Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, JAZZ

20 Maart 2007

Stralende Robin McKelle verrast in uitverkocht Bimhuis

Door Aukje
Gezien op 18 maart in het Bimhuis te Amsterdam

Soms is het lang wachten op een nieuwe ster aan het jazzfront die zich kan meten met de jazzzangers en -zangeressen van weleer. Zo was daar een aantal jaar geleden Kurt Elling die menigeen verraste. In 2004 beoordeelde hij als jurylid van de Thelonious Monk International Jazz Vocals Competition de finalisten en kende samen met de andere juryleden Robin McKelle een derde plaats toe. Het opende deuren voor haar waardoor ze mocht optreden met o.a. David Bowie, Carly Simon en Herbie Hancock. Toch heeft ze haar debuut-cd vooral zelf moeten financieren omdat haar ambities te hoog waren gegrepen voor een klein platenlabel als Cheap Lullaby Records. Maar het album sloeg in als een bom en haar financiële investering was snel terugverdiend. Inmiddels reist ze de wereld over om haar album te promoten. Op het album wordt Robin McKelle begeleid door een bigband. In het Bimhuis is de bigband vervangen door een trio, bestaande uit Alain Mallet (piano), Boris Slavov (bas) en Luis Cato (drums). Het eerste nummer van het album is het openingsnummer van de set: ‘Something’s gotta give’. Meteen is te horen waarom iedereen zo vol is van haar. Ze beschikt met haar warme en hese altstem over een ongekende lazy swingtiming, een perfect gecontroleerde dynamiek en een jazzy vibratie en frasering.

Haar verschijning is even wennen. Op de cdhoes staat ze afgebeeld als een alternatief gekleed iemand met neuspiercing. Maar in het echt blijkt haar uiterlijk doorsnee Amerikaans te zijn. Ook haar podiumpresentatie is anders dan de nuchtere Hollander is gewend. Zo laat ze het publiek al bij het tweede nummer ‘Get out of Town’ meeklappen. Ondanks het vroege moment in de set krijgt ze het publiek mee.

Met nog maar één cd op naam van artiest is het altijd afwachten waar een optreden op zal uitdraaien. Is het een kwestie van het afdraaien van de cd of worden ook andere nummers gespeeld? De stralende Robin McKelle verrast. Ze speelt maar drie nummers van haar cd. De rest van haar optreden vult ze met ander materiaal dat zeker cd-waardig is. Na de ballad ‘Lover Man’ zingt ze ‘Make Someone Happy’, één van haar favoriete songs die ze voor het eerst hoorde zingen door Louis Armstrong en later door Dianne Reeves. Tijdens het nummer kijkt ze het publiek in en ziet mij op de tweede rij glimlachen. Dat is haar doel met dit nummer. “You made my day,” vertelt ze me later als ze een handtekening zet op mijn gekochte cd. Dan is ‘Lullaby of Birdland’ aan de beurt, een nummer dat zowel door Ella Fitzgerald als Sarah Vaughan, haar voorbeelden, is gezongen. Het is ongelooflijk hoe ze de lazy timing van de dames weet te benaderen. En is op haar cd geen enkele improvisatie te ontdekken, bij dit nummer geeft ze een heel rondje improvisatie weg, waarbij je je meteen afvraagt waarom dat niet op cd is opgenomen. Dat Robin McKelle een voorliefde heeft voor jazzstandards uit de jaren ’30 en ’40 moge duidelijk zijn. Toch is de popballad ‘Get Here’ van Oleta Adams één van haar favoriete nummers. Ze heeft er een jazzversie van gemaakt en de climax op het eind mag er zijn, maar het uitstapje mag niet al te boeiend heten. Dat heeft grotendeels te maken met de verwachting dat ze alleen jazz zal zingen, zoals op haar cd. Gelukkig maakt ze het met het volgende nummer meer dan goed. Over de akkoorden van het nummer ‘Butterfly’ van Herbie Hancock zingt ze ‘Summertime’. Origineel en wederom prachtig en intens gezongen. Na ‘I’ve got the world on a string’ zoekt ze voor ‘Bei mir bist du schön’ (beide nummers van haar cd) een man uit het publiek om op schoot neer te vlijen. De mannen op de eerste rij kijken angstig en vooral de andere kant op om haar blik te ontwijken, maar ze weet een gewillig en nerveus slachtoffer te vinden. Het lijkt een Amerikaanse actie die niet goed valt op Nederlands grondgebied, maar toch goed is voor een lachsalvo.

Dan is het tijd voor het serieuze werk bij de blues ‘Don’t cry, baby’. Pianist Alain Mallet houdt tijdens zijn solo zijn vinger op de aangeslagen snaar van de vleugel waardoor er een blikkerig geluid ontstaat. Af en toe gaat het mis, maar hij laat daarmee juist zien dat het een vak apart is. Het publiek beloont zijn vingervlugheid met een uitbundig applaus. Met alleen pianobegeleiding zingt ze de breekbare ballad ‘Round Midnight’ en gaat dan over op het swingnummer ‘Let’s fall in love’ waar haar ongekende swingtiming goed naar voren komt. Tijd voor het laatste nummer. Geen standard, maar het nummer ‘Eleanor Rigby’ van The Beatles dat ook door Aretha Franklin is gezongen. Robin McKelle houdt van salsa en heeft het, net als ‘Bei mir bist du schön’ in een salsajasje gegoten. Hoewel de energie van het optreden inmiddels is gedaald, weet ze het publiek mee te laten klappen en zingen. Het publiek heeft dan al ruim anderhalf uur mogen genieten van haar kunsten. Maar genoeg hebben ze er nog niet van. McKelle komt terug voor een toegift. Ze neemt plaats achter de piano en zingt een zelfgeschreven ballad. Net als bij ‘Get Here’ en ‘Eleanor Rigby’ blijf ik erbij dat ik haar liever jazz hoor zingen, maar dat is een kwestie van smaak. Daarom vraag ik haar ook na afloop of ze verder gaat in de jazz. Tot mijn grote opluchting verzekert ze dat dat het geval is. Het zou meer dan zonde zijn als ze de wereld haar jazzkunsten zou onthouden. Robin McKelle heeft met haar cd én haar optreden bewezen een nieuw fenomeen te zijn in jazzland. En daar willen we graag nog heel veel van horen. Robin McKelle - website en MySpace Bimhuis - website Line-up: Robin McKelle “ vocals Alain Mallet - piano Boris Slavov - bas Luis Cato “ drums CD tip

Robin McKelle" >
Introducing
Robin McKelle


Gebruikte Tags: ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.