versie speelt komende zomer tijdens Festival Vivacité in Sotteville-lès-Rouen, La Strada Graz en Merchant City Festival Glasgow.

De voorstelling bestaat uit 2 gedeeltes. Op de vrijdag- en zaterdagochtend werd van 9.30 tot 11.30 uur gedanst rondom bankjes op resp. het Janskerkhof en de Mariaplaats. Niet echt een voorstelling maar kleine, zeer interessante, choreografieën waar toevallige voorbijgangers al dan niet bewust in betrokken werden. Mooi en hilarisch. Pure juweeltjes van creativiteit. Het optreden ’s middags, begeleid door live gitaarmuziek, was dan ook compleet verschillend van de relatief intieme bankjesvoorstelling.

De tien dansers, jonge maar ook oudere, mannen en vrouwen en allen smaakvol casual gekleed in colbert met pantalon danwel rokje, zijn gedurende 50 minuten continu in beweging. En hoe! Soms ontwijken ze elkaar zeer bewust, niet zelden botsen ze nonchalant tegen elkaar aan. Er wordt gerend, gestrompeld, gelift en fysieke confrontaties zijn niet van de lucht. Fysiek contact met elkaar. Maar ook fysiek contact met de (harde) stenen grond. Er wordt veel over de grond gerold en gevallen. Ja, gevallen; languit op de grond vanuit een staande beweging…. “Deze dansvorm is wel even anders dansen dan in de zaal op een verende ondergrond” aldus danser Sasker Polman.

Ex Nihilo Trajets de vie, trajets de ville Ex Nihilo Trajets de vie, trajets de ville Ex Nihilo Trajets de vie, trajets de ville

De dansstijl van Ex Nihilo is behoorlijk fysiek. En het is dat men op een open plein speelt want normaliter maken ook muren van gebouwen deel uit van de speelvlakken bij Ex Nihilo. Voor dit gezelschap is dat heel gewoon. Na 50 minuten onafgebroken her en der kijken, want er is zoveel te zien dat je altijd wel iets mist, komt de voorstelling tot een climax. Climax in beeld en geluid. Als het afgelopen is heb een brok in m’n keel. Dit grijpt me echt naar de strot. Zo pakkend is de voorstelling. Ik ga dit dan ook niet uitleggen. Dit moet je zelf zien danwel ervaren. Een groot, dikverdiend, applaus volgt. Veel mensen hebben, zeker weten, hier een heel goed gevoel aan overgehouden. En ik persoonlijk, er is nog een lang festivalseizoen te gaan, heb zonder twijfel één van mijn beste voorstellingen van dit seizoen al gezien.

Ex Nihilo is met deze voorstelling zoals ik al eerder noemde op diverse buitenlandse festivals te zien. Check ook de site van In Situ; Europese netwerk voor ontwikkeling van straattheater. Meer foto's zijn hier te bekijken.

Festival aan de Werf - website
Chalon dans la rue - website
In Situ - website
La Strada Graz - website
Festival Vivacité - website

Ex Nihilo
Artistieke directie: Anne Le Batard, Jean-Antoine Bigot
Dansers: Jean-Antoine Bigot, Lies Cuyvers, Patrice De Benedetti, Jean-Marc Fillet, Anne-Claude Goustiaux, Anne Le Batard, Yui Mitsuhashi, Sasker Polman, Corinne Pontana, Satya Roosens, Iris Van Peppen


Gebruikte Tags: , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.