Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, DANS

1 April 2007

DansClick, tournee 2 “ overbrugging van beleven én concrete woorden

More Day More Night (foto Joris Jan Bos) Dansclick Myrrh and cinnamon (foto Karel Zwanenberg)
Door Rina Sanders met foto's van Joris-Jan Bos en Karel Zwanenberg
Gezien op 29 maart in het Isala theater in Capelle aan den IJssel


De aankondigingen van ‘DansClick tournee 2’ maken al duidelijk dat een bezoek aan deze voorstelling meer is dan het zien van enkele dansstukken. DansClick staat voor een persoonlijke kennismaking. De choreografen beloven een verfrissende kijk op wat dans kan zijn. Bovendien wordt het publiek na het laatste dansstuk uitgenodigd om de ervaringen te delen met de dansers en choreografen. Insteek van dit nieuwe concept is dus een klik laten ontstaan, tussen dansmakers en dansgenieters. Een dapper initiatief; dans is immers veelal abstract en de beleving ervan is erg persoonlijk. Ook de afstand tussen makers en waarnemers maakt het er niet gemakkelijker op om informeel met elkaar in contact te komen.

Dat DansClick contact met publiek belangrijk vindt, zien we gelijk bij warming-up van Theo Nijland. Theo Nijland is tekstschrijver/scenarist/componist en performer. Hij geeft de zaal zijn persoonlijke visie op dans. Zijn ervaringen op de kleinkunstacademie neigen naar een lichte afschuw. Maar de manier waarop hij het voordraagt intrigeert. Hij praat en zingt met een bijzondere stem. De wijze waarop hij ‘dans’ bespreekt is beeldend en meeslepend. Zijn liefde voor ‘dans’ moet toch ergens in hem zitten. Guy Weizman en Roni Haver baseerden hun dansvoorstelling Myrrh and Cinnamon op het hooglied van Salomon uit het Oude Testament. Volgens de choreografen is deze lofzang op de mystieke liefde een van de mooiste en meest intrigerende hoofdstukken uit de bijbel.
Een groep van twee mannen en vier vrouwen laat een intiem relaas zien. Het is duidelijk dat ze zich tot elkaar aangetrokken voelen en om elkaar geven. Veelvuldig en wisselend zien we twee of drie dansers met elkaar in een liefdevol gevecht. Het ritme van de dans zorgt ervoor dat ze een geheel met de groep blijven. Hoewel Myrrh and Cinnamon ook gaat over de pijn van liefde is onderlinge afwijzing tijdens dit samenspel nog niet voelbaar. Het geheel doet vervreemdend aan, alsof je even bij een zeer liefdevolle wereld naar binnenkijkt. Klef is het niet, door de dynamiek en het samenspel. De pijn blijft echter niet verborgen.

In More Day More Night van de Spaanse Marta Reig Torres gaan drie danseressen op zoek naar de betekenis van hun dromen. De beleving van de dansers staat centraal. Daarom zocht en vond Reig Torres drie vrouwen die bereid zijn om het diepste van zichzelf prijs te geven.
Vreemde doelloze blikken en een lichaam dat een eigen leven lijkt te leiden. Drie danseressen tonen een bijna surrealistische wereld. Hun gezichtsuitdrukkingen, haarstyling en verdere aankleding versterken dit. De bijzonder aparte bewegingen lijken eenvoudig, doordat ze niet extreem uitgesproken zijn. Wat speelt zich af in die hoofden? Als het publiek klapt zien we weer de natuurlijke uitdrukkingen van de danseressen, wat een verschil! More Day More Night fascineert door de sterke vervreemding, die je lange tijd goed bijblijft.

Is het gelukt om contact te maken met het publiek? Jazeker. De samenstelling van ‘DansClick tournee 2’ is divers. We zijn meegenomen in drie verschillende sferen; de concreet gesproken introductie van Theo Nijland en de meer abstracte werelden van liefde en dromen. Aan het publiek de uitnodiging om hun beleving onder woorden te brengen.

Dansclick - website

Hoe de dans mij uitvond:
Theo Nijland

Myrrh and Cinnamon
choreografie: Club guy & roni

More Day More Night
choreografie: Marta Reig Torres

Compilatie van Club Guy & Roni

Gebruikte Tags: , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.