Onderwerp: DANS
20 Maart 2007
Fast Food van Introdans: wisselend vijfgangen menu
Door Rina Sanders met foto's van Hans Gerritsen/Introdans (klik voor groter)
Gezien in het Lucent Danstheater op 18 maart
In de gang van het Lucent Danstheater vindt een dynamisch spektakel plaats. Jonge meisjes rennen heen en weer, terwijl ouders wachten. Veel kinderen komen net terug van de doe-mee-les, waar ze met leden van het ensemble een klein gedeelte uit het stuk ‘Bread Peace’ hebben geoefend. Het wachten is nu op de complete voorstelling ‘Fast Food’ van het Introdans Ensemble voor de Jeugd. Het gezelschap dient een reeks van vijf choreografieën op, speciaal voor kinderen van zes jaar en ouder.
‘Diner Dansant’ is het eerste dansstuk en valt gelijk zeer goed. Een grote groep nette dames en heren maken aanstalten om heerlijk te gaan dineren aan een compleet aangeklede ronde tafel. Maar eerst maken ze in groepjes hun entree, sjiek aangekleed en feestelijk opgemaakt, het is duidelijk dat ze er zin in hebben. Eenmaal aan tafel begint het echte spektakel. Handelingen die normaal gesproken zo klein en vanzelfsprekend zijn, worden enorm vergroot. Ook zien we allerlei nieuwe mogelijkheden met tafel en stoelen. Kids, don’t try this at home! Diner Dansant is zeer plezierig om naar te kijken, door het grote gezellige gezelschap dat gezamenlijk mooie vormen laat zien. Het moet geweldig zijn om dit spektakel rondom de ovale tafel van bovenaf te kunnen zien. De animatie die tussen de eerste en de tweede choreografie wordt geprojecteerd is een groot succes. Sommige stoelen willen nu eenmaal ook dolgraag in de spotlights te staan&hellip. Als het scherm omhoog gaat zien we het strakke decor van ‘Trifolium’. Deze choreografie is in 1984 voor het eerst uitgevoerd door het Scapino Ballet. Twee vrouwen en een man bewegen over het podium en komen bij elkaar in allerlei vormen en posities. Het is een luchtig en vrolijk geheel.
Het absolute hoofdgerecht van de middag is ‘Bread-peace’. Twee bakkersknechten tonen hun stoere kant op het swingende ‘Big in Japan’ van Tom Jones. Ze vangen en gooien broden, die ook daadwerkelijk onderdeel zijn van hun dans. De broden blijven het speelse element tot het einde toe. De kinderen in de zaal zijn verkocht als de broden een eigen wil blijken te hebben. Uiteindelijk maken de broden warme gevoelens los bij de mannen onderling. Een dansstuk dat speels is en blijft boeien, voor klein en groot!
‘Pic Nic’ verkent de grens tussen dans en een meer concrete theatervoorstelling. Met kostuums, een vangnetje en parasol is de humor snel aanwezig. De licht clowneske dansbewegingen versterken dit. Wat gaan ze doen en wie doet wat? Er gebeurt steeds van alles. Tussen alle gekkigheid ruik je de bloemetjes en hoor je de bijtjes zoomen.
Het afsluitende ‘Bon Appètit’ is als enige een geheel nieuwe choreografie. De complete bezetting van de voorstelling neemt deel aan dit laatste stuk. In de bewegingen en opstellingen zijn verschillende culturele invloeden te ontdekken, vooral Indiaas en Braziliaans. De individuele kwaliteiten van de eerste twee solodansers lijkt de choreograaf te willen benadrukken. Geweldig om de zo verschillende temperamenten van de mannelijke en vrouwelijke solist te zien, op hetzelfde ritme. De verschillende composities binnen de groep zijn mooi, maar niet zo uitdagend. Dit geldt ook voor de muziek, die steeds vrij gelijk blijft. Voor zo’n gemêleerd publiek is het een vrij lange zit, de aandacht verdwijnt gemakkelijk. Het toetje had spannender gemogen.
Introdans - website
• Diner Dansant Nils Christe
• Trifolium Ellen van der Horst - Introdanspremière
• Bread-peace David Middendorp “ Introdanspremière
• Pic Nic Mats Ek “ Introdanspremière
• Bon Appètit Robert Battle - wereldpremière