Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, JAZZ

3 Mei 2007

ZENG! HAN BENNINK 65!

Han Bennink 65 Han Bennink 65 Han Bennink 65
Tekst en beeld van Louis Obbens (klik voor vergroting)
21 april 2007, BIMHUIS


Gelijk de ‘oude’ meester, improvisator en vernieuwer, op de ‘wereldse’ voetbalvelden , vierde Han Bennink (Zaandam, 17/04/42) op 21 april 2007 zijn kroonjaar. Daar waar J.C. (25/04/47) groteske media-aandacht krijgt was ook de relatief overweldigende aandacht voor H.B. van met name de schrijvende media alsmede zijn party in het BIMHUIS veelzeggend. Waarbij aangetekend dat het voetbalidool, zijn actieve periode allang heeft afgesloten en slechts onnavolgbaar als analyticus het brede publiek bedient. Han Bennink,vernieuwend maar ook controversieel muzikant, slagwerker en beeldend kunstenaar, is echter nog ‘full in swing’.

In het bomvolle en al tijden uitverkochte BIMHUIS, werd z’n verjaardag, onder de titel ‘ZENG! HAN BENNINK 65!’ (Zeng is oud Zaans voor klap of slag), op integrale wijze gevierd. Naast een drie uur durende muzikale happening was ook de aankleding door middel van het toegangsbewijs, reisimpressies en een buffet geheel gewijd aan Ethiopië. Bennink had programmatisch gekozen voor een brede opzet met een centrale rol voor het ICP (Instant Composeurs Pool) Orchestra en daarnaast combinaties van muzikanten die zowel in kleinere bezettingen als in aanvulling op het ICP collectief concerteerden. Geheel in lijn met Benninks opvatting, was het programma ook voor hem in de uitwerking onvoorspelbaar, oorspronkelijk en uitdagend. Niet in de laatste plaats door te kiezen voor samenstellingen en bezettingen welke niet eerder hadden plaatsgevonden.

Han Bennink 65 Han Bennink 65 Han Bennink 65

Het leidt te ver en het vraagt te veel om het totale optreden in zijn geheel te verslaan. Maar ook de noodzaak ontbreekt. Niet alleen werd het optreden volledig op beeld vastgelegd, maar de veelheid aan muzikale concepten, samenstellingen, sferen en emoties maakt achteraf terugluisteren tot een must!

De meester zelf nam, in een tropenpak, plaats achter een drumkit bestaande uit snaredrum, bassdrum, twee trommels, een hi-hat en 2 cymbals. Het leek erop alsof Bennink een compromis heeft bereikt tussen de periode waarin bijna alles verheven werd tot klankmiddel, inclusief de theatrale uitingsvormen, en de effectieve kaalheid van de basale snaredrum.

Tijdens het optreden rafelde het ICP Orchestra ondermeer klassieke Amerikaanse composities uiteen. Bouwde het op ingenieuze wijze weer op en voegde daar elementen uit de hedendaagse Europese geïmproviseerde muziek aan toe. Hierbij werd een ontegenzeggelijk breed scala aan muzikale stromingen gebruikt van moderne klassieke muziek tot Free Jazz. Het ICP (in uitgedunde of uitgedijde vorm) interpreteerde voor de pauze twee composities van de pianist Herbie Nichols (House Party Starting en Change of Season) en een stuk van Duke Ellington (Happy Go Lucky Local). De sterke composities gingen weergaloos over in vrije improvisaties, klassieke swing, minimalistische pianosolo’s, ballroommuziek, blues en wat al niet meer zei. Dit met een hoog interactiegehalte in steeds wisselende klankkleuren en tempo’s. Na de pauze speelde het ICP composities van Ives, Ellington, Carmichael en Mengelberg. Waarbij een superbe melancholieke solo van Michael Moore, waar de eenzaamheid van afdroop, en de schurende onnavolgbare freejazz-exercitie als onderdeel van een soort van New Orleans saus la Mengelberg, het cliché parel verdiende.

Han Bennink 65 Han Bennink 65 Han Bennink 65

Naast het ICP viel er nog veel meer waar te nemen en te beleven. Zo was ondermeer de eerste samenwerking tussen gitarist Terrie Ex, Peter Brötzmann en het Stringtrio te zien. Ex bespeelde op onorthodoxe wijze zijn afgeroste gitaar en dit leidde in combinatie met Brötzmann tot een soort van ’impropunk’, ondersteund door een stevige rockbeat uitmondend in een totale orgie van geweld. Het samenspel van Ex met het Stringtrio waarin hij nu weer eens percussief de gitaar gebruikte begon onheilspellend rustig met een constant op de loer liggende dreiging van totale anarchie. En die kwam&hellip. Bewapend met een schroevendraaier, mishandelde Ex, bijna gitaar en de oren van het publiek. Dit terwijl de strijkers schijnbaar in het gelid bleven. De introductie van Bennink “fasten your seatbelts” bleek achteraf een understatement.

De Britse sopraansaxofonist Evan Parker schitterde vooral in zijn eerste samenwerking met de ICP strijkers. De zware dramatisch en complex vormgegeven compositie leidde na een collectieve improvisatie in een virtuoze solo.

Han Bennink zelf startte het concert met een enorme ‘zeng’ dat het publiek deed opschrikken en gereed maakte voor zijn solistisch optreden. Hierbij improviseerde hij op vermakelijke wijze met tapdanseres Marije Nie. Benninks spel gedurende het meeslepende en veel van het publiek vragende concert was fantasievol, bij vlagen swingend, vol wendingen maar altijd in dienst van het collectief, in welke vorm dan ook.

Han Bennink - website

ZENG! HAN BENNINK 65 bestond uit:
Thomas Heberer-trompet, Wolter Wierbos-trombone, Michael Moore-altsax, klarinet, Ab Baars-tenorsax, klarinet, Tobias Delius-tenorsax, klarinet, Mischa Mengelberg-piano, Mary Oliver-altviool, Tristan Honsinger-cello, Ernst Glerum-bas, Han Bennink-drums,Evan Parker-sopraansax, tenorsax, Peter Brötzmann- tenorsax, Guus Janssen-piano, Simon Toldam Rosengren-piano, Terrie Ex-gitaar, DJ Jules Deelder.

Programma:
1. Solo Han Bennink
2. Evan Parker en String Trio
3. Clarinet 4tet
4. 3 Pianists + Han Bennink
5. Terrie Ex, Han Bennink en Peter Brötzmann
6. ICP Orchestra
Pauze
1. Thomas Heberer, Wolter Wierbos, Evan Parker, Han Bennink
2. String Trio, Ab Baars en Terrie Ex
3. Peter Brötzmann, Guus Janssen en Han Ebbink
4. Mary Oliver, Michael Moore, Simon Toldam, Tristan Honsinger
5. ICP Orchestra
Aansluitend: Deelder Draait
Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.