Onderwerp: KLASSIEKE MUZIEK, MULTIMEDIA, MUZIEK, DANS
28 Februari 2007
Première Merg van Leine & Roebana
(thumbnail) Door Mieke Kreunen met foto's van Deen van Meer klik voor vergroting) Op 27 februari vond in de Stadsschouwburg Utrecht de premiére plaats van Merg, de nieuwe productie van Leine & Roebana. Het choreografenduo Andrea Leine en Harijono Roebana heeft een eigen grillige bewegingstaal ontwikkeld waarin emotie en zeggingskracht van de beweging centraal staan. De kracht van de dialoog tussen dans en muziek vormt de kern van hun werk. Als ik zou zeggen dat Merg een dansvoorstelling is, dan zou ik de voorstelling absoluut tekort doen want het is veel meer dan dat al wordt er wel veel in gedanst. De voorstelling is een wonderschone combinatie van madrigalen van o.a. Monteverdi en Luzzaschi (gespeeld door The Locke Consort), dansende vocalisten en moderne dans. Het thema in de voorstelling is 'Hoogst serieuze dans en muziek over de liefde', tevens de titel van het programmaboekje. De muziek in de vroege barok was vooral bedoel om emoties uit te drukken, veelal over de liefde en het onvervulde verlangen ernaar. In Merg wordt die emotie uit die muziek verbonden met moderne dans in al haar visuele grilligheid. De één- en meerstemmige zang van de vocalisten vormt een integraal onderdeel van het geheel omdat ook in de vocalen vanuit de muziek wordt gewerkt en de zangeressen meedansen, zich ook fysiek verbinden met de dansers. Daardoor ontstaat een voorstelling die in alle uitdrukkingsvormen over alle aspecten van de liefde gaat.
Terwijl het publiek plaatsneemt zit een naakte vrouw voor op het podium met een roos. Ze oogt fragiel, ondanks haar naaktheid sterk, en plukt de blaadjes van de bloem en denkend aan haar geliefde. Dan klinkt er muziek vanuit een met voile omkleedde ruimte op het podium waarin de musici van The Locke Consort zitten. Een andere danseres komt met kleren voor de naakte vrouw en ze dansen, vrolijk en blij. Op de achterwand verschijnt een tekst:
Du und ich ik zeg je met zachte stem I love you
De danseressen bewegen heftig en gepassioneerd en laten zien dat ze bereid zijn zich daarbij in al hun naaktheid te tonen, desnoods decorum te verliezen; omdat het om de liefde gaat. De andere vocalisten en dansers voegen zich bij de twee op het toneel in harmonische bewegingen. Dan klinken de drie vrouwenstemmen met een onaardse schoonheid.
I live and breath only for you
De drie vocalisten maken contact met de dansers niet alleen door mee te doen met de dans maar ook door tijdens hun zang fysiek contact te maken waardoor de muziek een aangrijpende directheid krijgt. De emotie van de zang en die van de beweging vloeien in elkaar over en het geheel krijgt daardoor een enorme impact. Verstilde en dynamische onderdelen wisselen elkaar af. Letterlijk adembenemend is het intieme duet van sopraan Claron Mc Fadden met danser Tim Persent.
What do you want of me? Not to love you anymore?
Het verhaal, de emoties die elkaar opvolgen, zijn die van liefde, nabijheid, verlangen, valse hoop, jaloezie, afwijzing, eenzaamheid en afscheid nemen. De blijheid en lichtheid verandert in jaloezie en pijn en dat is ook te zien aan de bewegingen die anders gericht zijn dan in het begin, letterlijk teneer geslagen.
make my love come back as he was before or kill me so that I will not suffer anymore
In laatste scene, waarin het lichaam uiteenvalt en de mannelijke hoofdpersoon sterft, wordt in de vormtaal gebruik gemaakt van opgebroken dansen, een vorm die de choreografen 'venster' noemen. Eén danser doet een hele frase en de andere dansers nemen daar een deel van over, alleen een bepaald deel van het lichaam. Alle focus gaat daarmee naar de danser die de hele frase danst, in concentratie en in beweging. Als het afgelopen is is het even stil voordat het applaus opklatert. Terwijl het publiek de zaal uitloopt is er opwinding voelbaar, de opwinding die er is als mensen beseffen dat ze getuige zijn geweest van iets heel bijzonders.
kill me so that I will not suffer anymore
De zangeressen Claron McFadden, Nicola Wemyss en Helena Rasker, normaal gewend hun zang te benaderen vanuit de tekst, moesten in Merg een hele andere benadering kiezen namelijk vanuit de emotie van de muziek. Dat gaat ze wonderbaarlijk goed af waarbij Claron McFadden wat mij betreft absoluut excelleert zowel in haar zang als in haar dans. De beeldtaal van Leine & Roebana is prachtig, heftig en vol contrasten. Door de intense verbondenheid met de muziek en de vocalisten krijgt de vormtaal die het duo heeft ontwikkeld een directheid die uniek is en ik nog niet vaak in een moderne dansvoorstelling zag. Ik heb van deze fantastische voorstelling genoten en was er door geraakt. Merg is een must voor mensen die van oude muziek en moderne dans houden maar ook voor wie eens iets anders wil zien van buitengewone kwaliteit en met een topbezetting. De voorstelling toert nog door het land en de speellijst is te vinden op de website. Klik hier voor een filmpje van de generale repetitie van Merg. Hier is de uitzending van Vrije Geluiden te bekijken waarin Leine & Roebane een aantal onderdelen uit Merg lieten zien en Hans Flupsen een gesprek voert met choreografen, vocalisten en dansers (die uitzending wordt herhaald op zaterdag 3 maart om 9.05 uur op Nederland 1) Leine & Roebana - website en weblog Dans: Alba Barral Fernandez, Tim Persent, Ederson Rodrigues Xavier, Heather Ware en Marlene Wolfsberger Zang: Claron McFadden, Nicola Wemyss en Helena Rasker The Locke Consort: Susanne Braumann - viola da gamba & lirone John Wilson Meyer - viool Joseph Tan - viool Siebe Henstra - clavecimbel Israel Golani - theorbe Choreografie & concept: Andrea Leine en Harijono Roebana
De zangeressen Claron McFadden, Nicola Wemyss en Helena Rasker, normaal gewend hun zang te benaderen vanuit de tekst, moesten in Merg een hele andere benadering kiezen namelijk vanuit de emotie van de muziek. Dat gaat ze wonderbaarlijk goed af waarbij Claron McFadden wat mij betreft absoluut excelleert zowel in haar zang als in haar dans. De beeldtaal van Leine & Roebana is prachtig, heftig en vol contrasten. Door de intense verbondenheid met de muziek en de vocalisten krijgt de vormtaal die het duo heeft ontwikkeld een directheid die uniek is en ik nog niet vaak in een moderne dansvoorstelling zag. Ik heb van deze fantastische voorstelling genoten en was er door geraakt. Merg is een must voor mensen die van oude muziek en moderne dans houden maar ook voor wie eens iets anders wil zien van buitengewone kwaliteit en met een topbezetting. De voorstelling toert nog door het land en de speellijst is te vinden op de website. Klik hier voor een filmpje van de generale repetitie van Merg. Hier is de uitzending van Vrije Geluiden te bekijken waarin Leine & Roebane een aantal onderdelen uit Merg lieten zien en Hans Flupsen een gesprek voert met choreografen, vocalisten en dansers (die uitzending wordt herhaald op zaterdag 3 maart om 9.05 uur op Nederland 1) Leine & Roebana - website en weblog Dans: Alba Barral Fernandez, Tim Persent, Ederson Rodrigues Xavier, Heather Ware en Marlene Wolfsberger Zang: Claron McFadden, Nicola Wemyss en Helena Rasker The Locke Consort: Susanne Braumann - viola da gamba & lirone John Wilson Meyer - viool Joseph Tan - viool Siebe Henstra - clavecimbel Israel Golani - theorbe Choreografie & concept: Andrea Leine en Harijono Roebana