Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, JAZZ

1 Maart 2007

Joe Lovano Quartet “ Een reis door de jazzgeschiedenis

Joe Lovano Quartet (foto Monique Baan) Joe Lovano Quartet (foto Monique Baan) Joe Lovano Quartet (foto Monique Baan)
Door René de Hilster met foto's van Monique Baan (L/V) en Hans Frederiks (Bimhuis)
Lantaren/Venster Rotterdam, 17 februari en Bimhuis Amsterdam, 18 februari 2007


Joe Lovano is door velen uitgeroepen tot een van de beste hedendaagse saxofonisten. Al zijn er sceptici die beweren dat hij die status heeft omdat alle echte goede saxofonisten zijn overleden of aan het aftakelen zijn. Met die laatste stelling ben ik het in ieder geval niet mee eens. In november liet Joe tijdens een optreden met zijn nonet horen dat hij echt kan spelen en op 17 & 18 februari wist hij, dit keer in kwartet bezetting, zichzelf te overtreffen. Het kan inderdaad ook anders. Op het North Sea Jazz 2004 gaf hij samen met pianolegende Hank Jones een zeer routineus concert waarin hij liet horen dat je bepaalde loopjes best wel in elk stuk kan spelen.
Nu is het spel van Lovano niet vrij van bepaalde terugkomende “maniertjes” maar al deze licks & tricks zijn door hemzelf bedacht. En wat kan er dan nog op tegen zijn? Joe heeft een unieke toon die je mooi of niet mooi vindt, een tussenweg schijnt er niet te zijn. In zijn spel hoor je flarden van alle grootmeesters, maar noot voor noot kopiëren doet Joe zeker niet. Hij heeft zijn eigen geluid duidelijk gevonden. Het is altijd leuk om een jazzmuzikant meerdere keren achter elkaar te horen. Elke avond is toch anders en vaak reageert een muzikant op elk podium weer verschillend. Voor jazzpodium.nl heb ik twee concerten van Joe Lovano gezien. Zaterdag 17 februari in de Lantaren/Venster en 18 februari in het Bimhuis. Natuurlijk hadden beide concerten overeenkomsten maar er waren ook duidelijke verschillen.

De ritmesectie van het kwartet is dezelfde ritmesectie van het nonet. James Weidman, Dennis Irwin en Otis Brown III op respectievelijk piano, bas & drums. Geen allstar unit maar wel een hecht, swingend en inventief begeleidings trio.

Wie de discografie van Joe Lovano kent weet dat hij niet binnen één stijl te vangen is. Van bop tot zeer vrij met daartussen in uitstapjes naar Frank Sinatra, Third stream en Italiaanse opera. Tijdens beide concerten putte hij dan ook dankbaar uit dit brede repertoire. Veel stukken verwijzen naar een bepaalde cd.

Lantaren/Venster 17 februari
Na het voorprogramma, waarover later meer, kwam het Joe Lovano kwartet het podium op. Joe begon met een saxintro waarna de ritmesectie er één voor één bij kwam en het concert op een behoorlijk vrije manier werd geopend. Deze vrije passage stopte abrupt en dook het kwartet vol overtuiging in Joe’s eigen “Bird’s Eye View” een compositie gebaseerd op de akkoorden van Charlie Parker’s “Confirmation”. Deze composities staat op de CD Joyous Encounter maar die versie haalt het niet bij deze live uitvoering. Joe had er duidelijk zin in en speelde een lange solo vol climaxen en allerhande verwijzingen naar de jazzgeschiedenis. Na 16(!) chorussen was hij klaar en met een knikje gaf hij het over aan pianist James Weidman. Die had wat minder tijd nodig om zijn zegje te doen. Het sowieso opvallend dat Weidman een erg goede begeleider is maar solistisch minder te zeggen heeft. Joe kon er geen genoeg van krijgen en speelde na de pianosolo wederom een aantal “rondjes” om daarna in een serie chasechorussen met drummer Otis Brown III te duiken. De kop was eraf, de toon was gezet en het beloofde een mooi concert te worden met een puike ritmesectie en een interessante solist.

Joe Lovano Quartet (foto Hans Frederiks) Joe Lovano Quartet (foto Monique Baan) Joe Lovano Quartet (foto Monique Baan)

Als tweede stond: “Cool" van de onlangs verschenen CD “Streams of Expression” op het programma. Normaliter is deze medium swinger een stuk voor een grotere bezetting maar ook als kwartetstuk lijkt het prima geschikt. Wederom een mooie Lovano solo en ditmaal een prima bassolo door de ijzersterke bassist Dennis Irwin. Het volgende programma onderdeel voerde ons naar warmere oorden. Via een drumintro kwamen we terecht bij het de volgende Joe Lovano compositie en kregen we zijn muzikale visie op “The Streets of Naples” afkomstig van de CD “Viva Caruso”. Latinritmes, Italiaanse lyriek en sterk tenorwerk van Joe Lovano waren de hoofdingrediënten van deze prima vertolking. Daarna was het balladtime. James Weidman speelde een gevoelig en bijna breekbaar intro en daaruit rees het mooie “I Waited For You” van Walter Fuller op. Ornette Coleman is een grote inspiratie voor Joe Lovano. Van hem bracht hij “Lonely Woman” voor het voetlicht gespeeld op de altklarinet. Dit stuk ging naadloos over in “Spiritual” van John Coltrane. Het concert werd afgesloten met een zeer snelle versie van Monk’s “Four in One” en als ongevraagde toegift kregen we het titel stuk van de CD “Viva Caruso”

Bimhuis 18 februari
Vaak spelen muzikanten een vast programma tijdens hun tournees. Ik was dan ook niet verbaasd dat het concert in het Bimhuis begon met Bird’s Eye View. Maar het verschil van uitvoering verbaasde mij wel. Als intro werd nu een vrije rubato versie van het thema gespeeld. Nadat Joe het tempo had gezet en aan zijn solo was begonnen bleek dat niet het enige verschil. Stond de dag daarvoor de ritmesectie als een huis, deze uitvoering liep overduidelijk minder goed. Het ritmetrio klonk rommelig en druk en Joe was na 5 chorussen al klaar. Hadden ze hun dag niet? Gelukkig viel dat wel mee want de volgende stukken “Cool” en “The Streets of Naples” waren van dezelfde kwaliteit als in Rotterdam. De uitvoering van “I Waited For You” was zelfs nog sterker met een nog mooier piano-intro en een sterkere tenorsolo van de maestro zelf. “Lonely Woman” werd dit keer niet aan “Spiritual” gekoppeld maar kende wederom een zeer sterke uitvoering door Joe op altklarinet. Als laatste stuk in deze set werd: “Move” gespeeld. Dit stuk komt voor als onderdeel van de Birth of The Cool suite op de eerdergenoemde CD “Streams of Expression” Voor dit stuk haalde Joe de Aulochrome uit de koffer. Dit is een soort dubbele sopraansax, maar zo gemaakt dat je maar twee handen nodig hebt om dit ding te kunnen bespelen. Met deze saxofoon is het mogelijk om meerdere noten te spelen oftewel akkoorden te blazen.

Joe Lovano Quartet (foto Hans Frederiks) Joe Lovano Quartet (foto Hans Frederiks) Joe Lovano Quartet (foto Hans Frederiks)

Ook voor “Big Ben” het eerste stuk van de tweede set gebruikte Joe Lovano dit instrument. Gelukkig pakte hij voor zijn eigen compositie “Sound of Joy” de vertrouwde tenor weer. Dit stuk komt voor op de CD “Quartets Live” het is een echt Lovano stuk met vreemde wendingen en razend moeilijke ritmische passages. Voor het kwartet was dit gesneden koek want zij speelden het zonder enige moeite. Ook in het Bimhuis een geïnspireerde versie van “Spiritual”. Met het op Body and Soul gebaseerde “I’m All For You” van de gelijknamige CD en “Four In One” kwam er een einde aan het Bimhuis concert. Niet zonder toegift, dat werd het ingetogen gespeelde “My Little Brown Book” van de hand van Billy Strayhorn.

Twee prachtige concerten die allebei waren uitverkocht. Het Joe Lovano kwartet ontving in beide gevallen een staande ovatie. Geheel terecht, dit is jazz zoals jazz behoort te klinken. Joe gaat ver terug en kent zijn roots, daartegen kijkt hij ook vooruit en schuwt het experiment niet. Zijn concerten zijn een soort overzichten van zijn verzameld werk maar geven ook een kijkje in de jazzgeschiedenis. Dit alles gespeeld met 100% inzet en liefde voor de muziek. Dat hoor je en dat voel je. Een Joe Lovano concert is daardoor een ultieme muziek beleving.

Line Up:
Joe Lovano “ tenorsax, altklarinet & Aulochrome
James Weidman “ piano
Dennis Irwin “ bass
Otis Brown III “ drums

Luister- en kooptips:
Streams Of Expression<br  />Joe Lovano
Streams Of Expression
Joe Lovano
Joyous Encounter<br  />Joe Lovano
Joyous Encounter
Joe Lovano
I'm All For You<br  />Joe Lovano/Gunther Schuller
I'm All For You
Joe Lovano/Gunther Schuller


Websites:
Joe Lovano
James Weidman
Obthree
Gebruikte Tags: , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.