Onderwerp: MUZIEK, DANS
1 April 2007
DansClick, tournee 2 “ overbrugging van beleven én concrete woorden
Door Rina Sanders met foto's van Joris-Jan Bos en Karel Zwanenberg
Gezien op 29 maart in het Isala theater in Capelle aan den IJssel
De aankondigingen van ‘DansClick tournee 2’ maken al duidelijk dat een bezoek aan deze voorstelling meer is dan het zien van enkele dansstukken. DansClick staat voor een persoonlijke kennismaking. De choreografen beloven een verfrissende kijk op wat dans kan zijn. Bovendien wordt het publiek na het laatste dansstuk uitgenodigd om de ervaringen te delen met de dansers en choreografen. Insteek van dit nieuwe concept is dus een klik laten ontstaan, tussen dansmakers en dansgenieters. Een dapper initiatief; dans is immers veelal abstract en de beleving ervan is erg persoonlijk. Ook de afstand tussen makers en waarnemers maakt het er niet gemakkelijker op om informeel met elkaar in contact te komen.
Dat DansClick contact met publiek belangrijk vindt, zien we gelijk bij warming-up van Theo Nijland. Theo Nijland is tekstschrijver/scenarist/componist en performer. Hij geeft de zaal zijn persoonlijke visie op dans. Zijn ervaringen op de kleinkunstacademie neigen naar een lichte afschuw. Maar de manier waarop hij het voordraagt intrigeert. Hij praat en zingt met een bijzondere stem. De wijze waarop hij ‘dans’ bespreekt is beeldend en meeslepend. Zijn liefde voor ‘dans’ moet toch ergens in hem zitten. Guy Weizman en Roni Haver baseerden hun dansvoorstelling Myrrh and Cinnamon op het hooglied van Salomon uit het Oude Testament. Volgens de choreografen is deze lofzang op de mystieke liefde een van de mooiste en meest intrigerende hoofdstukken uit de bijbel.
Een groep van twee mannen en vier vrouwen laat een intiem relaas zien. Het is duidelijk dat ze zich tot elkaar aangetrokken voelen en om elkaar geven. Veelvuldig en wisselend zien we twee of drie dansers met elkaar in een liefdevol gevecht. Het ritme van de dans zorgt ervoor dat ze een geheel met de groep blijven. Hoewel Myrrh and Cinnamon ook gaat over de pijn van liefde is onderlinge afwijzing tijdens dit samenspel nog niet voelbaar. Het geheel doet vervreemdend aan, alsof je even bij een zeer liefdevolle wereld naar binnenkijkt. Klef is het niet, door de dynamiek en het samenspel. De pijn blijft echter niet verborgen.
In More Day More Night van de Spaanse Marta Reig Torres gaan drie danseressen op zoek naar de betekenis van hun dromen. De beleving van de dansers staat centraal. Daarom zocht en vond Reig Torres drie vrouwen die bereid zijn om het diepste van zichzelf prijs te geven.
Vreemde doelloze blikken en een lichaam dat een eigen leven lijkt te leiden. Drie danseressen tonen een bijna surrealistische wereld. Hun gezichtsuitdrukkingen, haarstyling en verdere aankleding versterken dit. De bijzonder aparte bewegingen lijken eenvoudig, doordat ze niet extreem uitgesproken zijn. Wat speelt zich af in die hoofden? Als het publiek klapt zien we weer de natuurlijke uitdrukkingen van de danseressen, wat een verschil! More Day More Night fascineert door de sterke vervreemding, die je lange tijd goed bijblijft.
Is het gelukt om contact te maken met het publiek? Jazeker. De samenstelling van ‘DansClick tournee 2’ is divers. We zijn meegenomen in drie verschillende sferen; de concreet gesproken introductie van Theo Nijland en de meer abstracte werelden van liefde en dromen. Aan het publiek de uitnodiging om hun beleving onder woorden te brengen.
Dansclick - website
Hoe de dans mij uitvond:
Theo Nijland
Myrrh and Cinnamon
choreografie: Club guy & roni
More Day More Night
choreografie: Marta Reig Torres
Compilatie van Club Guy & Roni