Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: JAZZ

19 Mei 2007

Jean ‘Toots’ Thielemans in het Bimhuis: what a wonderfull world!

Door Hans Frederiks

Met wie speelde Jean ‘Toots’ Thielemans eigenlijk niet? Hij speelde met Charlie Parker, Miles Davis, Shirly Horn, Peggy Lee, Ella Fitzgerald, Jaco Pastorius, Paul Simon, noem maar op! Iedereen kent de klassieke filmmuziek voor Midnight Cowboy of The Getaway. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ruim voor aanvang van het concert in het uitverkochte Bimhuis de mensen al om kwart voor zeven staan te dringen om toch maar een goed plekje in de zaal te krijgen. Het is ook bijzonder om Toots Thielemans in de intieme sfeer van het Bimhuis te kunnen zien en horen spelen. Vaak speelt hij in veel grotere zalen. Thielemans is een fenomeen “ 85 jaar al weer “ en hij speelt die avond met een energie en enthousiasme die ongekend zijn voor iemand van die leeftijd. Voordat de muzikanten het toneel oplopen zie ik vanuit mijn ooghoek Thielemans de drie muzikanten elk een kusje geven. En dan beginnen ze te spelen. De begeleiders kijken liefdevol naar hem op. Het is duidelijk leuk, lekker om met Toots Thielemans te spelen en dat is wederzijds. Hij vuurt met kreten zijn pianist aan, hij lijkt soms wel te flirten met de drummer en de bassist staat het hele concert gewoon breed op de achtergrond te glimlachen.

Na een inzinking vorig jaar was Thielemans een tijdje depressief. Hij moest een tournee afzeggen, waardoor hij niet in het Bimhuis kon komen spelen. Hij is er nu toch en daar is hij dankbaar voor: ‘Dank u Mr. Bim!’ roept hij, ‘of is het mevrouw Bim?’ Hij kletst graag en veel tussen de nummers door. Over de vele muzikanten met wie hij gespeeld heeft, van wie er al heel veel dood zijn. Hij is nog in leven, hij zegt: ‘I am still here to tell about them.’ Hij vertelt over hoe hij, toen hij naar Amerika emigreerde, veel op Jewish weddings speelde, en dat hij in zijn smoking voor geld in de subway speelde. Je babbelt teveel, had zijn manager gezegd en vervolgens zet drummer Hans van Oosterhout een nieuw nummer in. De zaal moet er om lachen. Spelen kan hij nog als de beste. Elk nummer van het concert is mooi, of nog mooier. Natuurlijk houdt het publiek van deze man. Hij vuurt zijn muzikanten aan, gebaart dat er een solo moet beginnen en roept luid ‘Yeah!’ als ie het mooi vindt. Hoogtepunt in de tweede set is Midnight Cowboy (over het maken van filmmuziek zegt hij tussendoor dat mensen vonden dat hij zich daarmee prostitueerde, maar ach ‘de huur moest betaald worden’). Hoe vaak heb je deze muziek al niet gehoord, maar het blijft magisch en er is een echt kippenvelmoment als bassist Hein Van de Gein zacht aan zijn bas begint te plukken en het van de mondharmonica “ zijn ‘broodje’, zoals Toots die noemt “ overneemt... Hier is minder meer, er wordt heel spaarzaam gemusiceerd. Pure melancholie is dit. De zaal is muisstil “ nou, een glas dat valt lijkt de sfeer te verstoren, maar Toots roept opgewekt naar aanleiding van de klank van het vallende glas: ‘Good key!’ De toegift is What a wonderful world en dat kan de zaal alleen maar beamen. Wat een prachtige wereld waarin je zo oud kunt worden en nog zo kunt spelen, nog zo kunt ontroeren met dat ‘broodje’. Zo oud worden... Wie wil dat niet? Op je 85ste nog een zaal in vervoering brengen! Muzikanten gaan nooit met pensioen, in ieder geval niet die van het kaliber van Jean ‘Toots’ Thielemans... Line-up - mondharmonica, - piano, - bass, - drums


Gebruikte Tags: , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.